Shift 2: Unleashed

Robot
Shift 2: Unleashed

Nästa Need for Speed lägger arkadarvet bakom sig och vill tas på fullaste allvar. Vi har provkört och vet vilka chanser det har.

#ea, #shift-2-unleashed, #forza-motorsport-3, #gran-turismo-5, #slightly-mad-studios


Medlem
Shift 2: Unleashed

*Warning *
Real Actual gameplay looks like crap and is not realistic.

Medlem

För det första det ser mycker lovande ut. Sedan så är inte grafik allt även om detta ser mycket bra ut.
Lever de upp till det som de säger så kommer det här bli mycket bra!

Medlem

Hoppas att det blir något, dock, sen tidigare spel I NFS så är man skeptisk men! Kanske är detta spelet som gör att jag köper en ratt man vet aldrig.

Inaktiv

slightly mad studios avancerar genren o sätter nya gränser för racingsimulation. så här ska det se ut

Medlem

Är det inte alltid såhär? Samma sak i Grid och Shift? De verkar alltid satsa väldigt hårt på realism, med det blir aldrig i närheten av realistiskt. Det är alltid samma skit. Tror inte ett dugg på att detta heller kommer vara någonting i närheten av en simulator, iaf inte för oss som vanligtvis håller på med racing och som vet någorlunda hur en bil beter sig i verkligheten.

Redaktör

Det är rätt vågat av dem att trycka så hårt på realism-biten. Jag frågade Marcus om det inte finns risk att det slår tillbaka, men han tryckte hårt på att det är så här det känns att köra racingbil, mycket tack vare kameran. Och där är jag nog benägen att tro honom, den är ruskigt bra. Sen hur det är med fysiken får vi se.

Realism är som sagt ett tungt säljargument, är väl därför så många trycker så hårt på det. Grid är ju ren arkad, men första Shift tycker jag var hyfsat trovärdigt, särskilt jämfört med andra NFS-spel.


signatur
Medlem

borde inte detta heta Need for Money?

Medlem

I första shift så hette det: "the real driving simulator".
Nja efter lite tweakande samt moddande så var det någorlunda.

Vi får väl se som sagt.


signatur

Jäh!

Medlem

Nja, oavsett hur realistisk fysiken blir så kommer jag inte att sortera dessa spel under kategorin racingsimulator så länge standard-grejer som t.ex depåstopp, kvalificering osv fattas. Själva spelupplägget verkar fortfarande vara väldigt arkad-likt.

Medlem

Men..?
Svängföljande kamera har ju funnits länge i spel. Sedan är TrackIR överlägset.


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Man kan ju alltid hoppas att dom faktiskt gör detta för en gångsskull.

Medlem

Sååååå.... 60fps?
I guess not. Får se om PC-versionen kan giva mig detta.

Medlem
Skrivet av Tobbe:

Men..?
Svängföljande kamera har ju funnits länge i spel. Sedan är TrackIR överlägset.

+1

...för att följa trenden


signatur

En demonstration: Demon.
Ett demonstrations-ex: Demot.

Medlem

Suck, alltid detta claim på realism. Borde vara olagligt att blåljuga kunden i ansiktet.


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Redaktör
Skrivet av Tobbe:

Men..?
Svängföljande kamera har ju funnits länge i spel. Sedan är TrackIR överlägset.

Vilka spel tänker du på? Jag kikade snabbt på GT5, Forza 3, Live for Speed och Race Pro, kameran svänger högst sparsamt i dessa. Och även om den faktiskt rör sig lite känns den ändå väldigt, väldigt statisk; det är i princip en kamera som följer bilens linje, medan den i Shift 2 (och ettan med, för den delen) faktiskt lever.

TrackIR kommer jag inte alls överens med i bilspel, känns dels som att den inte hänger med (bilspel är som bekant oförlåtande snabba), dels har jag svårt att vänja mig med att vrida skallen men hålla blicken fixerad på samma ställe. I flygspel funkar den däremot ruskigt bra, de är ju inte alls lika snabba.


signatur
Medlem

Man kan ställa hur mycket kameran ska följa rattrörelserna. Det gäller i GTR, GTR2, LFS, rFactor, Race07, GTR Evolution samt säkert någon jag missat. Så det är ingalunda något nytt.. Man kan även ställa in hur mycket G-krafter som ska simuleras i spelen. D.v.s vid inbromsning far kameran(huvudet) framåt osv. Däremot skakningar i kan ju iofs. vara något nytt.


signatur

Jäh!

