Telias Bredband tv!

Medlem
Telias Bredband tv!

Hejsan!

2 små frågor, Jag och sambon har fått "erbjudande" från Telia.
vi har Boxer idag.

min fråga är,fungerar det bra? och påverkar det pingen märkbart när man spelar?
Har telia 8 megabit idag

Mvh Rickard

Medlem

Min ping påverkades inte på något sätt alls. Däremot tappar du 1Mb upload, från 2Mb till 1Mb (men du kanske bara har 1Mb redan med 8Mb?). Det försöker de undvika att berätta ...

Digital TV´n i sig funkar kanon och deras on demand + videouthyrning är också riktigt bra. Det finns inget annat alternativ jag skulle byta till idag iaf ... riktigt nöjd faktiskt. Har haft ComHem och Boxer innan jag bytte till Telia. Jag skulle nog jämnföra bytet med att gå från en bättre begagnad Lada till en Maserati eller dyl :>

Medlem

Är själv lite sugen på att skaffa detta. Kan jag köpa TV via bredbandet utan att betala extra för bredbandet? Alltså att anslutningen är dedikerad till telias box?

Medlem

Hej!

tackar för svaret, IceDusT Har nog bara typ en halv megabit eller något.men det spelar mindre roll,var mer orolig över att man skulle få typ 100 i ping eller något:)

Ska nog gå på erbjudandet.
Sen är frågan om man skall satsa på deras trådlösa digitalbox,är lite allergisk mot trådlöst,men det kasnke funkar bättre en jag tror ?

fler som har några erfarenheter?

//Cluedo

Medlem

Jag skulle inte chansa med pingen!

Medlem
Skrivet av cluedo:

Hejsan!

2 små frågor, Jag och sambon har fått "erbjudande" från Telia.
vi har Boxer idag.

min fråga är,fungerar det bra? och påverkar det pingen märkbart när man spelar?
Har telia 8 megabit idag

Mvh Rickard

Det var visserligen några år sedan jag hade Telia bredbands-tv. Men då ökade min ping avsevärt. Gick från 30-50 till 60-100. Dubbelt upp med andra ord.
Min bandbredd påverkades också. Trillade ner till 2-4 mbit upp ungefär, när man tittade på TV. Var den avstängd hade jag 8/1. Men pingen var fortfarande hög.

Vi tog Telias erbjudande för det var gratis i ett år om vi band vårt bredbandsabonnemang. Så fort tiden gick ut sa vi upp det. För mig var sänkta pingen och bandbredden märkbar, och då vi inte tittade på tv så ofta var det ett självklart val.

Jag bodde även då väldigt långt ifrån tele-stationen skall tilläggas. Kanske har någon betydelse, men jag vet inte.

Skrivet av musse1:

Är själv lite sugen på att skaffa detta. Kan jag köpa TV via bredbandet utan att betala extra för bredbandet? Alltså att anslutningen är dedikerad till telias box?

Vet inte vad du menar med betala extra? Men det är en omprogrammerad 4-portars router där varje port har en telia-tjänst. Du har kanske redan en sån? Annars får du det gratis tror jag. Zyxel om jag inte missminner mig. Där skall finnas en port som du kopplar till en digital-box med en helt vanlig nätverkssladd. Boxen får du då du beställer BB-tv av dom. Borde vara konstrandsfritt, iaf om du binder dig. Då jag band mig så fick jag gratis boxar, en router och en digitalbox, samt kostnadsfri TV i ett helt år.

Värt att nämna är att routern är spärrad till telias tjänster, där varje port har en förprogrammerad funktion. Detta innebär man måste koppla två routrar i varandra om man delar bredbandet, även om Telias har lediga portar. Där finns en för internet, en för bredbands tv, en för telefoni och en som inte användes alls (för framtida tjänster sa dom på telia, tvivlar på att dom gett den en funktion ännu). Idioti, ärligt talat.

Fördelar:
Priset (Beroende på hur bra man kan förhandla sig till. Nämn att du vill binda dig i ett år)
Man kan flasha om routern när abonnemanget gått ut
Att det är Telia

Nackdelar:
Högre ping
Lägre upload
Lag spikes
Spärrad router (endast nackdel om man är fler som delar anslutningen)
Ingen Wifi (endast nackdel för laptop surfare)

Man kan undra varför jag sätter Telia som en fördel (för 10 år sedan hade jag sagt nackdel), men det beror på hur dom behandlat mig som kund. Dom har gett mig otroligt mycket. Senast i sommar så blev routern kaputt. Efter att ha pratat med kundtjänst och konstaterat att jag inte hade någon garanti kvar, så gav killen på supporten mig en sprillrans ny router, kostnadsfritt. Förutom det så är dom väldigt generösa med priset. Jag måste igen uppmuntra att om ni är Telia kund, så nämn att ni vill binda er. Har ni ADSL idag och vill ha tv, säg att ni binder er så finns det stor chans att få gratis abonnemang under bindningstiden. Vill ni uppgradera från 2mbit till 8mbit, nämn att ni vill binda er så får ni 8mbit-priset på 2mbit-priset.

Min rekommendation är att får ni inte reducerat pris mot vad ni har idag, så finns det ingen anledning att byta. Ring dom och fråga efter en bra deal om du binder dig. Dom ger alltid någon form av rabatt då. Tex att du får bredbandet gratis, eller tv gratis under din bindningstid.

Var inte meningen det skulle bli såhär långt, haha. Säkert full med upprepningar och annat, och tack om ni orkade läsa såhär långt. Skyller på att jag är trött, och lagom salongsberusad. Hoppas mina erfarenheter hjälper. God natt.

