En liten fråga.

Medlem
En liten fråga.

Hej på er, har en liten fråga.
Har nån av er sett nått avsnitt av Ghost Adventures ?
Ni som gjort det, vad tror ni? Fejk? (antagligen) eller mindre fejk?
Jag har sett några avsnitt av det och måste erkänna att jag har en viss facination av spöken och sånt.
Trodde själv inte på spöken/andrar förr (var extremt skeptisk) men efter vart med om 2 händelser själv så har jag fått en annan syn på ämnet.
Tack för at ni tog er tid att läsa detta (:


signatur

Kan du läsa detta så har jag lärt mig att använda en Signatur. /cheer

Medlem

Jag tror på spöken, det gör jag. Programmen är jag lite sii o sådär med.. Tror mycket är fake o lite är sant om vi säger så


signatur

Linux is not user-friendly. It _is_ user-friendly. It is not ignorant-friendly and idiot-friendly

Skägg.
10 Chambers

Vad går det ut på?


signatur
Medlem

tyvärr är nog mycket fake misstänker jag. däremot tror jag nog att det finns nåt övernaturligt, dock inte i den utsräckningen som det ibland framstår på tv.

___________
Hugs, Sex & Rock'n'Roll

Medlem

Ett utsökt exempel på fakeade program om spöken är något brittiskt program som heter "Haunted Houses" tror jag.

Hur som helst så var dom i ett hus och då så ser man hur en lucka som går in under en trappa öppnas utan att någon står brevid. Grejen är att man klart och tydligt kan se en tråd som drar upp luckan... Sedan går reporten dit och tittar in och då ropar hon till kameramannen. "Quick look here!" Kameramannen ställer då ner kameran och går och fram -.-

Inaktiv

Det finns inga spöken. Enligt den vetenskapliga metoden.


signatur

You must construct additional pylons.

Fabricerade spöken för att göra ett program helt enkelt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Fake.
Move on.


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Jag tror inte på spöken och jag skulle kräva ganska mycket mer belägg för deras existens än ett tv-program.

Det är alldeles för lätt att lura tittarna i ett tv-program. Vi kan inte på något vis kontrollera hur det gick till när programmet spelades in. Bara en sådan sak som att de stöter på spöken i varje program borde göra människor skeptiska; hur kommer det sig att vi andra inte stöter på dem hela tiden?

Medlem
Skrivet av båtsman:

; hur kommer det sig att vi andra inte stöter på dem hela tiden?

Finns en i mitt hus, och nej jag trollar inte.

Medlem
Skrivet av son of RAMBO:

Finns en i mitt hus, och nej jag trollar inte.

Så påstår du, varför skulle jag tro dig?

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av son of RAMBO:

Finns en i mitt hus, och nej jag trollar inte.

Så påstår du, varför skulle jag tro dig?

Behöver du inte, ville bara säga att jag har stött på en

Medlem
Skrivet av son of RAMBO:

Behöver du inte, ville bara säga att jag har stött på en

Hur vet du att det var ett spöke?

Jag tror på "kvardröjande" energi, men om man vill kalla det för spöke, så kan man göra det. Varför tror du inte på "spöken" båtsman?


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Jag tror på "kvardröjande" energi, men om man vill kalla det för spöke, så kan man göra det. Varför tror du inte på "spöken" båtsman?

Ska man dra det långt tillbaka vet jag inte, har vad jag kan komma ihåg aldrig gjort det bara.

Nu tror jag inte på spöken dels på grund av ovanstående och dels för att jag aldrig har sett några belägg för att några sådana skulle finnas. Jag tror att medvetandet är en produkt av hjärnan, när den senare dör försvinner den tidigare med den. Sen har jag hört lite olika fysikaliska förklaringar på varför det skulle vara omöjligt med spöken såsom de porträtteras i populärkultur men har glömt bort dem så kan inte säga att de påverkar vad jag tror och inte.

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av son of RAMBO:

Behöver du inte, ville bara säga att jag har stött på en

Hur vet du att det var ett spöke?

För det var saker som flyttades i huset utan att någon var hemma, har visserligen hundar men vi har nästan alltid stängda dörrar, sen är det konstiga ljud som sker på olika tillfällen.

Medlem
Skrivet av son of RAMBO:

För det var saker som flyttades i huset utan att någon var hemma, har visserligen hundar men vi har nästan alltid stängda dörrar, sen är det konstiga ljud som sker på olika tillfällen.

Så ni vet alltså inte?

