Robot
Detta är Rift

På den senaste utvecklardagboken kan du höra varför Trion tycker deras massiva onlinerollspel är något utöver det vanliga. Inför fredagssläppet!

#trion, #rift


Medlem
Detta är Rift

Not impressed! Men det är bra med open-group systemet.

Medlem

Vet inte, jag. Om allt hänger på de "Rifts" som öppnas runtom i spelvärlden så tror jag inte att spelet kommer bli något vidare. Om jag nu hade spelat spelet så hade jag inte direkt sett fram emot att raida en rift..

Medlem

testat betan och bokat så spelat i några dagar och tycker det helt klart är ett grymt spel. bla bla bla roligare än wow absolut.

Medlem

Spelade både i betan och nu i head-start och det var länge sedan jag hade såhär roligt i ett MMO.

Moderator | Testpilot

Inget groundbreaking i detta MMO, så folk kommer spela första månaden sedan hoppa dem tillbaka till WoW. Alldelles för likt.


signatur

Testpilot & Twitter
Personbeskrivning: "Han är stygg över alla gränser" - Gustav Höglund
Personbeskrivning 2: "Man kan lita på uber" - Joakim Bennet
Det råder lite tvivel ovan, men jag luktar gott i alla fall.

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Inget groundbreaking i detta MMO, så folk kommer spela första månaden sedan hoppa dem tillbaka till WoW. Alldelles för likt.

Kan ju vara det som faktiskt lockar och håller fast fler spelare. I stort sett alla MMOn efter WoW har haft ett groundbreaking combat system, ett groundbreaking pvp system osv.

Medlem

Jag har lirat sedan beta3 och var även med i alpha programet och kan säga att Rift är grymt bra.
Bästa sättet att beskriva det på är att de har tagit allt som gjorde tidigare MMO bra och gjort det ännu bättre, Plus det har ett riktigt bra dev team som har koll på vad som gör ett bra MMO.

@uberpwnage2.0
Om man inte är en Blizz fanboy och testar rift så kommer inte att gå tillbaka.
Det skulle va som att välja gröt över en god pizza

@Mimer
Agree 100%
Man väljer inte rift för att det uppfinner hjul igen,
man väljer rift för att det förbättrar hjulet

Medlem

@uberpwnage2.0
Vad kallar du soul-systemet i så fall? När såg du senast ett MMORPG som fungerar så här bugg-fritt från första dagen?

@Toomsie
Din tveksamhet inför vad en "Rift" är säger mig att du inte har en aning om hur de fungerar. Hur kan du då bygga vidare på vad du "tror att du ska eller inte ska göra" på något som du inte vet vad det är?

Känns lite trist att folk dömer spelet så negativt utan att ens ha testat. Finns det ingen som uppskattar att människor har olika preferenser och att det finns lite diversitet bland MMO-spelen? Fast å andra sidan finns ju benämningen tunnelseende av en anledning...

Medlem

Extremt positivt första intryck av spelet, spelar just nu pre-launch och är level 47(max är 50). Det är så äckligt intensivt ibland att man tror man lirar Quake igen. Sen å andra sidan behöver man inte kuta i ett rift skrikande "cowabunga!" heller hehe.

Medlem

Jag ska faktiskt vara ärlig och säga att jag tyckte att Rift såg oerhört stelt och trist ut. Men så dök impulsköparen inom mig upp och jag drog iväg en bokning. Just nu sitter jag i pre-launchen och har roligare än jag någonsin haft i ett MMO, det är inte alls vad jag trodde att det var. Det låter dumt och har hörts flertal gånger om olika spel, men jag måste säga att jag tror Rift är något som kommer överleva väldigt länge. Det kanske inte kommer slå ut WoW, men det kommer nog dra åt sig en hel del spelare och förhoppningsvis hålla kvar dom också, vilket jag absolut tror. Så precis som Pilsken säger, varför välja gröt över en god pizza? Döm inte spelet innan ni har prövat det, jag gjorde det men gav det till slut en chans ändå - något jag är oerhört nöjd över.

