Steam-lanserar ny screenshot-funktion

Robot
Steam-lanserar ny screenshot-funktion

Ta bilder i dina favoritspel och ladda upp dem direkt till Facebook eller Steams community.

#half-life


Medlem
Steam-lanserar ny screenshot-funktion

Screenshots är trevligt, men man får hoppas att det här utvecklas till att ta video från spel också. Då hade det varit perfekt.

Medlem

Fletchett, Screenshots och Videos är båda önskade tillägg till Steam men just nu tror jag att de slängde in det de hade klart.
Jag tror att de kommer lägga till Videos (Recording) senare då de har fixat klart Screenshots och tagit bort lite små buggar.

Medlem

Mjo, det låter väl sannolikt. Trevlig nyhet hursom. Särskilt trevligt för oss som jobbar med att ta bilder i spel. Om det fungerar bra kan man ju pensionera Fraps nu.

Medlem

Screenshot-funktionen har funnits tillgänglig till Steam i snart två veckor nu tror jag, men det var först idag de gick ut med det officielt. Kan också vara första dagen de la till det i icke-betaklienten.

Intressant nog verkar det inte fungera med vissa DX11-spel, t.ex. Dragon Age 2 demon.

Medlem

Bara så att ni vet så har de förslagit många saker på Steam forumet.
En del verkar komma in medans vissa hamnar i skuggan
http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=173250...

AW8
Medlem
Skrivet av Jakob Svärd:

Mjo, det låter väl sannolikt. Trevlig nyhet hursom. Särskilt trevligt för oss som jobbar med att ta bilder i spel. Om det fungerar bra kan man ju pensionera Fraps nu.

FPS-countern då? Jag älskar att se min FPS, och Fraps' FPS-counter fungerar felfritt.

EDIT: Läste "för oss som gillar att ta bilder i spel", så min fråga/mitt påstående är inte så relevant längre.


signatur

PC gamer 'til I die.

Inaktiv

Riktigt fin funktion! Bra tänkt, Steam - as usual xD

Inaktiv
Skrivet av Jakob Svärd:

Särskilt trevligt för oss som jobbar med att ta bilder i spel. Om det fungerar bra kan man ju pensionera Fraps nu.

Med fraps kan man ta bilder från alla spel, vilket är den stora fördelen. Fast det är väl bara en fråga om tid innan alla PC-spel bara släpps på Steam.

Kan inte låta bli att undra hur många bilder ni på FZ tar från spel egentligen? De mesta bilderna är väl ändå PR-bilder från speltillverkaren.

Medlem

Snart kommer Facebook-hatarna och gråter över att facebook nu är förknippat med steam för att sedan gnälla över att Valve har övergivit oss "core" gamers och bara bryr sig om pengar.

Väldigt bra funktion faktiskt! Steam blir bara bättre och bättre, jag har inte varit ett stort fan av steam, men de börjar fixa de värsta sakerna. Hoppas bara att de kommer göra så man kan installera spelen vart man vill på hårddisken.

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av Jakob Svärd:

Särskilt trevligt för oss som jobbar med att ta bilder i spel. Om det fungerar bra kan man ju pensionera Fraps nu.

Med fraps kan man ta bilder från alla spel, vilket är den stora fördelen. Fast det är väl bara en fråga om tid innan alla PC-spel bara släpps på Steam.

Det fungerar till alla spel även i Steam, oavsätt om de finns på Steam eller inte.. Man kan under Library välja "Add a non-Steam game" och sedan välja vilken exe-fil som helst.

Inaktiv
Skrivet av Fletchett:

Det fungerar till alla spel även i Steam, oavsätt om de finns på Steam eller inte.. Man kan under Library välja "Add a non-Steam game" och sedan välja vilken exe-fil som helst.

Aha, så det fungerar även på icke-Steamspel så länge man startar de från Steam. Bra att veta. Enda man får kolla är väl att inte snabbtangenten är upptagen i spelet. Jag har min screenshot på "Pause" vilket fungerar bra utom i King Arthur där de lagt en pause på den tangenten (vilket är lite onödigt då den ligger på en annan som default och pause inte står i kommandolistan).

Medlem
Skrivet av Buio:
Skrivet av Fletchett:

Det fungerar till alla spel även i Steam, oavsätt om de finns på Steam eller inte.. Man kan under Library välja "Add a non-Steam game" och sedan välja vilken exe-fil som helst.

Aha, så det fungerar även på icke-Steamspel så länge man startar de från Steam. Bra att veta. Enda man får kolla är väl att inte snabbtangenten är upptagen i spelet. Jag har min screenshot på "Pause" vilket fungerar bra utom i King Arthur där de lagt en pause på den tangenten (vilket är lite onödigt då den ligger på en annan som default och pause inte står i kommandolistan).

Du måste ha igång "Steam Overlay"-funktionen när du startar något från Steam tror jag, men det brukar (ska) fungera när du lägger till Non-steam "apps".

Medlem

Väldigt bra service som inte kostar något

Medlem

Ser trevligt ut.

Medlem
Medlem

Som sagt, grym funktion, men gief video inspelning

Medlem

Det här gillas otroligt skarpt!


signatur

"A lie is truth, until you recognize it as a lie. To see the truth behind those lies is probably the right thing to do. However, it may not necessarily bring happiness. Lies are Happiness."

PC-spelare
Dator: TUF Gaming B550 Pro, Ryzen 5600G, 16GB RAM, Sapphire Radeon RX 5600 XT

Medlem

Bra funktion.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem
Skrivet av Warwick:

Hoppas bara att de kommer göra så man kan installera spelen vart man vill på hårddisken.

Själv tycker jag bara att det är en fördel att allting ligger samlat i samma mapp. Då när man installerat om Windows 7 är det bara starta Steam som vanligt, den installerar någonting och sen kan man börja spela som om ingenting har hänt.</ot>

Moderator | Testpilot

Pröva xfire, bra bilder. Broadcast och att recorda.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Synd bara att det inte var lite högre kvalitet på bilderna... Om man nu fick 1GB lagring kunde ju bilderna varit lite större än några hundra KB i alla fall.... lite dåligt


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem
Skrivet av Warwick:

Hoppas bara att de kommer göra så man kan installera spelen vart man vill på hårddisken.

Vill du ha dina spel på olika platser, eller hur menar du?
I dagsläget så är det bara att installera Steam (eller flytta på mappen och installera om Steam) på den enhet som passar dig själv.


signatur

Pingvin, flagga eller äpple. Vem orkar bry sig, vi är alla samma 1or och 0or i slutändan.

Medlem
Skrivet av Warwick:

Hoppas bara att de kommer göra så man kan installera spelen vart man vill på hårddisken.

Chanserna är nog rätt små att Vavle själva lägger till den funktionen... Går ju redan att göra om man vill dock, finns ett program som heter "Steam Mover".

Det skapar "Junction points", en slags genväger som finns i NTFS. Datan sparas där du vill men för Steam (och alla andra program för den delen) ser det ut som det ligger kvar i Steam mappen.

Medlem
Citat:

Fast det är väl bara en fråga om tid innan alla PC-spel bara släpps på Steam.

Och det tror du Blizzard/Activision kommer gå med på?

1
Skriv svar