Empire Total War, Civ V eller Settlers 2 :)

Medlem
Empire Total War, Civ V eller Settlers 2 :)

Tjo!
Jag blev plötsligt väldigt sugen på att spela ett strategi spel. Men fick problem med att välja vilket :/
Dom spelen som verkar fränast är Civilization V, Empire total war och om det skulle funka på win 7 så skulle jag även velat damma av mitt gamla settlers 2
Tack på förhand

EDIT

jag skulle nog föredra settlers 2, men finns det nåt sätt att få det att fungera på win 7?

Inaktiv
Medlem
Skrivet av Aresz:

Civ ftw!

Har testa civ förut och ja, det är ett ganska fränt spel. Men är inte så säker på om jag vill köpa det. :/

Medlem

svårt att gämnföra då civ V och total war e som black ops och fallout i likhet, civ V e taktist, men inte direkt warfare taktist kanske, total war är mera micro men strategiskt micro, och sc2 e typ apmspammande.

e väll också hur trött man får vara när man spelar :P, civ V kan man ju råka somna lite utan att de gör nåt.

total war napoelon e rätt skön introduktion till serien och blanding mellan vanligt rts och civ serien så skulle nog välja de och sen se vilket som var roligast och då gå för sc2 eller civ5


signatur

Intel kvadrubbelcore 400ghz, 6k interminne 10000mhz, 5yotabite hårdisk, Radeon 7770x6 10gb.

Medlem
Skrivet av Ludolf:

svårt att gämnföra då civ V och total war e som black ops och fallout i likhet, civ V e taktist, men inte direkt warfare taktist kanske, total war är mera micro men strategiskt micro, och sc2 e typ apmspammande.

e väll också hur trött man får vara när man spelar :P, civ V kan man ju råka somna lite utan att de gör nåt.

total war napoelon e rätt skön introduktion till serien och blanding mellan vanligt rts och civ serien så skulle nog välja de och sen se vilket som var roligast och då gå för sc2 eller civ5

SC2 är redan uteslutet ^^ Men kan kolla lite mer på total war isf. Bara det inte är lika mkt micro som i SC2 så går det nog

Medlem

Settlers 2 får du igång med dosbox (http://www.dosbox.com/) men jag kan annars rekommendera remaken Settlers 2 10th Anniversery edition som är i stort sett identiskt med Settlers 2 fast i 3D och med en ny kampanj. Settlers 7 är annars ett riktigt bra spel och det första som haft rätt känsla sen Settlers 3 (i min mening iaf).

/ LordDaimos

Medlem
Skrivet av stoffe9522:
Skrivet av Ludolf:

svårt att gämnföra då civ V och total war e som black ops och fallout i likhet, civ V e taktist, men inte direkt warfare taktist kanske, total war är mera micro men strategiskt micro, och sc2 e typ apmspammande.

e väll också hur trött man får vara när man spelar :P, civ V kan man ju råka somna lite utan att de gör nåt.

total war napoelon e rätt skön introduktion till serien och blanding mellan vanligt rts och civ serien så skulle nog välja de och sen se vilket som var roligast och då gå för sc2 eller civ5

SC2 är redan uteslutet ^^ Men kan kolla lite mer på total war isf. Bara det inte är lika mkt micro som i SC2 så går det nog

total war är strategiskt micro, typ att man ska sätta units i rätt formation eller "fire at will" och sånt, du kan vara snabb som tant agda 80år men du måste fortfarande "micra"


signatur

Intel kvadrubbelcore 400ghz, 6k interminne 10000mhz, 5yotabite hårdisk, Radeon 7770x6 10gb.

Medlem
Skrivet av LordDaimos:

Settlers 2 får du igång med dosbox (http://www.dosbox.com/) men jag kan annars rekommendera remaken Settlers 2 10th Anniversery edition som är i stort sett identiskt med Settlers 2 fast i 3D och med en ny kampanj. Settlers 7 är annars ett riktigt bra spel och det första som haft rätt känsla sen Settlers 3 (i min mening iaf).

/ LordDaimos

Settlers 2 var det första strategi spelet jag nånsin spelat, så jag tror nog jag letar fram skivan Men remaken är jag inte speciellt intreserad av eftersom grafiken inte är den gamla vanliga ^^

Skrivet av Ludolf:

total war är strategiskt micro, typ att man ska sätta units i rätt formation eller "fire at will" och sånt, du kan vara snabb som tant agda 80år men du måste fortfarande "micra"

Lär ge Empire ett försök.

Medlem

Våga testa Hearts of Iron 3

Inaktiv

Empire är totalt värdelöst utan moddar, så var beredd på att behöva ladda ner någon. CIV V är så dåligt jämfört med 4;an, om inte du vill kriga hela spelet och skita resten.
Köp CIV IV och alla expansioner. Grafik kan ju inte vara alltför viktigt då du har Settlers 2 med som alternativ
Ett annat spel är ANNO 1404, lite som settlers men mycket bättre.

Medlem
Skrivet av Lusen:

Empire är totalt värdelöst utan moddar, så var beredd på att behöva ladda ner någon. CIV V är så dåligt jämfört med 4;an, om inte du vill kriga hela spelet och skita resten.
Köp CIV IV och alla expansioner. Grafik kan ju inte vara alltför viktigt då du har Settlers 2 med som alternativ
Ett annat spel är ANNO 1404, lite som settlers men mycket bättre.

