Test Drive Unlimited 2

Robot
Test Drive Unlimited 2

Välkommen till ett Ibiza där allt är öppet, där stekarna stortrivs och där samlarna jobbar övertid. Mats Nylund testar ett bilspel för dig som inte bryr dig om bilkörning.

#test-drive-unlimited-2


Medlem
Test Drive Unlimited 2

Skön offroadracing? Bullshit; Du kan inte recensera för fem öre (som vanligt) Mats, kontrollerna och körkänslan i TDU2 är ej acceptabelt hur än arkadigt ett spel må vara eller icke vara, de är varken realistiska eller arkad-lika utan snarare helt enkelt absurt dåliga, vilket vem som helst märker så fort man sätter sig framför spelet.
"Oändlig frihet" och "Samlande och Utforskare" är i princip samma poäng, får du pengar av distributörerna eller vad sjutton är det som försiggår här? Spelet är inte bra, objektivt i all ära men inte ens för någon som inte ger ett "skit" om kontroller så är det bra.
Ta och skilj på konsoll och PC recensioner istället som metacritic gör så man får en klar bild istället för tre ord och ett betyg.

Inaktiv

Köpte spelet häromdagen, och det är kunde vart rätt så kul, men, man hatar att det ska vara så förbaskat segt när man råkat köra in i en stolpe,hus eller träd,
det tar evigheter innan bilfanskapet reagerar på att man ska backa från det man råkat köra på,
och så otroligt segt innan bilskrället börjar reagera på att man gasar för att köra fram igen.
så seeegt.
Så man tröttnade efter ett antal körningar, spelet kommer dumpas till nån polare.


signatur

Knower of the unknown

Medlem

Kan inte göra annat än att hålla med ovanstående kommentarer.
Ett jävla dåligt skämt till bilspel....


signatur

Sim-Racing

Medlem

@ About 666 Ewoks:
Det förbättras efter du skaffar en bil med mer acceleration..

Medlem

Sen att billjudet är det sämsta jag någonsin hört i mitt liv, är en helt annan sak.

Medlem

Sanazin nu tycker jag att du är lite väl hård med Mats. Nog för att jag måste hålla med om att kontrollerna suger till pc-versonen grövre än vad Mats säger men resten stämmer rätt så bra.

Att glida omkring och bara hitta allt är det som funkar i spelet men tyvärr inget annat. Om du vråltrimmar en subaru impreza så ger det tame satan inte nå alls så all tuning är värdelös. Karaktärerna känns som om de fått nånting uppkört där solen inte skiner och efter även de korta filmsekvenserna vill man skada dem med ett brännbollsträ. Off-road är det ända som är lite halvhärligt i alla fall eftersom kontrollerna inte stör lika mycket men då har du bara 5-6 bilar att välja på. Nä hade jag viljat ha the sims så hade jag köpt det.


signatur

Intel I6800K, Geforce 1080gtx, 16GB RAM, Vattenkylning processor + grafik-kort, 65 Tums 4k TV

Inaktiv

om man får säga något positivt jämfört med ettan är att vägarna är betydligt jämnare.

men tyvärr så finns det ju som sagt så många saker som irriterar skiten ur en.
*automatlådan är helt värdelös vid starter -- inte för att det är så svårt att köra sekv.
*dendär jävla monologen som dom envisas med inför varje nystartat race är ju inte lagomt tröttsamt.
*VART ÄR LAMBO!?

Medlem

För min del är ju körkänslan det viktigaste i ett bilspel oavsett om det är arkad eller simulator. Känner jag mig snäll skulle jag kunna ge det 2/5 men det lutar åmer åt 1/5.

Medlem
Skrivet av About 666 Ewoks:

Köpte spelet häromdagen, och det är kunde vart rätt så kul, men, man hatar att det ska vara så förbaskat segt när man råkat köra in i en stolpe,hus eller träd,
det tar evigheter innan bilfanskapet reagerar på att man ska backa från det man råkat köra på,
och så otroligt segt innan bilskrället börjar reagera på att man gasar för att köra fram igen.
så seeegt.
Så man tröttnade efter ett antal körningar, spelet kommer dumpas till nån polare.

Det där har jag också märkt, men det går att få lite mer finlir på gasen och bromsen om man ställer upp "linearity" i menyn. Som default är den inställt på "ketchupeffekt", av någon anledning...