Medlem

Fyfan vad taggad jag blev =D Kanske ska lägga wow på hyllan och det en ärlig chans ändå!

Medlem
Skrivet av uberpwnage2.0:

Inget groundbreaking i detta MMO, så folk kommer spela första månaden sedan hoppa dem tillbaka till WoW. Alldelles för likt.

Det är just det som är så bra, lätt att lära säg.. Varför skulle man gå tillbaka till wow?? Detta är bättre på alla sätt och vis, vad är sämre? Inte graffen i alla fall :-).


signatur

Aeternitas vitae resonat tamquam imago

Medlem

Grabben testade det här och han sa att det var precis som alla andra MMOs idag; Korkat, långsamt, för enkelt och inga som helst risker med att dö osv i spelet.

Men visst, om du är 11 år och gillar att "levla" genom att springa runt och döda spindlar på autopilot i månad efter månad, så varför inte?

Medlem

Bästa är souls.. Så många wow fanboys skriker omg Warrior som gör Range DPS eller blastar ur dots över deras lag. De är grymt med de att man kan vara så mycket och räckna själv Varje klass 8+ en pvp soul och de finns 4 klass.. Ganska härligt med combos.

Medlem

Alldeles för mycket grinding imo...
Nästan de enda questen man fick "Döda/plocka upp de där" >.>
Till o från blev det en mass invasion så att man blev gankad av några elite 10 fiender som spawnade 3 m från en själv...

Men å andra sidan har de en massa fina nya saker som t.ex. Guild Quest, Rifts (Som i Open Quests men samtidigt så är det lite mycket grinding) och.. ja... där tog det slut... Det vore väll Souls systemet i så fall

Medlem
Skrivet av mrpeters:

Alldeles för mycket grinding imo...
Nästan de enda questen man fick "Döda/plocka upp de där" >.>
Till o från blev det en mass invasion så att man blev gankad av några elite 10 fiender som spawnade 3 m från en själv...

Men å andra sidan har de en massa fina nya saker som t.ex. Guild Quest, Rifts (Som i Open Quests men samtidigt så är det lite mycket grinding) och.. ja... där tog det slut... Det vore väll Souls systemet i så fall

Word.

Och grafiken var enligt mig inget speciellt.

Medlem
Skrivet av Busko:

De är grymt med de att man kan vara så mycket och räckna själv Varje klass 8+ en pvp soul och de finns 4 klass.. Ganska härligt med combos.

Say what?

Ish
Medlem

Jag håller mig till EVE tills GW2 kommer!


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Ish
Medlem

Grafik från 2007, å inget nytt I'll pass!


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem

Tvingade mig igenom betan för att få en bredare bild av spelet. Skittråkigt var det.

Medlem

La en pre-order igår efter att ha funderat lite. Tänkte att det kunde vara värt att testa iaf. Lite synd att det är mer än 40 min kö in till serverarna kvällstid, så man får väl hoppas att det inte slutar som med Aion... Men i övrigt så känns det väldigt stabilt och än så länge är det kul.

Medlem

Rift rockar punkt slut. wow kräks jag på mycket pga det känns som man kör nått typ av disney äventyr och att man bara väntar på att mussepig ska dyka upp bakom nästa hörn. Hur få in den där sköna känslan med krigare o grejs om karaktärerna inte ser mäktiga ut? Rift kommer överleva det är jag säker på. dom som ej spelat det eller kört en timme i betan borde inte utala sig!

Medlem

Prövade betan och tyckte det var något oerhört tråkigt! Från steg 1 i världen så var det endast "gå till a, döda b" om och om och om och om igen.


