Medlem
En fundering

Hej

Jo jag har kollat runt väldigt mycket på internet om hur man kodar men jag fattar inte och det mesta är bara hur man kodar på internet.
Jag skulle vilja lära mig hur man kodar spel och så vidare (som minecraft) för intresse och för skoj.
Tänkte testa och koda ett spel men först är det väll bäst att ta reda på koder och så vidare.
Vore tacksam om någon kunde lära mig koda och ge tips.
Tack på förhand

/Tommy

MFC
Medlem

Det finns flera "komponenter" i ordet "utveckling". En del är algoritmlära, dvs fundamentala kunskaper om hur man löser vissa typer av problem rent kodmässigt, inte sällan uttryckt i "pseudokod". En annan del är specifika språk, exempelvis C/C++, C#, Java mm. Sedan tillkommer ett tredje element som är erfarenhet för mycket kan man läsa sig till men det är erfarenheten som avgör hur bra man kan bli egentligen.

Mitt tips om du vill fokusera på spel är att gå till http://nehe.gamedev.net/

Good shit! Finns flera olika "versioner" av varje exempel i olika språk.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Du kan ju börja med att lära dig ett språk först

Inaktiv

Jag framstår säkert som en dryg idiot nu men baserat på det faktum att du inte lyckats lista ut - trots att du "kollat runt väldigt mycket på internet" - vart du ska börja så kan jag med ganska stor säkerhet säga att du är dömd att misslyckas eller ge upp ganska snabbt.

Programmering handlar väldigt mycket om problemlösning. Att kunna googla fram det man vill ha svar på är väl knappast någon raketforskning direkt, inte sant?

Det handlar inte om att "ta reda på och lära sig koder och så vidare".

Kort sagt; att du behöver fråga här är ett tecken på att du inte kommer att ha vad som krävs. Rätta mig någon om jag har fel.


signatur

You must construct additional pylons.

MFC
Medlem
Skrivet av amphix:

Jag framstår säkert som en dryg idiot nu men baserat på det faktum att du inte lyckats lista ut - trots att du "kollat runt väldigt mycket på internet" - vart du ska börja så kan jag med ganska stor säkerhet säga att du är dömd att misslyckas eller ge upp ganska snabbt.

Programmering handlar väldigt mycket om problemlösning. Att kunna googla fram det man vill ha svar på är väl knappast någon raketforskning direkt, inte sant?

Det handlar inte om att "ta reda på och lära sig koder och så vidare".

Kort sagt; att du behöver fråga här är ett tecken på att du inte kommer att ha vad som krävs. Rätta mig någon om jag har fel.

Ditt inlägg antyder att den kognitiva förmågan hos människan upphör att utvecklas vid en viss ålder, vilket tack o lov inte är fallet.


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem

Ett tips är att vända sig till det vanliga hederlia biblioteket, om ni har ett sådant där du bor. Tyvärr måste det vara ett stort sådant om det skall finnas nybörjarböcker i programmering. Alternativt om det finns ett gymnasium eller högskola som har ett bibliotek där ni får låna böcker från.

Ta ett programmeringsspråk som passar ditt ändamål (förslagsvis Java eller C#) och låna sedan en komma igång-bok. Om du inte har mycket erfarent (kunskap i matematik är bonus), så kommer det ta lite tid. Men när man väl fattat grunderna och har ett problemlösarsinne så kommer det att gå.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem
Skrivet av amphix:

Programmering handlar väldigt mycket om problemlösning. Att kunna googla fram det man vill ha svar på är väl knappast någon raketforskning direkt, inte sant?

Det handlar inte om att "ta reda på och lära sig koder och så vidare".

Skrivet av En vis man:

Good programmers write good code; great programmers steal great code.

Erfarna programmerare vet att det dom försöker göra troligtvis delvis har gjorts förut, med kod som vid det här laget ofta är väl testat.
Varför uppfinna hjulet igen?

