Quake fyller år

Robot
Quake fyller år

Ha den äran Quake, 15 år idag. Hurra, hurra, hurra!

#quake, #quake-live, #quake-arena-arcade


Quake fyller år

You old bastard! Happy birthday!


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Grattis Quake! Längtar efter del 5


signatur

Game long and prosper

Skägg.
10 Chambers

Jag minns att jag tillhörde Duke Nukem 3D-lägret i skolan. Vi som tyckte att Quake var så fult med sina fyra nyanser av brunt. Våra motståndare drog fram hela "äkta 3d"-grejen men det blev aldrig kärlek vid första ögonkastet. Det var först när multiplayer kom in i bilden som det blev intressant. Jag lärde mig att använda både mus och tangentbord och krossade därmed polarna som tyckte att det verkade för krångligt.


signatur
Medlem

nää quake 1 var aldrig någon höjdare.... men quake 2 däremot mums vilka minnen man har av det där spelet. minst 5000+ timmar LAN på det, sen moddarna till det var ju det bästa! actionquake och gloom testa på för er som missat tiderna bästa moddar.


signatur

Godspeed

Medlem
Skrivet av flashkan:

nää quake 1 var aldrig någon höjdare.... men quake 2 däremot mums vilka minnen man har av det där spelet. minst 5000+ timmar LAN på det, sen moddarna till det var ju det bästa! actionquake och gloom testa på för er som missat tiderna bästa moddar.

Quake1 (QW) var det bästa, och de som inte tyckte det var de som aldrig fick något häng på det, de som aldrig fick in skillen.

Sen kom Q2 som var lite "enklare", därför uppskattade många det. Det var helt enkelt lite långsammare.

Jag måste dock hålla med dig om att actionquake och gloom var de genom tiderna bästa addonsen. Flera flera timmar gick åt att försöka hitta alla fienders ägg xD.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

shit fan va det 15 år sedan, börjar bli gammal

Inaktiv

Gick i gymnasiet när Quake släpptes. Det var dyrt att surfa på nätet på den tiden och ping/packet loss var hög, så skolans datorsalar passade utmärkt för spel. Det anordnades turneringar på håltimmar och efter skolan. Något som inte alls gillades av den datoransvarige gubben och hans hejdukar av vaktmästare och lärare.

Plötsligt rycks dörren upp till datorsalen, Det är razzia!
Blixtsnabbt trycker folk på alt + tab och sitter och visslar medan de skriver vidare på ett arbete. Småningom upptäcktes detta och ett dörröga installerades på varje dörr till datorsalarna. Där kunde nu vaktmästaren titta in på oss och se vad som försiggick. Motdraget bestod i att sätta dit häftmassa eller någon papperslapp, schema eller någon lapp för dörrögat så de ändå var tvungna att rycka upp dörren.

Folk som ändå ertappades fick sitt login till nätverket bannat. Då lät vi folk gå förbi komvux, som delade nätverk med gymnasiet, på andra sidan stan och kolla deras gemensamma login som alltid stod uppskrivet på tavlan. Det byttes någon gång i månaden.

Till slut fixade man dit en stackars kille genom arbetsförmedlingen som skulle gå runt och kontrollera oss. Jag tyckte så synd om honom, kriget mot spelandet skulle aldrig lyckas. Han kliver in, ser oss. Han ser uppgiven ut. Alla vet. Han säger inget och går ut igen. Han är bara där för att han måste.

Ett tag höll jag på att skriva på en sida som skulle konkurrera ut FZ gällande quake. Det gick inte så bra. Sidan låg på geocities och såg ut som skit. Fragzone hade stor betydelse och verkade som en samlande kraft för svenska spelare och communityn.

Jag gillade aldrig quake II & III. Dessa kändes för långsamma och man for fram som ett kylskåp på drift. Tiden med alla lanpartyn var fantastiskt och det är verkligen så att den tiden var unik och så kul kommer jag aldrig mer att ha. Lanpartyn idag är inte samma sak längre. Folk spelar för mycket olika spel, folk åker på lan och spelar wow som de ändå kunde gjort hemma. Att internet inte var så tillgängligt på den här tiden bidrog också till att folk tvingades anordna lan för att slippa höga telefonräkningar och hög ping. Man reste till andra städer och lärde känna annat folk (även om det ibland var tryckt stämning med psykningar som innan en boxningsmatch). Sen fanns det förstås tillfälle att tanka porr, filmer och mp3. En samling då hade högt värde av kulturellt kapital. E-sports och lan som fenomen har quake att tacka mycket för. Det släpptes i rätt tid när förutsättingarna var de bästa och där nackdelarna verkade till dess fördel. Tacksam för att jag fick vara med under denna period som är unik i spelhistorien, det var ju där allt började.

Jo jag känner till dreamhack. Jag var med i amigasvängen också. Det var dock mer att betrakta som subkultur för demofluktare och programmerare. Hade inte e-sports tagit fart så hade DH inte varit vad det är idag. Till vissas förtvivlan som andras glädje.


signatur

Förövrigt anser jag att Red Dead Redemption skall släppas till PC.

Medlem

Har för många minnen när de kommer till Quake, orkar inte rabbla upp allt men, Grattis Quake kmr alltid att älska dig.

Medlem

...och Darkfall Online fyller 2 år idag (25 Feb). Om någon bryr sig.

Medlem

Schweet , grattz

Medlem

Troublegum: Awesome historia, känner igen mig. Good times.

