Microsoft och Nvidia lämnar PC Gaming Alliance

Inaktiv
Skrivet av yol1982:

Nu vet jag inte varför MS hoppar av, men det låter lite underligt.
Personligen amser jag att det enda som håller mig kvar i Windows är att det krävs för att spela många PC spel.

Precis!

Microsoft har ju nästan mest på att förlora när PC-spelen sjunker. Fast, jag tror de fokuserar mer på sina egna tjänster som 'Games for Windows'.


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Inaktiv
Skrivet av Tpiom:

Microsoft har ju nästan mest på att förlora när PC-spelen sjunker. Fast, jag tror de fokuserar mer på sina egna tjänster som 'Games for Windows'.

Microsoft har ju redan låst PC-spelmarknaden med Windows/DirectX, finns inget vettigt alternativ idag. Därför kan de själva strunta i den och fokusera på XBox 360 som ger mycket mer pengar. Så går det när ett bolag får monopol. Hade det funnits konkurrens hade Microsoft behövt lägga tid och pengar på PC-spelmarknaden också. Se bara vilken fart de fick på IE-utvecklingen när Firefox började sno åt sig rejäla marknadsandelar.

Medlem

Det heter PC Gaming Alliance, kan hända att namnet där har en hel del med det att göra. Kan vara att denna allians vill satsa mera på linux, mac och inte bara windows vilket skulle vara en orsak till att MS hoppade av. Samma som när det hoppade av OpenGL efter som reseten av den alliansen vägrade att göra det Windows only.

Nvidia håller på att tappa linux folket, och finns inte på mac fronten så kan vara samma orsak där. AMD tillex satsar på mac och på linux utöver windows.

Medlem
Skrivet av Gandir:

Det heter PC Gaming Alliance, kan hända att namnet där har en hel del med det att göra. Kan vara att denna allians vill satsa mera på linux, mac och inte bara windows vilket skulle vara en orsak till att MS hoppade av. Samma som när det hoppade av OpenGL efter som reseten av den alliansen vägrade att göra det Windows only.

Nvidia håller på att tappa linux folket, och finns inte på mac fronten så kan vara samma orsak där. AMD tillex satsar på mac och på linux utöver windows.

Linxu på desktop sidan har ca 1% av marknaden, plus att det är människor som inte satsar på spel i första hand, så finns ingen som helst anledning för Nvidia att satsa pengar där, då kan dom lika gärna slänga dom i sjön.

Medlem
Skrivet av Gandir:

Det heter PC Gaming Alliance, kan hända att namnet där har en hel del med det att göra. Kan vara att denna allians vill satsa mera på linux, mac och inte bara windows vilket skulle vara en orsak till att MS hoppade av. Samma som när det hoppade av OpenGL efter som reseten av den alliansen vägrade att göra det Windows only.

Nvidia håller på att tappa linux folket, och finns inte på mac fronten så kan vara samma orsak där. AMD tillex satsar på mac och på linux utöver windows.

Har du någonsin kört AMD på Linux? Det var ju visserligen ett tag jag gjorde det nu, men nVidia har alltid varit Linuxnördens choice of weapon. nVidias drivrutiner är mycket bättre.

Och sen förstår jag inte varför folk i tråden anser att bara för att Microsoft och nVidia lämnat organisationen så är de emot PC-spel? Har jag missat något skitstort eller har ni bara anslutning till någon högre makt (fanboyism) som inte jag kommer åt?

Jag ser nu varför jag inte skall läsa kommentarerna här på FZ mer, man blir ju förbannad av att se allt folk som drar sjuka slutsatser utan att backa upp det med information.

Eller så kanske det är ett knep av FZ för att få nya medlemmar. För jag registrerade mig faktiskt bara för att jag blev lite småarg av all okunskap.

Medlem

förstår varför microsoft hopapr av, men Nvidia?