Grafik är visserligen inte det viktigaste men det är ändå inte så dåligt med bra grafik.
Settlers 2 är men för nostalgin och för att det är nog det bästa strategi spelet jag lirat.

Medlem

...Läste just recensionen av dungeons. Och då slog det mig att jag nästan glömde ett av de bästa spelen någonsin, Dungeon Keeper! Nu måste jag införskaffa mig Dungeons

PS. Vet någon vad som hände men dungeon keeper? i tvåan (tror jag) fanns det ju en trailer på dungeon keeper 3, men det släpptes väll aldrig?

Medlem
Skrivet av stoffe9522:

...Läste just recensionen av dungeons. Och då slog det mig att jag nästan glömde ett av de bästa spelen någonsin, Dungeon Keeper! Nu måste jag införskaffa mig Dungeons

PS. Vet någon vad som hände men dungeon keeper? i tvåan (tror jag) fanns det ju en trailer på dungeon keeper 3, men det släpptes väll aldrig?

Nej! Köp inte Dungeons!
Du kommer att gråta när du upptäcker hur otroligt dåligt det spelet är..

OT: Civilization 5 helt klart.


signatur

Have a good time!

Medlem
Skrivet av Brain:
Skrivet av stoffe9522:

...Läste just recensionen av dungeons. Och då slog det mig att jag nästan glömde ett av de bästa spelen någonsin, Dungeon Keeper! Nu måste jag införskaffa mig Dungeons

PS. Vet någon vad som hände men dungeon keeper? i tvåan (tror jag) fanns det ju en trailer på dungeon keeper 3, men det släpptes väll aldrig?

Nej! Köp inte Dungeons!
Du kommer att gråta när du upptäcker hur otroligt dåligt det spelet är..

OT: Civilization 5 helt klart.

Tur då att jag inte köpte det ^^
Har testat spela Civ 5, men en bit in i matchen tar det så länge att ladda varje runda att det inte var kul nåmer

stn
Medlem

Anno 1404, sjukt grymt spel verkligen. Du kan komma in som nybörjare och tycka det är hur roligt som helst, desto mer du lär dig av spel - hur välgjort och avancerat det egentligen är - desto mer kommer du gilla spelet och vilja lägga tid på det.

Medlem

Civilization 5 är definitivt att rekommendera, men även Empire: Total War eller dess marginella förbättring Napoleon: Total War (som tyvärr saknar svenskar) är också något att ha kul med.


signatur

Gammalt nick: General Hotshot
All makt åt John, vår befriare.

Medlem

Gav upp med att leta strategi spel, ville så gärna spela Dungeon keeper 2 eller Settlers 2, så jag sökte igenom mina gammla spel och fann istället unreal tournament 3. Så nu sitter jag och lirar UT3 med de få som fortfarande spelar det^^

Medlem
Skrivet av H4mm4r:

Våga testa Hearts of Iron 3

Vad är Hearts of iron 3 för strategi spel?

Medlem

long story short:
http://www.heartsofirongame.com/index.php?option=com_content&...

Återkommer någongång när jag orkar skriva mer utförligt!

Medlem

Settlers 2 10th Anniversery edition helt klart, men det kan vara lite för "old" för vissa och i så fall tycker jag Civ 5 slår Empire på fingrarna flera gånger om. Inte för att jämföra spelen i spelmekanik osv, men det finns så mycket mer nöje i Civ 5 än Empire.

1: Settlers 2 (10th anniversery edition)
2: Civ 5
3: Empire
Det är min lista.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Settlers 2 10th Anniversery edition helt klart, men det kan vara lite för "old" för vissa och i så fall tycker jag Civ 5 slår Empire på fingrarna flera gånger om. Inte för att jämföra spelen i spelmekanik osv, men det finns så mycket mer nöje i Civ 5 än Empire.

1: Settlers 2 (10th anniversery edition)
2: Civ 5
3: Empire
Det är min lista.

Jag kollade på settlers 2 10th anniversary, men grafiken krossade all nostalgi enligt mig. gamla spel har bra grafik, inte för att grafiken är snygg, men för att det är så underbart fint

Medlem
Skrivet av Ludolf:
Skrivet av stoffe9522:
Skrivet av Ludolf:

svårt att gämnföra då civ V och total war e som black ops och fallout i likhet, civ V e taktist, men inte direkt warfare taktist kanske, total war är mera micro men strategiskt micro, och sc2 e typ apmspammande.

e väll också hur trött man får vara när man spelar :P, civ V kan man ju råka somna lite utan att de gör nåt.

total war napoelon e rätt skön introduktion till serien och blanding mellan vanligt rts och civ serien så skulle nog välja de och sen se vilket som var roligast och då gå för sc2 eller civ5

SC2 är redan uteslutet ^^ Men kan kolla lite mer på total war isf. Bara det inte är lika mkt micro som i SC2 så går det nog

total war är strategiskt micro, typ att man ska sätta units i rätt formation eller "fire at will" och sånt, du kan vara snabb som tant agda 80år men du måste fortfarande "micra"

Tant Agda kan använda PAUS-knappen i TotalWar spelen om spelet går för snabbt.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

1
Skriv svar