Medlem

WOW!
En "track-day" och utvecklarna vet nu ALLT om realism.
Som vanligt blir det arcade, skitspel och konsolsimplifierat.
Varför?
Fyra anledningar.

1. EA, spottar ur sig ett spel i varje spelserie varje år. Skit i om det är färdigt, eller bra. Det ska ut. Skapa hype, och ge ut skitspel. Det är tydligen EA:s affärsidé. (parantes gällande sportspel, vilka är hyfsat kul på förfest, när man är mindre nykter)

2. Konsol och realism? Tillåt mig smålee...Mars mars måne, jag kan lura dig till skåne?
För inte görs det till PC? nä en snabbportning får vi nog hålla till godo med. yeahh!!!

3. Varför?
Borde inte EA satsa på att göra Underground 3 istället?
Både Forza och GT kissar på de senaste "need for speed"-spelen vad gäller körning och realism. borde inte EA utveckla NFS i den genre där den hör hemma? nämligen "Styla-bilar-och-kör-arcade-racing-utan-skador-där-catch-up-system-och -allehanda-hjälpmedel-inte-går-att-stänga-av"-spel till 3-10 åringar?

4. Jag är inte objektiv. Undviker det mesta med loggan "EA". Utgår ifrån att de gör skitspel.
Har hatat EA sedan de la ner "Jane´s Combat" serien, och sedan de köpte upp Westwood och rövk----de C&C.

Tack för mig
GT

Medlem
Skrivet av Tompa:

Vilka spel tänker du på? Jag kikade snabbt på GT5, Forza 3, Live for Speed och Race Pro, kameran svänger högst sparsamt i dessa. Och även om den faktiskt rör sig lite känns den ändå väldigt, väldigt statisk; det är i princip en kamera som följer bilens linje, medan den i Shift 2 (och ettan med, för den delen) faktiskt lever.

TrackIR kommer jag inte alls överens med i bilspel, känns dels som att den inte hänger med (bilspel är som bekant oförlåtande snabba), dels har jag svårt att vänja mig med att vrida skallen men hålla blicken fixerad på samma ställe. I flygspel funkar den däremot ruskigt bra, de är ju inte alls lika snabba.

Tack Chrester... utöver hans ex. kan jag i allafall tillägga att t.ex Live for speed har flera inställningar för det.
Tracking, delvis vanesak. Sen responstid.. osäker men KANSKE att "Ps3 eye"(125fps)+Freetrack har kort. (ej testat Ps3 eye på PC)


signatur

Sökes Utrotad: Ljust media-tbord (svarta bokstäver obelyst)
Org.105 swe ej platt | 7 dedikerade mediaknappar | USB-sladd.

Medlem

Jag var ju också där, och håller med om överstyrningen - samtliga bilar överstyrde å det grövsta på default-inställningarna! Men spelet är ju inte klart...

Hjälmkameran gör definitivt det här till det spel som bäst simulerar KÄNSLAN av att köra skitfort, men om fysiken finns därunder eller inte lär vi inte få veta förrän vi kan sitta och pilla med det i lugn och ro. Jag är dock försiktigt optimistisk.

Medlem
Skrivet av Tompa:

Det är rätt vågat av dem att trycka så hårt på realism-biten. Jag frågade Marcus om det inte finns risk att det slår tillbaka, men han tryckte hårt på att det är så här det känns att köra racingbil, mycket tack vare kameran. Och där är jag nog benägen att tro honom, den är ruskigt bra. Sen hur det är med fysiken får vi se.

Det är ju mest vågat på konsol - på PC har de inte mycket konkurrens förutom förstås GTR-spelen, och där har de ju tillgängligheten som de spelen saknar. Att konkurrera mot Forza och i viss mån Gran Turismo är nog svårare...

