WP7? Android? iOS?

Medlem
WP7? Android? iOS?

Nu är det även dags för mig att byta upp mig och bli trendig. Min nuvarande mobil, en Samsung G600 har tjänstgjort mig i drygt 6 år, och den har gjort sitt. När den började radera sms av sig själv bestämde jag mig för att investera i en smartfån. Men vilken jag ska köpa är inte bestämt ännu, och det är där ni kära läsare har chans att hjälpa mig!

Jag har inte haft någon större koll eller något intresse av mobilmarknaden sen jag köpte min G600, men mycket har jag haffat upp från reklam och kvällens research. Förutom att mobilen ska vara laggfri (min brors HTC Legend laggar på Angry Birds), så har jag inga större krav, jag använder den mest för att ringa och skicka sms, men samtidigt så vet jag att med mitt köp av en smartphone, så kommer jag att skaffa fri mobilsurf och en del apps och spel. Trots titeln, så kan jag redan nu säga att iPhone är utesluten. Hur snygga dom är, så är dom inte värda sitt pris. Budgeten är väl runt 3000kr, men helst inte över 5000kr, dom pengarna kan jag spendera på andra, roligare grejer.

Intressanta modeller som jag har kollat upp själv är:

  • Samsung GT-i8700 Omnia 7 med Windows Phone 7

  • LG E900 Optimus 7 med Windows Phone 7

  • HTC Desire HD med Android 2.2

  • Google Nexus S med Android 2.3

  • ZTE Blade med Android 2.1

Jag är väldigt nyfiken på Windows Phone 7 måste jag medge, och då jag enbart använder mig av min hotmail, är den integrationen uppskattad om den funkar bra. Vidare så kommer ju (om det nu inte redan finns) Angry Birds och Spotify till operativet också, och det räcker nästan som mobilunderhållning för mig. Vad jag förstår så är apputbudet rejält dåligt till WP7 i jämförelse med Android dock, men jag är inte så intresserad av det i nuläget. Samsung, ZTE och Desire HD lockar mest just nu i alla fall.

Känn er fria att skriva en mening om era mobiler och intryck.

Inte så bra längre.

#blogg

Medlem
WP7? Android? iOS?

Jag som äger en HTC Desire HD, måste säga att en sådan borde du ta och köpa. Den laggar inte och har en RAM på 623 MB.

Sen så kommer HTC Desire HD även få gingerbread (2.3), som är något positivt. Så länge du kan ladda den varje kväll så är det inga problem med batteriet heller.

Inaktiv

Communityn bakom android är väldigt stark, är på jakt efter en ny telefon nu och android verkar i nuläget helt överlägset konkurrenterna. Det kanske är bara jag, men windows på en telefon känns fel på så många nivåer
Dessutom så har jag en känsla att androidtelefoner kan bli väldigt långlivade tack vare deras öppenhet och moddbarhet.


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem

Jag skulle kört på en Android i alla lägen. Nexus S eller Desire HD om budgeten hade tillåtit mig.


signatur

Håller med Siken och Muhammed, HTC och LG har väldigt fina telefoner ute just nu.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Wow 6år.
Av någon anledning så håller oftast mina telefoner bara i 1-2 år innan de lägger av. OBS jag har inte tappat någon av mina telefoner de senaste 6-7åren eller spillt något på dem Senaste smartphonen jag hade innan SEXXX (Sony Ericsson Xperia X10 ) var en Nokia N95 8GB. Den kraschade konstant, stängde av sig under samtal, kunde ibland inte spela upp musik (efter en omstart fungera det) och videoinspelningar med kameran hackade med jämna mellan rum.
Jag fick den utbytt 4 gånger och var inlämnad för service 6ggr varav 2ggr uppdaterade de bara telefonens mjukvara. Tekniskt sett så var det ju inte samma mobil som jag lämnade in 6ggr men för mig kändes det så. Så förtroendet på Symbian försvann lite där kan man säga och även för Nokia som inte fixade dessa kritiska problem då det helt klart var mjukvaran inte hårdvaran som krånglade.
Till slut gick TRE med på att jag fick reklamera den men till ett riktigt dåligt pris, vilket jag inte tyckte var i linje med hur mycket problem jag haft med den, så där föll förtroendet för TRE. :/

Jag lånade en Iphone 3GS några månader och även om den var den rapp i menyer och bra som MP3 spelare så kände jag mig ändå inte helt fri att göra vad jag ville utan att behöva "förstöra" telefonen.

