Veckans citat #9 "Skicka dem till containerläger."

Medlem
Veckans citat #9 "Skicka dem till containerläger."

Den högerpopulistiske och tillika islamofoben Geert Wilders, också partiledare för det holländska Frihetspartiet brukar inte vara blyg med sina ord. Han har även varit i domstol för hets mot folkgrupp, jämfört Koranen med "Mein Kampf", och så vidare.

Senast i raden kom den 10 Februari när Wilders kom med sin senaste vision: Att samla alla som är en börda för samhället i containerläger långt utanför städerna, "där de inte längre kan göra någon skada". I de fall där det handlar om "unga förbrytare" ska hela familjen skickas till containrarna.

Svaret på förslaget från 1930-talet lät inte vänta på sig. Det holländska mediaföretaget och radiostationen Vara svarade med att publicera en Wilders-karikatyr:

[ia=25042; medium]

Geert Wilders i sin tur kunde förstås inte förstå varför han utmålas på detta sätt och bojkottar därför Vara samt kräver, i samstämdhet med sitt parti, att bilden ska censurareas. Yttrandefriheten ska tydligen bara skydda Wilders egna åsikter och inte andras. Vara verkar ta det med ro, och har istället utlyst en tävling för vem som kan måla den bästa Wilders-karikatyren.

MIN KAMP tackar för kaffet och tilldelar Geert Wilders priset Veckans citat för sina idéer.

[ia=22450; medium]

Källa 1
Källa 2
Källa 3

#blogg


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Veckans citat #9 "Skicka dem till containerläger."

Geert Wilders må inte vara den klokaste. Långt ifrån.
Men en idé som avskiljer bördan från resten av samhället, är något som behövs i varje nation.

Medlem

Sådant kallas fängelser eller andra rehabiliteringsfaciliteter. Att förespråka containerläger med "ghetto"-karaktär är knappast något att förespråka någonstans.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Det kan inte nog starkt betonas, att avlägsnar man den börda som nationen upplever, de avskum som utnyttjar vårat samhällssystem för egen vinst, besparar man både sig själv ett problem, men också bidrar man samtidigt till ett starkare näringsliv.

Medlem

Eller så försöker man hjälpa dessa människor istället, ser till att de slutar vara en "börda" som du så fint kallar det. Men detta kräver människor med lite empati, något som är en bristvara i dagens samhälle. Samt att det inte är lika enkelt som att soppa problemen under mattan..

De som utnyttjar samhällssystemet är de som leder landet, så vem ska föra folkets talan?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Till viss mån kan man hjälpa de svaga (med flertalet undantag. Dock kommer jag ej posta vilka dessa undantag är här, och jag tror ni förstår varför). Men man bör också känna till, att naturen kommer att ta sin gång, och den svage kommer att försvinna slutligen. Detta är oundvikligt, och om vi lägger ned våra dyrbara resurser på att 'hjälpa' dessa individer, fördröjer vi bara den naturliga processen.

Notera att jag skrev " ..för egen vinst.."
De som bör leda landet och föra folkets talan är ju självklart de som leder och utnyttjar samhällssystemet för nationens vinst!

Medlem

Ngt säger mig att raefzm88 är en riktigt inbiten Flashback forumit.
Angående Wilders är han ju inte lite extrem. Jag försvarar hans rätt att uttrycka sina åsikter och t.om hans kritik mot Islam. Men det där var lite extremt.

Medlem

raefzm88: Du har missuppfattat evolutionsteorin. Det handlar om vem som anpassar sig bäst till sin kontext, inte vem som är starkast.

Fargo: Om man anser att man får säga vad man vill om vad man vill, så är det självklart. Jag tycker därför det är mer än löjligt att Wilders kräver att Vara ska ta bort karikatyren på honom. Det blir lite som att kasta pil inuti sin kuvös.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Fargo: Nej, jag är inte en särskilt aktiv flashback användare. Jag var medlem för 2-3 år sedan( är fortfarande medlem, men inte alls aktiv. Senaste post var ca 4 månader sedan)
, men har dragit mig ur. Att försöka diskutera politik på nätet, särskilt då det ofta rör sig om väldigt okunniga personer, finner jag meningslöst i längden (Även om jag aldrig var särskilt aktiv på det politiska forumet på flashback iaf)

Jag kan gå in på flashback någon gång ibland, och kolla populära ämnen, men det är nog.

Däremot kan jag inte låta bli att kommentera här. Jag finner det väldigt lustigt att det bedrivs 'bloggar' av denna karaktär på ett spelforum. Jag har besökt FZ.se i flertal år, men det dröjde väldigt länge innan jag skapade ett konto och började läsa forum mm (Tidigare läste jag endast nyheter osv.).
När jag skapade detta kontot (2010 elns) upptäckte jag att på ett SPEL- forum talades det inte uteslutande endast om spel, utan en hel del annat också, och valde att börja kommentera.
tl;dr - Nej, icke flashback.

Bjosarn: Självfallet känner jag till evolutionsteorin och att de arter och raser som anpassar sig bäst överlever längst.

Men, detta utesluter inte vad jag skrev. Om vi hjälper den svage så den
anpassar sig bättre, så innebär det att den överlever längre, ja. Men utan hjälp så kommer dessa svagare arter/raser leva på andra och på så viss försöka fördröja naturens och evolutionens process att med tiden utrota denna art. Detta innebär att vi på så sätt sätter våran egen ras på spel, då vi
bör anpassa oss själva för att överleva en sådan evolution. Detta är enligt min mening fel, då jag anser att vi bör bevara vår ras.