Hmm, why, oh, why? Märkligt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

AMD vs Intel alltid lika kul å höra

Senaste burken vart faktis den första med intel&Nvidia
Förut har jag kört med AMD&Nvidia
Och innan det AMD&ATi

Undra vad nesta bli ..

Förstår att vissa klankar på priset. Men personligen så tycker jag att man har mindre strul med Nvidia än AMD (Visste inte att ATi hade döpt om sig :S )

Men men . smaken är som baken . Och vissa har det bättre ställt än andra , Och köpte mitt graffekort för det hade ett grymt namn :3

GLH = Goes like hell .. Tyckte dock det var lite synd att man inte fick med en klisterlapp man kunde sätta på burken : )


signatur

Kan ej skriva åäö

Inaktiv

Dom vill väl inte bidra med pengar till något som är helt LOST och inte fungerar. Mera konsol tack!

Inaktiv

Tycker ju nästan Microsoft och Nvidia borde vara dom största förespråkarna för PC gaming alliance. Om spel inte var till windows så hade då jag slutat använda windows för länge sen och Nvidia borde ju tjäna väldigt mycket på alla PC spelare som vill ha dom grymmaste grafikkorten?

Medlem
Skrivet av showerguy:

Dom vill väl inte bidra med pengar till något som är helt LOST och inte fungerar. Mera konsol tack!

Nä helt lost, http://gameinfowire.com/news.asp?nid=15556 oj Cod black ops bara 627 miljoner kr på pc. Nä, helt dött. Ingen spelar Pc spel. INgen köper Pc spel heller. Konsoller ftw!! :D:D:D HLHLHLÖHÖHÖHÖ försvinn troll.

Medlem

Vilka muppar! Nvidia ska sadla om och kränga GFX kort till konsoller eller...!

Eller gräva sin egen grav och låta Microsoft hoppa i! :X

Medlem

Vi kan tacka konsolerna för att PC-gaming dör en långsam död...

Inaktiv
Skrivet av Pannkakssylt:
Skrivet av showerguy:

Dom vill väl inte bidra med pengar till något som är helt LOST och inte fungerar. Mera konsol tack!

Nä helt lost, http://gameinfowire.com/news.asp?nid=15556 oj Cod black ops bara 627 miljoner kr på pc. Nä, helt dött. Ingen spelar Pc spel. INgen köper Pc spel heller. Konsoller ftw!! :D:D:D HLHLHLÖHÖHÖHÖ försvinn troll.

Nu är ju CoD (och andra spel på listan) multiplattform. PC spelen "kanske" bara sålde 5% av alla exemplar...


signatur

The Sith Lords Restored Content Mod (TSLRCM) 1.8: http://deadlystream.com/forum/files/file/197-tsl-restored-con...

Medlem
Skrivet av Tpiom:
Skrivet av Pannkakssylt:
Skrivet av showerguy:

Dom vill väl inte bidra med pengar till något som är helt LOST och inte fungerar. Mera konsol tack!

Nä helt lost, http://gameinfowire.com/news.asp?nid=15556 oj Cod black ops bara 627 miljoner kr på pc. Nä, helt dött. Ingen spelar Pc spel. INgen köper Pc spel heller. Konsoller ftw!! :D:D:D HLHLHLÖHÖHÖHÖ försvinn troll.

Nu är ju CoD (och andra spel på listan) multiplattform. PC spelen "kanske" bara sålde 5% av alla exemplar...

Rätta mig om jag har fel, men den där listan var väl för vad de sålde för på Steam? Dvs de intäkterna som man vanligtvis inte bryr sig om / kan räkna med när diverse listor görs.

Medlem
Skrivet av Kestrel:
Skrivet av Tpiom:
Skrivet av Pannkakssylt:
Skrivet av showerguy:

Dom vill väl inte bidra med pengar till något som är helt LOST och inte fungerar. Mera konsol tack!

Nä helt lost, http://gameinfowire.com/news.asp?nid=15556 oj Cod black ops bara 627 miljoner kr på pc. Nä, helt dött. Ingen spelar Pc spel. INgen köper Pc spel heller. Konsoller ftw!! :D:D:D HLHLHLÖHÖHÖHÖ försvinn troll.

