Achievements till Minecraft?

Robot
Achievements till Minecraft?

Markus Persson berättar glatt att han ingår i klustret människor som diggar achievements och har i en intervju med Indie Games röjt en del mer eller mindre konkreta tankar.

#minecraft


Medlem
Achievements till Minecraft?

Låter faktiskt inte som en dålig lösning. Det är en enkel men väldigt effektiv implementation av något som kan ge spelet mål, samtidigt som det finns alternativ/träd att välja mellan och har en final som gör det hela värt det.

Har alltid velat se något som det här, då den enda svagheten jag ser med Minecraft är att hur man än vrider och vänder på det så kan du faktiskt bara gå cirka fem block från din spawnpoint och sedan ha allting som spelet har att erbjuda antingen under dig eller i din direkta närhet. Finns egentligen ingen fördel att utforska världen en speciellt lång bit alls.

Medlem

Tja, jag har ju inte spelat mycket minecraft direkt, men vad jag hört om det så är det att en av Minecrafts kvalitéer är att du inte behöver följa någon story / uppdrag, du kan liksom göra vad du vill. Skulle inte achievments på det viset förstöra det lite grann?

Medlem

Beror på vad för achivements det är, ska ju vara något man får jobba för.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Jovisst det är väldigt många människors argument till varför spelet är perfekt som det är, men ärligt talat så går det att förbättra för fler människor. Jag personligen tycker att spelet är roligt, men i omgångar och förmodligen med många patcher emellan bara för att jag ska ha tillräckligt med saker att leka med tills det blir gammalt.
Det är för att jag inte har tid att lägga ner avancerade tågrälser som bygger upp momentum, att vara den som bygger ett hus helt i guld-block eller tycker att det ens är värt att ha en rustning av diamant då det egentligen inte spelar någon större roll.

Jag tycker att "achievements" (som egentligen ska tas som ordet "utmaningar" så vi inte sätter en dålig stämpel på det direkt) är ett sätt som skulle få mig att återkomma till ett spel, ha en progression och faktiskt ha en anledning till att gå till öst, och faktiskt veta att det finns något av värde där. Just nu är det bara mer av samma, i alla led, och ärligt talat så tycker jag det är ganska trist. Efter att man spelat en omgång i en värld så har man i princip också sett allt vad världen har att erbjuda (om man inte räknar med craftables dock).

Så... go Notch. Låter som en skitbra idé, jag uppskattar då den.

Medlem

achivments är alltid kul :D!

Medlem

Gärna för mig. det är ju inte så att man måste göra dom ju =P

Moderator | Testpilot

Förstår inte att det finns folk som inte gillar det. Vad är det dåliga med dom? Möjligen att det ploppar upp att du fått den..


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem

Tycker det låter bra. Minecraft är ett roligt spel och man behöver ibland en anledning till att utforska världen man bygger i. Go for it!

Medlem
Skrivet av Warwick:

Tja, jag har ju inte spelat mycket minecraft direkt, men vad jag hört om det så är det att en av Minecrafts kvalitéer är att du inte behöver följa någon story / uppdrag, du kan liksom göra vad du vill. Skulle inte achievments på det viset förstöra det lite grann?

jag gissar på att du inte skulle vara tvungen att skaffa achievementsen om du inte vill

Medlem

Woaw vilken bild! Denna spelen först när jag såg på denna så sa jag typ "vad är det för skit spel typ" Men när man började spela den så bara kunde man inte låta bli o spela! Klart värt spel, utan tveka!


signatur

Dyslexi. Så min stavning och grammatik är dålig.. Hoppas ni förstår vad jag säger ändå.

Medlem

nä, skit i achivements... Om spelet är intressant för att prova nya saker i så kommer folk att prova nya saker, achivements eller ej....

Lägg lite tid på att krossa buggarna och släppa nya versioner istället.

Medlem

Som många andra här har skrivit så får spelet en liten innerbörd för världen ser nästan komplet lika dan ut överallt det är bara formen som är olika.
Så uppdrag som man inte behöver göra vore kul ^^

Medlem

Är i princip emot achievements då det ett lite väl billigt och ibland påklistrat belöningssystem.Hur kul är det egentligen att få achivements på grejer man ändå skulle gjort i alla fall, typ ta sig till en viss level eller klara sista bossen.
Visst kan det ju va kul att se vad vad du åstadkommit men inte att få det upptryckt i ansiktet i tid och otid.
Roligare ifall spelet uppmärksammar bedrifter på ett lite mer naturligt sätt t.ex. genom en dialog eller en pryl man inte skulle fått annars.