Medlem
Skrivet av Mats Nylund:
Skrivet av Tompa:

Det är rätt vågat av dem att trycka så hårt på realism-biten. Jag frågade Marcus om det inte finns risk att det slår tillbaka, men han tryckte hårt på att det är så här det känns att köra racingbil, mycket tack vare kameran. Och där är jag nog benägen att tro honom, den är ruskigt bra. Sen hur det är med fysiken får vi se.

Det är ju mest vågat på konsol - på PC har de inte mycket konkurrens förutom förstås GTR-spelen, och där har de ju tillgängligheten som de spelen saknar. Att konkurrera mot Forza och i viss mån Gran Turismo är nog svårare...

GTR, iRacing, rfactor, NKpro, LFS..


signatur

Don't tell me i got no life, im a gamer, i got millions.

Medlem

Bara jag som tycker det verkar skitstörigt med att kameran hoppar omkring på pallet?
Spontant känns det inte alltid som man vill att gubben automatiskt kikar in mot apex.

Lustigt att man även anser att GT5 är så extremt realistiskt. Jag tycker realismen är under all kritik i det spelet. Framförallt misslyckas man stort att simulera fyrhjulsdrift på grus under rally-läget.

Vill speltillverkare satsa hardcore på realism ska dom ta en extra titt på Live for Speed och Richard Burns Rally. Det är dom spelen som finns med bäst realism enligt mig. Problemet/dilemmat är att spelen direkt blir mycket svåra = säljer dåligt/skapar missnöje hos "Svensson"

Inaktiv

"Bara jag som tycker det verkar skitstörigt med att kameran hoppar omkring på pallet?
Spontant känns det inte alltid som man vill att gubben automatiskt kikar in mot apex.

Lustigt att man även anser att GT5 är så extremt realistiskt. Jag tycker realismen är under all kritik i det spelet. Framförallt misslyckas man stort att simulera fyrhjulsdrift på grus under rally-läget."

+1

"
Men..?
Svängföljande kamera har ju funnits länge i spel. Sedan är TrackIR överlägset."

+1

En hoppande kamera kanske återger fartkänsla, men som alla vet så är kroppen i sig själv rätt bra på att kompensera, så även om en väg har en massa gupp och är studsig så blir inte alltid ditt synfält som ett enda långt studsande.

Medlem
Skrivet av KlosterKatten:
Skrivet av Mats Nylund:
Skrivet av Tompa:

Det är rätt vågat av dem att trycka så hårt på realism-biten. Jag frågade Marcus om det inte finns risk att det slår tillbaka, men han tryckte hårt på att det är så här det känns att köra racingbil, mycket tack vare kameran. Och där är jag nog benägen att tro honom, den är ruskigt bra. Sen hur det är med fysiken får vi se.

Det är ju mest vågat på konsol - på PC har de inte mycket konkurrens förutom förstås GTR-spelen, och där har de ju tillgängligheten som de spelen saknar. Att konkurrera mot Forza och i viss mån Gran Turismo är nog svårare...

GTR, iRacing, rfactor, NKpro, LFS..

Jag skulle vilja påstå att dom inte kommer att ha mycket att säga till om på pc marknaden. När det kommer till realism. Jag kör mycket bil spel själv. Har kört gt5 till lvl 30 men gick till backa till Iracing för att få den där rickiga utmaningen. Det går inte att jämföra dom två spelen som natt å dag för mig. Jag tror att nfs skall håla sig till snygga dekaler på bilarna. Titta på det här klippet och njut bara

http://www.youtube.com/watch?v=Cn96JwbB1Ag

Medlem

Jag tycker det ser mycket lovande ut. Syftpunkten är stabil medan förgrunden skakar- precis som när dina egna ögon kompenserar huvudskakningar när du kör på riktigt. Är fysiken bättre än medelmåttig kommer det bli svårt att avhålla sig från köp när PC-versionen är annonserad för 300 spänn.

Är spelet sedan bra och ger dräglig fps blir det svårt att avhålla sig från att köpa Nvidia 3D vision.

1
Skriv svar