Gabe Newell: "Steam går med sanslöst mycket vinst"

Robot
Gabe Newell: "Steam går med sanslöst mycket vinst"

Valves grundare berättar om nya fantastiska framgångar för Steam.


Medlem
Gabe Newell: "Steam går med sanslöst mycket vinst"

Dom pengarna kan dom gött ha, finns nog inget annat företag man älskar mer. Det enda man kanske kan ogilla är att dom kör med euro istället för dollar.

Medlem

"I always feel like Gabe Newell is watching meeeeeee"

http://www.youtube.com/watch?v=OO1IdyGRHTs

Medlem

#1 varför är det dåligt?
är det inte lättare att avgöra priset om det är i Euro?

De går med vinnst tack vare mina pengar >:D

Medlem

Cyber, förut när det var dollar så kunde spelen ibland kosta mindre än vad dom gör i affären. Nu är det sanslösa priser på vissa spel pga euron.

@Cyber: Problemet med Euro är att det offttast har samma pris som i dollar.
Alltså samma spel kostar 10 dollar i USA och 10 Euro här. För oss som inte har varken Euro eller Dollar men ändå bor i Europa så betalar vi mycket mer än om det vart i dollar.

Avstängd

Det är helt sjukt vad det är dyrt med spel på steam. Ett nytt spel på tex webhallen kostar 399kr nytt, på steam kostar det 60 euro, alltså 600kr nästan :S
Det enda sättet man kan spara pengar är när de har specialerbjudanden som tex på julen, då köpte jag gta4 för 70kr.

Medlem

Många spel är lite mer kostsamma men det är väl upp till var och en. Ingen är tvingad att köpa spelen via steam. Har man köpt dom annanvars kan man ändå koppla in dem via steam så det är ju kanon! jag väljer att köpa via steam för jag är jäkligt lat och jag litar på att steam hanterar mina användaruppgifter bra.

Det sura är när man ska läsa artikeln så kan jag inte ladda sid 2 och 3. Någon som kan lura ut hur man får se resten av artikeln via länken här på FZ?

Medlem

Är inte Steam som sätter priserna, det är utvecklarna som gör det.

Medlem

Köper bara från Steam när dom har sina erbjudanden.
Köper man nya spel från steam så är man ju inte direkt frisk i huvudet.
60$ = 60€ = 600kr yeaaaaah.... right

Medlem
Skrivet av atreyon:

Många spel är lite mer kostsamma men det är väl upp till var och en. Ingen är tvingad att köpa spelen via steam. Har man köpt dom annanvars kan man ändå koppla in dem via steam så det är ju kanon! jag väljer att köpa via steam för jag är jäkligt lat och jag litar på att steam hanterar mina användaruppgifter bra.

Det sura är när man ska läsa artikeln så kan jag inte ladda sid 2 och 3. Någon som kan lura ut hur man får se resten av artikeln via länken här på FZ?

Sida 2: http://www.forbes.com/forbes/2011/0228/technology-gabe-newell...
Sida 3: http://www.forbes.com/forbes/2011/0228/technology-gabe-newell...

Medlem
Medlem

Steam har ju blivet bättre med åren så man kan inte klaga för mycket.


signatur

Dont force your weakness upon me!

Medlem
Skrivet av Tobblish:

Köper bara från Steam när dom har sina erbjudanden.
Köper man nya spel från steam så är man ju inte direkt frisk i huvudet.
60$ = 60€ = 600kr yeaaaaah.... right

ja sedan valve hittat på egen valutaväxling har jag kört boycott rätt av.

hela poängen med att betala och ladda ner sina spel skall vara att det inte skall vara dyrare än att gå till en butik och hämta en skiva för samma spel, när faktum är att elgiganten säljer nya spel FRÅN STEAM billigare än vad de tar online så får det vara nog.

steam är numera så stora att de kan fullständigt skita folk i anskitet med diarre utan att behöva bry sig varken om ökat piratande eller tro någon kan göra något åt det.

Medlem

Så bra då. Då kan de lägga pengarna på att göra färdigt Episode 3 och ge bort det gratis!

Medlem

Jahapp, där kom det. Den officiella döden av PC-gaming.

Medlem
Skrivet av Tobblish:

Köper bara från Steam när dom har sina erbjudanden.
Köper man nya spel från steam så är man ju inte direkt frisk i huvudet.
60$ = 60€ = 600kr yeaaaaah.... right

$60 + ($60/4) = ~60 euro

Du glömmer, precis som så många andra, momsen.


signatur

Och dessa förbannade jävla Jehovas vittnen, Muammar Khaddaffi och göteborgare med deras putslustiga vitsar och deras uppblåsta lokalpatriotism

Inaktiv

Steam är verkligen en bra tjänst måste jag säga!

Enda problemet är att folk säger att man ska bojkotta deras dyra köp. Men varför ska man sänka priset på typ Modern Warfare 2 eller Black Ops när det ändå säljer? Alla p12:or orkar inte vänta på ett spel i 2-5 dagar så dom frågar efter morsans och farsans kreditkort.