Medlem
Skrivet av Sanazin:

Skön offroadracing? Bullshit; Du kan inte recensera för fem öre (som vanligt) Mats, kontrollerna och körkänslan i TDU2 är ej acceptabelt hur än arkadigt ett spel må vara eller icke vara, de är varken realistiska eller arkad-lika utan snarare helt enkelt absurt dåliga, vilket vem som helst märker så fort man sätter sig framför spelet.
"Oändlig frihet" och "Samlande och Utforskare" är i princip samma poäng, får du pengar av distributörerna eller vad sjutton är det som försiggår här? Spelet är inte bra, objektivt i all ära men inte ens för någon som inte ger ett "skit" om kontroller så är det bra.
Ta och skilj på konsoll och PC recensioner istället som metacritic gör så man får en klar bild istället för tre ord och ett betyg.

Visst, fysiken är inte i racingspelsklass. Men poängen jag gör i recensionen är att det inte handlar om racing. Det handlar om utforskning, samlande och community, med lite halvbra racing-events vid sidan av. Det räcker för att jag ska ge det ett medelbetyg. Jag satt ändå med det hela natten sedan, även efter att recensionen var inlämnad :).

Spelet fick ju trots allt inte en femma. Spel som sätter racingfysiken till 100% (säg FOrza-serien) brukar jag ge maxbetyg :).

Medlem
Skrivet av frunk:

om man får säga något positivt jämfört med ettan är att vägarna är betydligt jämnare.

men tyvärr så finns det ju som sagt så många saker som irriterar skiten ur en.
*automatlådan är helt värdelös vid starter -- inte för att det är så svårt att köra sekv.
*dendär jävla monologen som dom envisas med inför varje nystartat race är ju inte lagomt tröttsamt.
*VART ÄR LAMBO!?

Vägarna är extremt mycket bättre! Inga mer ofrivilliga hopp när man kör över en mjuk kulle. Det gör det också roligare att utforska, vilket för mig är en stor del av nöjet.

Läs min blogg för lite mer klagomål på den där monologen, eller hela voice-overn förresten :).
http://www.fz.se/bloggar/mats_nylund/20110216/sex-drive-unlim...

Medlem

Det här spelet är ett skämt. Håll er undan! Ett bilspel som inte har fokus på hur bilen beter sig kan dra åt helvette rent ut sagt.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Mjo en tvåa är det värt max..

Medlem

3/5 för ett bilspel med den sämsta styrningen som beskådats?
Snälla...Det är skamligt att detta spel ska får mer än 1/5 när det finns så mycket "skit" med spelet.
Att skylla på att spelet är ett samlarspel och community spel är inte vad värken köpare eller utvecklare vill att det ska vara.

Gör om, gör rätt.

Medlem

Ja.. 3.. av 10. (annars var det rätt).

Och det "understryks" av en nu Ex-Eden tdu2 programmerare som skrivit flera trista (ej smickrande) ord om företagets handlande.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Inaktiv

som vanligt suger FZ's recensioner. ett bra spel säger recensenten. jag säger att som spel samt bilspel så suger TDU2. o jag har inte ens provat det

Medlem

Det finns en mening till alla dessa gnällande individer som kommenterar : Det är tur att man tycker olika.

Medlem

jag har i vanliga fal inga problem med arkad bilspel. körkänslan kan ändå vara bra men tdu 2 har verkligen ingen körkänsla alls. skulle ge det max 3/10. om ett spel går ut på att man kör runt i bil så kan man ju låta några som kört bil köra bil fysiken.

Medlem

Åter, till dem som anammat spelet trotts allt, lägg gärna till Miniboss.
F.ö att trolla tyskar har sällan vart så kul.


signatur

Just an honest man in a leather mask

Medlem

Jag köpte endast spelet för att köra på Hawaii. Efter att ha varit där o bilat runt tre ggr IRL så känner man igen sig väldigt väl. Kör med G25 o H-shifter. Bryr mig inte så mkt om känslan i bilarna utan kör det för att drömma sig tillbaka igen. Underbart spel på det viset.


signatur

Mikael Karlsson

Medlem

är det inte bara billigare att titta på bilderna

Inaktiv

Fy fan vad folk inte kan hålla sig objektiva, ett SÅ dåligt spel är det inte, det finns mycket behållning att få. Det finns framförallt tre saker de måste rätta till:

* Körkänslan är inte bra, som arkadspel så duger den knappt. Det kan dock fortfarande vara rätt skönt att glida runt när man får tag på en lite bättre bil, men de flesta verkar ha spelat tio minuter och sedan stängt av spelet.

