Level 7 borde levla upp

Medlem
Level 7 borde levla upp

Nu är det dags för omröstning i Level 7s populära tävling om årets spelskribent, blogg och speltidning. Nytt för i år är att man lagt till årets spelpodcast. Förra året var det lite klagomål på att just Level 7, som är en spelsajt, fått i semi-officiellt uppdrag att dela ut de här priserna på Dataspelsgalan, så i år ska man istället bara utannonsera vinnarna dagen innan galan.

Men när jag går igenom listan är det något som inte riktigt stämmer. Jag ser namn på namn som jag känner igen från Twitter. Genomtrevliga människor på alla sätt och vis, men jag känner inte alla samtliga hör hemma på en lista över Sveriges bästa spelskribenter. Likaså spelbloggar. Jag ska inte vara lika extrem som vissa före detta kollegor i min beskrivning av dem, men faktum är ju att de allra flesta svenskar skriver som krattor. Att skriva är en färdighet som kräver en smula talang och mycket övning, och hur många sätter sig verkligen och skriver något mer avancerat än ett SMS efter gymnasiet idag?

Bloggar låter allt fler människors alster synas offentligt, och därmed exponeras vi för medelsvenssons obefintliga svenskakunskaper och får för oss att det svenska språket håller på att gå åt helvete. Det gör det nu inte, folk är varken bättre eller sämre på sitt modersmål än de varit i alla tider. Vi är bara inte vana att exponeras för det på daglig basis. Detsamma gäller till viss del för spelsajter, de har inte råd att betala ens de tämligen låga ersättningar speltidningarna belönar sina skribenter med, och får därmed tyvärr ofta vad de betalar för. Brist på redaktörer, eller redaktörstid, gör också att många nyblivna spelskribenter som skulle ha kunnat bli avsevärt bättre med några knuffar och sparkar i rätt riktning, bara får höra från fansen att de är fantastiska och istället stannar i sin utveckling.

Nu tänker du att jag sätter mig på onödigt höga hästar och har en enorm övertro på min egen förmåga. Så är det dock inte. Jag är väl medveten om att jag befinner mig någonstans en bra bit under de bästa spelskribenterna. Men jag är också minst lika medveten om att jag inte är i närheten av bottenskiktet heller. Jag har ändå fått betalt för att göra det här i närmare tretton år, och ALLA mina arbetegivare kan väl inte ha haft noll koll på textkvalité? Nej, svara inte på det.

Men, det var en onödig utvikning. Min poäng är denna: Visst innehåller Level 7s omröstning några av de bästa och största i svensk spelmedia. Dessutom innehåller den en mängd skribenter och bloggar som har många kompisar på Twitter (jag älskar t ex Ludus Obscura, men uppdaterade de överhuvud taget under 2010? Hör de hemma på listan). De två kategorierna blandas ganska friskt, men slutresultatet blir i mina ögon ingen relevant omröstning om bästa skrivent eller blogg, utan bara en ren tävling i vem som kan exponera sig mest i sociala medier. Det finns måhända ett pris för det också, men det är inte det som Level 7 har tänkt dela ut.

Ja, jag är givetvis bara avundsjuk för att jag inte fick vara med. Det är ju det här jag drömt om hela livet och bla, bla, bla...

#blogg

Medlem
Level 7 borde levla upp

Och ja, jag är medveten om att det handlar om att samla klick för Level 7, inte om att läsarnas röster faktiskt har någon betydelse. Men jag var tvungen att skriva av mig lite.

Medlem

...och ja, jag kommer att rösta. Jag har egentligen inget emot att bidra med ett par öre till Level 7:s intäkter, och det är bättre än att vara tyst.

Medlem

Svenskkunskaper

Tror mig förstå din poäng, men samtidigt: röstfiskande är väl någonting som skett i alla tider? Existerar det överhuvudtaget omröstningar som inte åtminstone till viss del är en popularitetstävling?

Medlem

Min poäng är: hur skiljer sig Level 7:s omröstning från vilka andra omröstningar som helst?

