Medlem
Problem med datorn

Hej allihopa. Hoppas att det kan finnas någon tekniskt kunnig här som kan hjälpa mig med mitt problem.

Min dator har varit lite skum det senaste, program/spel som kraschar av okänd anledning.
Installerar jag någonting kan det hända någonting mitt i allt och filerna blir korrupta.
Datorn kan ibland när den känner för det starta om / stänga av sig. Bluescreen kan även ske, och då vill den gärna kolla hårddisken efter fel. GPU och CPU temp är inga problem , ligger stadigt ~45.
Ibland, men inte alltid kan det lukta lite "bränt" och det känns faktiskt som om det kommer lite från nätagget.

Jag har virusscannat, scannat hårddisken, osv men inga direkta fel hittas. Windows är relativt ominstallerat. Datorn är snabb i övrigt. Datorn är även nystädad från damm och elände.

Jag är inte kung på tekniska prylar men är ändå inte helt bortblåst, så ifall någon har en aning vad som kan va fel vore det gött

Här kommer specs:
Windows 7
AMD Athlon 64 x2 Dual Core Processor 5000+ 2.6GHz
3GB RAM
Sapphire Radeon 3870

Tack på förhand.

Medlem

Om tempen på cpu är okej kan det som du sa vara nätagget som ger sig. Windows är relativt ominstallerat? Du borde nog göra en formatering för att utesluta mjkukvarufel (krashande spel).

Kan också vara hdd eller processor som börjar ge sig.


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

~45 grader på CPU'n är faktiskt ganska högt.

Det låter nästan som att det är nätagget som håller på att ge upp. Om du får bluescreen så är det ju hårdvarufel. Har du kollat vad som står när den dyker upp?

Skulle också kunna vara ett allvarligt virus.

Du skriver att du har gjort rent datorn från damm, men på vilket sätt gjorde du det?


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Vad menas med " Windows är relativt ominstallerat " ?
Har du gjort en formatering?

Medlem

tack för alla svar!

Ah ok visste inte att det var högt på CPU'n! Jag försöker kolla och se vad det står men går så fort ;P, återkommande är iaf att den behöver dumpa något fysiskt minne vid bluescreen iaf.

När jag rengjorde den så pillade jag med tops på fläktarna för att få ut damm, sedan dammsög jag lite försiktigt på låg kraft runt fläktar och i botten på lådan.

**Edit: Windows installerades om för kanske 4-5månader sedan, förmodligen inte nyligen men med tanke på hur ofta jag gör det så xD

Medlem
Skrivet av Frgr:

tack för alla svar!

Ah ok visste inte att det var högt på CPU'n! Jag försöker kolla och se vad det står men går så fort ;P, återkommande är iaf att den behöver dumpa något fysiskt minne vid bluescreen iaf.

När jag rengjorde den så pillade jag med tops på fläktarna för att få ut damm, sedan dammsög jag lite försiktigt på låg kraft runt fläktar och i botten på lådan.

**Edit: Windows installerades om för kanske 4-5månader sedan, förmodligen inte nyligen men med tanke på hur ofta jag gör det så xD

Undvik att dammsuga i datorn helt och hållet.

Kan vara någon sladd som glappar också. Kontrollera sladdarna och RAM-minnet satt dom sitter i ordentligt. Du kan ha kommit åt någon sladd omedvetet då du har rengjort datorn.

Det där med att det luktar bränt är ju ett tecken på att någonting är överhettat. Såklart. Ladda ner Speed Fan här och kolla tempen. Tror fortfarande att det är nätagget som har pajjat.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Nätt agg orsakar inte bsod det är det första, för det andra så har du åkt på memory leak buggen i win som fixas relativt enkelt genom att sätta manuellt storlek på dump fil för system disken. 45 grader för cpu är rätt okej , specielt för den varianten du har.


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem
Skrivet av Freywiind:

Nätt agg orsakar inte bsod det är det första, för det andra så har du åkt på memory leak buggen i win som fixas relativt enkelt genom att sätta manuellt storlek på dump fil för system disken. 45 grader för cpu är rätt okej , specielt för den varianten du har.

Skrev inte att nätagget orsakar bluescreen, det är oftast RAM-minnet som orsakar det.

45 grader för den prollen är okej vi hög belastning, ja.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Tankade speedfan och värdena ser ut så här:

System 37C
CPU 45C
AUX: 50C ( har även en flamma symbol jämte? )
Core: 20C

Medlem
Skrivet av WaltX:
Skrivet av Freywiind:

Nätt agg orsakar inte bsod det är det första, för det andra så har du åkt på memory leak buggen i win som fixas relativt enkelt genom att sätta manuellt storlek på dump fil för system disken. 45 grader för cpu är rätt okej , specielt för den varianten du har.

Skrev inte att nätagget orsakar bluescreen, det är oftast RAM-minnet som orsakar det.

45 grader för den prollen är okej vi hög belastning, ja.

Bsod orsakas av allt möjligt det kan vara sector fel på hdd och du får bsod då den läser denna sector, skulle det vara ram så skulle han i stort sätt crasha varje gång han kom till log in screen, så mest troligt som sagt memory leak problem. och btw 45 grader för en athlon är normal belastnings temp.


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem

Vad tror ni är en bra lösning? Nytt nätagg & formatering kanske? Helst skulle jag köpa helt ny dator men ekonomin säger nej ;P

Medlem
Skrivet av Frgr:

Vad tror ni är en bra lösning? Nytt nätagg & formatering kanske? Helst skulle jag köpa helt ny dator men ekonomin säger nej ;P

Sätt manual storlek på dump fil för win hdd dvs typ 4096 till 4096 och se ifall det löser dina problem med reboot och bsod


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem
Skrivet av Freywiind:

Nätt agg orsakar inte bsod det är det första, för det andra så har du åkt på memory leak buggen i win som fixas relativt enkelt genom att sätta manuellt storlek på dump fil för system disken. 45 grader för cpu är rätt okej , specielt för den varianten du har.

Nätt agg kan orsaka bsod, vilket jag säger av egen erfarenhet. Om bios är inställt på att starta om datorn vid oväntade strömförändringar för att skydda den kan det orsaka en bluescreen pga. felaktig omstart. Förra sommarn började mitt nätt agg strula pga. ett fabriksfel som hade börjat förvärras och de resulterade i att datorn ibland bara slog av och allt blev svart eller en bluescreen, nätt agget byttes ut på garanti (inget annat åtgärdades) och sen dess har det funkat finfint

1
Skriv svar