(jag tror jag kanske måste tillägga, att det enbart är min åsikt. Jag har respekt för andra användares åsikter och vill inte på något vis 'trolla' eller
kränka någon/några användare. Jag talar enbart efter ämnet, och vill ej ha bann)

Angående Wilders: Jag håller helt med dig där. Är det yttrandefrihet som
Wilders vill ha, så bör både han själv och den andre få tala fritt. Det innebär även att de ska få publicera vilka bilder som helst.
(det vore roligt om du kunde ladda upp din egna bild här senare bjosarn, om du nu skapat en och känner för det)

Se förresten på ett tidigare inlägg jag nyligen svarat i.

Medlem

Du får det att låta som att vi är dinosaurier.

Medlem

Ursäkta då, men jag försökte bara förklara. Hoppas du förstod vad jag menade.

Medlem

Du behöver inte ursäkta dig, jag förstod.

Medlem

Jag gillar din blogg bjosarn. Fortsätt det goda arbetet.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem


signatur

Bjosarn:får oftare skumma drummar om jag druckit alldeles för mkt alkohol.

Medlem

Keep going strong Bjosarn, var ett riktigt nöje att läsa min kamp hittils


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Jag håller inte alltid med om vad herr B skriver, men så vitt jag förstår får han, och resten av oss bedriva bloggar av personlig karaktär. Om nu politik och intrikata spörsmål engagerar den unge mannen, tycker jag det är bra, hellre det än att man enbart lägger tid och tankekraft på spel. Jag älskar spel i "normal" utsträckning, men jag tycker samhället och människorna är långt mer intressanta.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

jösses walter kan du bli mer nedlåtande i ditt sätt att skriva.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av Notumforce:

jösses walter kan du bli mer nedlåtande i ditt sätt att skriva.

Och exakt hur var det nedlåtande?

Medlem

Det var inte svårt att "läsa" mig till det.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Du ser vad du vill se....

Medlem

Det enda jag inte förstår är vad inlägget tillför bloggen överhuvudtaget. Propagerar walter_iego för yttrandefrihet på alla fz-bloggar, eller var det bara ett inlägg av typen "jag håller inte med dig, jag vill inte tillföra något till varken bloggen eller försöka föra en diskussion, men det är LUGNT FÖR MIG att den finns"?

Det är svårt att veta. Den andra roliga saken som hänt är att Fargo kommer ridandes på sin vita häst och tar upp vapen och sköld: "VAD MENAR DU!?".

För övrigt tackar jag för de vänliga orden, och med de nya forumtrådarna så kanske det är dags att bli lite mer aktiv med skrivandet igen.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem
Skrivet av bjosarn:

Det enda jag inte förstår är vad inlägget tillför bloggen överhuvudtaget. Propagerar walter_iego för yttrandefrihet på alla fz-bloggar, eller var det bara ett inlägg av typen "jag håller inte med dig, jag vill inte tillföra något till varken bloggen eller försöka föra en diskussion, men det är LUGNT FÖR MIG att den finns"?

Det är svårt att veta. Den andra roliga saken som hänt är att Fargo kommer ridandes på sin vita häst och tar upp vapen och sköld: "VAD MENAR DU!?".

För övrigt tackar jag för de vänliga orden, och med de nya forumtrådarna så kanske det är dags att bli lite mer aktiv med skrivandet igen.

Här överdriver vi inte minsann. Jag var snarare nyfiken på hur man kunde tolka Walters inlägg som nedvärderande. Då jag inte kunde utläsa något sådant.
Saker är inte alltid så enkelt som du tror. Att dra fram orättfärdiga metaforer känns bara barnsligt.

Medlem

Oh, översittarmentaliteten igen. Som jag sa tidigare, sådana härskartekniker fungerar inte på medvetna människor. Nordisk.nu kanske faller för det, eller naiva nyliberaler som inte ser längre än sin näsa räcker - men här finns ingen plats för det. Det får dig bara att verka ovetande och tafatt i din argumentation. "Mina argument är alltid bra, dina är alltid dåliga.", seriöst?


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Nej. Nu överdriver du igen. Jag menade ingenting förutom att jag undrade vad som skulle varit nedvärderade i Walters inlägg.
Inget annat.
Den enda som tycks anpassa sig till en översittarmentalitet är ingen mindre än du själv.

Nordisk.nu vet jag inte vad det är för sida då jag aldrig besökt den.

Ingen aning vad det har med saken att göra heller.

Seriöst, vad pratar du om? Jag ställde en enkel fråga och du drar ut dig politiska klistermärken och åsikter om argumentationsteknik.
Du är lustig. Du gör hela tiden tolkningar mot saker som jag aldrig ens sagt.
Det är uppenbart att du ogillar mig kära Bjosarn, men det finns ingen anledning att bli så hatisk.

Jag tror också det är bäst att jag håller mig borta från den här bloggen om man missförstår mitt inlägg. Om herr B tolkar mina ord som ovidkommande får han stå för dem, jag försökte uppmuntra människors engagemang, utan vilket vi alla skulle stagnera.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Hej bjosarn!
vad hände med din blogg?
Surfade runt här lite på Fz och såg att du inte gjort en inlägg sedan, tja, det här inlägget om käre herr Wilders. Hur kommer det sig? Är det möjligen så att du klippt dig och skaffat ett jobb, eller har du bara helt enkelt vaknat upp ur din dvala och fått en riktig verklighetsuppfattning?

mvh
din käre vän
raefzm88 <3

1
Skriv svar