Medlem
17" Gaming laptop

Tänkte införskaffa mig en sådan och undrar om ni har några heta tips och/eller vet vad man ska akta sig för gällande gaming laptops?
Letar efter en med så mycket spel-prestanda som möjligt för så liten peng som möjligt (blue-ray, 3D, HDMI m.m är därför inget jag önskar)

Jag har valt att köpa en laptop för att jag skall kunna åka på LAN med polarna utan större besvär.

Tack på förhand boys and girl!


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

Var har du för krav? Är 3D ett krav? En budget?

Inet.se hade en laptop-rea för inte så längesen, vet inte om den gäller fortfarande. Acer Aspire 8943G kostar 8990kr på Inet, och ser rätt bra ut prestandamässigt får jag säga. Jag är dock ingen expert på bärbara

Lycka till!

Medlem

3D finns inte på laptops förresten, vad jag vet.

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

Var har du för krav? Är 3D ett krav? En budget?

Inet.se hade en laptop-rea för inte så längesen, vet inte om den gäller fortfarande. Acer Aspire 8943G kostar 8990kr på Inet, och ser rätt bra ut prestandamässigt får jag säga. Jag är dock ingen expert på bärbara

Lycka till!

Kraven är att den ska klara av dagens spel utan problem, 3d är inget krav, tvärt om, vill som sagt inte ha det.

Budget, någonstans mellan 5-9k beror lite på vad man får för pengarna.


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

Kollat runt lite jag med och den där Acer datorn som 73mpl4r föreslog verkar vara bland de bästa för priset om du inte kan lägga in ett par tusen till
Asus G73 är snäppet bättre på CPU och GFX, men kostar också aningen mer.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=745016

Jag kollade på dessa sidor när det gäller prestandan på grafikkorten och CPU (sidorna är enbart för bärbara inte stationära):
http://www.notebookcheck.net/Mobile-Graphics-Cards-Benchmark-...
http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist....

Medlem

Håller med föregående talare. Satsa på en Asus G73 är nog värd dom extra slantarna.

Medlem

12 000 är lite för dyrt :S Behöver inte ha något monster!
Hur verkar datorerna på net on net? http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/laptop-17-tum


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Skribent

Anar att det inte är intressant men har en 17" laptop till försäljning på blocket. Den har iofs ett par år på nacken, kostade 10k ny (utan tillbehören).
Tveksam till att den klarar de nyaste spelen men har spelat mkt L4D på den utan problem. Ett billigare alternativ om du väljer att inte köpa nytt.

http://www.blocket.se/vi/31645504.htm
Hör av dig på mailen i annonsen om det är något du undrar över

edit: såg precis att ett krav var "den ska klara dagens spel utan problem." Aja hör av dig om det skulle vara intressant

Medlem
Skrivet av SeniiL:

12 000 är lite för dyrt :S Behöver inte ha något monster!
Hur verkar datorerna på net on net? http://www.netonnet.se/art/dator/laptop/laptop-17-tum

Inget jag hade satsat på, processorn och grafikchipet är i det klenaste laget.

Edit: Gäller alla Net on nets 17-18 tummare.

Medlem
Skrivet av SeniiL:

12 000 är lite för dyrt :S Behöver inte ha något monster!

Ser inte vilken som kostar 12k
Asus G73 kostar 1000kr (9995kr-Webhallen) mer än vad du skrev att din budget var på.

Realistiskt sett tyvärr: om du har höga krav så kostar det ju.

Försökte hitta en benchmark på youtube av just Asus G73JW-TY098V men hittade bara "storebror" som har en snabbare CPU men samma GFX.

"Storebror" hade en Core i7 740QM på 1.7GHz (QuadCore) mot denna Core i5 460M på 2.5GHz (Dual Core). Hur stor skillnaden blir i spel mellan dessa är ju lite svårt att gissa sig till.

Finns flera videos då de visar lite spel, Dirt2 (med medel FPS 34), Bad Company2 (mellan 20-30fps i princip), CoD:MW2 (50-70FPS), CoD:BO (syntes inga FPS men MW2 och BO har väl samma graffe motor) med allt på High i 1080p vilket är mer än vad "lillebrors" skärm klarar av (1600x900) så det jämnar nog ut sig. Annars är det väl bara att sänka upplösningen till 720p så borde det gå bra. Med grafik på max med lite AA så ser det nog bra ut ändå.
CoD gick snabbare under demon'a för de var inga stora banor vilket var otur, medan BC2 var det WW2 banan i början av Singleplayer. Men alla banor är ifs stora i BC2 så det skulle nog inte bli någon skillnad om de inte skruvar ner grafiken.
CoD flöt dock på riktigt bra men som sagt så var det en annan CPU och i högre upplösning. Hur optimerade CoD och BF är på att utnyttja multicores vet jag inte.

Du får nog göra någon kompromiss någonstans.

Medlem

När jag säger "utan problem! så menar jag inte att kunna köra på högsta inställningarna, utan att det helt enkelt går att köra felfritt på normal inställningar! sorry om ni tog det som någon annat!

73mpl4r: Vilken nivå ligger dom processorerna och grafikchipen på då? När du säger klenaste laget menar du då att de flaskhalsar ner hela datorn så att dom inte klarar av många av dagens spel?

Tack som fan för all hjälp alla!


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

detta är mitt tips http://www.webhallen.com/hardvara/111766-msi_gx740-238ne-core...

utan tvekan den kraftfullaste datorn du kan få till det priset. En polare köpte den för ca 2 månader sen och är toknöjd. Plus att den ahr bättre grafik kort än ovan nämda datorer. Men om 1000kr extra är too much så rekomenderar jag den som 73mpl4R länkade.

lycka till ^^

Medlem
Skrivet av SeniiL:

73mpl4r: Vilken nivå ligger dom processorerna och grafikchipen på då? När du säger klenaste laget menar du då att de flaskhalsar ner hela datorn så att dom inte klarar av många av dagens spel?

