Bukplastik - sista steget på min långa resa

Flakmonkey
Bukplastik - sista steget på min långa resa

Jag har nämnt det flera gånger på den här bloggen förut, men om du har lyckats missa det så har jag gått ner en del under de senaste åren. Det var faktiskt inte förrän förra veckan som jag tog reda på hur mycket jag faktiskt väger och då stannade vågen på 83 kg. Detta innebär, om jag ska tro min mor som har uppskattat min vikt till 145 kg då jag var som störst, att jag har gått ner drygt 60 kg. Är fantastiskt nöjd med det, faktum är att det nog är en av få saker som jag verkligen är stolt över när det gäller mig själv.

Resan har varit lång och inte alltid spikrak, men sedan jag bestämde mig någon höstdag 2006 så har jag lyckats fortsätta framåt i princip hela tiden. Vissa perioder har det stått till, men då har det varit ett högst medvetet val eftersom jag varit tvungen att satsa på annat som jobb, lägenhet, etc och även om jag då inte har fortsatt viktnedgången så har jag lyckats hålla min nya vikt utan några som helst problem vilket är en seger i sig. Sen när det lugnat ner sig lite på andra fronter så har jag tagit i ordentligt för att ta nästa steg i utvecklingen för att nå nästa höjd.

Ska nu inte gå in på vad jag gjort i några djupare detaljer, det tänkte jag ta någon annan gång om det skulle finnas intresse för det, utan bara konstatera att det jag gjort har fungerat för mig. Dock så har jag nu kommit till en punkt då det inte går att göra på egen hand. Ända sedan den första dagen på den här resan så har jag varit inställd på att det inte skulle gå att komma hela vägen in i mål bara genom hårt arbete. Jag har trots allt varit väldigt stor väldigt länge och trots att kroppen anpassar sig på ett fantastiskt sätt så finns det gränser och när det gäller just viktminskning är det hudens elasticitet som har en gräns och så även i mitt fall.

Jag har alltså vetat att jag skulle få en hel del hud som inte går att träna bort, men jag har inte velat göra någonting åt det förrän jag gjort allt jag kunnat på egen hand och den dagen har nu kommit. För ett par veckor sedan visade jag min mage för en personlig tränare på Friskis & Svettis och frågade rakt ut om det fanns någon chans i h*e att jag skulle kunna träna bort den "påse" som jag nu har på magen. Svaret var ett lika rakt "Nej, det går inte, det där måste en kirurg ordna åt dig".

Med det var bollen som jag väntat länge på i rullning och det var ju bara att börja surfa runt och ta reda på hur man ska göra. Rätt snart kom jag underfund med att det som jag behöver är en bukplastik och att det är en allt vanligare operation som även om det givetvis inte är riskfri (det är trots allt en operation) är relativt säker. Med det så var det läge att ta nästa steg och det var att kontakta olika kliniker och träffa kirurger för konsultationer så att jag ska kunna hitta den klinik och kirurg som jag känner att jag litar tillräckligt mycket på för att låta dem skära upp min mage, dra ner min hud, flytta min navel och sen sy ihop mig igen.

Så förra veckan var jag på besök på ett par och nu har jag bestämt mig för att gå till Akademikliniken där en doktor Paulo ska få utföra operationen. Både han och kliniken gjorde ett mycket gott intryck och när jag googlade på dem så hittade jag inte alltför mycket negativt. Det var ju en annan sak som jag märkte rätt fort, det finns ingen klinik eller kirurg som inte har något som är arg på dem. Det finns helt enkelt inte och därför är det bäst att gå på magkänsla och sunt förnuft vilket i det här fallet innebar att jag tog den mest välkända dit flest människor går. Min tanke är ju att dåliga kliniker inte har många återkommande patienter, speciellt inte om de samtidigt är lite dyrare.

Det var förra veckan och nu är det dags att ta itu med nästa puck och det är finansieringen. Operationen kommer kosta mig 55000 vilket kan låta som mycket pengar, och det är det ju också, men med tanke på den lycka som det här kommer ge mig så är det helt klart värt det. Det är förmodligen enormt ytligt men på något vis så känns det som att mycket av mitt slit skulle ha varit i onödan om jag inte gjorde det här. För även om jag inte har jättemycket hud som "hänger" så är det tillräckligt för att jag ska vara väl medveten om det och inte vilja visa det för vem som helst. Och om jag kan lösa det problemet nu och få slippa tänka så för resten av mitt liv så är inte 55000 särskilt mycket. Inte med tanke på hur mycket pengar jag annars lägger på "onödiga" saker.

