Braid-skaparen: "Sociala spel är onda"

Robot
Braid-skaparen: "Sociala spel är onda"

Jonathan Blow har en inte alltför varm syn på sociala spel som Farmville och liknande. Eller rättare sagt, på att det får människor att se andra människor som föremål.

#braid


Medlem
Braid-skaparen: "Sociala spel är onda"

Tack, äntligen någon som säger det.


signatur

Gammalt nick: General Hotshot
All makt åt John, vår befriare.

Medlem

ja döda den där skitspelen på fb... så jävla dåliga


signatur

Does your mother really know you're a game-a-holic?

Inaktiv
Medlem

Vadå "Tack"? Det har väl sagts nog gånger nu av oidentifierbara främlingar än någon kan räkna till. Sen skulle jag inte kalla det för onda spel, bara onödiga och kassakor. Nödvändigt att höra Braidskaparen säga att "sociala spel är onda" för att känna att någon håller med en, sen finns det ju de som helt enkelt använder spelen som ströspel. "Meh..." säger jag.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Var är Like-knappen?

Medlem

Ja, faktiskt tack. Har själv gått i samma tankar men inte kunnat formulera mina intryck på ett vettigt sätt. Skönt att någon i "branschen" faktiskt går ut och säger vad jag tycker

Medlem

Måste faktiskt hålla med Proximately här. All respekt till Jonathan Blow, men här tycker jag bara han yrar.
Jag spelar själv inga spel av den typen, men att kalla dem för "onda" med den förklaringen känns som att greppa efter halmstrån...

Spelen är oftast riktigt dåliga och använder fula knep för att tjäna pengar (bjud in dina vänner och få bonusar), men att det skulle göra människor mer "onda"? Ytterst tveksamt.

Medlem

MrMadMan- Varför inte? Spenderar du tillräckligt med tid framför datorn så lär du formas av det tillslut, ett induktivt men liksåväl trovärdigt argument är att du faktiskt kan påverkas av det till den grad att du blir mer självisk. Samtidigt så är världen i sig inte särskilt altruistisk även om man kan tycka att den borde vara det.


signatur

Kvadratich, Praktich , Gut.

Medlem

Det är ju det jag sagt hela tiden. Många spel är rena terrorist-skolor. Tänk på det nästa gång ni är några stycken och spelar New Super Mario på Wii. Det började med ping, och vad har vi för värld efter detta?


signatur

Det var detta...

Ska ni sitta här o tacka honom bara för att han just uttalade sig om denna sortens spel?
Han skulle ju kunnat säga att om du lär dig campa effektivt i FPS spel kommer du skita i teamplay och på så sätt börja suga på lagarbeta på riktigt, då har jag en mistanke om att ni vart hur förbannade som helst.

Medlem

Så sammarbete och hjälpsamhet är ondska nu för tiden?

Medlem
Skrivet av Keasar:

Tack, äntligen någon som säger det.

Yep, känner likadant. Dock så blockar jag alla sånna spel som min "vänner" på FB spelar.
Orka med sjuti11 nya spelmeddelande varje dag...

Medlem

Tycker bara det är störande med alla meddelanden och förfrågningar från folk som spelar spelen, usch hatar det. Så bra att det tas upp faktiskt.


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

"Det handlar om att använda dina vänner som resurser för att ta dig framåt i spelet, vilket är motsatsen till vanligt socialt umgänge eller vänskap. Det finns inget annat ord för det än ondska"

Slutade läsa där. Har han aldrig arbetat i grupp i hela sitt liv eller? Eller går det inte att vara vän med någon man arbetar med? Är det ondska att nå personliga mål med hjälp av vänner? Är alla lagspel i världen ondska? Gemensamma utmaningar och mål för att tjäna på det själv är grunden för ett mänskligt samhälle.


signatur

"People don't plan to fail, they just fail to plan"

Medlem
Skrivet av Skäggbiffen:

MrMadMan- Varför inte? Spenderar du tillräckligt med tid framför datorn så lär du formas av det tillslut, ett induktivt men liksåväl trovärdigt argument är att du faktiskt kan påverkas av det till den grad att du blir mer självisk. Samtidigt så är världen i sig inte särskilt altruistisk även om man kan tycka att den borde vara det.

Självklart påverkas man om man sitter väldigt mycket och spelar. Det tror jag alla tar som en självklarhet.

Men jag tror helt enkelt att den graden "ondska" som finns i spelen är försumbar. Jag tror även att de delar som uppmuntrar samarbete väger upp för det som skulle göra oss själviska.

Medlem

What's in it for me?
Att påstå att man gör saker för annat än egen vinning, oavsett om den är materiell eller inte, är att försöka lura sig själv. Det är ju trevligt dock när alla kan vinna på att hjälpa varandra.

Medlem

Tog mig en stund att faktiskt förstå mig på vad han mena för typ av spel. Sen slog det mig. Jag har ju faktiskt spelat ett sånt spel, för mig är det en ny typ av genre. Har inte haft facebook så länge, där jag kommit på att det förekommer sen säkert många andra sidor.

Ja, tycker dessa spel är outhärdliga. Jag spela ett RPG av Square Enix. Jag gilla idén simpelt RPG med grafik, liksom kul och lite beroendeframkallande. Sen insåg jag att man behövde vänner som spela spelet för diverse saker. Där för mig tog spelet slut. Jag orkade inte tjöta ihop massa människor som inte bryr sig alls om såna spel.

Sen tycker jag Co-op har blivit för stort, tycker inte alls det alltid är roligt. Ogillar verkligen när man måste köra Co-op, kan verkligen förstöra ett helt spel. Det ska vara ett bra single mode, det är det man betalar för tycker jag. Sen multiplayer ska vara en bonus eller något extra.

Medlem

Kill it with fire

Medlem

Håller med till fullt. Hatar när man får invites till spel på FB bara för att ens vänner vill få fler gifts och achievements.

Medlem

Tja, sociala casual-spel drar ju onekligen en hel del fokus från hardcore-gaming på PC, så länge Zyngas skapelser och WoW drar in mer än ex. Battlefield finsn alltid en risk för en flyttning av fokus från utvecklarna...

Medlem

Tur att man inte har Fb då...


signatur

while(I.alive()){cout << I.says("Tjenare");}

Medlem

Tss, cool story bro. Allt människan gör är av egoistiska skäl. Det är så vi är byggda. Dock suger facebook-spel riktigt jävla mycket, det är sant.


signatur

Where are we runnin'?

Medlem

Dock har "Facebook"-spel öppnat dörren till en mer acceptans emot spelande, det är iaf. min uppfattning.
Att fler spelar spel (oavsett vad för typ av spel) tycker jag är bra.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Inaktiv

Att sociala spel får en att se andra människor o spelare bara som resurser o föremål att använda har väl varit uppenbart sen det första MMO spelet kom ut?

Medlem

Alla drar upp FB? jag tror inte att han menar FB jag förstår att när man säger "Sociala" tänker alla på spelen i FB jag tänkte på mmo's eller alla spel som går ut på att du spelar med andra människor och kan chatta med dom

1
Skriv svar