windowslive VS steam

Inaktiv
windowslive VS steam

jag kommer att hoppa på windowslive tåget ist för steam tåget. det är ju ett lätt val tycker jag, men tydligen inte för alla. jag syftar på de som föredrar steam framför mångt o mycket! jag menar, vad är det ni gillar med ett intrusiveware? windowslive är inte alls lika jobbig samt kontrollerande som steam är. jag startar bl.a. tråden för att vi inte får glömma bort att kämpa för det som är rätt. o det som är rätt är bl.a. att det vi köper ska vara vårt eget o inte nåt som vi får äga så länge det passar utvecklarna/utgivarna.

Medlem

Skulle du kunna förklara lite mer utförligt varför man ska välja Windows Live framför Steam?

Medlem

vad snackar du om.. ? xD

förövrigt, så är steam bra!
förutom att dom kan ha lite lustiga prisättningar ibland på spel, men det kompenseras med att ibland så är andra spel skit billiga...

Medlem

Jag är också förvirrad, Steam är för den delen mer praktisk. Bara nu senaste expansionen till Dawn Of War 2 är nu utan Live och använder sig av Steam.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Inaktiv

okej... windowslive är inget drm i den mening som steam är. elr kanske inte alls. saken är den att windowslive följer med vissa spel i dag o vill att man reggar spelet osv för att få det in i sitt live konto. steam är ungefär samma sak fast mycket värre i den mening att man måste uppdatera för att kunna spela offline, man måste o måste osv i steam. medans windowslive frågar om man vill uppdatera, vill skriva in spelets nyckel osv. de bygger väl på snarlika ideer de två, elr?

Medlem

Förstår inte alls vad du menar heller. Du "äger" inte mer spelet på Windows Live än vad du gör på Steam.

Själva designen på programvaran i Windows Live är fruktansvärd, jobbig att navigera och svårt att se vad man har för valmöjligheter. De gånger jag försökt använda det har det även strulat med både betalning och nerladdning som vägrar starta etc.

Steam (bortsätt från de första månaderna som det släpptes) har alltid fungerat felfritt för mig. Designen på programvaran är så smidig som den kan bli och funktioner som Steam Overlay:n är verkligen användbara, till skillnad från Windows Lives värdelösa dropdown meny.

Du kan ju försöka, nya "Windows Live", fungerar inte i vår region, fick jag ett meddelande om igår.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Inaktiv

glöm inte bort att oxå steam hade barnsjukdomar...

Inaktiv
Skrivet av Fletchett:

Steam (bortsätt från de första månaderna som det släpptes) har alltid fungerat felfritt för mig. Designen på programvaran är så smidig som den kan bli och funktioner som Steam Overlay:n är verkligen användbara, till skillnad från Windows Lives värdelösa dropdown meny.

steam har alltid fungerat som en elak tjej som håller på o kontrollerar en 24/7. sedan tycker jag windowslive gränsnitt samt dropdown meny är smidigare än steams stora klumpiga fönster...

Medlem

Orkar inte läsa vad alla kommenterat så förlåt ifal ngn sagt det ja nu skriver.
Men enligt min erfarenhet suger Windows live.
Tar år att få igång det, det cpar sig o säger man inte har ett spel, fast man har köpt det, det känns långsamt på ngt sätt, typ bara segt.
Gillar inte hur komplicerat det ska va att snacka me ngra, blockar typ ngra av mina vänner från skype på ngt stört sätt,
(om vi snackar på skype, typ loggas dem ut, o man måste snacka på windows live ist, vilket är jobbigt när man snackar me 3-4 st o inte alla spelar ett spel som använder sig av windows liv
skicka meddelanden osv tar förbaskat lång tid.
Steam tkr ja är enkelt, du når enkelt dina spel, ser relativt snyggt ut, enkelt att bjuda in sina vänner till ett game, ist för att man först ska trycka home, sen vänner, sen på en vän, sen ¨bjud in till session¨ sen samma sak me nästa.
det är bara shift-tab sen högerklicka o bjuda in.
du kan även lägga till icke-steam spel på steam vilket är skit skönt nära spelar typ BC2 (köpte det i butik o inte på själva steam) och måste snacka me ngn.