Hursomhelst så blir det i varje fall ett samtal till min bank imorgon för att se vad det finns för möjligheter och jag tror faktiskt inte det kommer vara några som helst problem. Sen när det är ordnat är det bara att boka en tid och om jag ska tro Paulo så kan jag isf få en tid så tidigt som i mars vilket ska innebära att jag kommer kunna träna för fullt innan sommaren är här vilket vore underbart. Tänk att kunna ta en löptur med bar överkropp eller ens bada utan att tänka på magen - fantastiskt!!

Så håll tummarna, för om allt går som jag vill så kommer jag snart att kunna ta det sista steget på min resa, även om jag inte kommer kunna ta det helt själv den här gången

#blogg

Medlem
Bukplastik - sista steget i min transformation

Det är bara att gratulera och jag är otroligt imponerad! Som läkare (om några månader åtminstonde..) så kan jag bara applådera och hoppas att din resa kan inspirera många andra. Jag tycker inte alls att det är fåfängt att göra en bukplastik utan jag ser det som funktionell plastikkirurgi. Dock måste jag fråga om det inte finns möjlighet för dig att få detta gjort "gratis" via landstinget? Du har säkert redan kollat på den möjligheten, men det skadar inte att tipsa. Efter en sån otrolig viktnedgång borde det inte vara omöjligt, då jag har för mig att detta görs i landstingsregi efter t.ex. gastric bypass vilket också ger problem med mycket överflödig hud. Är inte själv säker på vad för regler som gäller, och det kan säkert variera beroende på vad för landsting man bor i. Jag har för övrigt bara hört bra saker om Akademikliniken, och tror att det är en vettig insikt du har gjort om att ingen klinik har enbart nöjda kunder. Önskar dig all lycka till!

Medlem

Verkligen starkt jobbat, inte en liten viktminskning minsann! Så lycka till med operation och fortsätt hålla vikten nere vilket jag misstänker att du inte kommer ha några större problem med efter allt detta ^^
*håller tummarna*

Härlig berättelse, låter som att du verkligen fått kämpa för att komma dit du är idag. Kan bara säga en sak... Lycka till med operationen!!!

Medlem

Du har inte pratat med någon läkare först som kanske har möjlighet att ge dig en remiss till kirurg, så du inte behöver punga ut med 55k !?


signatur
Medlem

Gjorde till slut besväret med att registrera mig här på FZ bara för att kunna kommentera ditt inlägg.
Har nog följt din blogg, till och från, sedan 1-2 år tillbaka och du var den som fick mig att ta tag i mitt liv och hur jag mådde, visade att det var möjligt helt enkelt.
Så, tack! Och stort grattis för ett grymt jobb!

Medlem

Fantastiskt bra jobbat. 60kg nedgång är helt otroligt faktiskt! Du ska naturligtvis genomföra operationen, det är inte alls ytligt.

Faktum är att den är sista pusselbiten i ditt kämpande, men kolla för säkerhetsskull om du kan få detta finansierat via Landstinget. En sån enorm insats och förbättran av din livskvalitet och potential i yrkesliv borde kunna få lite ekonomisk hjälp känner man.

Själv är man stolt över de 22kg jag själv droppat sen jag bestämde mig för att skärpa upp livsstilen. Att jag strax innan detta slutade som guildmaster i en tämligen highend WoW-guild kanske hade nått med saken att göra också.

Stort lycka till med operationen!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Flakmonkey

Tackar tackar för de värmande orden, speciellt kul att ha kunnat inspirera andra till att ta tag i saker och ting - det trodde jag faktiskt inte

Apropå remiss från landstinget så har jag kollat det och det trista är precis som de kirurger jag träffat sagt så har jag varit "för duktig". Jag har gått ner i en bra takt och på ett såpass bra sätt att huden har följt med mycket bättre än vad den brukar vilket innebär att jag inte har tillräckligt med "häng" för att landstinget ska hjälpa till... Lite trist, men samtidigt finns det nog de som behöver pengarna från landstinget mer än vad jag gör.

Antikvitet

När jag från sidlinjen följt dig de senaste åren har det varit med avund och du har imponerat mycket på mig. Så mycket att jag vågar säga att du var en viktig inspirationskälla till när jag själv började träna hårdare, när jag såg vilka krafttag du tog och vilka resultat det fick.

Så tack för det och lycka till med operationen. Jag hoppas det går fort, smärtfritt och att du får en återhämtning i rekordfart.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

1
Skriv svar