EA säljer 40 % av sina spel digitalt

Robot
EA säljer 40 % av sina spel digitalt

Den digitala spelförsäljningen för EA ligger numera på 40 % av den totala försäljningen. Är framtiden för fysiska spel i fara?

#electronic-arts


Medlem
EA säljer 40 % av sina spel digitalt

Låter tyvärr inte så bra att det är 40% :/.

Medlem
Medlem

Är såväl konsoll- som PC-spel inräknade? Då är 40 procent en mycket hög siffra.

dmn
Medlem

Mer digitalt, tack! Enda anledningen till att jag köper fysiska spel är för att dom oftast är mycket billigare än exempelvis på Steam. Efter jag installerat spelet hamnar skivan och fodralet undanstoppat nånstans ändå.

Medlem

Skivor är så 90-tal..

- Du slipper springa runt halva stan för att hitta en butik som har spelet i lager.
- Du får spelet på en gång. (eller iaf inom den tid det tar att ladda ner)
- Du tappar aldrig bort spelet.
- Inga skivor som kan gå sönder.
- Inga skivfodral som tar upp plats.
- Bättre för miljön.

Medlem

Är de nya eller lite äldre spel som dom menar här? För jag köper aldrig nya spel digitalt av den simpla anledningen att de kostar skjorta när man köper de online.


signatur

"I believe whatever doesn't kill you, simply makes you... stranger." Jokern

Medlem

ni säger att spel kostar så mycket att köpa digitalt? vart tusan handlar ni någonstans? köpte dragon age 2 på direct2drive för 250spänn här om dagen. shogun 2 kostar lika mycket på samma ställe. när left 4 dead släpptes fick jag det för typ 200 spän när jag köpte kompispacket och splittade det på 4. the list goes on and on. visst kanske inte steam och ea-store är det billigaste, men det finns många andra alternativ som funkar väldigt,väldigt bra.
så att digitalt skulle vara dyrare än butik är en myt, ni är bara för lata för att orka hitta ett bra pris.

Inaktiv

jag vill ha skiva, pappersmanual samt fodral när jag köper spel.

- man får motion när man går runt i affärer och tittar på spel.
- man får spelet på en gång, (elr iaf inom den tid det tar och gå fram å tbx från affären).
- man förlorar inte spelet då den digitala distributören konkar.
- retail skivor är mycket hållbara.
- kunna visa upp åt polare samt titta på sin stora spelsamling.
- man förlorar inte spelet vid en hdd krasch.
- man får komma ut bland folk och vara lite social.
- slipper köpa tom skivor, fodral samt bränna de på skiva som ser fula ut i hyllan.
- tom skivor håller inte lika hög klass som retail skivor gör.
- arbetet o ladda ner tio spel på nytt vid datorbyte, om man inte bränt spelen.
- känslan av att hålla i ett nytt efterlängtat spel.
- collectors edition är överlägsen den digitala ce versionen.
- man stödjer de lokala butikerna å sverige hellre än att ge pengarna åt nå företag i USA.

Medlem
Skrivet av kaem79:

jag vill ha skiva, pappersmanual samt fodral när jag köper spel.

- man får motion när man går runt i affärer och tittar på spel.
- man får spelet på en gång, (elr iaf inom den tid det tar och gå fram å tbx från affären).
- man förlorar inte spelet då den digitala distributören konkar.
- retail skivor är mycket hållbara.
- kunna visa upp åt polare samt titta på sin stora spelsamling.
- man förlorar inte spelet vid en hdd krasch.
- man får komma ut bland folk och vara lite social.
- slipper köpa tom skivor, fodral samt bränna de på skiva som ser fula ut i hyllan.
- tom skivor håller inte lika hög klass som retail skivor gör.
- arbetet o ladda ner tio spel på nytt vid datorbyte, om man inte bränt spelen.
- känslan av att hålla i ett nytt efterlängtat spel.
- collectors edition är överlägsen den digitala ce versionen.
- man stödjer de lokala butikerna å sverige hellre än att ge pengarna åt nå företag i USA.

