Fråga ang OS x64

Medlem
Fråga ang OS x64

Som de flesta vet så stödjer ju vissa OS olika ramminnes mängder, så jag undrar hur mycket stödjer x32 os och x64 och x86 (Om det nu existerar), Så man har lite hum om hur mycket minne man kan peta in i sin dator.

Tack på förhand.

Medlem

x86 är en processorarkitektur (typ av processor) och innefattar alla moderna processorer.

Ett 32-bitars operativsystem kan hantera 2^32 byte, alltså 4GB. Lite av detta måste användas till diverse hårdvara i datorn och du får därför ca 3,7GB kvar att använda till program.
Ett 64-bitars OS kan hantera 2^64 byte, alltså.... mer än du kan få plats med i datorn


signatur

Asus P5Q Pro | E8500 3.16GHz | XFX HD4890 1GB | Corsair 2x2GB | Corsair 620W | Spinpoint F1 1TB | Antec P183 | BenQ G2411HD 24" | Dell 17"

Antikvitet

Som Achronos sa, x86 är en processorarkitektur. Lite slarvigt kan man säga x86 = 32-bitar och x64 = 64-bitar.

Den teoretiska maxgränsen för minne på ett 32-bitarsystem har att göra med att man med 32 stycken ettor och nollor kan adressera 2^32 delar av minnet. Följaktligen kan man inte ha fler, då det är som att telefonnumrena skulle ta slut.

2^32 = 2 * 2 * 2^30 = 4 * 1024 * 1024 * 1024 = 4 GiB. I dagligt tal kallar vi det lite slarvigt för gigabyte men egentligen är korrekt benämning GibiByte, då Giga = 10^9 och Gibi = 2^30.

Men, för att svara på din fråga. Mängden internminne begränsas av ytterligare en faktor, nämligen mängden övrigt minne. Allt minne adresseras nämligen ur samma adressrymd (samma telefonkatalog om man så vill) och följaktligen kommer ditt grafikkort att vara en begränsande faktor. Om grafikkortet har 512 MiB (0,5 GiB) texturminne så återstår följaktligen 3,5 GiB i internminne.


signatur

John Severinson, före detta chefredaktör - Läs min blogg

Medlem

Oh lawd!
Ah ok tänkte om det var någon "cap" i 64 bitars, Nämligen det jag kör på nu, men då behöver jag alltså inte oroa mig, då är det bara att fylla datorn på bredden med godbitar i de olika sorter när man väl behöver det

Men då undrar jag om man nu sitter med en sådan x86 processor, bör man då köpa
Microsoft Windows7 x86 versionen?
Eller är det någon skillnad mot Win7 x64 versionen?

Medlem

Det finns bara W7 32-bit och 64-bit att välja på, och med W7 32-bit så kan du ju bara ha upp till 4Gb internminne, vad du har för processor spelar ingen roll.

Medlem

Jasså, då har jag läst helt fel någonstans om något x86 OS.. hmm.

Tackar hjärtligast för alla svar.

Medlem
Skrivet av DraxXus:

Jasså, då har jag läst helt fel någonstans om något x86 OS.. hmm.

Skrivet av John:

Lite slarvigt kan man säga x86 = 32-bitar och x64 = 64-bitar.

1
Skriv svar