Medlem
Tips på ny burk!

Hallå där kära FZare. En vän till mig är i stort behov av en ny dator som får kosta MAX 5000kr. Ingen jättesumma direkt, men jag vet hur duktiga ni är här på att trolla ihop relativt bra dator för vilken summa som helst! Ett Windows 7 OS har han nyligen redan köpt och behövs därför inte läggas till!

Vi tackar så länge!

Medlem

Och så den klassiska frågan.. vad ska han ha datorn till?


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Du får ingen speldator för 5.000:- Jag skulle rekommendera en laptop, annars får din "vän", köpa en Packard-Bell, leksaksdator på Elgiganten, och är han inte nöjd, kan han lämna tillbaka den.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Det här paketet är helt okej för pengarna. Sen så satte jag ihop ett paket som spräcker din budget, men som kan vara värt att spara ihop till.

Chassi
Nätagg
RAM
Moderkort
CPU
GPU
HDD

Och kalaset landar på ca. 6700kr.

Medlem

Ja datorn är tänkt för spelande, men att det inte går att få ihop en burk som klarar det senaste på en så låg budget som 5000kr är väl självklart. Men han ville ändå ha tips på så bra som möjligt och jag vet hur duktiga och insatta ni är här på hårdvara delen av forumet.

Vi tackar så mycket för tipsen 73mpl4R! Har någon annan någon idé på något annat paket för cirkus 5000 skulle det vara kanon! Annars såg paketet från komplett helt okej ut!

Medlem

Gjorde ett liknande paket, fast med en AMD processor, tillhörande moderkort och en bättre hårddisk.

Chassi
Nätagg
RAM
Moderkort
CPU
GPU
HDD

Och då hamnar vi på runt 5800kr istället.

Edit: Bytte nätaggregat också.

Medlem

http://www.inet.se/kundvagn/visa/242973/5k

Hade jag en 5k budget så hade jag tagit något sånt där!

Duger i alla dagens spel men är väl inte så grymt framtidssäker, men det är vad du får för 5000 riksdaler!

Jag skulle inte rekommendera Gigabyte + AMD, har dåliga erfarenheter av det, Samsung som HDD? Vad har "MSI 770-C45 AM3" för chipset?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Jag skulle inte rekommendera Gigabyte + AMD, har dåliga erfarenheter av det, Samsung som HDD? Vad har "MSI 770-C45 AM3" för chipset?

AMD 770 är väl en riktig lågoddsare, eller vad tror du?

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Jag skulle inte rekommendera Gigabyte + AMD, har dåliga erfarenheter av det, Samsung som HDD? Vad har "MSI 770-C45 AM3" för chipset?

AMD 770 heter chipsetet, och Samsung gör bra hårddiskar, min är bra i alla fall.

Medlem

Jag drar en vild chansning på att din vän har ett nätaggregat som kan återanvändas och bidrar med detta paket: http://www.inet.se/kundvagn/visa/243877/2011-03-01 den har riktigt fin processor och ett moderkort med de nya icke-defekta Sandy Bridge-styrkretsarna.
Den kommer hålla sig bra i flera år tack vare processorn men grafikkortet kan behöva bytas om 1-2 år. Om han dessutom kör WoW är detta paket idealt eftersom wow drar mest på processorn.

EDIT: Om han inte har ett nätaggregat att återanvända och verkligen inte kan gå över budget med 500kr röstar jag på Chimo's förslag.


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem

Tips är att spara lite mer pengar, en tusenlapp extra höjer möjligheten för uppgraderingar senare.


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

1
Skriv svar