- Om motion till spelbutiken är viktig har du antingen för mycket spel eller för lite motion i din vardag
- Tiden det tar att ladda ner vs gå till butik skulle jag vilja säga är försumbara mot varandra, butik är dessutom begränsade av öppettider
- Om en distrubutör konkar kan säkert något förloras, EA-spel går ju alltid att få via EAs downloader också t ex. Helt klart en gråzon som jag ännu inte sett något av.
- Sällan jag sitter o glor på fodral om jag ska vara ärlig, kanske är synd men de tar mest plats
- HDD-crash förhindrar inte att du får hem spelet från din online-butik igen Trasig skiva däremot...
- tom-skivor? USB-minne ftw om man nu skulle vara tvungen att backa-upp.. men litar mer på STEAM etc än egna förvaringar
- Att låta några hemladningar stå på efter att ha formaterat ser jag som en stor fördel över att behöva pula med skivor o hitta CD-nycklarna, copy-paste ftw.
- Känslan av att hålla i ett spel < Spela spelet, any day.
- CE-edition online är väl aldrig värt, men sällan det är det i retail heller. Men det är personligt så klart
- De lokala butikerna som tar sjuka priser. De prisvärda butikerna som t ex webbhallen är väl inte Sverige-ägt iirc

Medlem

Mja skivor har väl inte varit så intressant öht efter att de slutat med de snygga kartongerna de låg i! Min Shogo MAD Kartong står fortfarande längst upp på hyllan


signatur

ASUS Z87 Deluxe - 4770K 4,4GHz@1,25v - Noctua NH-D14 - GTX780 DCII@1241 - XMS3 8Gb 1600MHz - Asus Xonar Phoebus - OCZ Vertex Max IOPS 240Gb

Medlem

Jag föredrar själv att köpa mina spel på skivor. Dock med dessa krav på "online-aktivering"/account för att spela spelen så känns det som det inte är någon mening med att köpa spelen i fysisk form längre annat än om priset är mycket billigare.

Medlem

död åt skivorna!

Medlem

Ständigt tjatar ju folk om att det är för dyrt med digitalt men det beror ju lite på hur man planerar sina köp. Jag brukar varje jul köpa på mig en hel hög med spel på Steams mega rea där man kan spara in en massa stålar. Ut över det så hoppar jag på diverse weekend deals här och där, men köper typ aldrig något till fullpris. Det är mer än vad man kan göra när man går ut till en förlegad Siab affär där samma spel står år ut och år in för fullpris. Sure, ska man hela tiden ha det senaste spelet så blir Steam en dyr affär, men sen får man ju det också digitalt vilket jag personligen värderar högt. Jag ligger kanske ett år / halvår efter i spelandet men det märks också i plånboken.


signatur

gurkoz!com - www.gurkoz.com | Everything you can imagine is real

Inaktiv
Skrivet av foock:
Skrivet av kaem79:

jag vill ha skiva, pappersmanual samt fodral när jag köper spel.

- man får motion när man går runt i affärer och tittar på spel.
- man får spelet på en gång, (elr iaf inom den tid det tar och gå fram å tbx från affären).
- man förlorar inte spelet då den digitala distributören konkar.
- retail skivor är mycket hållbara.
- kunna visa upp åt polare samt titta på sin stora spelsamling.
- man förlorar inte spelet vid en hdd krasch.
- man får komma ut bland folk och vara lite social.
- slipper köpa tom skivor, fodral samt bränna de på skiva som ser fula ut i hyllan.
- tom skivor håller inte lika hög klass som retail skivor gör.
- arbetet o ladda ner tio spel på nytt vid datorbyte, om man inte bränt spelen.
- känslan av att hålla i ett nytt efterlängtat spel.
- collectors edition är överlägsen den digitala ce versionen.
- man stödjer de lokala butikerna å sverige hellre än att ge pengarna åt nå företag i USA.

- Om motion till spelbutiken är viktig har du antingen för mycket spel eller för lite motion i din vardag
- Tiden det tar att ladda ner vs gå till butik skulle jag vilja säga är försumbara mot varandra, butik är dessutom begränsade av öppettider
- Om en distrubutör konkar kan säkert något förloras, EA-spel går ju alltid att få via EAs downloader också t ex. Helt klart en gråzon som jag ännu inte sett något av.
- Sällan jag sitter o glor på fodral om jag ska vara ärlig, kanske är synd men de tar mest plats
- HDD-crash förhindrar inte att du får hem spelet från din online-butik igen Trasig skiva däremot...
- tom-skivor? USB-minne ftw om man nu skulle vara tvungen att backa-upp.. men litar mer på STEAM etc än egna förvaringar
- Att låta några hemladningar stå på efter att ha formaterat ser jag som en stor fördel över att behöva pula med skivor o hitta CD-nycklarna, copy-paste ftw.
- Känslan av att hålla i ett spel < Spela spelet, any day.
- CE-edition online är väl aldrig värt, men sällan det är det i retail heller. Men det är personligt så klart
- De lokala butikerna som tar sjuka priser. De prisvärda butikerna som t ex webbhallen är väl inte Sverige-ägt iirc