Det är i alla fall min åsikt.


signatur

jag inte hittat på något vettigt att skriva här än

Medlem
Skrivet av bionicman:

Är i princip emot achievements då det ett lite väl billigt och ibland påklistrat belöningssystem.Hur kul är det egentligen att få achivements på grejer man ändå skulle gjort i alla fall, typ ta sig till en viss level eller klara sista bossen.
Visst kan det ju va kul att se vad vad du åstadkommit men inte att få det upptryckt i ansiktet i tid och otid.
Roligare ifall spelet uppmärksammar bedrifter på ett lite mer naturligt sätt t.ex. genom en dialog eller en pryl man inte skulle fått annars.

Det är i alla fall min åsikt.

Det finns ju dock spel som har bättre achievements än vad du beskriver (även om din beskrivning täcker 99% av fallen).

Bra achievements är ju såna som antingen fungerar som en slags tutorial där man bara genom att läsa beskrivningen av den kan gissa vad man ska göra. Passar väldigt bra i multiplayer spel och kan även tänka mig att såna achivements hade fungerat utmärkt i Minecraft.

Sen kan de ju även pressa en till att testa något helt crazy som man aldrig hade gjort annars (trädgårdstomten i HL2: EP2 till exempel).

Att klara en viss level och få en achievement är bara slöa utvecklare som lägger in det för att de måste. Betyder inte att hela konceptet är dåligt dock.

Medlem

Tycker att achievements är bra--

Tycker wow har bra achievements (dont hate me)
Där man kan bli belönad med fåtal grejjor (Ofta ett namn)

Men tycker endå att det e kul att kasta mitt mynt och se om man får krona eller klave , Som jag fick för att fiskat upp alla olika sortes mynt ur fontänen : ) Tog tid som faen

Tycker att han borde lägga in achievements : ).


signatur

Kan ej skriva åäö

Medlem

Så att det ska bli än mer beroendeframkallande!


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Ne f*n, inga achievements och liknande. Det är just för att man slipper jaga sånt som gör Minecraft så annorlunda och kul. Har man uppdrag så blir det vilket dussinspel som helst. Man byter inte ett vinnande koncept!!!

Medlem

Låter superbt så man får något mål trots allt. Visst för att det är kul som det är men mål gör det bara bättre:D

Inaktiv

Achievements alltså, det är ju bara ren ondska som M$ släppte lös när de öppnade kassavalvet from hell.

Medlem

Jag tycker effekterna av achivements är lite läskiga, jag och andra jag känner har jagat fullständigt meningslösa achivements i ett flertal spel mest bara för att man vill ha alla av dom, som om det vore något att skryta med ungefär. I BF:BC2 var det ännu värre då dessa achivements gav poäng till att låsa upp diverse vapen etc, så istället för att njuta av spelet satt man å drygade sig för att maxa poängen, i alla fall till viss del.

Samtidigt tror jag achivements kan utnyttjas på ett bra sätt för att främja grupparbete till exempel, och som tanken presenteras här låter den mer dynamisk, lite mer som ett tech tree, så det kan nog säkert bli bra.

Inaktiv

Achievements förstör spelen. Folk lirar inte för att det är roligt längre.

Medlem

Jag byggde ett slott.. när ja va klar så tänkte jag: jaha, dedär var väl jävla onödigt.
Jag vill ha lite mer syfte i spelet, kul att lalla runt för sig själv men bara ett litet tag. ska testa multiplayer se om de e lite roligare

Medlem

Statistik på saker vore mer intressant (achievements ställer jag mig positiv för dock). Exempelvis hur många block man gjort, dödade kycklingar, traveldistance etc.

Medlem

Man kan ju göra så man kan koppla av eller på achievementen så att dom som inte vill ha dom aldrig märker att dom finns mer en en på/av knapp. Tycker själv att dom gott kan a typ 100st då lovar jag att köpa minecraft.

Medlem

I dunno.
Jag gillar achievements, men Minecraft är ju den typen av spel som hyllas för att spelarna kan göra vadsomhelst i det, men lägger man till achievements så kommer ju folk spela efter achievementsen istället för hur de annars hade gjort.

Medlem

Bra. Då får spelet konkreta mål. Att Minecraft inte har konkreta mål är spelets största problem.

1
Skriv svar