Skägg.
10 Chambers
Nätverkslagring

Jag har två datorer hemma, en bärbar och en stationär. Med två kids blir det en hel del foton och nojig som man är behövs det backuper. Jag har tidigare gjort det med en extern hårddisk men jag skulle vilja ha en smidigare lösning - en nätverksshårddisk.

Trots mycket erfarenhet med nätverk har jag svårt att hitta en bra produkt. Helst ska den kunna sköta egna interna backuper mellan två partioner eller diskar och vara åtkomlig som en enhet på båda datorerna. Hur har ni löst liknande problem?

Tips mottages tacksamt!


signatur
Medlem

Jag har ingen större erfarenhet av NAS, men den här verkar många gilla.

Skägg.
10 Chambers

Värd att kika på, kostade en slant dock. I värsta fall blir det att bygga en gammal pc i det syftet men jag har ogärna något sånt som står på 24/7.


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Med två kids blir det en hel del foton och nojig som man är behövs det backuper.

Jag har alla foton på Amazon S3 som backup. Ingen reguljär backuplösning men en dump en gång i kvartalet gör att jag sover lite bättre.

Medlem

Jag har en skön lösning hemma, visserligen dyrare än vad du är ute efter men mycket för pengarna. Jag köpte en extremt strömsnål mediadator med detta moderkort, sedan ett smidigt chassi och en strömsnål hårddisk. Det fina är att den är kopplad till TVn vilket gör att jag kan spela film (XBMC <3), se bilder och allt möjligt. Har även backuper på den och skulle kunna dela ut så alla har tillgång till filerna. Kanske lite väl hard-core men man kan ha mycket roligt med den.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Linus Areng:
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Med två kids blir det en hel del foton och nojig som man är behövs det backuper.

Jag har alla foton på Amazon S3 som backup. Ingen reguljär backuplösning men en dump en gång i kvartalet gör att jag sover lite bättre.

Inte helt säker på att jag vill lägga bilderna på "interwebben", även om de inte är publika.


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av musse1:

Jag har en skön lösning hemma, visserligen dyrare än vad du är ute efter men mycket för pengarna. Jag köpte en extremt strömsnål mediadator med detta moderkort, sedan ett smidigt chassi och en strömsnål hårddisk. Det fina är att den är kopplad till TVn vilket gör att jag kan spela film (XBMC <3), se bilder och allt möjligt. Har även backuper på den och skulle kunna dela ut så alla har tillgång till filerna. Kanske lite väl hard-core men man kan ha mycket roligt med den.

Det vore den ultimata lösningen, har ett biffigt "media-pc-chassi" men ingen bra plats för den i vardagsrummet. Det får kanske bli en garderobsburk trots allt...


signatur
Medlem

Mini-ITX, som chassitypen heter, finns i många varianter och gjorda just för att ha framme. Litet, smidigt och ser snyggt ut i TV-bänken.

Medlem

Då får jag slå ett slag för Fractal Design Array. Riktigt snygg, men ganska dyr. Lian-Li har några intressanta Mini-ITX varianter ute nu också, de är nog billigare. Dessutom vill jag tipsa om AMD Fusion, som en stark konkurrant till Intel Atom, när det gäller moderkortet. De bästa Fusion-lösningarna börjar dyka upp om en eller två veckor.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av 73mpl4R:

Då får jag slå ett slag för Fractal Design Array. Riktigt snygg, men ganska dyr. Lian-Li har några intressanta Mini-ITX varianter ute nu också, de är nog billigare. Dessutom vill jag tipsa om AMD Fusion, som en stark konkurrant till Intel Atom, när det gäller moderkortet. De bästa Fusion-lösningarna börjar dyka upp om en eller två veckor.

Haha, chassit kostar nästan lika mycket som den första lösningen. Har en gamburk ståendens som bara måste rensas, konfas och utrustas med wifi och ny hdd. När man nu ska hinna det..


signatur
Inaktiv

Kan slå ett slag för HP Media server med Windows home server installerat, den tar automatisk backup för de mappar du önskar. Du kan även vid behov boota upp från dina klienter och ominstallera hela datorn från en tidigare backup via nätverket.

1
Skriv svar