- om du inte fattar att promenera är motion så är du en fjortis. o en sak till jag är vältränad, just för att jag inte sitter hemma o petar mig i näsan medans spelet kommer hem från D2D t.ex.
- de flesta har jobb/skola o är vaken på dagen, men tydligen inte du.
- hur ofta går retail skivor sönder? aldrig hänt mig.
- att ladda hem spelen på nytt är ju inga probs för de som är hemma 24/7.
- jaså, the witcher 2 collectors edition är helt fantastisk, men digitala är rent skit. förklara dig?
- att sätta tusentals kronor i händerna på nån annan (ditt fall steam) är idioti.
- webhallen är inte prisvärda, typ dyraste stället kolla upp fakta innan du trollar.
- klart du inte glor på dina brända spel.
- om några år ser jag the witcher o tänker. fan, jag blev sugen o lira lite witcher. stoppa in skivan i datorn o börja spela. steam däremot kanske säger att nä, vi har inte längre spelet i databasen. snopet elr hur?

Inaktiv

o det finns en anledning till varför gamecopyworld finns. att slippa nöta ut sina skivor... o nu när det kommer mer o mer onlineverifieringar ist för cd check så kommer det aldrig att gå sönder några skivor.

Inaktiv

o ännu en anledning. har du/ni tänkt på alla hälsoproblem som medföljer när man sitter hemma o stirrar i datorskärmen 24/7...

Inaktiv

skivor är säkrare än usb minnen... jag menar, gilla läget att äga ett fysiskt spel, slår en digital version. o sluta trolla...

Inaktiv
Skrivet av Tommy_h:

Mja skivor har väl inte varit så intressant öht efter att de slutat med de snygga kartongerna de låg i! Min Shogo MAD Kartong står fortfarande längst upp på hyllan

här har du en poäng tommy. jag håller med att det har blivit lite meh med en hel del nysläpp av spel. fula omslag med ingen pappersmanual. men ändå, att få komma ut mer, vara social, kolla på en massa spel i hyllorna, göra klipp då o då osv. den känslan får jag inte när jag sitter hemma o beställer/väntar på digitala spel.

Medlem

Snabbt och miljövänligt. Mer digitalt! Sen skulle jag precis som coopdeo vilja veta om det är både konsol och PC det handlar om.


signatur

”Halvt nerdödad.”

Medlem

Pc spel brukar jag köpa digitalt, går ju endå inte att sälja dom vidare i begagnat marknaden, så det är ingen idé att ha dom på skiva


signatur

Game long and prosper

Inaktiv

Tycker det är soft att ha alla spel nedladdningsbara när man köpt digitalt osv. Visst finns det undantag också, som jag såg nån skriva där uppe att har man en trasig skiva är det kört. Fast så är det ju inte riktigt ärligt talat, Blizzard tillexempel har det ju så att man bara skriver in sin cd-key på battle.net sen kan man ladda ner.

Fick jag bestämma dock skulle jag ha alla spel på Steam. Varför?

För att det är enklast.

Medlem
Skrivet av kaem79:
Skrivet av foock:
Skrivet av kaem79:

jag vill ha skiva, pappersmanual samt fodral när jag köper spel.

- man får motion när man går runt i affärer och tittar på spel.
- man får spelet på en gång, (elr iaf inom den tid det tar och gå fram å tbx från affären).
- man förlorar inte spelet då den digitala distributören konkar.
- retail skivor är mycket hållbara.
- kunna visa upp åt polare samt titta på sin stora spelsamling.
- man förlorar inte spelet vid en hdd krasch.
- man får komma ut bland folk och vara lite social.
- slipper köpa tom skivor, fodral samt bränna de på skiva som ser fula ut i hyllan.
- tom skivor håller inte lika hög klass som retail skivor gör.
- arbetet o ladda ner tio spel på nytt vid datorbyte, om man inte bränt spelen.
- känslan av att hålla i ett nytt efterlängtat spel.
- collectors edition är överlägsen den digitala ce versionen.
- man stödjer de lokala butikerna å sverige hellre än att ge pengarna åt nå företag i USA.