Men jag handlar bara på Steam när det är Rea.

Medlem

Tänk på att det inte är valve som sätter priserna på alla spelen. Det är den enskilde utgivaren som bestämmer vad deras spel ska säljas för. Därav activision som säljer sitt black ops för 60 euro.

Edit: såg att det redan hade sagts, men det tål att upprepas:)

Medlem

Jag köper också på steam enbart när de har rea. Deras vanliga priser är ju mycket högre än i affären.

Men sedan brukar de ha ordentligt härliga reor också 50-90% rabatt.

Medlem

Inte konstigt då priserna kan vara dubbelt så stora som i butikshyllorna? Jag gillar Steam (har inte alltid gjort det), men priserna är skamlösa, speciellt med tanke på att det borde vara billigare när man inte får skiva/fodral/manual m.m.


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Nu förlorar vi helt uppenbart på omvanligen dollar -> euro men det stora problemet är att de tar priser som de tar i de stora kedjorna och det är fan inte normalt. Det går bara att handla på steam när de har rea.

Medlem
Skrivet av PingviN:
Skrivet av Tobblish:

Köper bara från Steam när dom har sina erbjudanden.
Köper man nya spel från steam så är man ju inte direkt frisk i huvudet.
60$ = 60€ = 600kr yeaaaaah.... right

$60 + ($60/4) = ~60 euro

Du glömmer, precis som så många andra, momsen.

För vad jag vet så kostar inte Crysis 2 600kr.

Crysis 2 Limited Edition $59.95 - EA Store US
Crysis 2 Limited Edition 449kr -EA Store Sv
Crysis 2 Limited Edition (59€)600kr - Steam sv (wild guess)
Crysis 2 Limited Edition 499kr - Prisjakt

Det var lika dant med BC2, så i slutändan handlar det inte om moms.

Har dom fixat så man inte kan köpa ett spel som gift och skicka över?
(Steam US konto, köpa spel som gift, profit)

Medlem

Steam's appeal to publishers is in giving them the opportunity to sell directly, cutting out the profits extracted by distributors. Publishers earn a gross margin of around 70% on Steam, compared with 30% via retail stores.

Medlem

Jag gillar verkligen Steam. Sjukt bra tjänst. Tyvärr tycker jag att priserna är för höga - ALLTID högre än beställa spelet på skiva? Skumt, tycker jag.

Medlem

De flesta nya spel på steam kostar max 50-100kr mer än vad de gör i affär så om man räknar in vad det kostar att ta sig till sin lokala spel butik så blir det ungefär jämt upp, plus att det är mycket behändigare att inte behöva lämmna hemmet ^^
Det negativa med steam är att det tar mycket längre tid innan spelen börjar tappa i värde.

Medlem
Skrivet av Tobblish:

För vad jag vet så kostar inte Crysis 2 600kr.

Va?

Skrivet av Tobblish:

Crysis 2 Limited Edition $59.95 - EA Store US
Crysis 2 Limited Edition 449kr -EA Store Sv
Crysis 2 Limited Edition (59€)600kr - Steam sv (wild guess)
Crysis 2 Limited Edition 499kr - Prisjakt

Det var lika dant med BC2, så i slutändan handlar det inte om moms.

Nej, det handlar inte bara om moms. Däremot så har det inte blivit dyrare att handla på Steam än det var innan man valutakonverterade. Steam är dyrare än vissa andra kanaler, men Steam har inte blivit (märkbart) dyrare sen de började räkna in moms direkt i priset. Tidigare fick man en moms (VAT) som en extra post när man checkade ut, det får man inte längre.

Jag säger som sagt inte att Steam är billiga, men hela det här ramaskriet över att man översatte 1 dollar till 1 euro är löjligt.


signatur

Och dessa förbannade jävla Jehovas vittnen, Muammar Khaddaffi och göteborgare med deras putslustiga vitsar och deras uppblåsta lokalpatriotism

Medlem

Steam är najs, så enkelt är det. Jag har slutat använda andra chattprogram (typ messenger, xfire) då jag har alla vänner på steam och kan lägga in icke-steam spel där i också. En annan trevlig sak är alla indiespel som finns på steam!

Priserna för nya spel är, som så många andra nämnt, hutlösa däremot. Indiespel och reor är det enda jag kan gå med på att betala för.

EDIT: En sak jag stör mig på är deras "hardware survey" som "random" personer fick för ett par månader sedan. Har alltid skickat in den förut men när den skannar min dator och vill att jag ska skicka in en lista på alla spel, program, etc, jag har installerat på datorn så gick det överstyr tycker jag...

Jag gillar Gabe Newell. Trevlig herre och han ser alltid så sympatisk ut.

Medlem

Priserna på steam är höga, men Steam är grymt bra fungerande tjänst.
Vad jag skulle vilja se av Valve är en Linux client nu när dem ändå tjänar så mycket cash!
Är PC gamingen död ?

123
Skriv svar