Både kabel och trådlös??

Medlem
Både kabel och trådlös??

Ok, nu är det såhär:
Vi har en router (belkin) och ett antal bärbara och stationära som är kopplade till den trådlöst. Nu har vi skaffat en ny dator och eftersom vi ska ha den främst till gaming vill vi ha den kopplad med kabel för att få en stadig uppkoppling.

Men vi får ingen kontakt med internet! Vad ska man göra för att få det att funka???

Medlem

Gå in i cmd
skriv : ipconfig /release
sen skriver du : Ipconfig /renew
Testa det först.

Går inte det så stäng av routern i 10-20 sec. sen sedan på den igen.

Går inte det så kan det vara så att du måste in i routen o öppna upp porten till datorn. Jag fick göra så med min router när jag köpte en ny.

Går inte det så kan det vara så att du inte har automatic IP-adress. såhär gör du för att få reda på det.

Gå in i Network center.
trycka sedan på change adapter setting
Höga klicka på dit nätverk.
Inställningar (längst ner)
tryck på internet protocol version 4 (TCP/IPv4)
tryck på inställningar
se till att det är automatiska Ip utdelningdär.

Hoppas du hittar dit för mitt är på engelska. vet ej vad det heter på svenska.


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem

kan tyvärr också vara så att du har för många datorer uppkopplade till routern, kanske inte kan dela ut hur många adresser som helst

Medlem
Skrivet av simon857:

kan tyvärr också vara så att du har för många datorer uppkopplade till routern, kanske inte kan dela ut hur många adresser som helst

Kan mycket väl stämma.
Drog bara upp 4 problem av kanske 1000 problem.
Kan vara vad som helst typ

Drivare till kortet kanske?

Ladda hem Driver Genius pro för att testa. den kollar om du har gamla drivare eller inte har någon drivare sen uppdaterar den alla drivare.


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem

Bara en kvick fråga - har du kontakt med resten av nätverket? Om du kan se övriga datorer som kör i nätverket så kan det vara datorns egna anslutning till internet som du behöver fixa till..


signatur

A badly drawn wolf

Medlem

Vi kan se de andra datorerna i nätverket och alla andra har internet.
Det enda som inte fungerar är kopplingen till internet hos den nya datorn.
Hur gör man för att fixa det?

Kolla så att du har installerat drivrutinen till nätverkskortet på ett korrekt sätt, kolla om det funkar med Wi-Fin så att det inte är något fel med hårdvaran.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Antikvitet

Börja med att koppla den stationära med kabel direkt ut på nätet, alltså utan routern. Om det funkar att surfa då så är sannolikt din dator rätt konfigurerad. Detta gäller dock bara så länge din internetleverantör använder DHCP. Om de gör det vet du genom att du i annat fall har fått uppgift om att mata in en statisk IP-adress.

Om din router är gammal kan det hända att den inte har auto-switch-portar. I så fall är det viktigt att du har en rak och inte en korsad nätverkskabel. Det är också viktigt (förstås) att du inte sätter sladden mellan nya datorn och routern i routerns WAN-port (den som går ut mot internet) utan i en av LAN-portarna.

En del routrar kan inte ha både anslutning på WAN och LAN1, så det innebär att om din router har fem portar så kan du i detta fall ändå bara ha fyra av dem anslutna. För att vara säker, sätt nätverkssladden i LAN2 eller LAN3.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

1
Skriv svar