Medlem
Problem med router

Har ett mycket störande problem som jag skulle bli ytterst tacksam för om någon kunde hjälpa mig få bukt på det! Det är nämligen så att min router kopplar ner nätverket i någon sekund, helt sporadiskt, ungefär 1 gång i timmen. Vilket är otroligt irriterande, speciellt om man spelar online.

Jag har prövat att köra utan routern och då uppstår inga problem så felet ligger inte hos min ISP, utan jobbigt nog hos mig och då antagligen i routern.

Saken är dock den att routern är helt sprillans ny och har fungerat perfekt i ungefär 2 veckor fram tills i förrgår, då detta problem helt plötsligt uppstod!

Jag har prövat att resetta routern, utan någon framgång.

Någon som har någon som helst aning om vad som kan vara fel?


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

Medlem

Ta din routers ip-adress (sök på google "din routers namn" ip adress)
Sen så klipper och klistrar du direkt in i adressfältet, du är då antagligen inloggad som adminstratör, annars så får du hitta det om du inte kan det heller :P.

Sen så kanske du ska testa med en manuell ip-adress och kolla så det inte är problemet. Finns mycket att göra men bara en sak är nog fel :P.

Medlem

Lyser alla lampor som ska lysa när den dör? Du kan även logga in i routern och kolla loggen. Titta efter och se om du kan se några konstiga saker vid det klockslaget när den dör, förutsätter att klockan är rätt inställd i routern.

Medlem

Ansluter du trådlöst eller genom kabel?
Om trådlöst så kan du alltid testa andra kanaler, 1, 6 & 11 är de bästa du ska välja mellan.

Om kabel så bör du definitivt låsa med fast internt IP som Siken nämnde.
Om du är osäker hur detta går till så går du till LAN Setup och letar dig till DHCP där du aktiverar DHCP server och letar reda på en rullningslista där du ska kunna välja mellan de enheter som är uppkopplade och sedan låsa IP-adresser mot deras MAC-adresser. Då kan du välja vilken adress du vill till resp maskin.

En övrig detalj brukar vara att brandväggen i routern kan krocka mot brandväggen i din pc.

Är det en D-link router så kan du testa stänga av SPI under brandväggsinställningar, även UDP/TCP: Address Restricted.

Skägg.
10 Chambers

Får du ping mot routern när den stänger ner, dvs har du kontakt internt eller stänger den ner "internet"?


signatur
Medlem
Medlem

Glömde helt bort denna tråd då jag lyckades lösa problemet samma kväll! Tack så mycket för alla svar! Det jag gjorde var att uppdatera firmware, samt ändrade nätverksstandarden till en istället för någon sorts "mix" den körde på. Vet inte om det vara tack vare båda sakerna eller bara det ena, men nu funkar det igen iaf.


signatur

[size="15"]Ugh!?[/size]

1
Skriv svar