Intern kritik mot Dragon Age II

Medlem

Ni fick ju som ni ville i alla fall. Bara några dagar efter att DA O släpptes kunde man läsa frågor i forumet som "Dragon Age 2?".

Jag antar att ni nu kan fråga om 3:an...

Griimlock, om du gillar action så finns ju spel för det. Jag fattar inte varför alla RPG's måste göras om till shooters....kanske är jag för gammal...


signatur

Hemsidan för min "persistent world server" för Neverwinter Nights 1:
http://genesisnwn.weebly.com/

Medlem

Inte direkt förvånad att det ruschades ut, EA blöder and is barely making money

Medlem

till er som undrar om alla skribenter är köpta som ger detta spel för högt betyg. Har ni missat den enorma Dragon Age-reklamen högst upp på sidan?

Medlem

Riktigt besviken. Dålig inledning, man får ingen vidare presentation om filuren man har som avatar. Tänker tillbaka till "human noble origin" i orginalet.
Man kastas in i "storyn" och börjar trycka på knappar. Iom att det kommer så pass många fiender per våg, så minskar det strategiska och har i istället blivit utbytt mot ett mer lineärt spelsätt. Skicka in en tank, döda folk med magier som har olika namn, men samma verkan.

Det är som mass effect 2, fast sämre, i ME2 gömde inte bioware det faktum att de utvecklat en shooter. Nu har de utvecklat en liknande produkt fast utan den faktiskt väldigt underhållande shooterdelen. Resultatet blir att det här spelet inte är något alls, det är -ingeting-.

Questarna liknar de första questen man fick i "vanilla wow", bara det att de håller tyst om det faktum att questet egentligen går ut på att man ska döda 50x fiender.

Miljöerna för tankarna tillbaka till 1998. "The Maker" har tydligen en försmak för det kubiska landskapet. De har förenklat manért för att berättiga det faktum, att grafikmotorn är uråldrigt. Kan man inte göra landskap som är mer komplicerat än 4 hörn så är det dags att byta motor.

Man kan "rollspela" tre karaktärer i spelet, en ädel människa, en rolig människa eller en elak människa.

Jag är så otroligt besviken. Ge mig Witcher 2.

Medlem

Jag håller helt med kritiken mot Dragon Age II. Ingen bra ide att stressa fram utvecklingen av ett spel.
Det märks och känns direkt hur dåligt 2:an är jämfört med 1:an. Är besviken.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Tragiskt, nu fick jag avsmak... så som jag längtat

Medlem
Skrivet av hankmander:

till er som undrar om alla skribenter är köpta som ger detta spel för högt betyg. Har ni missat den enorma Dragon Age-reklamen högst upp på sidan?

Vad fan har reklam med köpta recensioner att göra?

Medlem

Jag tycker att vi behöver lugna ner oss lite och hoppas på att Witcher 2 håller måttet


signatur

Dont force your weakness upon me!

Inaktiv

Synd att man inte ens fått DA2 än, trots förbokning hos Webhallen. Men verkar ju inte som att man missar något.

Medlem

Verkar som att jag är en av få som tycker att det är bättre än Origins. Kanske för att Dragon Age 2 är mer framåt och actionfyllt än vad Origins var, och det gillar jag betydligt mer. Visst, nog för att det återanvänds miljöer och liknande men absolut ingenting jag stör mig på.
Tröttnade på Origins efter några timmar, kört Dragon Age 2 i sex-sju timmar hittills och är långt ifrån att tröttna.

Detta är i alla fall vad jag tycker.

Edit: Kanske ska påpeka att jag inte tycker att Origins är dåligt på något vis, bara att jag vill att det ska hända lite mer än vad det gjorde i det spelet, enligt mitt tycko.

Medlem

"I WANT TU BE A DRAGUN LOL XD"

Fy fan vad lack jag blev på mig själv för att jag köpte detta spel... Den enda trösten är Isabelas varma barm.

Medlem

Jag tycker han har fel. 1.5+ år är mer än tillräckligt med utvecklingstid för ett spel när man har grunderna färdiga.


signatur

Where one man falls,
another one stands.

Medlem

Jag var lite besviken över hur spelet var uppbyggt när jag spelade igenom det första gången, men det egentliga jag är mest besviken på är slutet...
Och snacka de inte om 10 år ? det är väl endast 7 år man spelar eller har jag missat något ? 1år plus 3 år plus 3 år.

Sen tror jag de har gjort dragon age 2 tok anpassat för DLC det märks att det kommer att komma fler mindre och större DLC kanske mission packs, och en eventuell fortsättning.

Jag tror Dragon age 2 är lite som Mass effect 2 ett mellanspel.
Jag tror detta är en tragisk framtid vi ser att vi får halvfärdiga spel sen får vi köpa resten som dlc.

Men som spel ger jag Dragon Age 2 helt godkänt, spelar igenom andra gången nu får se om man kan ändra lite saker.

