På jakt..

Medlem
På jakt..

Jag jagar porträttoptik.
Inför sommarens bröllop skulle jag behöva en hygglig porträttoptik, ljusstark men ändå inte allt för dyr. Det kan vara en svår kombination, särskilt som drömoptiken för just porträtt ligger på dryga 22 000:- (Canon 85/1.2).
En variant är Sigmas 85/1.4 som är ruskigt ljusstark och rejält mycket billigare, runt 8000:- Zeiss har en toppenfin 85/1.4 med manuell-fokusering för dryga 11 000:-

Det är hiskeliga pengar och varför de kostar så mycket är för att de är så snabba, eller ljusstarka. Bländartalet på f1.4 och f1.2 innebär ju att man kan fotografera i mindre ljus men att man ändå bibehåller slutartider snabba nog för att det inte ska bli skakningsoskärpa.
Just bröllop kan vara svårfotograferade med lite billigare optik just för att miljöerna med dåligt upplysta kyrkor och kapell kräver ljusstark optik för att inte behöva använda sig av blixt eller skruva upp ISO till max med fult brus som resultat.
Tittar man rent tekniskt på skillnaden mellan f4 och f1.4 så är det otroligt mycket som skiljer och det kan vara avgörande för om dina bilder blir något att visa upp eller bara kasta. Jag lovar att brudparet inte uppskattar om du visar upp bilder med skakningsoskärpa från vigseln!

Även karaktären på bilden förändras med en ljusstark optik. Du får kortare skärpedjup och i och med det kan man isolera objektet, i det här fallet brudparet eller personen i bild, från bakgrunden. Ofta har också ljusstark optik den trevliga egenskapen att skapa en väldigt mjuk och tilltalande bakgrund, utan störande detaljer som tar fokus från det du vill visa upp.

Varför är jag bara ute efter just 85mm-optik då? 85mm är enligt definitionen ett kort tele och det har visat sig att just 85mm är väldigt smickrande för porträtt. Det drar ihop elementen i bilden en aning och ger känslan av att avståndet mellan förgrund, mellangrund och bakgrund i bilden är kortare än det i själva verket är. Det ger också "rätt" proportioner till ansiktet och kanske är det den främsta anledningen till att många porträttfotografer dyrkar sina 85mm-objektiv.
Tar man samma bild med t ex 35mm eller 50mm-optik så kommer utstickande partier i bilden så som näsan att verka större, det är ju inte särskilt smickrande i regel, förutom om man är ute efter att göra lite komiska porträtt. Längre optik, säg 200mm eller så har en tendens till att platta ihop lite för mycket och istället göra ansiktet lite platt och tråkigt. Någonstans mitt emellan är helt enkelt bäst och 85mm anses av många som den absolut bästa brännvidden för just porträtt.

Vilken glugg man sedan väljer handlar väl om smak och tycke. Någon kanske gillar karaktären av att plåta porträtt med sin 400mm-teleoptik medan andra helst vill använda mer vidvinklig optik. Inget är ju fel eller rätt, men man ska vara medveten om att olika brännvidd sätter olika karaktär på bilderna. Att testa sig fram är en bra skola och är man intresserad kan man ju fråga om man får låna sin syster eller bror/kompis etc och testa olika brännvidder.
Alla har ju inte svindyra gluggar det är jag medveten om, men man kanske har en "normal-zoom" och då kan man ju faktiskt testa allt från vidvinkel till kortare tele i brännvidd. Man kan skapa sig en uppfattning om karaktären och kanske därefter om man är intresserad av att fördjupa sig i just porträttfoto köpa sig en snabbare fast optik i den brännvidd man gillar bäst för ändamålet.

Jag har en ganska tight budget och siktar på Canon 85/1.8. Inte världens mest ljusstarka optik men väldigt väldigt prisvärd om man ser till bildkvalitet och handhavande. f1.8 är fortfarande väldigt bra och är ett stort kliv från min övriga optik som har en största bländare på f2.8

// Manuel

#blogg

Medlem
På jakt..

Snubblade in på din blogg lite här. Är själv fotograf på seriös nivå och hur illa det än låter så kan jag inte annat än VARMT rekommendera Samyangs 85 f/1.4.

Sjuk skärpa vidöppen, och ännu sjukare bara genom att blända ned ett steg. Läste på fotosidan att det faktiskt var ett av världens mest prisvärda porträttobjektiv och jag kan bara hålla med.

Kostar ca 2800kr på Cyberphoto och håller samma kvalité om inte bättre än porträttgluggarna i 10k klassen.

Men... För självklart finns det ett MEN med en sån prislapp. Den avsaknar AF och bländaren styr du direkt på gluggen. Jag tyckte inte att detta var ett problem då man för det mesta inte behöver fokusera så snabbt vid porträttfoto, men det är nog en smaksak!

Lycka till! (: /Sam


signatur

En riktig svensk föds skrikande, lever klagande och dör besviken.

Medlem

Hej och välkommen Eller vad man ska säga

Jag såg också att den fanns med på någon lista över bästa och mest prisvärda objektiven. Lite kul med tanke på priset och vad dess konkurrenter ligger på prismässigt. Kan helt klart vara av intresse att titta närmare på den, även om Canons 85/1.8 fortfarande är ett hett val. AF och full automatik från kamerahuset, lite lat är man ju ändå men jag förstår dig helt och hållet, det är inte actionfoto vi pratar om och man har i regel gott om tid att ställa in både skärpa och bländare.
Vet du om man ändå får fokus-bekräftelse i sökaren med Samyang-optiken?

1
Skriv svar