Medlem

Jag kollade min ping via bredbandskollen.se före och efter jag fick digital TV, 5 gånger före och 5 gånger efter. Min pingade ökade i medel med 1ms efter jag tagit TV'n ... skulle vilja påstå att det faller inom felmarginalen.

Aldrig haft regelbundna lagspikes varken före eller efter jag tog dtv heller. Det går att testa sådant själv också, slå av dtvboxen och jämnför själv. Du har ju 14 dagars ångerätt. Men jag kan nästan lova dig att du inte kommer märka något alls.

Och vill du utnyttja alla dina 8mbit till något så kan du bara slå av dtv boxen. Som sagt, det enda du "förlorar" är en 1mbit i upload.

Medlem

Hejsan!

Låter fint,som IceDust skrev,man har ju 14 dagars ångerrätt:)

kanon,och tack för all hjälp!

Mvh Cluedo

Medlem

Har själv kört Telia IP-TV(bredbands TV) via ADSL i ca, 5månader nu. Och jag kan ärligt talat säga att jag har varit chockad över kvaliten på tjänsten. Har många vänner som testade på tjänsten när den var gratis i 1år och som hade ur kass bild kvalite och störningar på den tiden. Men idag fungerar tjänsten för min del utmärkt. Digitalboxen som ingår gratis har HDMI och kabeln ingår. Den klarar skala upp bilden utmärkt i mitt tycke till 720p på samtliga kanaler eller 1080i om man så vill de. Dock sänder ju HD kanalerna i just 720p så vi kör på den upplösningen hela tiden och de fungerar kanon. HD utbudet som vi använder fungerar ypperligt och just nu har vi bla, CANAL+ film HD och SPORT HD + samt SVT 1 och SVT 2 i HD ingår också. Bildkvaliten är högre än vad jag sett via kabel leverantörerna men något lägre än via parabol(Canaldigital & Viasat).
Andra fördelar är att on demand tjänsterna - Program bibloteket fungerar riktigt bra. Det är verkligen ett stort utbud av kanaler som finns där, allt ifrån alla TV4s play kanaler och givetvis sport och film kanalerna också. Mer eller mindre tar det ca, 1-2sekunder för filmer/progam att starta från de vi trycker på play. Paus, spola fram/tillbaka fungerar näst intill som på en DVD film. Telia verkar än så länge ruggigt måna om sitt kanalutbud. På dessa 4 månader har vi fått ett par nya kanaler samt On demand har fyllts på rejält.
Kanal flippandet går också det snabbt till skillnad emot Tele2vision som vi hade tidigare där man nästan kunde ta en kopp kaffe imellan kanal byterna.

När det gäller internet och prestanda minskningen så fungerar det så enkelt som att Telia dedikerar bandbredd till TV tjänsten. Enligt mina kontakter på Skanova så rör det sig oftast om allt över 12-14Mbits går åt till TV tjänsten. Detta för att garantera optimal prestanda hela tiden. I övrigt så är Telia överlägsna när det gäller att ställa in interleave(korrigerings filter som vissa kallar de). Det hela rörde sig om 5-8ms när jag jämförde före och efter. Idag när jag spelar bla, Quakelive så har jag identisk ping till servrarna med de jag hade tidigare.
Nu bor jag visserligen i Småland och oftast ligger vi här nere på ca, 20ms till servrar i Stockholms trakten och som sagt nu när jag har TV tjänsten så ligger den omkring 22-29ms istället, vilket i mitt tycke är helt okej så länge allt är stabilt.

Smart modemet som Telia skickar med som regel har också fungerat som förväntat. Den har inte den senaste standarden för den trådlösa delen, men det duger till laptops, media center/konsoler eller smartphones.
Att den också tar emot uppgraderingar och installerar detta per automatik är kanon. Börjar de strula något så kan supporten direkt gå in på modemet och se ren fakta istället för att gissa sig till problemen. Man kan även själv logga in på den och göra egna inställningar också.


signatur

"It aint about power, it's about balance!" InitialD

Medlem

Hej! får gräva upp den gamla tråden igen!

Fick vårat paket med tv via bredband från Telia igår 22/3 och pakade upp det direkt (såklart)
Installationen gick väldigt smärtfritt,enda problemet var att när tv boxen uppdaterat färdigt så ställde den sig på en blank signal och varken jag eller sambon begrep att den var färdig:) men smärre problem.

Angående spelping så spelar jag call of duty black op hadde innnan tv beställningen c.a 69 i ping till nederländska servrar (finns inga svenksa?) fick 75 ungefär,hoppar ju lite upp och ner men det flyter faktiskt bra,inga småstopp och så.dock ej provat med några andra spel ännu,men borde ju inte vara några problem.

Har fått ett par microhängningar på tv bilden,men inget jag störs av,tro mig boxer var betydligt värre.
Har ju faktiskt fler kanaler till biliigare pris,gillas:)

Angående routern så fyller den mina funktioner med råge, startade upp den och knallade in och bytte namnet och det trådlösa lösenordet till mitt eget val. sen behöver jag inte så mycket mer inställningar,tror jag.
Man kan ju välja spelinställningar där innemen vad gör det? Det jag tesatat fungerar ju???

Vi är 2 datorer i hushållet och en samsung platta som surfar samtidigt.

Vi har kanske tur med linjekvalite och sådant för jag har sluppit mycket av det som andra beskrivit ppå andra forum,som tu är.

Återkommer när jag hunnit tetsköra mer!

mvh cluedo

1
Skriv svar