Medlem

Jag tycker att du för ett ganska bra resonemang, men samtidigt så tycker jag att du missar en sak. Väldigt få "hobbybloggare" är nominerade till Årets spelskribent, jag tror att det är tre eller fyra av 25 eller något sådant. Den kategori som de är nominerade i är, föga förvånande, Årets spelblogg. Min poäng är att deras blogg och vad den erbjuder läsarna, mer än deras individuella skrivförmåga, premieras. Och det tycker jag är helt okej. Jag följer flera bloggar där skribenterna inte är språkgenier, men ändå erbjuder någonting väldigt trevligt och väldigt läsvärt. Jag skulle inte ha något problem med att (om jag hade haft makten) nominera dessa bloggar till Årets spelblogg, även om jag aldrig skulle få för mig att nominera personen bakom bloggen till Årets spelskribent. Bloggar är oftast mer än bara det språkliga. Jag förstår vad du menar, och när jag tittade igenom nomineringslistan så blev jag förvånad att en del bloggar nominerats, men samtidigt så stör jag mig inte på det. Det skulle vara att störa sig på själva bloggfenomenet, kan jag tycka. Men så länge den kategori som faktiskt ska premiera språkkunskaper (bland annat), tja, faktiskt premierar språkkunskaper, så ser jag inget fel i upplägget.

Däremot så tycker jag att PCG/FZ är förvånansvärt frånvarande i kategorierna. Jag har inte lika stor koll på alla som skriver för FZ som för PCG, men jag tror inte jag hittade någon representerad. Vilket känns lite ... skamligt, nästan.

Medlem

Klart jag måste ha något fel i texten, med tanke på ämnet :).

Och ja, det är klart att det inte är något nytt med sådant här röstfiske/popularitetstävlingar. Och jag kan till viss del köpa resonemanget krings årets spelblogg. Men årets svenska spelskribent BÖR man åtminstone ställa lite högre krav på än att han/hon har många kompisar på Twitter!

Och jag kanske är ensam i det här, men jag har väldigt svårt att läsa bloggar som är dåligt skrivna. Även om ämnet intresserar mig så drar särskrivningar, onödig svengelska och felstavningar bort uppmärksamheten från det skribenten försöker kommunicera.

Den sista poängen beror helt enkelt på att PCG/FZ inte profilerar sina skribenter lika hårt, och att främst PCG inte är så aktiva på nätet. Därmed färre Twitter-kompisar, och färre nomineringar och röster.

Medlem

Angående att störa sig på själva bloggfenomenet: Det gör jag, till viss del. Bloggar är dels ett fantastiskt verktyg för att hitta texter från verkligt in-nördade experter om något man är intresserad av. Tyvärr är de också samtidigt en megafon för de som kommenterar artiklar på Aftonbladet, som inte kan något, inte fattar något och inte kan skriva mer än ett ord utan att våldta det svenska språket å det grövsta.

Skägg.
10 Chambers

Personligen så stör jag mig också på att kategorin spelsajt inte finns med. Blogga är ok, men inte nyheter. Om en blogg skriver nyheter, vad händer då? Erika Hansson har år efter år försvarat det med att de själva är en spelsajt men samtidigt går det inte att nominera deras skribenter. Därför har både jag och Tompa struntat i att nominera någon (och oss själva).


signatur
Medlem

Fusk! Eller, vänta nu.

Men mellanting som Ctrl Alt Elite är ju med, jag är lite tveksam till att kalla det en blogg. Möjligen en hybrid blogg/spelsajt.