WP7 har jag också varit nyfiken på, men det senaste demo jag sett på den var den som Sweclockers gjorde och det var innan Microsofts tjänster fungerade i Sverige. Och som de säger så är dessa tjänster i princip avgörande för telefonen. Fungerar tjänsterna i SWE nu? Tror det var MS Market place och deras Live tjänst som inte fungerade.

Min brorsa köpte en HTC Desire HD (får android 2.3 senare), trots liknande hårdvara som min X10 så är den snabbare (troligen pga lite mer arbetsminne), och även "riktig" multitouch samt det lite mer viktiga app2sd som jag skulle vilja ha på min med T_T
LG Optimus 2x verkar också intressant pga nvidias Tegra 2 cpu/gpu som är en dual core. Den kör också Android 2.3 och priset ligger i samma nivå som Desire HD i princip (jämfört med vad Elgiganten tar för telefonerna).

Jag gillar Android för att det är mer öppet jämfört mot iOS men där kommer oftast nackdelen också, inte lika många apps (intressanta) släpps till Android och därav lite... avundsjuka. Fördelen verkar ju vara att de flesta apps är gratis till Android medan de kostar en symbolisk summa på Iphone (är det så?). Angry Birds körs med reklam på Android men ställer du om telefonen till flygplansläge så kommer inte reklamen fram då den inte kan ladda ner dessa.
Android har kanske inte samma användarvänlighet som iOS påstås ha men det har definitivt större användarmöjlighet (kunde inte komma på något bättre ord grrmfh).

Medlem

Grym feedback allihopa, tack så mycket!

Android är grymt populrät verkar det som. Starkt community, stabil mjukvara och mängder med apps. Multitasking hade jag inte tänkt på, det klarar faktiskt inte WP7 ännu. Jag ska nog gå in i en affär och klämma på en WP7-telefon i alla fall, dom har fått mycket bra kritik för sina skärmar och snabba, responsiva menyer. Tillgången på MS Marketplace verkar bli bättre och bättre, men det finns sätt att kringgå den svenska versionen. De recensioner jag har läst har varit övertygande positiva i alla fall.

HTC Desire HD har ju prislovats överallt, så den känns ju lite som ett säkert kort. Hm. Får gå in i en butik och känna på en sådan också.

Tack igen för era kommentarer!

Medlem

Annars skulle du kunna vänta tills LG Optimus X2 släpps, den borde vara rätt snabb då den har dubbelkärnig processor (Processor 1GHz Nvidia Tegra2) o verkar vara rättså badass overall.

Inaktiv

Ett tips är att kolla upp hur tillverkarna har planerat med framtida uppdateringar till telefonen, Desire HD och Optimus2X har de lovat 2.3 till iaf. Sen så kan man ju alltid slänga in custom-ROM's som höjer batteritiden/snabbar upp telefonen


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem

Jao, min nästa bli en iphone4 eller 5, ialla fall trots titeln

Medlem

Jag har en WP7 via jobbet, en LG Optimus 7. WP7 är riktigt trevligt, alla funktioner som finns fungerar klickrent, problemet är att massa funktioner saknas. Plattformen känns inte riktigt klar, dessutom är Internet Explorer rätt jävla kass. WP7 har en stor potential men är inte riktigt i klass med Android. Dessutom måste du ha Zune på din dator för att synka över ljud och video. Vilket är rätt vidrigt rent principiellt, fast mjukvaran är rätt bra.

Medlem

@elmackonr1: LG Optimus X2 ser ut att bli värsta spelmobilen, och släpps om en vecka om man ska tro diverse butiker. I det dyraste laget, men jag ska hålla koll på den.