EDIT: Glömde nämna steam cloude, vilket är det skönaste vet, underbart när man ominstallerar datorn lr avinstallerar ett spel, för när du sedan installerar spelet igen, kan du påbörja där du avluta senast, ist för att man måste spara ¨saves¨ på tex ett USB


signatur

Rwa?

Medlem

älskar steam. Skitsmidigt att bara öppna upp det och så har man alla sina spel där. de patchas automatiskt så man slipper leta patcher, inte för att det är så jobbigt men det är bekvämt att slippa. Ser verkligen inte steam som ett DRM utan som en tjänst som förenklar köpet av spel och gör så att man alltid vet vart man har spelen och ger en bra överblick. prövade windowslive förut och det gick ju inte att hitta med det. finns förövrigt inget värre drm än windows live. man kan inte ens föra över sparfiler för då vägrar spelet att starta. för mig är games for windows live loggan en sak som kan få mig att inte köpa ett spel.

Inaktiv
Skrivet av flyawaynille:

älskar steam. Skitsmidigt att bara öppna upp det och så har man alla sina spel där. de patchas automatiskt så man slipper leta patcher, inte för att det är så jobbigt men det är bekvämt att slippa. Ser verkligen inte steam som ett DRM utan som en tjänst som förenklar köpet av spel och gör så att man alltid vet vart man har spelen och ger en bra överblick. prövade windowslive förut och det gick ju inte att hitta med det. finns förövrigt inget värre drm än windows live. man kan inte ens föra över sparfiler för då vägrar spelet att starta. för mig är games for windows live loggan en sak som kan få mig att inte köpa ett spel.

lustigt. för steam loggan kan få mig att inte köpa ett spel...

Medlem

GFWL är hemskt! Har slutat köpa spel som har någon koppling till GFWL eftersom det är så otroligt osmidigt och helt fruktansvärd konsol konverterad mjukvara som inte håller.

Sen är det en bromskloss. Att kalla GFWL något annat än ett rent DRM är en lögn för sig själv och andra!

Inaktiv
Skrivet av zyrax123:

GFWL är hemskt! Har slutat köpa spel som har någon koppling till GFWL eftersom det är så otroligt osmidigt och helt fruktansvärd konsol konverterad mjukvara som inte håller.

Sen är det en bromskloss. Att kalla GFWL något annat än ett rent DRM är en lögn för sig själv och andra!

o vad är steam då? det är först ett drm-helvete rakt igenom.

Medlem
Skrivet av kaem79:
Skrivet av zyrax123:

GFWL är hemskt! Har slutat köpa spel som har någon koppling till GFWL eftersom det är så otroligt osmidigt och helt fruktansvärd konsol konverterad mjukvara som inte håller.

Sen är det en bromskloss. Att kalla GFWL något annat än ett rent DRM är en lögn för sig själv och andra!

o vad är steam då? det är först ett drm-helvete rakt igenom.

steam är till skillnad från GFWL jävligt smidigt. GFWl är ett riktigt helvete! fick korrupta sparfiler till gta iv, fick då spela om hela spelet för att det inte går att dra in andras sparfiler. då vägrar spelet att starta. Laddade ner dirt 2 förut men köpte det senare, då kan jag ju såklart inte använda sparfilerna på ett online konto. Finns inget i spelvärlden jag hatar mer än GFWL. Steam är en smidig plattform med en bra chatt och ett smidigt overlay som gör att man inte behöver gå ur spelet om man snackar med någon. Känns som att steam hatet är någon form av patetisk rebell-beteende, funkar ju skitbra och har aldrig haft problem med steam drm.

Medlem
Skrivet av flyawaynille:
Skrivet av kaem79:
Skrivet av zyrax123:

GFWL är hemskt! Har slutat köpa spel som har någon koppling till GFWL eftersom det är så otroligt osmidigt och helt fruktansvärd konsol konverterad mjukvara som inte håller.