Jag håller med om det mesta och undrar därutöver lite över juryn. På Level 7 kan man läsa att den består av "25 personer som är aktiva i svensk spelmedia". Att ingen på PCG eller FZ blivit nominerade beror på fler saker varav Mats tagit upp ett par. Att sedan ingen på vare sig Sveriges största speltidning de senaste 14 åren eller en av Sveriges största och äldsta spelsajter ens blivit tillfrågade om att vara med i juryn beror väl helt enkelt för att de 25 är skribenter på Level 7, antar jag. Eller? Jag hade inte brytt mig så mycket om huruvida det var 25 pers på L7 eller ett brett spektrum av avlönade skribenter som satt i juryn, om det inte varit för att omröstningen får så pass mycket uppmärksamhet och att många av nomineringarna är helt galna. För någon som inte jobbar i branschen, d.v.s. alla läsare, blir det lätt som många redan påpekat, väldigt snett på många sätt. För dem ser det ut som Gamereactor och Thomas Wiborgh är större än Gud och säljer bättre än Kalle Anka, varav ingetdera är sant. (Däri ligger ingen värdering av GR eller Thomas.)
Klart man kan gratulera Erik som gett L7 sjukt mkt uppmärksamhet och lyckades få in priset på Dataspelsgalan tidigare år. Att det är helt uppåt väggarna att en enskild spelsajt får en dylik omröstning representerad på en branschgala är dock inte Eriks fel. Däremot är hela processen skev, alltifrån jury till nominering till röstandet. Det är fakta.


signatur
Medlem

Att PCG och FZ är snålt representerade beror ju på att vi i mångt och mycket gör lite vår egen grej, till skillnad mot det lite mer artsy fartsy konsoletablissemanget - de som hellre skriver om spel med ord som "känslor" och "konst" istället för "gameplay" och "grafik". Nu kanske jag trampar på tår igen, men jag har alltid känt att PCG och FZ är "av spelare, för spelare" medan många av de andra speltidningarna/sajterna är "av spelskribenter, för wannabe-spelskribenter". Men jag är ju lite biased ;P


signatur

*** La Alma De La Selva! 28-29/4 -02 *** | Da Blogg

Medlem

Jag var faktiskt i teorin med i juryn. Men när jag fick tummen ur och skulle nominera någon i sista sekunden (som vanligt) så var sajten nere, och sedan åkte jag till London. Så det var bara högst 24 jurymedlemmar i år :).

Poncho, borde ite det vara samma sak i den bästa av världar? Att spelskribenter ÄR spelnördar, alltså? Språkekvilibristik för sin egen skull är ju bara onani!

Medlem

I den bästa av världar, jo. Men jag har varit på tillräckligt många pressresor med andra spelskribenter för att inse att spelskribent inte alltid betyder spelnörd. (Och att spelskribent inte betyder speljournalist, typ... någonsin.)


signatur

*** La Alma De La Selva! 28-29/4 -02 *** | Da Blogg

Ah, den tiden på året igen. Man får gratulera Level 7-sajten till tidernas pr-trick inom speljournalistikbranschen.

En sådan här omröstning vore skitkul om den togs upp och gjordes av exempelvis Dataspelsbranschen i mer seriös regi. Att omröstningen fått så galet mycket uppmärksamhet när det rör sig om en hitte-på-grej av en liten sajt känns däremot bara bisarrt. Inget ont om L7-gänget dock, de har ju lyckats bra med sitt syfte!

Angående att ingen FZ/PCG-skribent nominerats har det redan skrivits mycket vettigt i tråden. Jag vill bara tillägga att jag tror det har mycket med målgrupp och ålder på läsarna att göra, också. Som jag förstått det har FZ en (relativt sett) hög medelålder på läsarna jämfört med många andra sajter (och säkerligen också tidningar), och det tror jag kan spela in också.

Äldre personer är ju trots allt mindre benägna att "idolisera" oss arma textplitare och läser främst texterna och skiter i vem som skrivit dem. Har man yngre läsare tror jag det är enklare att odla en personkult kring det egna namnet.

Medlem

Jag tror faktiskt att jag klagade på ungefär samma saker förra året, eller var det året innan? Men EGENTLIGEN så gillar jag ju Level 7, och förstår till fullo varför de gjort som de gjort. Jag skulle bara vilja se något med lite högre ambitioner än att tillfredsställa minsta gemensamma nämnare, samt dra klick till sajten.

Att jag råkade hacka på just Level 7 beror förstås på att de är de enda som HAR en sådan här omröstning i denna omfattning. Så på det planet har de egentligen redan lyckats.