Jag tycker det är förvånande hur snabbt man kommer fram till att någonting orsakats av spöken (säger inte att ni gjorde det). Ser man till exempel på något av de tv-program som sänds är deras första tanke så fort något händer att det är ett spöke. Utan tvekan finns det många fler mycket troligare förklaringar. Jag menar konstiga ljud finns i alla hus, speciellt gamla eller sådana man inte varit i tidigare. Skulle något av de där tv-programmen besöka mina föräldrars hus skulle de antagligen skita på sig när pelletspannan drar igång, det rasslar och stönar och slår och har sig.

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av son of RAMBO:

För det var saker som flyttades i huset utan att någon var hemma, har visserligen hundar men vi har nästan alltid stängda dörrar, sen är det konstiga ljud som sker på olika tillfällen.

Så ni vet alltså inte?

Jag tycker det är förvånande hur snabbt man kommer fram till att någonting orsakats av spöken (säger inte att ni gjorde det). Ser man till exempel på något av de tv-program som sänds är deras första tanke så fort något händer att det är ett spöke. Utan tvekan finns det många fler mycket troligare förklaringar. Jag menar konstiga ljud finns i alla hus, speciellt gamla eller sådana man inte varit i tidigare. Skulle något av de där tv-programmen besöka mina föräldrars hus skulle de antagligen skita på sig när pelletspannan drar igång, det rasslar och stönar och slår och har sig.

Vad var det då?

Nej, jag vet att nästan alla programmen är fake (säger nästan eftersom jag inte set alla) dock så har jag bott i detta huset nu över 10 år och känner nog igen vilka ljud som görs och vart men dessa ljud jag pratar om är kanske en blomkruka som har åkt ner för fönstret eller en stadig högtalare som bara ramlat omkull, då blir man lite misstänksam och jag är ganska skeptisk mot övernaturliga saker med

Medlem
Skrivet av son of RAMBO:

Vad var det då?

Jag vet inte, men jag tycker det är fel att säga "någonting hände, alltså var det spöken" eller "vi vet inte vad som hände, alltså var det spöken". Det är lite samma sak som att säga "jag såg något men vet inte vad det var, alltså var det utomjordingar". Först när man kunnat utesluta alla naturliga förklaringar kan man gå till övernaturliga.

Rätt är att säga "vi vet inte vad som orsakade det, alltså vet vi inte".

Citat:

Nej, jag vet att nästan alla programmen är fake (säger nästan eftersom jag inte set alla) dock så har jag bott i detta huset nu över 10 år och känner nog igen vilka ljud som görs och vart men dessa ljud jag pratar om är kanske en blomkruka som har åkt ner för fönstret eller en stadig högtalare som bara ramlat omkull, då blir man lite misstänksam och jag är ganska skeptisk mot övernaturliga saker med

För att vara ärlig tycks du inte vara särskilt skeptisk.

Häromveckan föll gardinstången ner i köket precis när jag stod och lagade mat. Den har suttit stadigt där hur länge som helst, varför skulle det hända just då? Ja varför inte? Jag menar, saker och ting ramlar ner ibland, det är sådant som händer. Vi kan inte tillskriva allting sådant till spöken. Att någonting stått stadigt betyder inte att den kommer göra det för alltid.

Man ser gärna det man vill se. Och det är så lätt att glömma att man flyttat på något utan att tänka på det, att någon annan gjort det och glömt. Att man kanske trots allt inte stängde den där dörren så att hundarna kom in etc.

Vad jag vill ha sagt är att det finns så många andra förklaringar som är troligare än att det skulle vara spöken. Innan vi med säkerhet kunnat utesluta dem är det förhastat att tillskriva spöken dessa fenomen.

Medlem

Ja, det kan ju vara vad som helst som hände, måste ju inte vara ett spöke.

Men den största anledningen varför jag tror lite på spöken/övernaturliga thingys samtidigt som jag inte gör det är nog för att jag vill tro på att det finns något liv efter detta, och att nära och kära fortfarande finns kvar med en även fast jag själv vet att det är säkert inte alls stämmer. Men man kan ju alltid försöka intala sig själv det

Medlem

Frågan är dock, är det så du vill tillbringa evigheten? Med att välta stolar?

Medlem
Skrivet av båtsman:

Frågan är dock, är det så du vill tillbringa evigheten? Med att välta stolar?

Hehe, njaa dock är det nog bättre än en evighet med bara kolsvart mörker.

Medlem
Skrivet av son of RAMBO:

Hehe, njaa dock är det nog bättre än en evighet med bara kolsvart mörker.

Tror man på det tror man ju inte att man är medveten, så man kan inte lida av det, typ som det såg ut innan man föddes.

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av son of RAMBO:

Hehe, njaa dock är det nog bättre än en evighet med bara kolsvart mörker.

Tror man på det tror man ju inte att man är medveten, så man kan inte lida av det, typ som det såg ut innan man föddes.

Du har en poäng! *Börjar fundera ut andra möjliga efterliv*

1
Skriv svar