Demot eller demon? Demos eller demon?

Medlem
Demot eller demon? Demos eller demon?

Vad säger ni? Ett/en demo, flera demos/demon?

Har ni släppt något demo? Nej, demot/demon är inte färdigt/färdig än.

Själv säger jag demot och demos.
"Demot är riktigt bra!"
"Spelutvecklare gör sällan demos nu för tiden."

Tanken bakom att säga demon istället är ju för att man tänker på svenskans "demonstation" - vilket för övrigt stavas samma på engelska. Men "demon" låter mycket fulare, imo. Det låter inte som korrekt svenska.

Medlem

Säger och skriver alltid som du, demot/demos, men stör mig inte så mycket på att se eller höra andra varianter bara man av sammanhanget kan förstå att det inte är något annat som menas. Blir betydligt ledsnare av att se eller höra 'dataspel'...


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av Parzec:

Säger och skriver alltid som du, demot/demos, men stör mig inte så mycket på att se eller höra andra varianter bara man av sammanhanget kan förstå att det inte är något annat som menas. Blir betydligt ledsnare av att se eller höra 'dataspel'...

I fallet demot/demon finns ingen regel, såvitt jag vet. Men i fallet dataspel skriver och säger många fel. Dataspel är samlingsnamn för datorspel, konsolspel och liknande. Så det sticker självklart mer i ögonen.

Medlem

Jag kör med:
Demot
Flera demon


signatur

I'm a snake, follow me!

Förkortningen står för "demonstration", som du skrev, men ser varken snyggt ut eller ligger rätt på tungan: "Har du testat senaste Crysis 2 demonstrationen", det kan lätt bli att man missuppfattar sammanhanget. Ett spel är alltid singular, så visst är "demot" ordet att föredra. Det känns som ett indefinit pronomen, men det är troligen fel...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag har alltid sagt demot då jag pratar om ett specifikt demo. "Dragon Age 2-demot piskade!"

^ Lägg märkte till att jag också säger ett demo, och inte en demo (som i en demonstration.)

Flera demon kör jag också med. Ibland blir det flera demosar.

Medlem
Skrivet av walter_iego:

Förkortningen står för "demonstration", som du skrev, men ser varken snyggt ut eller ligger rätt på tungan: "Har du testat senaste Crysis 2 demonstrationen", det kan lätt bli att man missuppfattar sammanhanget. Ett spel är alltid singular, så visst är "demot" ordet att föredra. Det känns som ett indefinit pronomen, men det är troligen fel...

¨Ett spel är alltid singular¨ jo det är ju ganska självklart, precis som ¨En ko är alltid i singular¨
Med tanke på att vi snackar om en/ett, dock kan demo vara i plural, ifal man pratar tex generellt om demos/demon (som inläggaren ((vet att inläggaren inte är ett ord men vet inte vad man ska säga annars)) skrev) ¨Det släpps/görs inte mkt demon/Demos nu förtiden¨


signatur

Rwa?

Medlem

Demot och demos.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

Medlem

Plural: Demot
Singular: Demos


signatur

We Will Fight For The Lost - Commander Shepard

Inaktiv

Demot och demonerna.


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem

Ett demo

Flera demon

Imo


signatur

[size="12"]Om ni inte slutar klottra på väggarna tar vi bort dom![/size]

Inaktiv

Test-version, välkommen till Sverige.

Medlem
Skrivet av Skorpan:

Test-version, välkommen till Sverige.

Åh, tack !


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem

När det gäller spel säger jag demot/demon; "Spelade igenom demot häromdagen" eller "Har kört alla Need for speed-demon"

Fast när det gäller musik säger jag tvärtom; "Fan va najs, demon var riktigt tung" eller "Har de gjort några fler demos?"

Vet inte varför, låter bättre helt enkelt


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Skägg.
10 Chambers

Demo/demot/demon är min preferens


signatur
Medlem

Ett demo, flera demoner?

DEMO.
Simple as that.

Kallar man det fortfarande Demo? Jag trodde man hade bytt till "Open BETA" (aka Demo).


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av master_chrille:

DEMO.
Simple as that.

Kallar man det fortfarande Demo? Jag trodde man hade bytt till "Open BETA" (aka Demo).

Haha, jo beta tycks vara ett sexigare namn nowadays.


signatur
Medlem
Skrivet av master_chrille:

DEMO.
Simple as that.

Kallar man det fortfarande Demo? Jag trodde man hade bytt till "Open BETA" (aka Demo).

Demo och beta är två olika saker. Beta är en fullversion (eller så gott som) av spelet och används för att låta spelare hitta buggar. Demo är en liten del av ett spel med syfte att visa upp för allmänheten, inte jaga buggar.


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Skrivet av Achronos:
Skrivet av master_chrille:

DEMO.
Simple as that.

Kallar man det fortfarande Demo? Jag trodde man hade bytt till "Open BETA" (aka Demo).

Demo och beta är två olika saker. Beta är en fullversion (eller så gott som) av spelet och används för att låta spelare hitta buggar. Demo är en liten del av ett spel med syfte att visa upp för allmänheten, inte jaga buggar.

Calle förstog min poäng. Du gjorde inte.


signatur

Grinder and paint
Makes me the welder I aint

Medlem

Demot
och
Demos


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Medlem

Som nämnt tidigare är det förkortning av "demonstration"
En demonstration -> En demonstration -> En demo

Demonstrationen -> Demonstrationen -> Demon
(Eftersom det är EN demonstration (demonstrationen) och inte ETT demonstration (demonstrationet) så lägger man till ett "n" på slutet)

Dock säger jag själv "demot" oftast ^^

Ett annat sammanhang där många gillar säga fel är "Jag har ett xbox 360" och "Jag har ett PS3", när det självklart heter "En xbox 360" och "En PS3", eftersom det är en konsol.


signatur

Life is too short to remove USB safely.

1
Skriv svar