Har Musikbranschen helt stannat i utvecklingen?

Medlem
Har Musikbranschen helt stannat i utvecklingen?

Okej man kan säga såhära.

1950-talet kom rocken
1960-talet kom pop
1970-kom hårdrock
1980 kom syntmusik och Metal
1990 kom grunge, rap metal samt att RNB/RAP blev stort.

Vad fan har 2000-talet gett oss?
De ända jag kan komma och tänka på är Emo-rock sammt sån där störig förvrängdröst-popskittjoffs!
Typ som detta:
http://www.youtube.com/watch?v=tpOIklV9gZs
De hade ju varit okej om bara en skit artist som Darin gjorde de, men så är ju inte fallet.

Finns de nån korrekt benämning på ett sådan musikstil? Och är de så att Musikbranchen har drabbats av en CP-skada? De görs ju fan ingen bra musik nå längre.

Medlem

Kommersiellt framgångsrik musik kan man kalla det för, om man vill. Som tur är finns det annan musik än den som spelas på radion som är bra, om man tar sig tid att leta. Det beror på vad man gillar också, eller varför man lyssnar på musik till och med.

Det har hänt mycket sen 1990-talet egentligen, men det har dykt upp så många subgenrer att det är svårt att hålla koll på allting. Men som du säger, under 2000-talet har auto-pitch, eller auto-tune blivit allt vanligare i produktioner.

Medlem

Det som slagit igenom enormt på 2000-talet är metalcore/post-hardcore. Detta har blivit väldigt stort i Sverige med band som Sonic Syndicate, Adept etc. Jag vet inte om det är det du menar med "Emo-rock", vilket brukar vara en vanlig missuppfattning, metalcore etc är inte samma sak som emo.
Men som sagt har det tillkommit så många subgenrer att det är skitsvårt att hålla koll på alla, och ja, kommersiellt radioskit nuförtiden.... brrrr.


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Medlem

Skit musik nu för tiden. Föddes alldeles för sent...


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

man kan väll säga att mycket av den musiken som spelas idag är utveckling av gamal musik t.ex. " hiphopen" idag har ett helt annat sound än vad den hade på 90 talet , det mest är väll en utveckling . " annars kommer det väll fram många olika i det så kallade "underground" dubstep är väll "nytt"

Medlem

OldSchool HipHop / rap <3

Medlem
Skrivet av son of RAMBO:

OldSchool HipHop / rap <3

jo gör ont att kalla musiken på raido för "hip hop" eller rap lr va fan man ska kalla skiten

Medlem
Skrivet av Notorius jake:
Skrivet av son of RAMBO:

OldSchool HipHop / rap <3

jo gör ont att kalla musiken på raido för "hip hop" eller rap lr va fan man ska kalla skiten

Gör ont att kalla oljudet på radio för musik Imo

Det görs inte mycket bra musik nu för tiden inte, det mesta är komersiellt skräp med fjantar som säljer mer på sin Image/utseende än deras musikaliska talang.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

2000: Dubstep.
Jag vet inte riktigt vad man ska säga om dagens musik, men det känns som den mer "intressanta" musiken alltid hamnar bakom dessa jävla Lady Gaga & CO.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

Även om det kanske inte uppfunnits någon helt ny genre på samma sätt (vilket det säkert har bara att jag inte kommer på någon nu), har vi sett en utveckling av flera existerande genrer. Elektronisk musik låter inte alls likadan som den gjorde tidigare, hiphopen och rocken har diversifierats etc. Kollar man bara på vad som spelats på radio kommer du hitta skitmusik i alla tider; ser man lite längre än så går det att hitta massor med bra musik. Det vi ser när vi tittar tillbaka på tidigare decennier är en kompakt massa av bra musik, vi ser inte det dåliga som inte överlevt; det vi ser i dag är både allt bra och allt skräp.

Medlem
Medlem
Skrivet av master_chrille:

2000: Dubstep.
Jag vet inte riktigt vad man ska säga om dagens musik, men det känns som den mer "intressanta" musiken alltid hamnar bakom dessa jävla Lady Gaga & CO.

jo radion pumpar ut skit vi ska lysnna på , men man får leta runt som fan för att hitta nya bra grejer , så det går att hitta nya grejer

Medlem

Bara för att människor inte har samma smak betyder det knappast att utvecklingen har stannat...


signatur

"A word to the wise is infuriating." - Hunter S. Thompson
http://www.fz.se/bloggar/min_kamp/

Medlem

Finns ju massa ny underbar fusion: http://www.youtube.com/watch?v=Q0GxXBBqAcE

Och sen har ju även strandhängs musiken slagit igenom med Jason Mraz, killen som sjunger Grenade och A-Train.