Sen är det en bromskloss. Att kalla GFWL något annat än ett rent DRM är en lögn för sig själv och andra!

o vad är steam då? det är först ett drm-helvete rakt igenom.

steam är till skillnad från GFWL jävligt smidigt. GFWl är ett riktigt helvete! fick korrupta sparfiler till gta iv, fick då spela om hela spelet för att det inte går att dra in andras sparfiler. då vägrar spelet att starta. Laddade ner dirt 2 förut men köpte det senare, då kan jag ju såklart inte använda sparfilerna på ett online konto. Finns inget i spelvärlden jag hatar mer än GFWL. Steam är en smidig plattform med en bra chatt och ett smidigt overlay som gör att man inte behöver gå ur spelet om man snackar med någon. Känns som att steam hatet är någon form av patetisk rebell-beteende, funkar ju skitbra och har aldrig haft problem med steam drm.

Har också börjat uppfatta detsamma från andra, jag tycker Steam bara blir bättre och bättre. Det är en grymt bra plattform för köp, hantering, uppdatering(ar) och integration av spel, visst det är inte perfekt men det är betydligt bättre utfört än GFWL. När det gäller DRM så stör inte Steam spelupplevelsen i jämförelse med Starfoce och GFWL, speciellt när man ska ominstallera spel så kräver GFWL att man skriver in nyckeln vilket inte behövs med Steam utan räcker med aktiveringen av nyckel EN GÅNG så är det bundet till kontot.

Men precis som Microsoft Windows, Facebook m.fl. Det går inte ha miljoner nöjda användare utan att skaffa sig få fiender.

Edit:

Som en anställd med betydande kompetens inom skrift nyligen publicerade recension om "Dawn Of War 2 - Retribution", som jag nu citerar:

"Borta med Games for Windows Live – nu är det Steam som gäller för hela slanten vilket skadeskjuter nätverksproblematik och öppnar upp för smidigare grupp- och chattmöjligheter. Välkommet som bara den."

http://www.fz.se/artiklar/spel/20110304/warhammer-40000-dawn-...


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem
Skrivet av flyawaynille:

älskar steam. Skitsmidigt att bara öppna upp det och så har man alla sina spel där. de patchas automatiskt så man slipper leta patcher, inte för att det är så jobbigt men det är bekvämt att slippa. Ser verkligen inte steam som ett DRM utan som en tjänst som förenklar köpet av spel och gör så att man alltid vet vart man har spelen och ger en bra överblick. prövade windowslive förut och det gick ju inte att hitta med det. finns förövrigt inget värre drm än windows live. man kan inte ens föra över sparfiler för då vägrar spelet att starta. för mig är games for windows live loggan en sak som kan få mig att inte köpa ett spel.

Den enda nackdelen med Steam är att man inte kan byta eller sälja sina spel. Men det är ju en feature med alla online tjänsterna. Sedan, ja, som någon nämde 1$=€1 är ju en lysande företagside men det suger.
För övrigt kan jag inte hitta en enda nackdel med Steam. Jag förstår inte riktigt det där med DRM kritiken? Alla spel idag reggar sig på någon server någonstans antingen du vill eller inte.


signatur

I came here to ruin your day. God sent me.

Medlem
Skrivet av kaem79:

okej... windowslive är inget drm i den mening som steam är. elr kanske inte alls. saken är den att windowslive följer med vissa spel i dag o vill att man reggar spelet osv för att få det in i sitt live konto. steam är ungefär samma sak fast mycket värre i den mening att man måste uppdatera för att kunna spela offline, man måste o måste osv i steam. medans windowslive frågar om man vill uppdatera, vill skriva in spelets nyckel osv. de bygger väl på snarlika ideer de två, elr?

Det förutsätter att du inte köper ett spel som Bioshock 2 där du är tvungen att knyta nyckeln till ditt konto för att spela single player, så det argumentet funkar inte för 5 öre.

Sen vet nog alla att steam hade barnsjukdomar, haft steam sen 2003 och jag hatade verkligen steam, det sög men steam har utvecklats och blivit riktigt bra, GFWL däremot suger fortfarande och det finns absolut ingen anledning att stödja den plattformen.

Inaktiv

detta måste ju vara en trolltråd? games for windows live vs steam är ju som att jämföra teknik från 1800-talet med dagens teknik

Medlem
Skrivet av kaem79:
Skrivet av Fletchett:

Steam (bortsätt från de första månaderna som det släpptes) har alltid fungerat felfritt för mig. Designen på programvaran är så smidig som den kan bli och funktioner som Steam Overlay:n är verkligen användbara, till skillnad från Windows Lives värdelösa dropdown meny.

steam har alltid fungerat som en elak tjej som håller på o kontrollerar en 24/7. sedan tycker jag windowslive gränsnitt samt dropdown meny är smidigare än steams stora klumpiga fönster...

