Den eviga frågan Konsol vs PC

Medlem
Den eviga frågan Konsol vs PC

Jag är nyfiken på att få reda på vad folk egentligen tycker, skall spel komma till både pc och konsol eller enbart den ena. Jag har aldrig riktigt fastnat för konsol, till exempel så kostar mitt grafikkort mer än en hel konsol gör så jag tycker att spel helst skall komma till pc och gärna ha mer inställningar än x = slag y = hopp a = skjut b = dodge på mina spel samt att jag helst vill att mina spel ska flyta på så fint som möjligt och vara väldigt grannt

Medlem

När man skapar ett spel så tycker jag att man ska fokusera på en sak, och en sak only. Antingen så skapar man ett PC spel eller så skapar man ett konsol spel. Skapar man ett spel till både PC och konsol så får oftast en av dem lida av dålig portning.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Jag är allätare :).

Medlem

Allätare här också, är spelet bra så bryr jag mig inte ett dugg om vad jag spelar det på.

Medlem

Allätare, både pc och konsol har sina egna för o nackdelar.

Medlem

Kör både PC och konsol, att begränsa sig till bara en känns så fatiitgt numera.
På Pc kan jag uppleva söttre fighet, underbar grafik och moddar/trainers som kan hjälpa vid sega kampanjer.

På konsol däremot slipper jag uppleva slumpmässiga krasher, uppdatera hård/mjukvara och bråka med DRM. Jag bara stoppar in spelet och njuter, att man kan lira co-op med en polare/flickvän är en välkommen bonus

Medlem

FPS och Strategi och spel i stil med Diablo till Dator, resten konsoll

Inaktiv

till både konsol samt PC, och pc'n är den ultimata spelmaskinen.

Medlem

95% på PC och resterade 5% som är UFC o EA MMA på 360'n.


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

Enbart PC. Är konsol hatar in i döden (trots det äger jag 2st xbox 360. Usch!)

Medlem

namnet på tråden ljuger för mig, konsol vs pc är ingen fråga

Testpilot

PC , det är där utvecklingen sker.
Så fort en konsol släppts så fryser den i hårdvaruutvecklingen i typ 5 år eller nu hur lång tiden är emellan generationer av konsoller , det gör att om man utvecklar spel så får man skära ner på allt som har med prestanda att göra på både processorkraft och grafik för att klara av att köra grejerna på konsoll.

På PC så utvecklas grafik och datorkraft , hårddiskar , minnen mfl att bli mer o mer kraftfullt , utvecklar man då ett konsollspel så får ju PC spelarna inte alls nån nytta av sina grejer plus att portningar brukar alltid vara dåligt optimerade och inte minst helt jäkla värdelösa på kontrollerna.

Sist men inte minst så har jag ett innebooende hat mot att köra FPS spel på konsoll med joypads , helt sjukt då det finns mus.
På den positiva sidan är att Move/Kinect och Wii kontroller samt Razer Sixsense är saker som kommer att ändra marknaden för kontroller i framtiden så vi snart kommer få en optimal gamerkontroll till alla plattformar.

Medlem

Jag var en PC-fantast, sen insåg jag hur marknaden förändrades till konsoler - så jag kör numera på konsol för att inte missa ut på spelen som fungerar felfritt jämfört med när jag körde på PC. Visst, det kändes att jag svalde ett stort äpple/banan/frukt i svalgen men jag kände att jag måste anpassa mig för att slippa värdelösa piratskydd och begränsningar (samt DLC som PC missar).

Visst tog det tid att anpassa sig till kontrollen för siktandet, men det går.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Föredrar konsol, skönt att slippa uppgradera datorn till varje spel som kommer.
Tycker det är viktigare med ett bra flyt i spelet och bra story är massa ögongodis som man ändå slutar titta på efter 10-20min spelande.

Tror vi kommer se fler och fler konsol exklusiva titlar då företagen verkar förstå att det är där den stora försäljningen ligger. Det blir även mindre att lägga ner på spelet när det gäller optimering av diverse hårdvara då tex all hårdvara i tex 360 är identiskt. Blir på så vis mindre buggar och vi konsumenter slipper lägga ut tusentals kronor på hårdvara varje år.

Medlem

Jag spelar bara PC. Jag äger ett X-box360 som min 5 åriga son spelar på. Jag har principiellt inget emot konsol. Den fyller sin funktion som light-games-maskin. Med det menar jag inte att de som bara spelar konsol inte är "riktiga gamers". Snarare att spel som RTS,FPS och i viss mån RPG gör sig bättre på PC pga styrningen. Andra sorters spel funkar fint på konsol men de är inte för mig bara :).
Kan bli lite trött på tjatet bara...purister som ALLTID ska dissa konsol och ilskna svar från förnärmade konsolspelare.

Vissa spel kommer ju bara till en viss plattform, typ Gears Of War, förutom det första GOW, så vill man ha de upplevelserna får man köpa det som man behöver.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skägg.
10 Chambers

Det finns ingen anledning att hata det ena eller andra, bra spel är bra spel, oavsett vilken plattform de släpps på. Det finns en historia där vi sett riktigt dåliga konsolportar på pc men jag tycker att den tiden är förbi.


signatur
Medlem
Skrivet av Kawazu:

Föredrar konsol, skönt att slippa uppgradera datorn till varje spel som kommer.
Tycker det är viktigare med ett bra flyt i spelet och bra story är massa ögongodis som man ändå slutar titta på efter 10-20min spelande.