* Motorljuden suger, det finns ett fåtal bilar där ljudet håller godkänd nivå, men större delen utav bilarna låter som gamla mikrovågsugnar.

* Röstskådespeleriet och animationerna är helst brutalt hemska. Detta spelar dock inte så jättestor roll eftersom det egentligen inte påverkar någon viktigare del i spelet. Jag menar visst, det är inte Dragon Age, men så här dåligt behöver det inte vara även om storyn och karaktärerna inte är fokus.

Utöver detta fungerar inte online-delen som den ska, folk fuskar sönder spelet totalt och det finns flera andra allvarliga buggar i spelet.

MEN, ändå så har jag spenderat 40 timmar i spelet. Att påstå att spelet förtjänar 1/10 är helt enkelt inte objektivt. Att ni inte spenderat tillräckligt mycket tid i spelet, eller helt enkelt inte förstår er på vad som faktiskt är bra med det så betyder det inte att det är ett dåligt spel. Jag menar, jag gillar inte MMO-genren, men bara för det vill jag inte bränna recensenter som ger WoW 9/10 på bål. Så skärp er och väx upp.

Och tack till FZ och Mats för att ni inte böjer er för pubertala fjortisars påtryckningar om att helt besinningslöst såga spel som inte lever upp till sin fulla potential vid release.


signatur

"I like deadlines. I like looking at them as they pass by."

Medlem
Skrivet av Morgurthion:

Text.

Men vänta här nu, detta är ett racing spel med lite "The Sims-inslag" och en integererad online del.
Du har själv precis beskrivit kraftiga brister i det allra mest elementära i spelets samtliga fundament. Ändå är det ett bra spel?

Recensionen framger inte alls hur mycket brister spelet har och hur allvarliga folk kan tycka att de är.
Recensioner kan ju faktiskt få folk att gå och köpa spelet och är rätt säker på att de flesta som köpt detta och som spelat något annat racinglir innan kommer bli hyffsat besvikna. Klart man får gilla det men recensionen är bristfällig för att uttrycka det snällt, iofs inget ovanligt när det har med PcGamer att göra. Då det verkar viktigare att ordbajsa, låta akademisk och klämma in lite dåliga skämt.

Om jag hade velat ha en helt subjektiv recension där man helt missar att ens försöka se på spelet ur en bredare publiks vy än den man själv råkar ha, så hade jag läst någons jävla blog istället. Om han fått betalt för att skriva denna recensionen är det inget annat än sorgligt.

Edit: Beskriv gärna vad du tycker är så bra med spelet, måste veta vad jag själv helt verkar ha missat.

Medlem
Skrivet av Tobbe:

Ja.. 3.. av 10. (annars var det rätt).

Och det "understryks" av en nu Ex-Eden tdu2 programmerare som skrivit flera trista (ej smickrande) ord om företagets handlande.

länk till denna?

Medlem

Gran Turismo 5 + Logitech G25 = <3

Medlem
Skrivet av Mats Nylund:

Visst, fysiken är inte i racingspelsklass. Men poängen jag gör i recensionen är att det inte handlar om racing. Det handlar om utforskning, samlande och community, med lite halvbra racing-events vid sidan av. Det räcker för att jag ska ge det ett medelbetyg. Jag satt ändå med det hela natten sedan, även efter att recensionen var inlämnad :).

Spelet fick ju trots allt inte en femma. Spel som sätter racingfysiken till 100% (säg FOrza-serien) brukar jag ge maxbetyg :).

Oj, herregud vilket naivt svar. Test Drive Unlimited handlar, som spelets titel troligtvis borde antyda,om just racing.
"Det handlar om utforskning, samlande och community, med lite halvbra racing-events vid sidan av."
Hur utforskar man? Jo, man kör bil. Hur samlar man? You guessed it. Hur möts man med polare i spelets MP? Precis. Man kör bil. "Med lite halvbra racing-events vid sidan av." Va.

Ledsen, men FZ:s kvalitet har stagnerat stort på sistone.

Fisse: Huvudet på spiken!

BeW
Medlem

Förstår mig inte på hur detta spelet kan få så bra recensioner... Jag testade att köra det några dagar och jag klarar verkligen inte av att köra det. Tycker det är så fruktansvärt dåligt! Jag installerade ettan igen för att jämföra, för vad jag mindes så var inte ettan så dålig. Och det stämde också, ettan är betydligt bättre på alla sätt. Visst vägarna kan vara bättre i det nya men med den fysiken kan ju vägarna va upp och ner och gå hur de vill, man lär ju inte märka någon skillnad. Självklart överdrift men det är den känslan jag får när jag spelar det.