Jag tycker att Steam är den perfekta spelplatformen för PC. Alla spel samlade på en och samma klient, nu även med cloud sparfiler, det är också väldigt enkelt och smidigt att spela/ladda ner spelen.


signatur

Have a good time!

Medlem

Enligt mig har Steam mycket bättre gränssnitt och användarvänlighet. Det är faktiskt nästintill perfekt.


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Inaktiv
Skrivet av tankare:
Skrivet av kaem79:

okej... windowslive är inget drm i den mening som steam är. elr kanske inte alls. saken är den att windowslive följer med vissa spel i dag o vill att man reggar spelet osv för att få det in i sitt live konto. steam är ungefär samma sak fast mycket värre i den mening att man måste uppdatera för att kunna spela offline, man måste o måste osv i steam. medans windowslive frågar om man vill uppdatera, vill skriva in spelets nyckel osv. de bygger väl på snarlika ideer de två, elr?

Det förutsätter att du inte köper ett spel som Bioshock 2 där du är tvungen att knyta nyckeln till ditt konto för att spela single player, så det argumentet funkar inte för 5 öre.

Sen vet nog alla att steam hade barnsjukdomar, haft steam sen 2003 och jag hatade verkligen steam, det sög men steam har utvecklats och blivit riktigt bra, GFWL däremot suger fortfarande och det finns absolut ingen anledning att stödja den plattformen.

mitt argument fungerar för det är sant oavsett hur du vrider o vänder på det. man kan tro att du är en steam anställd? du skriver köper man inga steam spel så har man inga problem heller, och det är det jag menar. köper man steam spel så får man problem. sen tycker jag gfwl är tusen ggr bättre än nå jävla steam så hållkäften.

Medlem
Skrivet av kaem79:
Skrivet av tankare:
Skrivet av kaem79:

okej... windowslive är inget drm i den mening som steam är. elr kanske inte alls. saken är den att windowslive följer med vissa spel i dag o vill att man reggar spelet osv för att få det in i sitt live konto. steam är ungefär samma sak fast mycket värre i den mening att man måste uppdatera för att kunna spela offline, man måste o måste osv i steam. medans windowslive frågar om man vill uppdatera, vill skriva in spelets nyckel osv. de bygger väl på snarlika ideer de två, elr?

Det förutsätter att du inte köper ett spel som Bioshock 2 där du är tvungen att knyta nyckeln till ditt konto för att spela single player, så det argumentet funkar inte för 5 öre.

Sen vet nog alla att steam hade barnsjukdomar, haft steam sen 2003 och jag hatade verkligen steam, det sög men steam har utvecklats och blivit riktigt bra, GFWL däremot suger fortfarande och det finns absolut ingen anledning att stödja den plattformen.

mitt argument fungerar för det är sant oavsett hur du vrider o vänder på det. man kan tro att du är en steam anställd? du skriver köper man inga steam spel så har man inga problem heller, och det är det jag menar. köper man steam spel så får man problem. sen tycker jag gfwl är tusen ggr bättre än nå jävla steam så hållkäften.

Hur funkar ditt argument när jag gett dig ett exempel på ett spel som kräver aktivering av single player delen via GFWL för att ens spelas?
Sen har jag aldrig skrivit att köper man inga steam spel har man inga problem, du påstår att jag sagt saker jag inte alls har sagt.

Tråkigt att du ska bli så aggresiv och ljuga om saker och ting.

Medlem

Jag rensade lite i tråden och flyttade den till mjukvara.
Försök gärna att hålla diskussionen civil och saklig.


signatur

Have a good time!

Medlem
Skrivet av kaem79:

sen tycker jag gfwl är tusen ggr bättre än nå jävla steam så hållkäften.

Det var ju verkligen ett bra argument...


signatur

Lär dig av andras misstag, du hinner inte göra alla själv.

Medlem

Hur kan man ens jämföra dessa två plattformar? Steam är det som fungerar bäst, och det kommer alltid att fungera bäst. Något annat verktyg behöver vi inte, man får bara hoppas att Microsoft inser det.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

1
Skriv svar