Men ja, programmering har allt med att man har rätt tankesätt på hur man ska bemöta, hantera och lösa ett problem man ställs inför. Där spelar dock erfarenheten en väldigt stor roll.

För att börja borde du välja ett programmeringsspråk att starta med. C# och Java är två språk som är ganska enkla att börja med. Jag skulle rekommendera C# efter personlig erfarenhet.
Sedan är det bara att programmera för fulla muggar. Gör små program, testa saker. Övning ger färdighet som det sägs.

När du börjat sätta dig in språket lite, börja kolla på kod som andra skrivit. Även om övning ger färdighet så finns det även oerhört mycket att lära sig i att se hur andra personer bygger sin a applikationer.
Det viktiga i detta skedet är att försöka förstå koden. Att veta hur allt hänger ihop är ett måste om man ska ändra i kod eller leta efter fel.

Det allra viktigaste i allt detta är dock att ha kul. Om du har kul när du programmerar så ökar motivationen till att lära dig mer, vilket i slutändan leder till bättre kod.

Medlem

Jag skulle inte sätta ribban så högt, för då är risken att du tröttnar ganska snart.
Börja med enklare saker, så att trappstegen på din utvecklingsstege inte blir så stora.
Lycka till!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Tack för svaren alla hjälpa mig en del och ska sätta mig och läsa igenom det.
Vi har inte direkt ett stort bibliotek nära mig, i min mening, men ska nog gå ditt någon dag och fråga om det.

Inaktiv

Jag vill fleska ut det som folk redan namnt.

Nu nar du borjar ifran start.

Se till att ta alltid god tid pa dig, reflektera ofta over varfor och vad. Tenk efter och stressa aldrig. Malet ar att du skall ha en bra forstoelse, att kunna berharska och bruka allt som finns i boken.

Greppa poangen, och se varje verktygs anvandingsomrade(n). Nar det ar glasklart och man kan losa problemet i somnen, sa kan man ta sig till nesta niva.

Sedan vid nesta niva. Det kan kennas helt oforstalig vid forsta ogonkast, eller den forsta timman.

Problemet kan vara att din bok forklarar inte pa ett sett som du forstar. Det som ar viktigt vid den her punkten ar att inte ge upp.

Du skall veta att du kan lera dig allt. Allt du behover ar tid! Ha en programmerares talamod, och googla tills du fattar. Funkar inte dina google skills och allt kenns hopplost... sa finns det forum for programmerare som kan hjelpa dig nagon gang ibland, FAST det ar viktigt att du sjelv forsokt i flera timmar innan du gar dit.
Derfor att, desto mer du ler dig att hitta svaren pa egen hand, desto snabbare kommer du pa fotter vid nesta gang du fastnar. Man blir aldrig duktig om man inte tar tiden att leta reda pa nagot sjelv. Det ar A och O.

Det enda du inte gor ar att ge upp, varje ny grej du beharskar ar stort, det ar ett nytt achievement och ett extra vapen i din arsenal.

Alla kan lera sig ett sprak, och det finns alltid mer an 1st forklaring till allt, och med google kan du hitta allt.

Att lera sig nagot tar ett bra tag, men med ovning sa blir du bara starkare och starkare. Se till, som tidigare namnt: Reflektera, fatta varfor, kenn till mycket och uppskatta allt du ler dig.

Till slut kommer du besitta verktygen, en okad forstoelse och ett utvecklat tenkande som kommer behovas for ett litet spelprojekt. Manga sma projekt ar battre en ett alldeles for stort som man trottnar pa. Det ar mer belonande att gora sma applikationer som faktist funkar an ett stort projekt som aldrig vill funka.

Minecraft ma se simpelt ut, men han som gjorde det har utan tvekan lert sig programmering i flera, flera ar. Sedan sjalva bygget pa spelet har gissningvis tagit over 2 ars tid.


signatur

Ajebaje: I vanlig ordning handlar "debatten" mer om att hävda sig själv än att diskutera frågan.

1
Skriv svar