Medlem
En fråga ang Ghz

Tja, sitter här med 2 datorer, båda har quad processorer (Intel) och den ena ligger på 2,66ghz och den andra 2,40ghz

Då undrar jag hur stor den skillnaden egentligen är mellan dom, Märkbar skillnad eller obetydlig?

Medlem

Mer eller mindre obetydlig ja

Medlem

Ok en fråga till då... DDR3 vs DDR2 då?

Medlem

Det beror på vilka hastigheter, men i det stora hela tror jag inte att skillnaden på DDR3 och DDR2 är så stor idag, lite osäker faktiskt.

Medlem
Skrivet av DraxXus:

Ok en fråga till då... DDR3 vs DDR2 då?

Märkbar skillnad då DDR3 arbetar mycket snabbare än DDR2.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Ghz gör väl inte alltför mycket men sen så kan ju CPU ha olicka mycke cache minne osv. Är dock inte så beläst i inom detta men det är saker som kan göra skillnaden större.

Medlem

Faen.. :/ Har nämligen en skitfin dator här, den med 2,40ghz processorn.. men upptäckte att ddr3 minnen inte passade i den... annars som ny.. var sugen på att byta till den nämligen

Medlem
Skrivet av Saarela81:

Ghz gör väl inte alltför mycket men sen så kan ju CPU ha olicka mycke cache minne osv. Är dock inte så beläst i inom detta men det är saker som kan göra skillnaden större.

Ghz visar hur snabbt processorn arbetar. Hertz = hur många instruktioner processorn klarar av att beräkna inom en sekund. Giga = miljard. Alltså klarar en processor med 2,40 Ghz av att beräkna 2,400,000,000 instruktioner per sekund. Ju högre Ghz, desto bättre såklart.

Gällande cacheminnet i processorn så har den också en stor betydelse. Cacheminnet är den överlägset snabbaste minnet bland alla komponenter i datorn. Cacheminnet hämtar information från RAM-minnet (som är den näst snabbaste minnet i datorn) och lagrar den mest nödvändiga informationen som processorn behöver just nu. Idag är 8MB cacheminne det högsta (och bästa) som finns i CPU. Ju mer cacheminnet kan lagra, desto snabbare och effektivare jobbar processorn.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Givetvis men tänkte om det var så enorm skillnad mellan dem.

Medlem
Skrivet av DraxXus:

Givetvis men tänkte om det var så enorm skillnad mellan dem.

Det är ingen enorm skillnad, nej.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

men ramminnena är stor skillnad mellan, så mkt vet jag

Medlem
Skrivet av DraxXus:

men ramminnena är stor skillnad mellan, så mkt vet jag

Jag tror att dom snabbaste DDR2-minnena och de slöaste DDR3-minnen presterar i princip lika bra.

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av DraxXus:

men ramminnena är stor skillnad mellan, så mkt vet jag

Jag tror att dom snabbaste DDR2-minnena och de slöaste DDR3-minnen presterar i princip lika bra.

DDR2: 3200-8533 MB/s
DDR3: 6400-17066 MB/s

Så ja, du har ganska rätt där.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Om nom nom, själv gör jag med en Intel I5 760 @ 4.6 ghz


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

Blev att sno chassit och processorfläkten..
Ähh i5 ska vara i7, kommer bli min nästa såvida dom inte hinner hosta ut något fetare på marknaden.

Medlem
Skrivet av DraxXus:

Blev att sno chassit och processorfläkten..
Ähh i5 ska vara i7, kommer bli min nästa såvida dom inte hinner hosta ut något fetare på marknaden.

Äh spela roll, enda skillnaden på I5 och I7 spelmässigt är ju priset


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

ska det vara så ska det vara ordentligt

Medlem
Skrivet av WaltX:
Skrivet av Saarela81:

Ghz gör väl inte alltför mycket men sen så kan ju CPU ha olicka mycke cache minne osv. Är dock inte så beläst i inom detta men det är saker som kan göra skillnaden större.

Ghz visar hur snabbt processorn arbetar. Hertz = hur många instruktioner processorn klarar av att beräkna inom en sekund. Giga = miljard. Alltså klarar en processor med 2,40 Ghz av att beräkna 2,400,000,000 instruktioner per sekund.

Njae, så är det inte. Värsting-Core i7:an klarar i snitt 44,7 instruktioner per klockcykel medans en Intel Core 2 Extreme QX9770 ligger på 18,6 vid ungefär samma klockfrekvens:
http://en.wikipedia.org/wiki/Instructions_per_second#Timeline...

Medlem

MHz-myten, någon?

Många andra saker som väger tyngre än klockfrekvensen när du ska mäta hur snabb en prolle är.