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

Men Senil det är ju som en tutorial innan du kommer ut i den gemensamma världen, för att man ska lära sig interfacet, många som uttalar sig negativt utan att ha spelat spelet ordentligt o på riktigt. synd om spelutvecklare när folk som inte spelat deras spel spyr ut dynga på nätet om hur kassa deras spel är Självklart kanske Många tycker det suger men när ska folk för det första lära sig att inte betor är det färdiga spelet, samma gäller spel demos. man vet av erfarenhet från tiden när man tankade ner spel hur snabbt man kunde dissa ett spel testa 10 minuter sen avinstallera o prova nästa.

Medlem

om nu folk skulle inte få lust att döda dessa rifts då, eller vad händer om en server skulle ha lite folk så alla dessa rifts tar över halva världen,, humm va ska vi göra orka ta ner en rift me fullt me monster bara för komma åt den där npc som jag ska köpa en påse jordnötter av för crafta big bad bag typ

Medlem

Rift är mer eller mindre oäktingen som framkom när en hel del olika MMO förökade sig. Låt mig dra ett par exempel.

  • Souls - detta "groundbreaking" "helt nya" system är inget mindre än multiclass systemet från Guildwars on crack. Istället för att välja en helt annan klass att kombinera med din egen får du välja 3 av X (8 eller 9 tror jag) "souls" som är varianter av din huvudklass.

  • Rifts - spawnar på förbestämda platser lite då och då. Bekämpa fiender i vågor för att stänga riften. Gör man det snabbt får man en bonus. När riften stängs delas det ut loot till alla som var med, mer effort = mer loot. Låter detta bekant? Det borde det. Public Quests från Warhammer Online fungerar mer eller mindre exakt så.

  • Grafisk stil - Kolla in Lineage eller annat valfritt generic korean MMO.

  • Interface - Ser ut som wow, är som wow.

  • PvP - Har man spelat WoW känner man antagligen till Battlegrounds. I rift kallas de helt enkelt "warfronts". Oj, får man reputation med en unik faction för varje warfront? Var är min tabard?!

  • Crafting - Mer eller mindre exakt som WoW/DAoC/WAR/flera mmon. Inget unikt här.

  • Quests - Questgrind ftw. Känns väldigt likt många andra MMOn i samma stil, typ WoW eller WAR.

  • PVE Instances - Har man gjort en pveinstans i WAR vet man exakt hur rift är. Mobsen är mer eller mindre helt vanliga mobs där bossarna oftast har någon speciell förmånga. På det stora hela, inte enormt intressant. Jag har inte själv testat raids i Rift men misstänker att de bleknar mot WoW (även om raiding i WoW är enkelt så är det jävligt "episkt").

"Men HerrB, finns det något som faktiskt är nytt alls i Rift?"

Kanske. Jag har hittat en sak jag faktiskt inte sett tidigare men jag kan mycket väl ha fel. Rätta mig gärna. Har ni något som Rift faktiskt var först med (eller bara gjorde _mycket_ bättre), do tell.

  • Invasions - En grupp npcs anfaller en stad/questhub. Spelare måste hjälpa till att försvara staden. Ger samma rewards som rifts, om oftast något mindre prylar.

Medlem

Någon som provat http://gamersloot.net? En nyckel kostar ca 300 pix där till skillnad från steam där den kostar 450. Men vågar man handla därifrån?

Medlem

Kört sedan headstarten och inte spelat ett sånt här roligt mmo på VÄLDIGT länge. bye bye wow! dock så tror jag att folk kmr tycka de e för avancerat med talent träden osv. Och folk inte kmr ge de den tiden de behöver för att förstå sig på de.

Enligt många som spelar wow är att de som inte är som wow är dåligt! Bullshit! detta är mycke bättre än vad wow någonsin har varit

Medlem

"Spännande" är tyvärr inte så vidare korrekt. Spelets strider var väldigt tama och "tysta" jämfört med många andra spel. Däremot just nu väldigt socialt och dynamiskt är korrekt. Samt att spelet hade nästan inga buggar när jag provade det var väldigt imponerande.


signatur

Gammalt nick: General Hotshot
All makt åt John, vår befriare.

12
Skriv svar