Medlem
Ljudproblem

Hej, fick min nya dator idag, byggde ihop installerade allt är frid och fröjd men har ett litet irritationsmoment,
Nämligen så att jag kör ljudet via moderkortet eftersom inbyggda ljudkortet ska visst vara bättre än mitt gamla.

Detta är ett Creative Soundblaster X-Fi MB2, jag har ljud och allt, men det knastrar något förbannat, vad kan problemet vara?
Alla drivisar är uppdaterade osv.

Medlem

Har du installerat ljudkortet i datorn? Kan vara någon konflikt mellan ljudkortet och moderkortet. Kolla satt sladdarna sitter i ordentligt också.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Alltså jag har bara onboard kortet, det andra kortet ligger i garderoben

Medlem

Om nu alla sladdar sitter i ordentligt så undrar jag om du blandar jordade och ojordade kontakter ? Det har gett en del märkliga störningar.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av Parzec:

Om nu alla sladdar sitter i ordentligt så undrar jag om du blandar jordade och ojordade kontakter ? Det har gett en del märkliga störningar.

Ska stämma, kollade instruktionsboken tillochmed.
Hmm. men hade inte förvånat mig om det är något med jordningen..
Alltid det krångligaste givetvis.

Medlem

Vilken utgång använder du? Ofta så är inbygda ljudkort kopplade både till baksidan av datorn, direkt till ljudprocessorn men även till fronten/toppen. De kopplingar som går till front och topp tycker jag alltid håller sämre kvalitet samt går över en massa andra prylar så det kan finnas mycket störningar där. Har du kopplat till baksidan och har mycket knaster kan det ju tyvärr vara så att ljudkortet är skräp helt enkelt - eller att det är glapp eller störningar.
Det du kan titta efter är ju hur kortet är kopplat till chassi utgångar och så. Du kan då testa att ta ut förlängningarna som kopplar till front/top om detta finns och bara köra med huvudutgången på baksidan.

Lycka till.


signatur

A badly drawn wolf

Medlem

Kör 3,5mm jacket direkt i gröna uttaget bak i datorn, finns dock även stöd för 5.1 ljud eller kanske tillochmed 7.1 med massa utgångar där bak.

1
Skriv svar