Det har slutat med att jag började köra om ettan istället för att köra tvåan för att jag verkligen inte klarar av att köra det och jag har försökt men det är så fruktansvärt tråkigt. Sen är det självklart min åsikt, men jag hade en kompis som frågade mig ifall han kunde låna ettan för att han inte heller stod ut med tvåan. Han sa samma sak när han började köra ettan, att ettan var betydligt roligare.

Men det är väl bra att det passar vissa och att de tycker det är kul, tycker bara att det är så tråkigt att det blev en sådan här uppföljare då jag som sagt gillade ettan ganska mycket.

Medlem

Spelat ettan riktigt mycket och tyckte det var bra och innovativt på sin tid även om det fanns en hel del man skulle kunnat putsa på där. Klart var ju iaf att en ev. uppföljare skulle bli toppen!
Tyvärr är detta fan KATASTROF! Kan seriöst inte hitta något positivt...
Hade bestämt mej för att gilla spelet men efter 20 minuters plåga är det klart att det var första och sista gången jag spelar det...
Förstår inte hur man kan sälja ett spel som är så dåligt?!

Inaktiv
Skrivet av Fisse:

mer text.

Nu tror jag du missförstod mig lite, vilket nog mest beror på att jag var rätt otydlig. Jag klagar på att folk inte kan vara objektiva för att sedan förklara min väldigt subjektiva vy på det hela. Det jag menar är inte att det är ett 90%-spel, men att betyget 3/5, eller 60%, är ett ganska så rättvist betyg, medan ett betyg på 1/5, eller 20%, inte är annat än fjortisrage.

Försöker man vara det minsta lilla objektiv och sansad så ser man att spelet har stora brister i dagsläget, men att det ändå inte är det absolut sämsta spelet i världshistorien.

Vad man inte gör är att säga "wäää, jag gillade inte bilkörningen", stänga av spelet efter tio minuter och sedan ge sig ut på diverse forum och bedriva häxjakt på de som faktiskt spelade lite till och fann saker med spelet som var bra.

Och angående det där med PCG, så gillar jag deras recensioner, jag tycker man får veta det viktigaste om spelen, och att deras orbajseri oftast snarare gör läsningen roligare, än hamnar i vägen för det väsentliga.

Edit: Glömde besvara din edit. Det är lite svårt att sätta fingret på, men jag gör ett försök.

Det är ett djävligt soft spel att sitta (eller ligga, då jag har en handkontroll och sängen nära skärmen) och slöspela. Jag gillar samlandet och utforskandet. Jag har på de 40 timmar jag spenderat i spelet fortfarande inte kört alla turneringar än, så det är framförallt utforskandet jag gillar. Friheten att glida runt och upptäcka nya platser, hitta bilvrak osv. Plus att jag faktiskt tycker att bilfysiken fungerar så pass bra att det duger som grund för att göra detta, det är tillräckligt OK för att jag ska ha rätt kul när jag åker runt liksom.

Har även kört lite race mot folk i både instant challange och i rankade race, och även det är rätt skoj faktiskt, mycket roligare än den förbannade AI'n iaf. Jag hoppas mycket på communityt också, när det väl kommer igång. Det verkar kunna ge spelet än mer livslängd.

Sen, ptja, det är faktiskt en rätt mysig stämning i spelet ändå, körkänslan suger, men atmosfären gör rätt mycket för att kompensera. Tror inte jag kan beskriva det bättre än så.

Edit 2: Jag har för övrigt spelat en hel del andra racingspel, men då jag inte fick hem spelet på ett par dagar efter release hade jag tid att läsa folks åsikter om det, vilket gjorde att mina förväntningar sjönk ned på i stort sett noll. Jag förväntade mig inte en fullfjädrar racingsimulator och tack vare det blev jag extremt positivt överraskad när jag väl satte mig ner med spelet. Jag menar folk fick det verkligen att låta som om grafiken var från 1999, körkänslan från ett gammalt commodore 64-spel och community-delen hämtad från lunarstorm. Det har fått så sjukt onyanserad kritik överallt att tom folk som inte spelat spelet sitter och ragear i forum (*hrm* kaem79 *hrm*).


signatur

"I like deadlines. I like looking at them as they pass by."

12
Skriv svar