Tror vi kommer se fler och fler konsol exklusiva titlar då företagen verkar förstå att det är där den stora försäljningen ligger. Det blir även mindre att lägga ner på spelet när det gäller optimering av diverse hårdvara då tex all hårdvara i tex 360 är identiskt. Blir på så vis mindre buggar och vi konsumenter slipper lägga ut tusentals kronor på hårdvara varje år.

Tusentals kronor varje år? Man behöver ingen top notch burk idag för att lira spel på högsta inställningarna i 1080p, jag själv sitter fortfarande med min 1 år gamla budgetdator och lirar de flesta spel på high

Medlem
Skrivet av Karelazi:
Skrivet av Kawazu:

Föredrar konsol, skönt att slippa uppgradera datorn till varje spel som kommer.
Tycker det är viktigare med ett bra flyt i spelet och bra story är massa ögongodis som man ändå slutar titta på efter 10-20min spelande.

Tror vi kommer se fler och fler konsol exklusiva titlar då företagen verkar förstå att det är där den stora försäljningen ligger. Det blir även mindre att lägga ner på spelet när det gäller optimering av diverse hårdvara då tex all hårdvara i tex 360 är identiskt. Blir på så vis mindre buggar och vi konsumenter slipper lägga ut tusentals kronor på hårdvara varje år.

Tusentals kronor varje år? Man behöver ingen top notch burk idag för att lira spel på högsta inställningarna i 1080p, jag själv sitter fortfarande med min 1 år gamla budgetdator och lirar de flesta spel på high

Varför göra något halvhjärtat? Kommer nya saker varje år som man vill ha. Du lirar de flesta spel på high säger du men inte alla. Där har du det.

Ska man börja dra på kantutjämning och annat godis så är det knappt att 1år gammal hårdvara räcker. Se bara på ett sådant skitspel som tex crysis när det kom.

Medlem

Båda två är bra. MEN, PC är helt klart lite bättre.
vad klår en mus å t-bord? inte en ful handbög jag menar handkontroll iallafall


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

Jag spelar på båda men väljer PC om möjligheten finns. Föredrar den större friheten och den mer precisa kontrollen. Att man skulle behöva lägga tusentals kronor på uppgraderingar varje år håller jag inte alls med om. PC-spel är ju trots allt skalbara och dessutom skjuter inte varenda spel utvecklingen framåt så mycket att man behöver den allra senaste hårdvaran. För varje Crysis som kommer så släpps det en drös med spel som fungerar utmärkt på gårdagens teknologi.

Medlem

Alltså jag fattar inte vad som är så poppis med konsoller. Fick en PS-3a i julas och de ända konsol exklusiva spelet som varit riktigt bra än så länge har varit Heavy rain.
Uncharted 2 som hade fått typ 9.5 på både gamespot och Ign var inte alls imponerade.
Okej grafik, men halva spelet bestod av en massa linjära klättringsmoment som blev tråkiga efter de första 20 minuterna. Sen så spårade ju hela spelets handling ut mot slutet...

PC har helt klart mer att erbjuda.
FPS speler passar bäst till PC
RTS spel också.
De flesta RPG spelen
Och i Princip alla spel som kräver att man ska sikta.

Konsoler kan funka bättre i fightingspel och vissa racing spel. Thats about it...
Vissa konsoll människor säger:
"Mus och tangentbord är till för att skriva och surfa med, inte spela med"
Men faktumet är att de är fortfarande i överlag är de bästa kontroll systemet för att spela med.

Medlem

PC: Shooters, RTS och RPGs

Konsoll: Sandlådor, Racing, Sport och Plattformande

Medlem
Skrivet av Jozo:

PC: Shooters, RTS och RPGs
Konsoll: Sandlådor, Racing, Sport och Plattformande

What he said.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Inaktiv

Vissa spel föredrar jag på PC, vissa spel föredrar jag på konsol. Vissa spelidéer funkar helt enkelt inte på konsoll, medans andra helt enkelt inte funkar på PC.

Mycket är väl en smaksak, men jag kommer aldrig kunna spel ett FPS på konsol. Jag har försökt med många, men det går helt enkelt inte för att kontrollerna känns för klumpiga och oprecisa.

Medlem

Vissa spel passar till PC andra till konsol.

Medlem

Både och.
VIssa spel passa till PC och andra till konsoll.

Tredjepersonsvyare, racingspel och sportspel passar fint till konsoll. Strategi och FPS liras gärna på PC.
RPG:n passar bra på båda.


signatur

Have a good time!

Inaktiv

I swing both ways.

Men spelar nästan bara QuakeWorld och SC2 på Macen hemma och Q3 på jobbet. Annars är det mest konsol idagsläget.


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem

krigs spel spelar jag gärna till pc. Men bil spel, familjespel kör jag till Ps3!


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Flakmonkey

Både och givetvis. Dock är jag en av dem som helst ser att spelen utvecklas till en specifik plattform eftersom det oftast brukar ge bäst resultat. Självklart finns det exempel på multiplattformsspel som är grymma, men jag tror ändå att de skulle varit ännu bättre om utvecklarna kunde koncentrera sig på en plattform och utnyttja det som den gör bäst. Nu är det ju lätt för mig att tycka det eftersom jag äger alla som jag är intresserad av, men även när jag bara hade någon av dem så har jag tyckt att "exklusiva" spel har varit rätt väg att gå. Då får man helt enkelt ta att man inte kan lira vissa spel för att man inte har den konsolen eller en dator man kan lira det på...

12
Skriv svar