Rift blickar bortom World of Warcraft

Robot
Rift blickar bortom World of Warcraft

Veckans helgläsning signerad FZ:s systerpublikation PC Gamer handlar om nästa stora (?) MMO.

#trion, #rift, #world-of-warcraft


Medlem
Rift blickar bortom World of Warcraft

Den bästa beta jag har nånsin kört

Medlem

De enda som kallar kommande MMORPG'n för WoW-dödare är spelare, har aldrig läst eller hört om en dev eller nått som sagt något sånt. Men men... GE MIG RIFT!!!

Medlem

ska bli trevligt å börja lira

Medlem

Ja det var ju en fin hyllningstext men inte så mycket mer =/

Jag kan säga det meddetsamma att om man spelar WoW så finns det ingen anledning att byta till Rift, om man däremot aldrig har spelat WoW och vill börja med ett MMO nu, ja då är Rift ett bra alternativ.

Jag har själv spelat i betan och måste säga att soul-systemet är överlägset WoW och väldigt bra gjort, om de lyckas balansera det är en annan femma dock.

Dock var det inte tillräckligt mycket "nytt" för att fö mig att byta från WoW. Eftersom inga negativa aspekter togs upp i artikeln så ska jag nämna de saker som jag personligen tycker är mest negativt med Rift:

- Quests: Jag spelade betan upp till lvl ~25ish vilket är halva lvlcap och hittade INGEN quest som var något annat än "gå dit och döda x antal mobs" eller "gå dit och hitta x antal saker". Majoriteten av quests i WoW är visserligen fortfarande sådana quests också, men speciellt i den senaste expansion så har dom verkligen satsat på att också skapa roliga och annorlunda quests. För att göra en liknelse så ligger quests i Rift på ungefär samma nivå som quests i "vanilla" WoW. Inte kul

- Rifts: Blev tyvärr enligt mig väldigt långtråkiga efter ca den 20:e riften man gjorde eftersom dom allihop följer samma mönster. Döda monster - vänta på nästa "spawn wave" - döda monster - vänta - döda sista "stora" monstret.

- Animationer: Grafiken överlag är väldigt fin för ett MMO men attack-animationerna (speciellt för melee souls) var väldigt stela, långsamma och trista. Säga vad man vill om grafiken i WoW, men animationerna sitter iaf där dom ska, väldigt sällan blir det visuellt tråkigt in-combat i WoW, Rift kändes lite som sirap i jämförelse.

- User Interface: Det finns inga addons till Rift, det enda man kan göra är att flytta runt alla delar av UI men that's it. Jag kan förstå utvecklarnas tanke med att om det behövs addons så är det något i standard UI som saknas, men enligt mig är en personlig touch viktig i ett MMORPG, jag vill helt enkelt inte stirra på exakt samma saker som alla andra i spelet gör.

Som jag sa tidigare så är Rift på inget sätt ett dåligt spel, men det är heller inte något speciellt nytt.

Medlem

grr har missat betan...jobbat och massa sånt,äre värt att börja spela? om någon har lust sumera ihop lite kort nsabbt hur det är, pve/pvp


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

Håller med dig Cirdane.
Enformigheten i Quest on Rifts fick mig att sltua spela betan och avboka spelet
Bra spel men riktigt enformigt.

Medlem
Skrivet av Cirdane:

Ja det var ju en fin hyllningstext men inte så mycket mer =/

Jag kan säga det meddetsamma att om man spelar WoW så finns det ingen anledning att byta till Rift, om man däremot aldrig har spelat WoW och vill börja med ett MMO nu, ja då är Rift ett bra alternativ.

Jag har själv spelat i betan och måste säga att soul-systemet är överlägset WoW och väldigt bra gjort, om de lyckas balansera det är en annan femma dock.

Dock var det inte tillräckligt mycket "nytt" för att fö mig att byta från WoW. Eftersom inga negativa aspekter togs upp i artikeln så ska jag nämna de saker som jag personligen tycker är mest negativt med Rift:

- Quests: Jag spelade betan upp till lvl ~25ish vilket är halva lvlcap och hittade INGEN quest som var något annat än "gå dit och döda x antal mobs" eller "gå dit och hitta x antal saker". Majoriteten av quests i WoW är visserligen fortfarande sådana quests också, men speciellt i den senaste expansion så har dom verkligen satsat på att också skapa roliga och annorlunda quests. För att göra en liknelse så ligger quests i Rift på ungefär samma nivå som quests i "vanilla" WoW. Inte kul

- Rifts: Blev tyvärr enligt mig väldigt långtråkiga efter ca den 20:e riften man gjorde eftersom dom allihop följer samma mönster. Döda monster - vänta på nästa "spawn wave" - döda monster - vänta - döda sista "stora" monstret.