- Om motion till spelbutiken är viktig har du antingen för mycket spel eller för lite motion i din vardag
- Tiden det tar att ladda ner vs gå till butik skulle jag vilja säga är försumbara mot varandra, butik är dessutom begränsade av öppettider
- Om en distrubutör konkar kan säkert något förloras, EA-spel går ju alltid att få via EAs downloader också t ex. Helt klart en gråzon som jag ännu inte sett något av.
- Sällan jag sitter o glor på fodral om jag ska vara ärlig, kanske är synd men de tar mest plats
- HDD-crash förhindrar inte att du får hem spelet från din online-butik igen Trasig skiva däremot...
- tom-skivor? USB-minne ftw om man nu skulle vara tvungen att backa-upp.. men litar mer på STEAM etc än egna förvaringar
- Att låta några hemladningar stå på efter att ha formaterat ser jag som en stor fördel över att behöva pula med skivor o hitta CD-nycklarna, copy-paste ftw.
- Känslan av att hålla i ett spel < Spela spelet, any day.
- CE-edition online är väl aldrig värt, men sällan det är det i retail heller. Men det är personligt så klart
- De lokala butikerna som tar sjuka priser. De prisvärda butikerna som t ex webbhallen är väl inte Sverige-ägt iirc

- om du inte fattar att promenera är motion så är du en fjortis. o en sak till jag är vältränad, just för att jag inte sitter hemma o petar mig i näsan medans spelet kommer hem från D2D t.ex.
- de flesta har jobb/skola o är vaken på dagen, men tydligen inte du.
- hur ofta går retail skivor sönder? aldrig hänt mig.
- att ladda hem spelen på nytt är ju inga probs för de som är hemma 24/7.
- jaså, the witcher 2 collectors edition är helt fantastisk, men digitala är rent skit. förklara dig?
- att sätta tusentals kronor i händerna på nån annan (ditt fall steam) är idioti.
- webhallen är inte prisvärda, typ dyraste stället kolla upp fakta innan du trollar.
- klart du inte glor på dina brända spel.
- om några år ser jag the witcher o tänker. fan, jag blev sugen o lira lite witcher. stoppa in skivan i datorn o börja spela. steam däremot kanske säger att nä, vi har inte längre spelet i databasen. snopet elr hur?


signatur

hejsanhejsanhejsan

Medlem

Jag hoppas att film, musik och spel helt går över till digital distribution. Enkelt och smidigt. Antagligen rätt miljövänligt jämfört med fysiska produkter.


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Köpa digitalt äger, särskilt när man har 1,5h resa till närmsta spelbutik

Medlem

Själv har jag inte köpt en fysisk skiva sedan Black and White 2 släpptes (typ 2005?). Alla spel jag har köpt därefter har jag köpt på Steam. För egen del så är det lite skitsamma om jag har det på skiva eller inte. För mig funkar Steam. Visst, de är dyra men å andra sidan så får utvecklarna mer pengar från Steam än från Retail, jag bidrar med pengar till Valve (som jag diggar starkt) samt att jag kan förladda spelen (oftast) och börja spela direkt vilket är sjukt jävla bekvämt. För mig tar det inte så lång tid att dra ned ett spel heller. Har 100/100 så tar ca 30 min att dra ned ett spel på 8 GB. Dessutom har jag inte plats för fodral och skivor så det känns bekvämare att ha det digitalt.

DOCK så funderar jag på att köpa Duke Nukem Forever på skiva bara för att det fodralet vill jag verkligen ha. Inte för att jag tror att det kommer att vara snyggt utan bara för att jag vill ha fodralet och en fysisk produkt att hålla i.


signatur

Live like a windrammer as you fuck!

Medlem

Kalla mig gammal om ni vill men vill hellre ha en skiva i handen. Samt jag har spel/skivor kvar sen typ 96 som fortfarande funkar fel fritt och vem säger att man måste till en affär för att handla ? Köp online och ha det i brevlådan ftw

Medlem

Jag slutade köpa spel efter att kartongerna försvann fatta vilken upplevelse att gräva i den stora kartongen när man varit o handlat ett nytt spel.. nu är det bara ett fodral en mini bok och en cd....Digitalt är WIN så länge det "bara" är ett litet cd fodral. Collectors kan jag hålla med om kan vara värt en extra slant så länge det är en fet låda :D!

Shopping tips verkar vara många noobs gällande digital handel!
min favorit: Offgamers (SUPER billiga, oftast) 24/7 chat support. dom sålde starcraft 2 billigare än Blizzards online shop)
direct2drive
och längst ner och absolut sista utväg steam/EA


signatur

Godspeed

Medlem

Ingen box, inget spel!

Inaktiv

Till alla som klagar över priserna på Steam: Hört talas om weekend deal, midweek madness, påskrea, sommarrea, thanksgivingrea och julrea? Nya spel kostar mer när du köper dem via steam, men väntar man lite dyker de snart upp på en av alla deras reor. Eller vad sägs om 75% off på BioShock 2, ett halvår efter release? Och är man allt för otålig finns många av spelen på onlinekeystore eller g2play.


signatur

"I like deadlines. I like looking at them as they pass by."

12
Skriv svar