Ja, jag menar helt enkelt att de inte pallar trycket. Med en i5 kombinerat med ett Radeon HD5650, så får du runt 24 FPS i Civilization V i 1280x768, med de lägsta inställningarna och ca. 50 FPS i Stalker: Call of Pripyat på mediuminställningar. Och då är det bara på en 13"-skärm.

Spelar du dagens spel, på en 17" skärm och relevant upplösning, så är det grafikkortet som halkar efter, och det är just det som är de bärbaras problem eftersom grafikkorten generellt blir mycket varmare än andra komponenter i datorn.

Det är inte lätt, man måste kompromissa med nått

Medlem

Innan du verkligen bestämmer dig för en laptop, måste du fråga dig själv och försöka tänka lite framåt också än bara för stunden.
Kommer du att vistas på olika ställen där du prompt måste ha en speldator med dig så mycket så att du känner att det är värt att spendera sju till niotusen på en bärbar sådan?
Du får inte mycket prestanda för pengarna alls, det är en sak du skall ha klart för dig.
Hur mycket vi än vrider och vänder så måste du punga ut rejält mycket mer för att kunna njuta av spel i sin fulla glans.
Jag har haft gaming laptops sen Dell XPS Gen 2 och på den tiden var grafikkortet i just den, fullt jämförbart med grafikkortet som fanns till stationära datorer, första och sista gången.
Tänk igenom om det verkligen är värt det, du får så mycket mer för niotusen om du lägger dina pengar på stationär dator istället.

Medlem

Saken är den att jag aldrig haft en värsting dator och har därför aldrig fått uppleva spel med högsta inställningar (är sista i ledet av 3 bröder så jag har alltid fått deras när dom köpt nytt) så jag har varit glad om jag ens fått igång spelen överhuvudtaget! Så en stationär är något jag helt klart vill införskaffa när ekonomin börjar rulla på! Men i nuläget känner jag att det jag vill få ut av en dator är lätt kunna ta mig till polarna för att lira med dom. dvs, en laptop som klarar av att köra det flesta spel på normala inställningar. Spel som dyker upp i huvudet på rak arm som vore kul att kunna spela är Starcraft 2, Portal 2, League of Legends, Diablo 3 och liknande.

Så om det är något jag är villig att kompromissa med så är det som sagt fluff runt om kring som inte direkt bidrar till att spelen går så bra som möjligt för minsta peng.

MSI GX740-238NE såg intressant ut, är den så mycket bättre än alla andra men bara 1000 spänn dyrare kanske det kan vara något iaf...?

Hade jag haft körkort, egen bil så hade det ju inte varit så stor grej att släpa med sig en stationär hit eller dit, men har man inte det så blir det ett betydligt stort hinder för att ta sig iväg för att spela.


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

MSI-laptopen har ju det bästa grafikkortet i prisklassen (HD5870), så prestandan blir bättre än de övriga. Hur mycket bättre prestandan blir är svårt att säga utan att jämföra med eget användande, men enligt statistik så är det väl en 20 FPS:s skillnad mellan HD5870 och lillebror HD5850.

Dessutom hade MSI-laptopen ett starkare batteri jämfört med min Acer.

Medlem

MSI-datorn hade jag missat fick inte till något filter på prisjakt för CPU eller grafikkort vilket gjorde det jobbigt men jag hitta en video där någon verkar köra med den datorn.

Precis som med Asus burken så finns det flera varianter med lite olika CPU osv, men just denna MSI var med samma CPU och grafikkort i alla fall och det är ju de som räknas.

Filmen på youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=hbi8ZSTpmdo

Han spelar GTA4 med rätt höga inställningar och får medelFPS på lite över 40. Samt gör benchmarket i spelet. Han har också lite bad Company2 spelande men då med FRAPS så hur mycket bättre spelet skulle gått utan FRAPS aktiverat går ju inte att gissa direkt utan att veta inställningarna.

GTA4 Benchmark (Vid ca 2:35 i filmen ser man resultatet):

Orkar man kolla på hela filmen så ser man att den sjunker i FPS och jag skulle nog valt lägre upplösning och det är ju sådana kompromisser man får göra med laptops oftast.

Här är Bad Company2 filmen också:
http://www.youtube.com/watch?v=P_nKrBmhOpE

Han kör också Mafia 2 benchmarket som visar bra siffror:
http://www.youtube.com/watch?v=hb0z1LgXnCM&feature=related

Klart värt de extra tusen kronorna och verkar vara bättre än medel när det gäller spel i den prisklassen (finns en dyrare MSI med Core i7).

Medlem

jag har någon asus dator kommer inte ihåg vad den heter men den kostade ca 6600 kr.
kan köra Starcraft2 på high utan problem tills det kommer till "episka 3v3 slag" om man sänker till normal då flytetr det på finfint.
kan spela Crysis med det mesta på normal några på high och nån på very high och low.

Medlem

Skall bege mig till Mediamarkt så snart som möjligt och kolla upp vad de har för några av de ni har tipsat om! Tack!

Såg på sweclockers att någon hade hittat denna där för 7500, kan den vara något att spana in?


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

Den klarade lite äldre spel helt okej, men som de skrev i recensionen så är det bättre grafikkort som gäller om man ska spela seriöst på den.

Medlem

Blev en acer aspire 7741G från mediamarkt! hoppas den klarar av sitt jobb!


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

Coolt, hoppas att du blir nöjd

1
Skriv svar