Gran Turismo styrsättet är ju helt åt helskotta.

Inaktiv
Gran Turismo styrsättet är ju helt åt helskotta.

Inköpte en ps3 häromdagen + några spel, däribland Gran Turismo 5, och man höll på att bli tokig, skojar dom eller ?
Att köra ett bilspel med handkontroll som jag gör då har man alltid haft så att man gasar med RT och bromsar LT på typ Xbox, och på sidobumprarna på ps2 handkontollen när man hade ps2,

men i Gran Turismo där ska man gasa med X och bromsa med fyrkant,
det är ju helt vidrigt ju när man i många många år gasat och bromsat med sidobumprar i alla bilspel man lirat, och det är många det,

och det är ju bekvämast så, och inte behöva hoppa runt med fingret på x och fyrkant.
Kollade förtvivlat runt men hittar ingen som helst möjlighet att ändra styrknappsfunktionerna i Gran Turismo,
ska det vara ett dåligt skämt att ha alla handkontrollfunktionerna låsta för Gran Turismo när det går att ändra i alla andra bilspel?


signatur

Knower of the unknown

Medlem

Dom borde ha använt sidoknapparna som går att "trycka i med olika styrka" ... hade varit perfekt så att man också "gasar" med olika styrka.


signatur

Have a good time!

Inaktiv
Skrivet av Brain:

Dom borde ha använt sidoknapparna som går att "trycka i med olika styrka" ... hade varit perfekt så att man också "gasar" med olika styrka.

Exakt, och desutom är det ju bekvämare, får tyvärr lämna tillbaks Gran Turismo till butiken man köpte det på,
aldrig i helskotta att man kör med gas på X och broms på fyrkant...

Som tur är så köpte man Motorstorm och Need 4 Speed hot pursuit 2 samtidigt, och där är gas och broms på sidobumprar som det ska vara, så då har man iaf 2 riktigt kul spel att kunna köra normalt på.


signatur

Knower of the unknown

Medlem

Du kan ändra alla kontroller i Settings.
Jag ändrade till RT/LT det första jag gjorde.

Anledningen till att de använder de kontrollerna är för att det är "tradition" i GT.

Observera att du även kan gasa/bromsa på höger styrspak med standardinställningarna.

Inaktiv
Skrivet av MrMadMan:

Du kan ändra alla kontroller i Settings.
Jag ändrade till RT/LT det första jag gjorde.

Anledningen till att de använder de kontrollerna är för att det är "tradition" i GT.

Observera att du även kan gasa/bromsa på höger styrspak med standardinställningarna.

Hittade det nu efter ett stunds pillande, tackar för den infon,
minns inte riktigt om det gick att ändra detta på det Gran Turismo man lirade på ps2 för en massa år sen,

verkar lite snmåtokigt att ha detta som tradition, för vem kan trivas att gasa och bromsa med X och fyrkant.
Hursomhelst så kan man iaf starta upp Gran Turismo igen utan att vara alltför förbannad.


signatur

Knower of the unknown

Medlem

Köp ratt och gaspedal.

Medlem
Skrivet av About 666 Ewoks:

verkar lite snmåtokigt att ha detta som tradition, för vem kan trivas att gasa och bromsa med X och fyrkant.

På den tiden då GT (1) lanserades till så var paddorna digitala, den första versionen av playstationpaddan hade inga analoga spakar/knappar alls, sedan släppte dom en version med Analoga spakar <3 (såå sköna analoga spakar).
Ändå lite senare kom Dualshock ett som ersatte både den analoga och den vanliga kontrollern.

Dualshock 2 till PS2 har ALLA knappar analoga (inte start o select, men resten inklusive styrkorset). Därmed var kryss och fyrkant analoga och funkade fint förutom att dom inte hade nån "travel" så att säga, dom var stumma och reagerade bara på om man tröck eller tröck hårdare, svårt med finlir.

Den var Xbox som först skeppade en kontroller med triggers (bortsett från diverse 3:e partsmojänger förstås)

Och alla vet ju hur bra japaner gillar Xbox, tippar på att det har med det o göra.

(Sen att Dualshock3's "triggers" snaskar balle utan den dära clip on tillbehöret lär ju vara en annan orsak)

*Med reservation för faktafel, det här e som jag minns det, kan vara fel på nån detalj.


signatur

Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.
- Sir Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av DraxXus:

Köp ratt och gaspedal.

Väl talat!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av DraxXus:

Köp ratt och gaspedal.

Väl talat!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Inaktiv

Nån ratt har man aldrig kört med, så att komma in i det lär ta ett tag.

Ungefär som när man lirade fps med gamepad första gången, man var helt handikappad.


signatur

Knower of the unknown

Avstängd

När jag kör GT5 med kontroll så gasar o bromsar jag med högra spaken och styr med vänstra spaken. Det är mycket skönare och man har mer kontroll över gasen än om man hade använt X eller bumprarna...
Men det är jag det.

Medlem

Spelet är värt en ratt och antingen headcam eller vägbaneläge. Provade med kontroll och att man ser bilen bakifrån. Känns som att styra en fryzklamp och där har de missat något andra speltillverkare klarar av.

Undra vad de gjorde för finslipning de senaste åren? Tillverka historiens näst omständligaste menysystem.

Betyg med kontroll: 1
Betyg med ratt: 5:a


signatur

Det var detta...

Medlem
Skrivet av DraxXus:

Köp ratt och gaspedal.

Amen broder,Amen


signatur

”Om det inte var menat att man ska äta djur, varför är de då gjorda av mat?” -Homer Simpson

Medlem

Om du vill spela med kontroll ska du satsa på ett mer arkadbetonat spel. Dirt 2 och Race driver Grid är formidabla arkadracers som idag kostar en struntsumma.

Jag var otroligt skeptisk till GT5 i början, men när man vant sig vid menyn och den kassa skademodelleringen är det faktiskt ett kanonspel.

Medlem

Det går ju faktiskt att andra kontrollerna så du kan gasa på vilken knapp du vill, bland annat R2 om man så vill.

1
Skriv svar