Citytunneln på Flickr

Medlem
Citytunneln på Flickr

Jag kände att Citytunneln behövde en egen plats på nätet och startade en grupp namngiven just detta.
För er som har ett Flickr-konto är det bara att bli medlemmar i gruppen och ladda upp era egna bilder från Citytunneln.

Bilder på byggnationen, arkitekturen, perrongerna och upp/nedgångarna är välkomna. Det kan bli en form av hyllning till Citytunneln. Tycka vad man vill om tågtrafiken men byggnaderna i sig och den samhälleliga förändring och förnyelse som kommer av att Malmöborna nu har fått en "egen" tunnelbana är stort!

Var det inte jag som bara igår benämnde Citytunneln "pendeltåg"? Jo det gjorde jag och det står jag fast vid. Men det är det närmsta Skåne kommer tunnelbana så jag kan låta er njuta lite av det

Jag ska snart ge mig ner i hålet igen. Kanske utforska utgången mot Triangeln-köpcentrum rent av... om jag vågar. Men även nedgången vid tandläkarhögskolan behöver och förtjänar en ny dokumentering, med bättre lämpad optik och lite mer eftertanke.

Även en resa till arenan kan ju vara av intresse för att fånga atmosfären även där. Jag har klivit av där en gång, då vi kom från Thailand och åkte tåget från Kastrup. Men då var det svinkallt, jag hade på tok för lite kläder och dessutom helt fantastiskt trött efter en lång flygtur så jag räknar knappt det som att jag varit där.

Dessutom är ju "nya" centralstationen något som verkligen är värt att dokumentera. Den konstinstallation som är där med filmade sekvenser från olika delar av världen är helt fantastisk! Det sägs att det ska ta flera år (många) innan samma filmsekvens spelas upp igen och landskapet kommer kännas ständigt nytt.

För er som inte vet vad jag snackar om så är det en (om jag inte minns fel sydamerikansk) installations-konstnär som filmat snuttar från vad som ser ut att vara ett långsamtgående tåg, från olika delar av världen. Dessa filmsnuttar projiceras sedan på väggen vid centralstationen så att det ser ut som att dessa filmade landskap rullar förbi i sakta mak då man står där på perrongen och väntar. Som att man satt på tåget redan.

I like!

Hoppas vi ses på Flickr och att fler här ute dokumenterar denna skånska världsnyhet!

länk till gruppen på Flickr: http://www.flickr.com/groups/1606273@N24/

#blogg

Citytunneln på Flickr

Fint skrivet där..

Kan säga att Station Slussen här i Stockholm mer eller mindre kan ses som en remsa film, förklaring: Stora fyrkantiga hål i väggen mellan perongerna utgör "skärmen/tv, tunnelbane tågen som har stora kantiga fönster representerar film remsan, Personerna som står eller rör sig på perongen bakom tågen från vår synvinkel på andra sidan, blir då det som "filmats" det som fångats på de olika Frames på tågets negativ!. Väldigt vakert men ingen som märker tråkigt nog.

Andra stationer som "Karlaplan" kan förknippas med Tysk Expressionism med sin geometriska inslag och konstverk.
Open your eyes people.


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem

Jag håller helt med dig TiT. Stockholms tunnelbanesystem är väl i särklass det största konstverk Sverige har att erbjuda. Men det är kanske inte känt utanför Stockholms gränser, knappt där iofs.

Det finns otroligt många vackra perronger och stationer som är värda att se och om jag inte minns fel så anordnas rundturer och guidade turer i tunnelbanesystemet.

1
Skriv svar