@Muhammed: Jag tror att Desire HD och Optimus X2 är utlovade 2.4 till och med. Men jag har kollat upp framtiden från WP7-telefonerna också, och det mesta som det klagas på idag (dåligt apputbud i Sverige, ingen multitasking) kommer med nästa gäng uppdateringar, så det ser bra ut.

@TruB: iPhones är snygga att titta på, och sköna att använda. Dock inget för mig.

Medlem

@Eruku: Tack för din input! Kul att höra från någon som har använt en WP7. Internet Explorer är jag också skeptisk till, men i recensionerna så tyckte dom att den var lika bra som Safari. Ja, Zune blir ju Microsofts iTunes, så där har Android-lurarna ett stort övertag - de är så fria. Du har inte råkat testa Samsung Omnia 7 också?

Medlem
Skrivet av 73mpl4R:

@TruB: iPhones är snygga att titta på, och sköna att använda. Dock inget för mig.

Du får välja vad du vill. men det du sa ovan och det innan

". Trots titeln, så kan jag redan nu säga att iPhone är utesluten. Hur snygga dom är, så är dom inte värda sitt pris."

Får mig att tänka på detta
"De flesta beslut som tas, inte minst av dem som anser sig vara rationella och strukturerade människor, sker blixtsnabbt och mer eller mindre omedvetet. En betydligt större mängd tid lägger vi därefter ner på att förklara varför beslutet togs och vi är mycket uppfinningsrika när det gäller att hitta metoder för detta. Vi lurar oss själva att tro att vi har kontrollen."
http://www.datormagazin.se/uppsnappat/article449379.ece

Varför, jo du säger bara positivt om telefonen i fråga, förutom priset kanske som inte är mycket högre än många andra. men det är inget för dig, av någon anledning. Kanske vet du inte så mycket, men du har hört, eller du helt enkelt inte gillar apple. Att du ändå väljer att ha kvar det i titeln finner jag också intressant.
Det spelar inte mig någon större roll, men jag tycker du verkar passa in som ett typ exempel på det beskrivet ovan, påstå gärna att jag har fel, svårt att bevisa varken åt det ena eller andra hållet.
Inte heller menat som kritik, annat än att informera.

Medlem

Det ligger mycket bakom det du säger, att vi lägger mer tid åt att förklara, eller övertyga oss själva till och med att det vi väljer är det absolut rätta. Har sett något liknande på någon vetenskapskanal också, och det är mycket fascinerande. Jag har dock inte redan valt en mobil, och sen presenterat mina interna konkurrenter, för att bevisa för mig själv att jag valde rätt, det är de här jag väljer mellan.

Angående titeln, så ville jag ha med iOS också för helheten, det såg bättre ut tyckte jag, och jag valde aktivt bort Symbian och de andra i samma veva.
Att jag pratar gott om iPhone har jag belägg för, jag har lekt mycket med farsans, och mina arbetskollegors iPhone 4, både med och utan Jailbreak. Jag gillar verkligen designen, och IPS-tekniken i deras skärmar. Priset, nästan 7000kr för en ny med 16Gb, och iOS är jag inget fan av dock. Inte heller deras slutna synksystem med iTunes, men det är samma sak med Microsofts Zune.

Det var en bra kommentar tycker jag, lite kritik ska man ha då och då, även om den inte var menad som sådan. Jag är inte perfekt

Inaktiv

Hur man än vänder och vrider på det så gör Apple bra användarvänliga telefoner, men prissättningen och att man blir väldigt låst är ganska avskräckande. Dessutom så får jag en olustig känsla av det sektbeteende jag märker hos apple-anhängare


signatur

Allah är stor men jag har större

Medlem
Skrivet av Muhammed:

Hur man än vänder och vrider på det så gör Apple bra användarvänliga telefoner, men prissättningen och att man blir väldigt låst är ganska avskräckande. Dessutom så får jag en olustig känsla av det sektbeteende jag märker hos apple-anhängare

Hänger en del på macworld, och det är mer liv på anti apple gruppen, ialla fall tycker jag det.
Ta bara antenna gate, problemet iphone4 "hade" med antennen.
Dom som skrik högst om detta som ett problem var dom som inte hade en apple produkt tidigare. Tidningar skriver ju gärna mer dramatiskt och få det att låta som nånting. telefonen släpps ialla fall och det är FÅ som har ett problem med detta "problem". Tester har till ock med visat på att ip4 har generellt bättre mottagning än konkurrenterna, vilket kanske inte år så lustigt då antennen är på utsidan.

