3D Gaming - vad händer?

Inaktiv
3D Gaming - vad händer?

Mycket snack om blueray 3d och 3d på bio men hör nästan inget om det för våra kära pc spel.

En vän kör 3d gaming på sin PS3a och är helt fast, men vad händer för oss med PC Spel? Enligt nvidia fungerar deras 3d lösning med ca 400 spel, både nya och gamla.

Någon här på FZ som har utrustat sin dator med 3dglasögon och skärm? (alla nyare nvidia kort verkar ha stöd för 3d).

Och kommer FZ att komma med någon 3d recension snart?

Inaktiv

Jag köpte en lösning på amazon.co.uk ett antal år sen det var rätt skit, fick ont i fejset så fort man satt på sig skiten och sen var det inget imponerande, men nvidias ska jag självklart ha i nästa dator lösning men igentligen väntar jag på surround view alltså att skärmen är i brillorna så det blir som tusen tum och så sensor så det registrerar huvudrörelser 360 grader.

ganska säker prylarna 3dnow eller nåt blev recenserade av fz.

Skägg.
10 Chambers

Japp, testade dem för några år sedan och då var tekniken inte riktigt mogen.


signatur
Inaktiv

Men det dom säljer nu med 120hz skärmar och glasögon är alltså samma skit som för ett par år sedan?

Tänker exempelvis på denna:
http://www.jmedata.se/PocketDetail.aspx?q=p:10506159

Medlem

Skaffade 3dvision ganska nyligen och har hunnit testa det på några olika spel. Det enda som gett mig en riktigt häftig upplevelse har varit maffia 2 där effekten verkligen ger ett extra djup till spelet :).
I överigt har jag bara spelat igenom CoD BO med 3d på. Det fungerade hyffsat till spelet men gjorde det knepigt att sikta eftersom folkus hamnar fel när du kikar igenom siktet eller iron sights.
Strategispel har jag inte haft någon bra erfarenhet med. Effekterna fungerar perfekt i spelet, men namnskyltar och liknande hamnar på ett annat djup vilket kräver att du hela tiden fokuserar om, vilket blir jobbigt.
Generellt är nog tipset att vänta något då gamla spel inte verkar funka tillfredsställande. Spelen måste vara "3dvision ready" som är nvidias egen klassificering. De övriga som "Excellent", "good" och "fair" kan samtliga vara ospelbara... Beror på spelet. Nya spel som utvecklas med 3dvision i åtanke kan nog bli riktigt bra. Har höga förhoppningar på crysis 2 ;). Dock finns det undantag. AvP 3 går ej att köra i 3d exempelvis...
Sammanfattningsvis: "Grymt coolt när det verkligen funkar. Gör dock inte det alla gånger." :).
Skall kanske testa det med dead space 2 i helgen. Verkar funka bra för den titeln :).

Medlem

Tja, smaken är som baken.
Visst är det kul med 3D, men nog blir man trött i ögonen, och vissa texturer blir klart fulare då man ser hur dåligt kodade de är.
3D kan mycket väl slå framöver, men då utan glasögon. Finns många som säljer skärm + glasögon hyfsat billigt så för under 2000kr kan du testa iaf

Medlem

Just Cause 2 är riktigt läckert i 3d.

Inaktiv

Tack för infon precis vad jag letade efter! 3d skärm (120hz) har jag redan, däremot inget Nvidia kort utan Ati istället och funderar på om det är värt att byta eller ej.

Medlem

Det finns 3d till ATI med så det är inge problem för dig Aresz om du vill prova

Dock vill jag slå ett slag för ATI Eyeinfinity fy fan det är det bästa investeringen jag gjort. Ger mycket mycket mer än 3d tycker jag. Spelandet kommer till en ny nivå särskilt i bilspel o flygspel.


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

Jag hade en 3d Vision skärm förut, men den fick skickas tillbaka pga fabriksfel, men inväntar en skärm som har både stöd för PC och PS3/Bluray.

3d Vision är helt klart grymt, och klart mycket bättre än AMD's lösning som inte riktigt kommit på fötterna än, men det kommer väl med tiden. 3d Vision har stöd för fler spel, och har du ingen möjlighet till Nvidias lösning så rekommenderar jag att du kollar in iZ3D. Jag tror deras lösning har bättre stöd för spel än AMDs egna lösning.

Värt att nämna också är ju att 3D är väldigt krävande. Räkna med minst 50% bortfall av prestanda, oftast lite mer. Så SLI eller CF är nästan ett måste om du ska spela dom senaste spelen på max grafikinställning i 3D.

Medlem

inte intressant , pengarna lägger jag på roligare saker


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Inaktiv

Helt ointressant för min del också.


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem

Det kanske är fel att vara pessimist i denna tråd men, de som fastnar för 3D-gaming, sitter de med 70" TV eller hur kommer det sig att folk tycker det är bra?

Jag har provat både TV-spel och film i 3D och personligen tycker jag allting bortsett från bio hittils är totalt skräp. Visst blir det mer djup i bilden men känslan finns ändå inte där för mig.

Blir tvungen att hålla med föregående 2 inlägg, jag lägger pengarna på annat. Förhoppningsvis kommer Hologram-TV snart så jag kan hoppa över 3D! ^^

Medlem

Har 3D vision och kommer aldrig kunna köra spel utan 3D på PCen i princip, när man har kört några veckor så vänjer sig ögonen/hjärnan och man kan sitta längre perioder utan att uppleva huvudvärk m.m.

Dead space 2 är otroligt med 3d och har även börjat spela Dragon age, där jag inte heller kan köra utan 3D längre.

Inaktiv

Spännande helt klart, får försöka testa 3D och därefter bestämma mig.

Men vet ni vad för glasögon som behövs? Hursomhelst verkar det som att om jag vill ha 3d nu utan strul så är det att inhandla ett kraftigt kort från nvidia och köpa till deras glasögon, eller hur?

Andra tanken är ju att Nvidia troligen har bättre 3d än Ati? Iaf mindre strul då Ati kräver tredjeparts drivrutiner..

Kaealy: Vad för grafikkort använder du? Och vilka glasögon?

Medlem

Aresz: Kolla på eyefinity innan du köper 3d. Prova båda lösningarna och se vad du gillar bäst. Jag valde mellan 3d och eyefinity och eyefinity tycket jag var mycket mycket häftigare än 3d.


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

1
Skriv svar