Postapokalyptiska tribals!

Frilansare
Postapokalyptiska tribals!

I framtiden, efter katastrofen, har många människor mohikanfrisyrer och tribalutstyrsel. Varför? Är inte det lika knasigt som att tjejer i framtiden ofta har bar mage? Varför tänker alla designers i dessa banor, och vem var det som började med grejen att man efter katastrofen återgår till ett stamsamhälle som estetiskt ser precis ut som det gjorde före industrialismen på jorden (helst nordamerikanska indianstuket)? Kan ingen hitta på något helt nytt, som tribals som gillar att klär sig som man gör på försäkringskassan?

Ge mig svar nu! Det finns säkert någon IO9-nörd där ute bland er med en förklaring.

BIld från senaste Rage-trailern.
[http://www.fz.se/filmer/20110217/rage-trailer/]
[ia=25028; large]

#blogg

Postapokalyptiska tribals!

Teori:
Mycket av den populär kultur med hjältar i filmer och spel drar kopplingar till den amerikanska kulturen, mest deras syn på den Hollywood romantiska versionen av Western. Hjältarna är för det mesta rättfärdiga i sina handlingar, mest pistol som lösning. Vi kan också utifrån gamla filmer och serier snabbt avgöra vem som är god och ond(i vissa fall) utifrån den klädsel de bär. Detta är en del av den igenkännings teori vi har för att klargöra vad som gäller. Det vi känner igen känns också säkert, inget som vi ifrågasätter och det knyter an mellan generationer. Ungefär som Taxi Driver(1976) var en periodiserad version av Förföljarna(1956).

Alltså ifrågasätter vi inte utseendet på skurk/hjältar för de bygger på en välkänd grund av vad vi anser rätt/fel och gott/ont.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Frilansare

Eller så har designers i allmänhet jävligt dålig fantasi?
Bra teori annars.

Skägg.
10 Chambers

Jag röstar på muterade loppor. De trivs inte i mohawks. Har jag hört.


signatur
KoP
Medlem

Det är Mad Max fel alltihop.

1
Skriv svar