Slutet för split-screen?

Robot
Slutet för split-screen?

Sony utvecklar just nu en ny 3D-TV där det kommer att vara möjligt att se två olika helskärmar på samma skärm - samtidigt. Låter det snurrigt? Läs vidare så skall vi förklara.

#sony, #killzone-3


Medlem
Slutet för split-screen?

Föreslår att man ska kunna vinkla den själv i sådana fall.
Utåt åt olika håll för "polarna" och mer inåt så kärleksparet får sitta nära och spela... eller se olika program.

Låter intressant, om inte annat.

Medlem

Häftigt, jag hoppas att de lyckas. Att bara få se halva skärmen är en av de stora orsakerna till att jag knappt lirar splitscreen längre.

Medlem

Hur fungerar det? Bör man inte kunna se ens en liten del av sin väns skärm om man, säg, sitter i samma soffa? Och skulle det inte i så fall se väldigt udda ut?


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Intressant, men jag tror att det kommer att ta några år innan det här fungerar bra.


signatur

Dont force your weakness upon me!

Medlem

Gillar nog lösningen som kommer från att utnyttja nuvarande 3d-tv apparater bättre, känns som det kan få en större spridning, även om det krävs 3d-glass ögon.

Medlem
Skrivet av Proximately:

Hur fungerar det? Bör man inte kunna se ens en liten del av sin väns skärm om man, säg, sitter i samma soffa? Och skulle det inte i så fall se väldigt udda ut?

Tänk dig ett hologram, där du bara se bilden vid viss vinkel och en annan bild vid annan vinkel.
Det är väl så det fungerar kan jag tänka mig.

Inaktiv

Vem vill köpa dessa apparater när folk precis köpt sina "platt-tv". Skulle aldrig betala för 3D och en massa glasögon.

Medlem

kul med ny teknik, undrar dock hur skarp och vinkelkänslig bilden blir.

Medlem

Låter som nintendos3ds 3d lösning rakt igenom, fast var ett öga är en person.

http://media.bestofmicro.com/sharp-parallax-display-lcd,V-J-242191-13.jpg

Medlem

Alltid kul med ny teknologi, inget jag skulle betala för just nu men det har onekligen potential. Men, som jag har förstått utnyttjar väll inte så många bra spel full HD upplösning på nuvarande konsoler? Dom skalas väll mest upp till 1080p? I så fall känns det ju ännu mindre aktuellt att investera kapital i, speciellt då dom påstår att dom inte utvecklar nån ps4'a för tillfället.

Medlem

behöver man kunna se 3d för att kunna använda det här?

Medlem
Skrivet av Zaptagious:

behöver man kunna se 3d för att kunna använda det här?

Gissar att du tänker på samsyn?

Generellt - Skelar du är 3D inget för dig...


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem
Skrivet av Zaptagious:

behöver man kunna se 3d för att kunna använda det här?

Som jag förstått det så nej.

Problemet att se 3d så har det att göra antingen med att dina ögonen inte ser "lika bra" eller att hjärnan har svårt att sätta ihop bilderna. I vilket fall, ett öga är mer dominant.

I detta fallet så ser du inte olika för ögonen så det spelare ingen roll. om jag nu fattat rätt med att det är vinklade pixlar.

Medlem

Jag har lite svårt att greppa hur det funkar, men det låter väldigt intressant!


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av daskedennis:
Skrivet av Zaptagious:

behöver man kunna se 3d för att kunna använda det här?

Gissar att du tänker på samsyn?

Generellt - Skelar du är 3D inget för dig...

Skrivet av TruB:
Skrivet av Zaptagious:

behöver man kunna se 3d för att kunna använda det här?

Som jag förstått det så nej.

Problemet att se 3d så har det att göra antingen med att dina ögonen inte ser "lika bra" eller att hjärnan har svårt att sätta ihop bilderna. I vilket fall, ett öga är mer dominant.

I detta fallet så ser du inte olika för ögonen så det spelare ingen roll. om jag nu fattat rätt med att det är vinklade pixlar.

Jag skelar med ena ögat, men har tänkt att operera mig för det, men även om jag gör det tor jag mitt vänstra öga kommer fortfarande vara dominant. När jag var liten fick jag sätta lappar framför ena glasögat, annars skulle jag tydligen varit blind på ena ögat.

Det kanske funkar lite som dom där grejerna som man såg överallt på 90-talet, det var typ en bild med en oslät yta, och när man vred på den så ändrades den, till exempel om man hade en bild på ett öga och vinklade den åt vänster så var det öppet, om man vinkla det åt höger så stängde det sig.

Medlem
Medlem

Då kanske det satssa mer på co-op och splitscreen vilken är enda anledningen till att man spelar konsoll

Medlem

haha fan va grymt! nu vart jag riktigt imponerad

Medlem

Ja sluta helt med split-screen kan dom göra om 10 år eller mer när dom flesta har en sån här tv.

Medlem

Varför inte bara göra det lätt för sig. I stället för att köpa ÄNNU en ny TV-apparat nu när "alla" skaffat 3D-TV. Kan man inte istället göra så med de shutterglasögon som redan finns och den 3D-TV som redan finns att två personer har glasögon på sig som alternerar så att den släcker resp. tänder varandras båda glas för varannan bild och renderar "split-screen" bilden i fullskärm i stället. På så sätt tittar ju båda på samma skärm, men ser inte varandras spel.

Förstod någon vad jag menade?


signatur

"Allt blir bättre med Italo Disco"

Medlem

Jajja.
splitscreen är då aldrig ett problem här.
100" går alldeles utmärkt att dela på 4

fast iofs ideen att inte se vad/var dom andra gör/är är positivt


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Major flopp säger jag! Tror aldrig att de kommer lyckas med det här på ett bra sätt, om man flyttar lite på sig kommer ju bilderna "flyta" ihop?! Det går väl inte ens att undvika:P

Sen för att det här ens ska fungera så måste man väl använda sig av 3D ? :s


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Själv trodde jag att de skulle utveckla glasögon som såg bilder på olika frekvenser på tv'n.
Gillar tanken på att en polare kan komma över och spela mot mig på samma konsol och samma TV men att vi ser helt olika bilder på tv'n

Medlem
Skrivet av kallamamran:

Varför inte bara göra det lätt för sig. I stället för att köpa ÄNNU en ny TV-apparat nu när "alla" skaffat 3D-TV. Kan man inte istället göra så med de shutterglasögon som redan finns och den 3D-TV som redan finns att två personer har glasögon på sig som alternerar så att den släcker resp. tänder varandras båda glas för varannan bild och renderar "split-screen" bilden i fullskärm i stället. På så sätt tittar ju båda på samma skärm, men ser inte varandras spel.

Förstod någon vad jag menade?

Tänkte precis samma sak. Har redan köpt en 3D tv och teoretiskt tycker jag att det inte borde vara något som gör att glasögonen inte kan fungera så redan nu. Eller i värsta fall att det bara behövs nya glasögon som klarar detta också. Är ju helt klart ett intressant koncept om det skulle gå så enkelt.

Medlem

Trevligt! Hoppas det fungerar så bra som de säger!


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Är inte Split-screen redan slut? Jag har inte sett ett enda spel på ett bra tag som haft split-screen.

1
Skriv svar