- Animationer: Grafiken överlag är väldigt fin för ett MMO men attack-animationerna (speciellt för melee souls) var väldigt stela, långsamma och trista. Säga vad man vill om grafiken i WoW, men animationerna sitter iaf där dom ska, väldigt sällan blir det visuellt tråkigt in-combat i WoW, Rift kändes lite som sirap i jämförelse.

- User Interface: Det finns inga addons till Rift, det enda man kan göra är att flytta runt alla delar av UI men that's it. Jag kan förstå utvecklarnas tanke med att om det behövs addons så är det något i standard UI som saknas, men enligt mig är en personlig touch viktig i ett MMORPG, jag vill helt enkelt inte stirra på exakt samma saker som alla andra i spelet gör.

Som jag sa tidigare så är Rift på inget sätt ett dåligt spel, men det är heller inte något speciellt nytt.

Bra skrivet. Håller med om att ett spel som WoW (eller egentligen vilket MMO som helst, som man spenderar mycket tid på) bör ha ett personligt ui, då det, som du skrev, blir roligare.
Det ser även bättre ut och, enligt min mening, kan det vara kul att pyssla med att bygga ihop sitt egna ui. Jag har själv spenderat X antal timmar på att göra just det.

Dock så tycker jag det är bra att Rift från första början går ut med att säga att de inte inriktar sig på att bli en s.k "wow dödare" utan vill satsa på något eget. Det är bra, därför att spel som , "Warhammer Online "t.ex , som påstods skulle vara slutet på wow, enbart gjorde bort sig mer när det gick i botten något år senare.

Medlem

Verkar skönt att praktisera på FZ! Fredrik får ju göra alla de coola resorna .P

Medlem

Sitter och spelar betan nu. är ju grymt skoj =3 helt klart bättre en wow.
Det ända dåliga är att man måste betala i månaden <.<

Medlem

Jag har försökt tvinga mig igenom betan, men det går inte så bra. Det är ganska tråkigt spel.

Medlem

Rift är tveklöst väldigt välgjort och polerat, fyllt av smarta lösning och UI:n är den bästa jag sett i något MMO.

Jag uppskattar även att man kan vara tre klasser samtidigt, det gör att det blir betydligt större variation. Däremot så tycker jag inte det är tillräckligt med fokus på PvP. Den är densamma som WoW med skillnaden att inte någon arena finns, för mig som helst av allt kör PvP så blir det tröttsamt med lite World PvP utan konsekvenser samt generiska BG:s.

Jag har aldrig förstått varför alla MMO's lägger ner 99% av tiden på PvE istället för att ordna en vettig PvP. Även i WoW så skapas det enorma zoner varje expansion, fylld med diverse dungeons och det läggs hela tiden till nya intressanta end-game instanser. Men på sin höjd får PvP en ny battleground, eller ny och ny, de får en gammal battleground som de satt någon prao på att göra om designen på lite. Det är för dåligt och för tråkigt enligt min mening.

Medlem
Skrivet av miffot:

grr har missat betan...jobbat och massa sånt,äre värt att börja spela? om någon har lust sumera ihop lite kort nsabbt hur det är, pve/pvp

Den öppna betan är fortfarande igång till och med 22e tror jag det var, bara att registrera ett konto.

Spelet har både pvp och pve och har liknats vid en mix av WoW och warhammer. Satsar mycket på att låta spelare snabbt byta talents/roll genom sitt soulsystem så är du en sån som gillar att pussla i talents är det riktigt skoj. Den andra stora satsningen är rifts, som publika events i warhammer så det handlar mycket om att gå ihop i grupper och slå på npcer som kommer ifrån rifts.
Crafting är väldigt basic, som i WoW. Det finns battlegrounds (kallade warfronts), achievements och artifacts för de som gillar att samla. Har hört rykten om att det finns hemliga pussel med.

Medlem

testade Rift, men jag kände inget speciellt för det...
ledsen, alla fanboys, men nej, jag tyckte inte om det.


signatur

"Bobby Kotick is like Darth Vader, once a human, now more machine..."

Medlem

RIFT är inget mer än ett vanligt MMO som ser ut som WoW, vilket inte är någon höjdare om du redan kör WoW eller inte tycker om WoW. Visst, kanske något snyggare men fortfarande; ännu ett nytt skräp-MMORPG ute i marknaden.


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

När man spelar detta spel känns det som värsta f2p spelet... bara jag som tycker det?