Spelmusik är också ett bra exempel på innovativa stycken inom en ganska gammal genre. Crysis 2 musiken är niice.

Och sen är det väl fel att förväxla musikbranschen med musik i allmänhet. Musikbranschen har stått still sen CD-skivan. Nu whinar dom bara på piratkopiering istället för att hitta på något innovativt själva.


signatur

Have a good time!

Medlem

Om man svarar på titeln så ja, musikindustrin (de stora bolagen) har nästan helt och hållet stagnerat.
Det som kommer därifrån är nästan bara samma gamla musik i ny förpackning.
Om dom inte förnyar sig, på flera fronter, så kommer deras framtid troligtvis inte se så ljus ut. Skulle bli glad om de försvann helt, då de inte ens behövs längre.

Om man ska ta musik i sin helhet så utvecklas den hela tiden. Auto-Tune är ett exempel.
Visst, jag hatar Auto-Tune lika mycket som dig om det enbart används för att få någon som är kass på att sjunga, men har ett säljbart utseende, att låta bra.
Men om det däremot används som en effekt för att ge en låt ett speciellt elektroniskt sound, då kan jag gilla det.
Owl City - Fireflies är en sådan låt som jag gillar.

Det som har hänt att filtreringen nästan har upphört, dvs. att vem som helst som orkar lyfta en gitarr är en musiker idag; dessutom handlar det mesta om pengar nuförtiden, och jag upplever inte att det var så på 80-talet.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av walter_iego:

; dessutom handlar det mesta om pengar nuförtiden, och jag upplever inte att det var så på 80-talet.

Jag skulle nog nästan säga att så har det alltid varit. Sen har det självklart funnits band som inte passat in i den fåran, men kommersiell musik har till viss del funnits ända sedan det gick att spela in och sprida musik (och säkert ännu längre tillbaka).

Medlem

2000talet = Årtiondet då ingen skriver egna låtar eller spelar instrument.
Också det årtionde där idol-vinnare säljer som smör tills nästa års vinnare koras.
Årtiondet för o lojala fans och moneymaking.
Årtiondet där man inte behöver kunna sjunga för allt mixas i en dator.
Årtiondet där utseendet bestämmer hur bra artisten är.

en blandning av dessa kanske?


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem
Skrivet av Ladestam:

2000talet = Årtiondet då ingen skriver egna låtar eller spelar instrument.
Också det årtionde där idol-vinnare säljer som smör tills nästa års vinnare koras.
Årtiondet för o lojala fans och moneymaking.
Årtiondet där man inte behöver kunna sjunga för allt mixas i en dator.
Årtiondet där utseendet bestämmer hur bra artisten är.

en blandning av dessa kanske?

Inget av det där är nytt, förutom kanske mixas i en dator då även om sådant också alltid skett.

Tittar man på vad som sänds på MTV kanske det stämmer, men så fort man lyfter blicken lite blir bilden en helt annan.

Medlem
Skrivet av båtsman:
Skrivet av Ladestam:

2000talet = Årtiondet då ingen skriver egna låtar eller spelar instrument.
Också det årtionde där idol-vinnare säljer som smör tills nästa års vinnare koras.
Årtiondet för o lojala fans och moneymaking.
Årtiondet där man inte behöver kunna sjunga för allt mixas i en dator.
Årtiondet där utseendet bestämmer hur bra artisten är.

en blandning av dessa kanske?

Inget av det där är nytt, förutom kanske mixas i en dator då även om sådant också alltid skett.

Tittar man på vad som sänds på MTV kanske det stämmer, men så fort man lyfter blicken lite blir bilden en helt annan.

Mjo kanske det, jag lyssnar bara på en liten skara 70 tals band så de detta är ju var jag hör på radio och tv, Kandske det är annorlunda.


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem
Skrivet av Ladestam:

Mjo kanske det, jag lyssnar bara på en liten skara 70 tals band så de detta är ju var jag hör på radio och tv, Kandske det är annorlunda.