Medlem
Skrivet av zhapp:
Skrivet av WaltX:
Skrivet av Saarela81:

Ghz gör väl inte alltför mycket men sen så kan ju CPU ha olicka mycke cache minne osv. Är dock inte så beläst i inom detta men det är saker som kan göra skillnaden större.

Ghz visar hur snabbt processorn arbetar. Hertz = hur många instruktioner processorn klarar av att beräkna inom en sekund. Giga = miljard. Alltså klarar en processor med 2,40 Ghz av att beräkna 2,400,000,000 instruktioner per sekund.

Njae, så är det inte. Värsting-Core i7:an klarar i snitt 44,7 instruktioner per klockcykel medans en Intel Core 2 Extreme QX9770 ligger på 18,6 vid ungefär samma klockfrekvens:
http://en.wikipedia.org/wiki/Instructions_per_second#Timeline...

Från boken "Fråga Kjell": "Egenskapen som oftast framhävs på processorn är dess klockfrekvens (anges i hertz, Hz). Det är ett mått på hur många operationer per sekund processorn hinner med. 2,0 GHz innebär två miljarder operationer per sekund."


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av WaltX:
Skrivet av zhapp:
Skrivet av WaltX:
Skrivet av Saarela81:

Ghz gör väl inte alltför mycket men sen så kan ju CPU ha olicka mycke cache minne osv. Är dock inte så beläst i inom detta men det är saker som kan göra skillnaden större.

Ghz visar hur snabbt processorn arbetar. Hertz = hur många instruktioner processorn klarar av att beräkna inom en sekund. Giga = miljard. Alltså klarar en processor med 2,40 Ghz av att beräkna 2,400,000,000 instruktioner per sekund.

Njae, så är det inte. Värsting-Core i7:an klarar i snitt 44,7 instruktioner per klockcykel medans en Intel Core 2 Extreme QX9770 ligger på 18,6 vid ungefär samma klockfrekvens:
http://en.wikipedia.org/wiki/Instructions_per_second#Timeline...

Från boken "Fråga Kjell": "Egenskapen som oftast framhävs på processorn är dess klockfrekvens (anges i hertz, Hz). Det är ett mått på hur många operationer per sekund processorn hinner med. 2,0 GHz innebär två miljarder operationer per sekund."

Fast du skrev instruktioner, inte operationer. Hur många operationer den klarar beror helt på hur man definierar en operation. Det närmaste jag kan tänka mig är flops (http://en.wikipedia.org/wiki/FLOPS), men det stämmer ändå inte. Fråga Kjell är helt ute och cyklar.

Medlem

Håller med zhapp, Fråga Kjell är fel ute.

Clock Frequency mäts i Hz och anger antalet cycles per second processorn kan utföra (som skrivits tidigare)
Instructions per clock anger hur många instruktioner som kan utföras per cycle.
Instructions per second är clock frequency multiplicerat med IPC, det ger en rätt bra uppfattning om hur processorn presterar.

En operation kan bestå av flera eller färre instruktioner, mer eller mindre komplexa. Det finns ingen standard för hur en operation ska se ut. Kjell är på fel väg och snurrrar.


signatur

Och dessa förbannade jävla Jehovas vittnen, Muammar Khaddaffi och göteborgare med deras putslustiga vitsar och deras uppblåsta lokalpatriotism

Medlem
Skrivet av PingviN:

Håller med zhapp, Fråga Kjell är fel ute.

Clock Frequency mäts i Hz och anger antalet cycles per second processorn kan utföra (som skrivits tidigare)
Instructions per clock anger hur många instruktioner som kan utföras per cycle.
Instructions per second är clock frequency multiplicerat med IPC, det ger en rätt bra uppfattning om hur processorn presterar.

En operation kan bestå av flera eller färre instruktioner, mer eller mindre komplexa. Det finns ingen standard för hur en operation ska se ut. Kjell är på fel väg och snurrrar.

Så 2,4 GHz blir alltså 2,400 000 000 CPS och inte IPS?


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem
Skrivet av WaltX:
Skrivet av PingviN:

Håller med zhapp, Fråga Kjell är fel ute.

Clock Frequency mäts i Hz och anger antalet cycles per second processorn kan utföra (som skrivits tidigare)
Instructions per clock anger hur många instruktioner som kan utföras per cycle.
Instructions per second är clock frequency multiplicerat med IPC, det ger en rätt bra uppfattning om hur processorn presterar.

En operation kan bestå av flera eller färre instruktioner, mer eller mindre komplexa. Det finns ingen standard för hur en operation ska se ut. Kjell är på fel väg och snurrrar.

Så 2,4 GHz blir alltså 2,400 000 000 CPS och inte IPS?

Ta en titt på http://en.wikipedia.org/wiki/Superscalar :
[info]A superscalar processor executes more than one instruction during a clock cycle by simultaneously dispatching multiple instructions to redundant functional units on the processor.[/info]

1
Skriv svar