i7 2600k eller zambezi x8?

Medlem
i7 2600k eller zambezi x8?

Tjenare!

I och med ankomsten av 6990 så funderar jag starkt på att snickra ihop en ny spelburk.

Så nu undrar jag: Vilken TROR ni kommer lämpa sig för spel i längden? i7 2600k eller zambezi x8? Vill veta om jag ska vänta tills juni då zambezi kommer.

Tacksam för svar!

/Mauz


signatur

"Man ser ju inte träden för bara skog. De växer ju överallt." - Obelix

Medlem

2600k


signatur

The best subjects are always people, who never fail to amaze me by their unpredictability.

Medlem

Eftersom vi inte vet hur Zambezi presterar i nuläget så går det inte svara på den frågan än. Vänta på Nvidias 590 kort som ska motsvara ATi's 6990 och jämför dem när det går. Jag är ärligt talat inte så imponerad över 6990 efter Sweclockers test.


signatur

"No one will be left to prove that humans existed". - Dave Mustaine

opA
Medlem

Varför ska du vänta till juni för att köpa en processor.. köp en idag för tusan.

Väntar du till juni så kommer de kommit något nytt som släpps ett par månader senare av intel... efter dom månaderna kommer de ut att AMD släpper något nytt 2-3 månader senare.. då väntar du på det med.. sluta vela och köp det du vill ha idag !

Och VAAARFÖR 5990 ? Ett kort som drar oerhörda mängder ström, ljudnivå som en bulldoozer. Bättre du köper dig ett 580

Medlem
Skrivet av opA:

Varför ska du vänta till juni för att köpa en processor.. köp en idag för tusan.

Väntar du till juni så kommer de kommit något nytt som släpps ett par månader senare av intel... efter dom månaderna kommer de ut att AMD släpper något nytt 2-3 månader senare.. då väntar du på det med.. sluta vela och köp det du vill ha idag !

Och VAAARFÖR 5990 ? Ett kort som drar oerhörda mängder ström, ljudnivå som en bulldoozer. Bättre du köper dig ett 580

kanske för att 6990 bankar skiten ur 580? men å andra sidan så är det detta tomshardware tipsar om

Citat:

A pair of Radeon HD 6970s sacrifices nothing except space in your case. That combo is faster, quieter, and more effective at dealing with heat. A pair of GeForce GTX 570s would be a great alternative, too. You give up a bit of speed in some situations, but they’re even quieter than the 6970s.

Medlem

Som pippen1001 skriver, så är två st. 6970, alternativt två st. 570 att föredra. 6990 är varmt, jäkligt varmt och strömslukande. Dessutom är det i skrivande stund dyrare än två 6970. Men om du inte har SLI/Crossfire på ditt moderkort, så vänta i alla fall tills Nvidia släpper sin dual-GPU best.

Sen så tror jag stenhårt på i7 2600K.

Medlem

Det kommer verkligen inte löna sig att vänta. Väntar du till juni så kommer något bättre släppas några månader senare. Man tjänar aldrig på att vänta i datorvärlden, utan det är pang på bara. Och vad gäller grafikkort så är det väldigt onödigt att slänga ut över 6000kr för en dual-GPU när du kan få tag på kort som presterar bättre i SLI/CF. Skulle ett av grafikkorten gå sönder så har du åtminstone kvar ett utav dom, men går en dual-GPU sönder så är du helt utan. Plus att dual-GPUs har en tendens att strula mer.

Så mitt tips är att köpa dig en 2600K och två gryma kort från 6900-serien eller 500-serien redan idag.

Medlem

Hur kan man inte vara imponerad av 6990? vad har folk förväntat sig? Det är förhelvete 2st 6970 på en pcb vilket är väldigt bra jobbat. Varför ska man köpa 6990 istället för 2st 6970 jo för att spara plats i sitt chassi. Det skilljer ca 15kr mellan 2st 6970 och 1 6990 så kör på 6990 du så kommer du nog bli nöjd :).


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

Sen som svar på din fråga: jag skulle inte orkat vänta så jag skulle köpt en i7 2600K.


signatur

Смерть решает все проблемы. Нет человека, нет проблем

Medlem

Beror på hur bra dator du har idag och om den fungerar tillräckligt bra utan vara jobbig. Zambezi kanske kommer rocka. Den har 6-8 cores vilken antingen fler spel och program kommer stöda i framtiden. Crysis 2 stöder väl 8 core cpuer redan? Så zambezi kommer troligen vara mer framtidssäker än 2600k om du tänker ha datorn några år. Fast om du har jobbigt långsam dator idag så är det väl inge ide att vänta om du vill kunna köra det du vill idag.

1
Skriv svar