Hur eller hur, det är en shitstorm som blossats upp av nyheterna och dom argaste över detta är dom som inte ens var intresserade av telefonen från början, men som insisterar på att allt apple gör är dåligt och det var beviset. att apple inte bryr sig, att dom ljuger och alla vi som köper deras grejer är blinda och what not. att dom haft fel över liknande saker tidigare spelar ingen som helst roll, minsta lilla brus så finns dom där. Dom negativa nyheterna om apple på idg är dom som får mest respons, ändå är det folk som insisterar på att macworld bara skriver bra saker om apple för dom är uppköpta ect ect.

Det är en tröttsamma diskussioner ialla fall.
Jag är nöjd ialla fall, och jag svårt att passera utan att påpeka idiotiska fel folk kommer med.

ledsen för att förstöra din telefon tråd, antar att du har en del kött på benen redan för att göra ditt val
btw, itunes använder jag bara när jag lägger över film eller musik eller installerar ny mjukvara. Hoppas på trådlös synkning till iOS5, man kan ju hoppas ialla fall. Sen att det är låst ser jag mer som nåt positivt. även om jag inte ser det som "låst låst", men kontrollerat. Lite som OSX.

Inaktiv

Antenna-gate var väldigt komiskt när det blossade upp
Det finns ju det så kallade "dödsgreppet" som funkar på en hel del smartphones, tar man ett stadigt grepp om nederdelen av telefonen så försvinner täckningen.


signatur

Allah är stor men jag har större

Min HTC har aldrig problem med täckningen, kvittar hur jag håller den, jag kan har ett fint ex...

Internet Explorer funkar ju inte bra på en vanlig dator, så tanken att den skulle funka bra mobilt är lite skrattretande. Kanske kan de rycka upp IE på något sätt, men de måsta göra det drastiskt. HTC egen webläsare funkar väldigt bra, den är snabb och levererar.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Alla har tyvärr för- och nackdelar. Det ska inte vara lätt!

inK
Medlem

Så länge du håller dig borta från alla iFÅN's är jag nöjd!


signatur

Every trophy counts...

Medlem

Nej, jag har inte provat Samsungen.

De saker jag stör mig på med IE är att den på vissa sidor inte anpassar sajtens bredd till fönstret, vilket fungerar bra på Android. En annan sak som är irriterande är att man inte kan byta "flik" om ha telefonen i horisontalt läge.

Om jag skulle skaffa en ny telefon nu skulle det helt klart bli en LG Optimus X2.

Medlem

Förhoppningsvis så får WP7 stöd för Firefox snart, det kommer välbehövliga uppdateringar snart har jag läst, svensk-fixar, copy-paste och multitasking bland annat.

Hehe, då kommer jag nog spela mer än ringa på den. Men jag ska kolla upp lite recensioner på den när dom landar.

Medlem

Hur är den lite äldre Nexus one -telefonen? Inte ute för att lägga 6k på en ny telefon :P. Min Sony Ericsson vivaz som jag inhandlade för ca 1 år sen är under all kritik

Medlem

Nexus One eller Nexus One S? Jag provade S-modellen lite snabbt, och den kändes väldigt bekväm att leka runt i. Den är väl mer eller mindre som en Galaxy

Medlem
Medlem

Den har jag inte rört, men den har ju fått grymt bra kritik. Ser gedigen ut! Men jag hade köpt S-modellen isåfall.

Medlem

Har själv pillat lite på Nexus S, den var väldigt trevlig! Du blir säkert inte missnöjd med den iallafall...

Medlem
Skrivet av elmackonr1:

Har själv pillat lite på Nexus S, den var väldigt trevlig! Du blir säkert inte missnöjd med den iallafall...

Nexus S är ju tillverkad av Samsung, så den har mycket Galaxy i sig.

1
Skriv svar