Joe Satriani - Cool #9

Medlem
Joe Satriani - Cool #9

Det blir en liten follow-up på gårdagens inlägg om svängiga Satriani. G3, eller 3GG (3 Guitar Gods) om man vill är något som de flesta förknippar med Joe Satriani, och med all rätt. 1996 var det första året som Satriani och hans fd. elev Steve Vai turnerade runt med en gästgitarrist i den såkallade G3-turnén, och med sig har de haft namn som; Yngwe Malmsteen, John Petrucci, Paul Gilbert, Steve Lukather, Steve Morse och Eric Johnson. En väldigt uppskattad turné i vilket fall, som senast ägde rum år 2007. Lilla Joe har ju också ett antal signaturer; dels sin Ibanez JS serie, sin Peavy JSX förstärkarserie, men också DiMarzio Humbuckers och Planet Waves axelband och plektrum.

En av Joe's favoritskala, den kyrkotonala/modala skalan (alternativt kyrkotonarten) Lydisk, har han använt för att göra många av sina kända verk, som "Flying in a Blue Dream" och "Raspberry Jam Delta-V". Skalan är som en vanlig durskala, fast med en överstigande kvart, och ser ut så här mot en vanlig Jonisk skala: 1,2,3,#4,5,6,7.
I tonarten C skulle tonerna bli: C, D, E, F#, G, A, B.

Lite om hans solotekniker skrev jag om förra gången, men nu ska vi se dom i action. Jag letade efter ett liveframträdande som hade de flesta tekniker i sig, och det var svårt att välja, men jag tycker ändå att jag hittade ett som representerar tekniken och Satriani bra. Låten är Cool#9 från det självbetitlade albumet Joe Satriani från 1995. Albumet är lite mer avskalat än de andra, och med en starkare fokus på hans blues- och funkrötter. På überbas ser ni Dave LaRue, som flitigt turnerar med John Petrucci, Jordan Rudess och Mike Portnoy.

#blogg

Medlem
Joe Satriani - Cool #9

Grymd gitarrist indeed.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Jag vet inte om det är flinten eller solglasögonen som gör det

Medlem

Det där kan man kalla äkta gitarronani


signatur
Medlem

Det kan man, det kan man

1
Skriv svar