GTA - En jämförelse

Medlem
GTA - En jämförelse

Igår spelade jag klart ett litet minimaraton där jag har spelat igenom både Vice City och San Andreas på raken. Och eftersom jag även nyligen har spelat igenom Gta IV och Red Dead Redemption (även känt som Grand theft horsie) så tänkte jag skriva ned en liten jämförelse mellan spelen och komma fram till vilket som är bäst.
Jag har tyvärr inte tillgång till gta III just nu, så det får inte vara med i den här tävlingen, men av det lilla jag kommer ihåg av det så var det ett stabilt spel som satte grundstenen i hur Rockstars kommande spel skulle bli.

Nu till första deltävlingen:

Huvudkaraktär:

Vice City: Tommy Vercetti

Tommy är en elak typ rakt igenom som jag varken tycker synd om eller sympatiserar med en enda gång under spelet. Han är en maffiamedlem som har suttit av 15 år i fängelse när spelet startar och blir direkt nedskickad till Vice city för att expandera maffians arbetsområde till droghandeln som är massiv nere i söder.
Han har dock Hawaii-skjortan som är den överlägset snyggaste grundklädseln som ger honom några plus.

San Andreas: Carl Johnson (CJ)

CJ är en karaktär som blir bossad runt genom hela spelets gång, vare sig han vill det eller inte. Allt han vill är att komma ut från gettot och skapa sig en karriär, men likväl dras han ner mot brottets bana hela tiden. Han bryr sig oerhört mycket om sin familj samt sitt gäng, men de känslorna är inte alltid likadana tillbaka mot honom.

IV: Nico Bellic

Nico är en östeuropéisk immigrant som precis går i land i USA när spelet startar. Han har blivit ditlockad av sin kusin Roman som har bott där i 15 år och som säger sig leva som en kung. Det visar sig snart att allt är en bluff. Roman äger en taxifirma som är skuldsatt upp över öronen och den undre världens ledare har satt ett pris på hans huvud. Nico som är en exmilitär får ta saken i egna händer för att upprätthålla sin familjs heder i det nya landet till väst.

Red Dead Redemption: John Marston

John är en exgängmedlem som har lämnat det kriminella bakom sig och startat en familj. Allt vänds upp och ner när regeringens agenter tar hans familj som gisslan och det enda sättet att få tillbaka dem är genom att tillfångata hans före detta kumpaner. Trots sin bakgrund så är nog John den hederligaste huvudkaraktären jag har sett i ett Rockstarspel. Allt han vill är att få tillbaka sin familj.

Och vinnaren är: Nico Bellic

Nico vinner denna deltävling tack vare hur han är som person. Man förstår hur han känner sig i alla de situationer som han ställs inför genom spelets gång, hur det känns att ha ens förflutna förfölja en jämt och ständigt utan möjlighet att fly.

#blogg

GTA - En jämförelse

Hur tror du John hade upplevt VIce City och Tommy vilda västern?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Ja du. John skulle säkert ha njutit av att susa förbi palmerna på sin fina stålhäst och Tommy skulle nog ha saknat sin fina Hawaiiskjorta

Precis vad jag tänkte


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

1
Skriv svar