Medlem

Och med tanke på Dataspelsbranschens gala-anordnande de senaste åren är jag tveksam till om de skulle klara att fixa en sådan här omröstning på egen hand. Även om det förstås skulle vara just ett branschorgan som gjode det, "officiellt". Men jag tror inte att jag kan påstå att det FINNS ett branschorgan för spelskribenter.

Medlem

Eller såhär då (efter lite mer tänkande): Anledningen till min kraftiga reaktion var nog egentligen att jag saknar en definition på vad som är "årets bästa". Bäst på vad, egentligen? En bloggare eller skribent vars texter är undermåliga rent tekniskt kan ju vara fantastiskt bra på att bygga upp en skara fans, och likadant kan det finnas folk som är oerhört skickliga på att skriva, men som inte läses av den stora massan.

Jag läser ett par bra bloggar, inte för att de är helt språkligt korrekta, utan för bloggförfattaren är riktigt duktig på sitt ämne. En blogg bör vara personlig på det sätt att man ska få en uppfattning om var människan står i vissa frågor, sedan tycker jag inte att han eller hon måste skylta med bilder från sitt privatliv som vissa modebloggar...

Jag tycker FZ håller en mycket hög kvalité överlag, därför trivs jag här, och om någon gillar det jag skriver är det mycket trevligt, men jag skriver inte för att få en stor läsarskara, jag skriver för att jag måste, men många där ute verkar ha andra anledningar.

Jag har aldrig förstått vad Level 7 är egentligen, och inget jag bryr mig.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Skägg.
10 Chambers

Som sagt, jag var också med i juryn men valde att inte nominera (mig själv) eller andra. Tror Tompa avstod också, varför Egmont-lägret var väldigt frånvarande bland kandidaterna.


signatur
Redaktör

Stämmer som Calle säger, jag struntade i att medverka i juryn för att jag tycker kategorierna känns väldigt skeva. Vilket jag även tagit upp med Erik vid tidigare års omrösningar.


signatur
Medlem

Ja, jag ska nog skriva något slags förklarande blogginlägg om det här... Jag har ju inget emot att folk bloggar, eller skriver eller gör vad fan de vill! Ska se om jag kan formulera min poäng lite bättre.

Medlem

Angående kategorin Årets spelblogg har jag inga invändningar. Visst, några glömdes bort. Av någon anledning. Men när vi kommer till kategorin Årets spelskribent, då lyfter jag på ett ögonbryn. Jag vill inte peka ut specifika nomineringar, men kan lika gärna ta mig själv som exempel. Jag och min kollega är båda två nominerade, och ingen av oss har något att göra på den listan. Alls.

Jag som skrev min första spelrecension någonsin år 2008 har absolut inget att göra i samma kategori som till exempel Thomas Wiborgh och Tuve Bengtsson. Det är faktiskt lite självdestruktivt av Level7 att slå samman spelbloggare med speljournalister på det viset. Jag tror det skadar prisets trovärdighet och pondus. Det drar dock fler besökare till deras sida när fler är nominerade, vilket är vad det hela egentligen handlar om.

Jag röstade inte på mig själv. I stället lade jag min röst på Tuve. Självklart kommer vinnaren vara en kapabel skribent på alla sätt och vis. De bästa skribenterna har nästan alltid de flesta läsarna, eftersom de plockas upp till de största plattformarna.

När jag skrivit om spel i mer än tre år hoppas jag att jag också är värd en plats på listan över Sveriges bästa spelskribenter. Även om jag förhoppningsvis inte tillhör den bottenprodukt du beskriver. Men tills dess är jag bara en spelbloggare, som inte borde kategoriseras tillsammans med speljournalister -- inte ens med den breda beskrivningen "spelskribent".

Medlem

Och NU ser jag att jag hela tiden skrivit Tuve i stället för Tove. -_-

Medlem

Bleunt, jag tror att du slog huvudet på spiken. Fast mitt nästa blogginlägg konstaterar detta på ett lite mer nyanserat sätt.

Och jag tror att 'Tuve' kommer att tycka det är rätt kul när jag berättar det för henne :).

1
Skriv svar