Medlem

Som Ettbjurn sa, den bästa betan någonsin

Medlem
Skrivet av Paladia:

Rift är tveklöst väldigt välgjort och polerat, fyllt av smarta lösning och UI:n är den bästa jag sett i något MMO.

Jag uppskattar även att man kan vara tre klasser samtidigt, det gör att det blir betydligt större variation. Däremot så tycker jag inte det är tillräckligt med fokus på PvP. Den är densamma som WoW med skillnaden att inte någon arena finns, för mig som helst av allt kör PvP så blir det tröttsamt med lite World PvP utan konsekvenser samt generiska BG:s.

Jag har aldrig förstått varför alla MMO's lägger ner 99% av tiden på PvE istället för att ordna en vettig PvP. Även i WoW så skapas det enorma zoner varje expansion, fylld med diverse dungeons och det läggs hela tiden till nya intressanta end-game instanser. Men på sin höjd får PvP en ny battleground, eller ny och ny, de får en gammal battleground som de satt någon prao på att göra om designen på lite. Det är för dåligt och för tråkigt enligt min mening.

Herregud, precis allt du skriver är precis vad Warhammer Online är, testa det!

Medlem

Rift är verkligen grymt kul, alla wow fanboys som tycker det är en ripoff har aldig spelat nått annat än wow så det är inget att bry sig om. /ignore wowfanboy

Medlem

Jag har också suttit och spelat betan, kom med i beta 3 tror jag det var. Och jag skulle nog säga såhär, att om man redan är insyltad i ett MMO så finns det egentligen ingen anledning att byta och börja spela RIFT.
Men om man å andra sidan vill hoppa på ett MMO så är kanske RIFT det bästa alternativet just nu.
Det enda MMO som jag upplevt varit såhär pass buggfritt vid release är LotR, WoW tex var betydligt kassare (vid release).
Hur bra RIFT kommer att bli beror nog till största delen på hur många som börjar spela, dvs hur mycket pengar de får in som det kan utveckla nytt innehåll för.

Medlem

En mycket bra summering av Cirdane faktiskt! Den extrema enformigheten i questandet och oförmågan att se framtida potential i Riftsen tog kål på mitt intresse i betan.

Det finns en del gott att säga om Rift dock, men överlag tröttnade jag på tok för snabbt.


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Det är fruktansvärt nära rent plagiat i vissa fall i detta spel, men som gammal mmo-spelare är det närmast ett plus ändå. Spelet har verkligen potential, kanske blir att spela senare.

edit: Nu är det ju inte bara wow det är likt. Det märks verkligen att de gjort genuin research, ibland lite väl extremt men man kan ju knappast klaga på att de saknar kunskap om vad spelare vill ha.

Medlem

Det här låter ju lite som Aion när det kom

Medlem

cirdane säger är förståerligt, men då måste ni andra också (som läser detta och bara håller med innan något tänk själv) förstå att allt handlar om tid, 7 år + lite mer mot vad nu rift har haft. går inte att jämföra allting än, my 2 cent's

Medlem

all denna hype. jag känner igen det här

Medlem
Skrivet av Etthundra:

Har hört rykten om att det finns hemliga pussel med.

Jag har gjort 3 av de hemliga puzzle questsen som finns och måste säga att det är kul med sådana quest + det är bra rewards men rekommenderar att vänta till lvl 50 innan man gör dem eftersom rewardsen är baserad på ens karaktärs lvl.
Puzzle Questen droppar alltid blått eller Epic gear " beroende på hur tur man har "
Synd att det inte finns allt för många sådana quest dock.


signatur

Styrelseledamot i Aesir Online Community Gaming
(Svensk/Norsk Spelförening) besök gärna oss på www.aoc-gaming.se

Medlem

Är ni intresserade så kolla in den svenska guilden asablod, vi spelar på pvp-server. Bara att titta in på http://asablod.yuniiq.com/

Vi kommer givetvis köra pvp och pve och är inte direkt hardcore. Vi kommer att spela som Defiants.

Medlem

Fall ni är sugna på PVP / PVE finns det också " Aesir " vi är en svensk / norsk guild som letar efter mer folk
Vi kommer att lira på en EU PVP server, inte bestämt vilken än dock.
bara att kolla in på http://www.aoc-gaming.se/ om ni är intresserade, vi är runt 40 personer som ska lira nu vid headstarten.


signatur

Styrelseledamot i Aesir Online Community Gaming
(Svensk/Norsk Spelförening) besök gärna oss på www.aoc-gaming.se

1
Skriv svar