Killzone 3 är ju bra mäktigt

Flakmonkey
Killzone 3 är ju bra mäktigt

Ikväll har jag äntligen kunnat lira #Killzone 3 efter att ha haft det stående i spelhyllan i en vecka. Mina förväntningar var hyggligt höga innan jag fattade handkontrollen och i stort så har dem infriats, åtminstone efter de första två timmarna. Jag har alltid gillat den värld som Guerilla har skapat. Visst är den mörk och "död" men på något vis är det just det jag uppskattat eftersom den inte bara har varit det rent visuellt utan även i design och handling. Självklart kan jag hålla med de som påstår att handlingen är enkel och stereotypisk med en dialog som knappast skulle göra Quentin nöjd, men på något sätt har den alltid känts mer realistisk än i andra scifi-titlar som #Halo tex. Missförstå mig rätt nu, jag menar inte att spelet i sig är realistiskt, men det känns som att det här är en värld med varelser som skulle kunna existera. Det är inte en massa flum med superkrafter, artefakter och religioner till höger och vänster utan det är i grund och botten en kamp för överlevnad.

Hursom så leverar #Killzone 3 det jag gillat i de två första delarna. Spelets grundpelare är självklart densamma och Guerilla har smart nog bara valt att tweaka det hela lite här och lite där för att det ska bli ännu bättre. Styrningen är kanske det som man först märker eftersom den nu känns som i vilket annat konsol-FPS som helst. Perosnligen tycker jag det är lite trist eftersom jag gillade tyngden som fanns i tvåan men jag förstår varför de gjort som de gjort och förhoppningsvis gör det att fler kommer uppskatta spelet. Sedan så finns det ju andra nyheter som ett härligt närstridssystem (det låter kanske hemskt men det är rätt härligt att sätta en kniv i ögat på en fiende) samt min personliga favorit - möjligheten att glida in bakom skydd om man sprintar. Fungerar helt fantastiskt bra och ger en grym känsla när man måste rusa mot ett skydd längre fram för att skaffa sig en bättre position.

<script src="http://www.fz.se/filmer/_embed.php?id=7311" type="text/javascript"></script>

Eller hmm, det första man märker är nog iofs inte styrningen utan grafiken som verkligen är något i hästväg. Att det är tekniskt avancerat är ju ingen större hemlighet men jag är minst lika imponerad över hur de använder den tekniken. Framförallt så är det ljussättningen som jag gillar och hur de använder ljus och färg för att skapa en mäktig stämning. Det gäller både under spelets lugna perioder och de mer intensiva som verkligen kan få blodet att pumpa lite extra med sitt välorganiserade och vackra kaos.

Dåliga saker finns också såklart. Jag kommer tex aldrig förstå tjusningen i rälssekvenser (som när man styr en monterad kanon på ett fordon av något slag) och både handlingen och dialogen kan som sagt lämna en del att önska om man nu skulle ha svårt för matchoattityden och svordomar. I övrigt har jag dock svårt att se något som är direkt dåligt med det och jag ser verkligen fram emot att få ta mig igenom kampanjen och sen ta mig ut och möta andra spelare online, det är ju trots allt där det ska komma sin rätt om man ska tro de som spelat det betydligt mer än vad jag gjort hittllls... Känns som att det kommer bli lite spelade i helgen alltså

#blogg

Killzone 3 är ju bra mäktigt

Väldigt skeptisk mot 3:an. Ingen emperor Visari tar ju ner kännslan totalt. Han var en av de bästa skurkarna i spel någonsin, vem kan glömma talet han hade i öppningen till första spelet, gåshud.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Lite spoil för kz2/3: Ja jag tittade (kz2)alltid på introt först innan jag skulle spela så bra! Man skulle helt klart mött "skurkarna" från 3an i 2an å dödat dom först som små bossar å lämnat Visari till att dö i 4 eller 5an. Men Kz3 är ju bra endå och det finns plats för både ett eller två sp dlc hoppas! Har aldrig spelat så här mycket mp i ett kz spel förut.

Medlem

Lite spoil för kz3: Ja dom borde ha tagit bort hälften av rälssekvenserna spec den med "snö skotern" den sög.

"snow mobiles are for pussies" -Gordon Haggard.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

1
Skriv svar