Stora stygga bossen

Redaktör
Ponny
Stora stygga bossen

Simon sitter i detta nu och nöter sista bossen i Cave Story. Flera kamper på raken och inte en chans att spara eller fylla på livet däremellan. Han svär och skriker, skriker och svär och stänger av konsolen för att sekunden senare sätta igång den. Allt är som det ska vara, helt enkelt.

Det är de mest fruktansvärda, orättvisa och äckligt svåra bataljerna vi minns. Jag kommer ihåg draken i Shadowrun till SNES, som tog mer än 15 år att klara (true story) och Links skugga i fruktansvärt oförlåtande Zelda II. Det är två av de jag minns och kanske är anledningen till varför jag bara spelat igenom titlarna en gång. Det kostar mer än det smakar. Men, oj, vilken sensationell smak när man väl har vunnit. Har ni några speciella hatkärlekar?

Lustigt nog har jag svårt att komma på någon särskild boss i modern tid som gett mig kväljningar. Det tyder på en mer balanserad spelvärld, men kanske inte lika minnesvärd.

[ia=25146; large]
En inte helt ovanlig syn 1988.

#blogg


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem
Stora stygga bossen

Inte bara bossarna var svåra. Det jag minns är att spelen i sig var så jävla svåra när man var mindre. Tänker på exempelvis Battletoads till NES. Skitkul co-op som jag spelade mååånga timmar, men jag kom aldrig längre än tredje banan. Eller Turtles, ett annat favoritspel jag aldrig klarat. Tror jag fixade att spöa nivån där man får köra bilen en gång.

Medlem

Ja, det var lite skillnad på svårighetsgraden när man själv var liten jämfört med spelen som barnen spelar idag. Jag ryser fortfarande när jag tänker på t.ex. Ghost 'n' Goblins eller Castlevania....

Redaktör
Ponny

Ah, Battletoads. Co-op-heaven! Men helvetiskt svårt. Tredje banan med racingen tog knäcken på mig 99 av 100 gånger... Castlevania är ju också sådär äckligt jobbigt. Jag har kommit till Dracula men aldrig förbi honom.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Sista bossen i Super Mario Bros. tyckte jag var rätt jobbig innan man kunde labyrinten.

Redaktör
Ponny

Mycket sant, men det positiva med det spelet är att när man väl kan det - då går det oftast bra. Spel som Ghost 'n Goblins är bara sadistiska.


signatur

En Bamseponny av folket

Medlem

Jag kämpar för närvarande med Rockman World till Game Boy men det går inget vidare. Banorna är snorsvåra och de få gånger jag lyckas ta mig fram till en boss är jag det mest skadade som finns och får smisk direkt.

1
Skriv svar