Medlem
Minnen

Tänkte gå till botten med detta nu och en gång för alla.
Tänk er att ni sitter och packar upp, ja en film ett spel och tänker fan vad långsamt det ska GÅ DÅ!!, och sen rage osv..

Då undrar jag, Om man fyller datorn med ramminne då borde väl det gå skitsnabbt att packa upp filmer osv?
Eller är winrar eller något annat program cappat till Slow as hell?!

Märkte då ingen skillnad mellan 2 gig och 4 gig ram.

Antikvitet

Det är lite svårt att utröna var just din dators flaskhals sitter, men den hårdvarumässiga flaskhalsen brukar vara någon av:

- processor
- minne
- hårddisk

Processorer klarar rätt mycket nuförtiden. Och du känner inte att mer minne gav något schwung. Så då gissar jag på hårddisken, vilken faktiskt ofta är boven i dramat.

Vill du kitta upp bör du se till att ha 10000rpm-diskar, eller ännu bättre SSD-diskar. Se till att du har mycket ledig plats på dina nuvarande diskar, passa på att defragmentera och stäng alla andra program som läser/skriver mycket till disk medan du packar upp dina rar-arkiv.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

Precis som John säger tror jag också det är hårddisken som flaskhalsar, jag är ganska säker faktiskt. Så en snabbare hårddisk skulle kanske vara nåt?


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem

Har en SSD som systemdisk men antar att jag måste ha filmen eller spelet eller vad det nu än kan vara på samma disk då alltså?

Just nu har jag Intel Core 2 Quad 2,66ghz och 4 gig Kingston HyperX 1666mhz
så tror inte det ska vara några problem, men de andra diskarna är ju från kalla kriget så ja kan nog stämma det ni säger.
Får väl köpa en 10k RPM disk kanske, tror väl inte det finns 1TB SSD, isåfall DYRT!

Medlem
Skrivet av John:

Det är lite svårt att utröna var just din dators flaskhals sitter, men den hårdvarumässiga flaskhalsen brukar vara någon av:

- processor
- minne
- hårddisk

Processorer klarar rätt mycket nuförtiden. Och du känner inte att mer minne gav något schwung. Så då gissar jag på hårddisken, vilken faktiskt ofta är boven i dramat.

Vill du kitta upp bör du se till att ha 10000rpm-diskar, eller ännu bättre SSD-diskar. Se till att du har mycket ledig plats på dina nuvarande diskar, passa på att defragmentera och stäng alla andra program som läser/skriver mycket till disk medan du packar upp dina rar-arkiv.

1+ rep!


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Medlem
Skrivet av DraxXus:

Har en SSD som systemdisk men antar att jag måste ha filmen eller spelet eller vad det nu än kan vara på samma disk då alltså?

Just nu har jag Intel Core 2 Quad 2,66ghz och 4 gig Kingston HyperX 1666mhz
så tror inte det ska vara några problem, men de andra diskarna är ju från kalla kriget så ja kan nog stämma det ni säger.
Får väl köpa en 10k RPM disk kanske, tror väl inte det finns 1TB SSD, isåfall DYRT!

Ja, filmen eller filen ska ju vara på SSD-enheten för att utnyttja hastigheten.

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:
Skrivet av DraxXus:

Har en SSD som systemdisk men antar att jag måste ha filmen eller spelet eller vad det nu än kan vara på samma disk då alltså?

Just nu har jag Intel Core 2 Quad 2,66ghz och 4 gig Kingston HyperX 1666mhz
så tror inte det ska vara några problem, men de andra diskarna är ju från kalla kriget så ja kan nog stämma det ni säger.
Får väl köpa en 10k RPM disk kanske, tror väl inte det finns 1TB SSD, isåfall DYRT!

Ja, filmen eller filen ska ju vara på SSD-enheten för att utnyttja hastigheten.

Crap, osis att det bara är en 80gigare då

Medlem

Hjälper ju också om du packar från en hårddisk till en annan; så en stackars disk inte behöver fnatta fram och tillbaka.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

Ska prova
Tack för alla svar.

1
Skriv svar