Xbox 360 RROD fixad!

Medlem
Xbox 360 RROD fixad!

Råkade ut för det som alla Xbox-ägare fruktar från den första ögonblick dom köper deras älskade konsol.

Det kom ganska lägligt också, under SISTA uppdraget i Red Dead Redemption. Precis när man kickar in ladgårdsdörren. Då händer det. Svart skärm. Och 3 lysande röda dioder. Desperat försöker jag starta om boxen, men samma sak återkommer. Det känns som den hånar mig. Efter ca 5 omstarter ger jag upp. Min xbox är död.

Jag gör det som dom flesta gör när nånting går sönder. Jag googlar. Testar diverse "billiga" lösningar som att vira in xboxen i en handduk. Det fungerade i ungefär 15 minuter. Jag börjar blicka åt en mer rejäl lösning, läser vidare om att fästena som håller ned flänsarna mot GPU'n och CPU'n är under all kritik. Allt man behöver göra är att byta ut dessa mot en mer permanent lösning.

Det betyder dock att jag måste plocka isär hela xboxen, och det är inget litet projekt. Att ens öppna skiten tog en hel jävla drös med svordomar och skär-sår i fingrarna.

[ia=25031; medium]
Moderkortet från 360'n.

Så här ser det alltså ut. Betydligt mindre komplicerat än jag hade tänkt mig.

[ia=25032; medium]

[ia=25033; medium]
CPU respektiva GPU.

Här har jag alltså redan tagit bort de värdelösa "X-clamp-fästerna" och kommer sedan ersätta dom med vanliga skruvar samt brickor för att inte "mosa" moderkortet.

Efter en stund har jag fått ihop det hela igen, som var oerhört pilligt.

Allt som allt slösade jag drygt 59 kr på det hela. Däremot tog det halva dagen att fixa med allt.
[ia=25035; medium][ia=25034; medium]
Kyl-flänsarna.

[ia=25036; medium]
Efter lite justerade med med skruvarna (skruvade man fast flänsarna för löst blir den överhettad snabbt, skruver man för hårt så fick man 3 röda dioder) så funkade skiten äntligen.

ITS ALIIIIVEEEE.

Den har hittills stått på hela dagen, drygt 6 timmar. Så problemet verkar onekligen vara löst.

Hurra för google och hurra för internet.

Totalt la jag ned 59 kr på detta lilla projektet. Hade inte garantin åkt ut hade jag givetvis skickat in skiten.

Uppdatering:
Guiden jag följde var denna:
Del 1
[http://www.youtube.com/watch?v=dnXQD68LRy4]
Del 2
=related
Del 3
=related

Vem som helst klarar av det.

Materialet för att laga finns på tradera för en billig peng: [http://www.tradera.com/XBOX-360-RROD-FIX-Gor-det-sjalv-kit-me...]

#blogg

Skägg.
10 Chambers
Xbox 360 RROD fixad!

Imponerande!


signatur
Inaktiv

Härligt Fargo!

Medlem

Tack tack. Det var ganska lätt faktiskt. Alla som är lite händiga av sig skulle klara av det :). Men var beredd på oändlig mängd svordomar. Det svåra var som sagt att öppna xboxen.

Medlem

Grymt jobbat!

Medlem

Jag bugar inför din händighet.

Medlem

Vilka byggare bob-skillz!

La du på ny kylpasta på cpu och gpu också?

Medlem

Jajamensan. Även om många hävdar att det inte behövs då det är inte detta som är problemet. Men jag valde att göra det ändå :).

Och tack för berömmelsen från övriga

Inaktiv

Frågan är hur MS då kan ta betalt för ett uppenbart tillverkningsfel?

men bra visat, då vet jag hur jag ska göra om/när det blir min tur

Medlem

Lagade själv min första XBOX Arcade på det där sättet för några år sen.
boxen höll 1½ år efter det, sen pajjade den igen med 3 röda lampor och samma felkod.
efter den gången gick den inte att rädda.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Då får den paja om 1 och ett halvt år i så fall :). Min garanti är ute i vilket fall som helst nu.

Medlem

Fargo, Länken där du hittat materialet finns inte.
Vilka skruvar använde du? M5x16mm? spår? torx?
körde du även med nylonbrickor för m5 och vanliga m5 brickor i metall?

Medlem

Oj, det minns jag faktiskt inte. Det här var nästan ett år sedan. Jag kanske ska förtydliga att Xboxen dog för ungefär 2 månader sen.
Så lagningen fixade bara till xboxen tillfälligt.

Vid den tiden fanns det små "kit" att köpa där man fick med alla skruvar m.m.

Medlem

Köpte ett gäng M5x10 med bulthuvud (8mm hylsa), nylonbrickor M5 från biltema och m5 förzinkade metallbrickor

Gjort allt efter konstens alla regler men... xboxen vägrar haha
jag har "hettat upp" cpu/gpu enligt instruktioner men efter nerkylning osv... så funkar det fortfarande inte..
så funderar på att kasta bort skiten o inte lägga ner någon mer tid
om ingen har några sista tips att testa?

Medlem

Du testade även med ny kylpasta?

Nåja, funkar inte det är det bara att slänga skiten. En ny xbox är ju rätt överkomlig dessa dagar.

Medlem
Skrivet av Fargo:

Du testade även med ny kylpasta?

Nåja, funkar inte det är det bara att slänga skiten. En ny xbox är ju rätt överkomlig dessa dagar.

Jag fick det att fungera till slut.
Givetvis rengjort kylare och processor samt klickat dit nytt.
Jag har inte testat mer än ett par minuter så kan inte gå i god att den är stabil i timmar.
Gjorde detta med en kompis xbox och det fungerade i 1-2år sen la den av igen och han kastade bort den och skaffade en ny annan.

Min "fix" är ju egentligen inte så som man kanske bör göra. Har ju inte använt varken ugn eller varmluftslödning.
Kan man få xboxen att fungera i någon vecka är ju det en liten win i sig tycker jag från att vara helt död med RROD.

Skrivet av orfeous:

Jag fick det att fungera till slut.
Givetvis rengjort kylare och processor samt klickat dit nytt.
Jag har inte testat mer än ett par minuter så kan inte gå i god att den är stabil i timmar.
Gjorde detta med en kompis xbox och det fungerade i 1-2år sen la den av igen och han kastade bort den och skaffade en ny annan.

Min "fix" är ju egentligen inte så som man kanske bör göra. Har ju inte använt varken ugn eller varmluftslödning.
Kan man få xboxen att fungera i någon vecka är ju det en liten win i sig tycker jag från att vara helt död med RROD.

Fint, svara 7år senare och tro att det fortfarande e relevant


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

1
Skriv svar