Jag skulle säga att hade vi kollat på radio och mtv (något liknande dvs) på 70-talet hade vi fått höra en massa skit också. Kanske är det så att industrin har blivit större och kan spotta ut mer skräp nu, men jag tror inte att det är något nytt fenomen.

Letar du lite i dag kommer du hitta en massa band som är bra. Jag tycker det är tråkigt att vissa har attityden att det bara gjordes bra musik vid det och det tillfället (säger inte att du gör det), varför inte istället se att det finns bra musik från alla olika tider? Letar man lite kan man säkerligen alltid (i alla fall nästan) hitta något man tycker om. Istället för att köra exklusivt på ett decennium, plocka det bästa från varje.

Medlem
Skrivet av Ladestam:

2000talet = Årtiondet då ingen skriver egna låtar eller spelar instrument.

Så sant så sant, bara att kolla på hur många låtar i melodifestivalen som inte är gjorda av de som framför den.

Skrivet av Ladestam:

Också det årtionde där idol-vinnare säljer som smör tills nästa års vinnare koras. .

Kan det inte försvinna snart...

Skrivet av Ladestam:

Årtiondet där man inte behöver kunna sjunga för allt mixas i en dator.
Årtiondet där utseendet bestämmer hur bra artisten är

Tyvärr så är det så att de som ser bra ut säljer. Och om den stora musikmaskinen hittar några som passar perfekt som idoler, så försöker de få dom att låta bra för att de ska kunna säljas.

Men att allt mixas i en dator är inte av ondo i sig. Det hjälper tex indie musiker att enklare kunna göra låtar.
Ett väldigt bra exempel är programmet Vocaloid, vilket är synthesizer för sångröst. En hel indie scen har skapats runt programmet sedan den blev populär för 3.5 år sedan

Medlem
Skrivet av Uzza:

Så sant så sant, bara att kolla på hur många låtar i melodifestivalen som inte är gjorda av de som framför den.

Det var nog inte särskilt annorlunda förr: http://sv.wikipedia.org/wiki/Melodifestivalen#Sveriges_placer...

Inaktiv

Håller man sig bara borta ifrån kommersiell skitmusik och vågar att testa på nya musikgenrer så kommer man snabbt inse att det finns hur mycket ny musik som helst. Jag menar vad fan, det är 2011 och vi har internet. Hur svårt är att hitta ny musik egentligen? Vore det inte för internet så hade jag väl fortfarande suttit och headbangat till WT-musik som Metallica, AC/DC eller liknande. Hemska tanke.


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem
Skrivet av amphix:

Håller man sig bara borta ifrån kommersiell skitmusik och vågar att testa på nya musikgenrer så kommer man snabbt inse att det finns hur mycket ny musik som helst. Jag menar vad fan, det är 2011 och vi har internet. Hur svårt är att hitta ny musik egentligen? Vore det inte för internet så hade jag väl fortfarande suttit och headbangat till WT-musik som Metallica, AC/DC eller liknande. Hemska tanke.

Så sant så sant.
Ända sedan jag stötte på Vocaloid, som jag nämnde ovan, runt 2009 så har jag inte blickat bakåt.

Medlem

Du glömde kanske den viktigaste genren Hiphop som kom 1970.


signatur

Only the dead have seen the end of war - Plato

Medlem

Ha, vi fick ju Lady Gaga, hon borde3 ju räknas som en egen genre
Eller dela med Di Leva XD

Medlem

Movits är väl ganska nyskapande iaf. Om det dock är unikt för 2000-talet är väl inte så troligt.

Medlem

Har väl blivit som med all annan utveckling. Dom aktörer som kämpade och var nyskapande har blivit så stora så dom behöver inte va nyskapande längre utan bajsar ut samma skit med olika omslag hela tiden. En trend som syns inom nästan all industri i dagens läge. Tråkigt men sant

Medlem
Skrivet av visan:

Har väl blivit som med all annan utveckling. Dom aktörer som kämpade och var nyskapande har blivit så stora så dom behöver inte va nyskapande längre utan bajsar ut samma skit med olika omslag hela tiden. En trend som syns inom nästan all industri i dagens läge. Tråkigt men sant

Men så har det väl alltid varit? Några blir "för stora" men så kommer det nya aktörer och tar över.

12
Skriv svar