Nu är ju CoD (och andra spel på listan) multiplattform. PC spelen "kanske" bara sålde 5% av alla exemplar...

Rätta mig om jag har fel, men den där listan var väl för vad de sålde för på Steam? Dvs de intäkterna som man vanligtvis inte bryr sig om / kan räkna med när diverse listor görs.

Helt rätt. Den där sidan hänvisar till hur mycket CoD sålt till ENDAST PC, inte konsolerna.

Edit: Förlåt, den visar inte alls hur mycket det sålt till PC, utan endast hur mycket det sålt genom STEAM. Självklart säljes det också i vanlig butik där det säkert håvat in ett par riksdaler.

Medlem
Skrivet av Kestrel:
Skrivet av KlosterKatten:
Skrivet av darkthunder:

Hur pass bra presterar AMDs grafikkort i relation till Nvidia? Har länge funderat på att "hoppa av" användningen av Nvidia kort, och AMDs verkar helt klart lockande pga priset.

Nvidias avhopp från PC Gaming Alliance, kanske är just det som driver mig bort från att någonsin köpa deras hårdvara.

AMD korten är mer prisvärda om du ska över budgetklassen, men ska du gå extremt (GTX580?) så finns ju det med. Men jag skulle inte rekommendera det då dom har överpriser.

Skrivet av Icewind:

Vet inte hur det är nu men när Nvidia kom med sina DX10 kort så var de typ bara några få % bättre än ATIs 5xxxx serie som då var typ 1år gamla nästan.

DX11, DX10 har funnits länge.

Att säga att AMD's kort är mer prisvärda stämmer inte alls. AMD och Nvidia är väldigt likvärdiga. I toppskiktet leder Nvidia, men har även något högre prislapp. I budget så har båda prisvärda kort.

Nvidias fördel är att de klockar extremt bra (460 och 560 tänker jag på i första hand, men även andra).

AMD's kort får man fula lite mer med. Som stock är de inte alls klockvänliga. Korten som avviker från referensmodellerna kan man lyckas lite bättre med. 6950 går att låsa upp i bios till ett 6970, men det är inte 100% att det går på alla kort.

Drivrutinmässigt så är Nvidia snäppet vassare fortfarande. Har man även minsta tanke på Linux och HTPC så är AMD bara att glömma. De ignorerar den delen av marknaden.
Även folding ligger till Nvidias fördel. Samt att de har bättre stöd för andra applikationer utöver spel.

Det som passar en själv är ju helt upp till ens egna preferenser och vad man ska använda kortet till. Om man ska klocka eller inte osv.

Men nu är det så att AMD:s kort faktiskt är mer prisvärda, både i mellanbudget segmentet och i prestanda segmentet. http://www.sweclockers.com/artikel/13425-grafikkort-prestanda...
Dessutom är AMDs drivrutiner bättre än Nvidias enligt mig. AMDs crossfire skalar betydligt bättre än Nvidias SLI, vilket ni kan se i länken jag skrev.
Vidare så ger AMD en mera möjligheter att ändra inställningar på grafikkortet, men Nvidian har låst så att användaren måste använda Nvidias inställningar.
Hur som helst har AMDs nya kort 2GB V-Ram som inte Nvidia har. Och V-Ram behövs idag om inte inom snar framtid.

GTX 460 och 560 klockar bra, men det gör även HD 6850 och HD 6870 till ett lite lägre pris. I budget segmentet är det som du säger mycket jämnt, men AMD "vinner" tack vare bättre pris, skalning, användarinställningar och V-Ram, sorry
Jag kan tillägga att dina fördommar mot 69XX överklockningspotential är felaktiga, här ett HD 6950 som överklockas med 28,7%. http://www.techpowerup.com/reviews/MSI/HD_6950_Twin_Frozr_II/... än jag sett ett GTX 570 klocka.

12
Skriv svar