Inaktiv

oooh minnena flödar, it-café med isdn-lina, gissa om vi ägde. Mus o tangentbord förstås och så bytte vårt lag färger under pågående match, allt för att förvirra motståndet ..och så det förbenade rocket-jump som jag aldrig lyckades bemästra


signatur

äldre än dig!

Medlem

QW satt man och lira i nästan 5år ..
det va tider det

Medlem

Grattis Quake

Medlem

Jag minns fortfarande hur jag och brorsan satt och lirade på någon amerikansk server. Vi hade 300 i ping, vilket inte lät så mycket, eftersom vi inte hade en aning om vad ping var. Lagget märkte vi inte ens.

Kommer ihåg när vi dog för första gången, det var jag som hade turen att sitta framför datorn och brorsan satt strax bakom mig. Vi kämpade igenom hela tangenbordet innan vi lyckades hitta en knapp att respawna på. Sen dog vi igen, men kom fan inte ihåg vilken knapp vi tryckt på.

Det visade sig sen att man skulle trycka på skjutaknappen.


signatur

[MM] Moderna Misstag. R.I.P Antisocial (?)

Medlem

Grattis!!


signatur

PC Master Race!! I7 6700K. RTX 3080. Asus PG348Q. PS5!!

Avstängd

ja göses vilka tider det var. Grattis Quake & Id!

Inaktiv

nice story troublegum gjorde mig glad av nån anledning...

Medlem

Quake är och förblir det största som hänt i spelvärlden nånsin.

Cammo - Icon of Pain


signatur
Medlem

Grattis Quake! Love youuuuu!

Medlem

Jösses, alltså man har ju spelat igenom samtliga Quake spel ordentligt och mycket (Klaner/Turneringar/SM).. Alla spel har sina för/nackdelar...

lol:igaste minnet man har av Quake 1 är när man plocka hem SDK verktyg och skapade en egen mod, så att när man plockade en ammo låda (Spelar inge roll vilken) så satte man att man fick sådär 1000 skott automatiskt... Sedan så alla vapen när man sköt med RL tex så sköt den en sådär 100 skott i sekunden .. så med alla vapen.. oso körde man 3 pers med den modden på DM4 banan.. haha ;D
Var lätt att rocketjumpa/flyga iaf med modden


signatur

Det krävs ett helt nytt sätt att tänka för att lösa de problem vi skapat med det gamla sättet att tänka. - A. Einstein

Medlem

Minns att vi spelade Quake i plugget en del men det var ofta bara 3-4 pers som spelade och inget organiserat
och så tittade jag på Sajber eller ngt liknande program om en kille som spelade i en klan som hette
Euthanasia. De nämnde FZ och sen gick min skolgång åt fanders... men roligt hade jag i alla fall

Medlem

Kom i kontakt med Q1 i slutet strax innan Q2 kom så inte så värst hårdkokt på just Q1, men Q2 och Q3 har spelats ofattbart många timmar i mitt liv. Kommer så väl ihåg de gamla sköna PAK-filerna som polarna gjorde med den klassiska "sjugofem!"-utropet


signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Medlem

Kommer ihåg att jag var grymmare än alla polare på d00m och alla bara whina, sen var det någon som sa att det kommit något nytt MYCKET BÄTTRE spel. Alla fixa det och fy fan, aldrig fått så mycket smisk. Var en marsokists våta drömmar! Sen dess har jag slipat

Medlem

Spelade galet mycket Quake i nätverk när det var alldeles nytt - under arbetstid på Telias internetsupport. Var ungefär i samma veva som dom körde sin "Man kan inte köpa ett modem för en krona!"-reklam, och ALLA helt plötsligt skulle ut på internet.
Var säkert skoj för dom när dom ringde supporten, och betalade 7 kronor per minut för samtalet, och möttes av "mmm", "ooook", "mmm", "hmm"... från nån disträ Quake-spelare!

Quake var ju osannolikt långt före alla andra rent tekniskt när det kom, men det som jag minns allra mest från själva spelet var ju alla ljudeffekter - vette katten om jag stött på några bättre sedan dess? Väldigt tryck i alla vapen-ljud, och det där gurglande ljudet när man kom upp från vattnet och nästan drunknat var helt makalöst!

Grattis Quake!!


signatur

Spelar just nu: Quake 2, Alien VS Predator, Serious Sam HD, Need for speed - Most wanted,
Joint operations, Doom3 och Far cry

Inaktiv

Känns udda att fira något som har dött ut, men grattis då!

Medlem

Grattis Quake! Älskar detta spel, men sen igen, jag älskar alla ID software spel xD Hoppas att quake 5 kommer snart


signatur

ID software, FPS gudarna!

Medlem

Jag minns att quake var så jäkla spännande och roligt då jag var liten, har gett mig många timmar av glädje!
Och jag kan lungt säga att Quake är så mycket bättre än alla fps som släppts dom senaste 5 åren.

Medlem

Quake II är väl det jag har mest minnen av, var 10 när det släpptes. Så otroligt underbart soundtrack, spännande som satan var det med. Fattar inte grejen med dagens orkestersoundtrack till fps, langa lite NiN eller Sonic Mayhem!

Quake I Theme - http://www.youtube.com/watch?v=Mv5Jvr2Fp48&feature=related

Quake II - Operation Overlord - http://www.youtube.com/watch?v=hDftonDspqQ

123
Skriv svar