Spela Baldurs Gate 1 över nätet

Medlem
Spela Baldurs Gate 1 över nätet

Hej alla glada!

Jag och en vän bestämde oss nyligen för att vi skulle försöka spela igenom Baldur's Gate-serien tillsammans över nätet och tänkte därför, logiskt nog, börja med ettan. Föga förvånande så lyckades vi inte få det att fungera så jag tänkte kolla här om det är någon som har erfarenhet av detta och kanske skulle kunna hjälpa till.

Här kommer lite info om vad vi använder och vad vi försökt med.

- Min kompis kör Windows 7 och jag själv kör Windows XP genom Bootcamp på en MacBook Pro. Vi båda kan starta spelet och spela singel player utan problem. Jag har Telia ADSL 6-8 mb/s och min kompis har mobilt bredband från Bredbandsbolaget.

- Vi har båda patchat spelet med de två översta patcherna från denna sidan (internationella verisonen av båda): http://www.sorcerers.net/Games/BG/index_misc.php

- Jag som ska hosta har följt dessa anvisningar (http://www.wikihow.com/Play-Baldur's-Gate-2-Multiplayer-over-...) och öppnat portarna 2300, 2400 samt 6073 i min router (tar för givet att min vän inte behöver eller ens kan göra detta då han sitter med mobilt bredband?).

- När vi sedan ska ansluta till varandra gör vi det med TCP/IP-alternativet i spelets Multiplayer-del. Vi har båda hävt blockeringarna i brandväggen och jag kan skapa ett spel utan problem. Problemet är att inget händer din min vän ska ansluta till mig med min externa ip. Det dyker upp en ruta där det står att spelet försöker ansluta och "please wait". Låter spelet stå så ett tag men inget händer.

Så om det är någon som har erfarenhet av att spela BG över nätet på senare tid och skulle kunna hjälpa till så vore det väldigt uppskattat! Eller är det kanske så att spelet är för gammalt och att alla försök till multiplayer är förgäves?

Tack på förhand!

Medlem

Jag har gjort det med flera kompisar. Hosten köttar bara på med DMZ på routern så brukar resten ge sig.


signatur

Have a good time!

Medlem

Är det inte lättare att använda hamachi? Skapa ett nätverk och spela genom spelets lanfunktion.

Medlem

Brain: Tack, då finns det hopp i alla fall! Ska googla lite på DMZ och se om jag kan begripa mig på det och hur man fixar det.

fanboyen: Vi höll oss ifrån det först då många tydligen haft grova problem med Hamachi (enligt det allsmäktiga Internet). När vi inte fick igång det först så försökte vi med Hamachi men min kompis fick inte kontakt med Hamachis server överhuvudtaget. Misstänker att det är det mobila bredbandet som lever rövare.

Medlem

Kollat så att din polare kan ansluta till dig överhuvudtaget?

Använd http://www.canyouseeme.org/ för att se om utomstående kan ansluta till dig på en viss port

Medlem

Efter ytterligare några dagars försök har vi fortfarande inte lyckats få det att fungera.

Min kompis fick plötsligt Hamachi att fungera så givetvis försökte vi däröver utan resultat. Upptäckte efteråt att han inte kunde pinga mig genom Hamachi trots att jag kunde pinga honom.

Det börjar därför verka troligast att det är min router som är problemet. Enligt sidan Karelazi länkade till är mina portar trots allt inte öppna. Efter att ha googlat lite kring detta fick jag upp ett par trådar där andra haft problem med att öppna portarna på samma router som jag har så jag får undersöka detta noggrannare.

Ang. DMZ, är detta något som ens router ska ha som funktion eller är det något man skapar på något annat vis? Hur isf?

Tack för alla svar och all hjälp jag fått så långt, det uppskattas verkligen!

1
Skriv svar