Medlem
Skrivet av xScaryKidx:

Verkar som att jag är en av få som tycker att det är bättre än Origins. Kanske för att Dragon Age 2 är mer framåt och actionfyllt än vad Origins var, och det gillar jag betydligt mer. Visst, nog för att det återanvänds miljöer och liknande men absolut ingenting jag stör mig på.
Tröttnade på Origins efter några timmar, kört Dragon Age 2 i sex-sju timmar hittills och är långt ifrån att tröttna.

Detta är i alla fall vad jag tycker.

Edit: Kanske ska påpeka att jag inte tycker att Origins är dåligt på något vis, bara att jag vill att det ska hända lite mer än vad det gjorde i det spelet, enligt mitt tycko.

Anledningen till att du tillhör en minoritet med din smak är på grund av att du kanske i grund och botten inte har någon intresse för riktiga RPGn, eller moderna D&D baserade RPGn som gjorde grund för Biowares datorspel. Du söker förmodligen något spel där man inte behöver använda hjärnan och därmed gör det inte om man spammar knappen R genom hela spelet, RPG och action kan visserligen gå ihop men det är inte huvudelementet i moderna RPGn, det är taktiken som det helt och hållet saknas i DA2.
Du må ha tröttnat på Dragon Age Origins på 6-7 timmar men jag spelade klart DA2 på den tiden insklusive alla sidoquest och det det talar för sig själv eller håller du inte med?
Det händer rätt så extremt mycket i Origins, men det är ett långt och episkt storyline och spel som kräver sin tid, det går inte ut på "spam button A and win"; I sådana fall bör du inte spela RPGn, fast det har du redan klargjort att du inte bör.

Medlem

Att jag springer runt i samma dungeon gång på gång tydde väl på någon form av hafsjobb, ja. Ibland är den ena dörren förspikad, ibland står det en låda framför en annan, men i övrigt är allt likadant. Till och med ljussättningen är detsamma.

Besvikelse.


signatur

"It is by caffeine alone I set my mind in motion. It is by the beans of Java that thoughts acquire speed, the hands acquire shakes, the shakes become a warning. It is by caffeine alone I set my mind in motion."

Medlem
Skrivet av Sanazin:
Skrivet av xScaryKidx:

Verkar som att jag är en av få som tycker att det är bättre än Origins. Kanske för att Dragon Age 2 är mer framåt och actionfyllt än vad Origins var, och det gillar jag betydligt mer. Visst, nog för att det återanvänds miljöer och liknande men absolut ingenting jag stör mig på.
Tröttnade på Origins efter några timmar, kört Dragon Age 2 i sex-sju timmar hittills och är långt ifrån att tröttna.

Detta är i alla fall vad jag tycker.

Edit: Kanske ska påpeka att jag inte tycker att Origins är dåligt på något vis, bara att jag vill att det ska hända lite mer än vad det gjorde i det spelet, enligt mitt tycko.

Anledningen till att du tillhör en minoritet med din smak är på grund av att du kanske i grund och botten inte har någon intresse för riktiga RPGn, eller moderna D&D baserade RPGn som gjorde grund för Biowares datorspel. Du söker förmodligen något spel där man inte behöver använda hjärnan och därmed gör det inte om man spammar knappen R genom hela spelet, RPG och action kan visserligen gå ihop men det är inte huvudelementet i moderna RPGn, det är taktiken som det helt och hållet saknas i DA2.
Du må ha tröttnat på Dragon Age Origins på 6-7 timmar men jag spelade klart DA2 på den tiden insklusive alla sidoquest och det det talar för sig själv eller håller du inte med?
Det händer rätt så extremt mycket i Origins, men det är ett långt och episkt storyline och spel som kräver sin tid, det går inte ut på "spam button A and win"; I sådana fall bör du inte spela RPGn, fast det har du redan klargjort att du inte bör.

Ouch, konstigt att det finns några "sanna" RPGare kvar här i världen, de borde ha dött av vartefter de har drunknat i duschen (snacka om stuck-up, näsan i vädret, elitiskt bullshit dravel)

Medlem
Skrivet av TomTrick:
Skrivet av Sanazin:
Skrivet av xScaryKidx:

Verkar som att jag är en av få som tycker att det är bättre än Origins. Kanske för att Dragon Age 2 är mer framåt och actionfyllt än vad Origins var, och det gillar jag betydligt mer. Visst, nog för att det återanvänds miljöer och liknande men absolut ingenting jag stör mig på.
Tröttnade på Origins efter några timmar, kört Dragon Age 2 i sex-sju timmar hittills och är långt ifrån att tröttna.

Detta är i alla fall vad jag tycker.

Edit: Kanske ska påpeka att jag inte tycker att Origins är dåligt på något vis, bara att jag vill att det ska hända lite mer än vad det gjorde i det spelet, enligt mitt tycko.

Anledningen till att du tillhör en minoritet med din smak är på grund av att du kanske i grund och botten inte har någon intresse för riktiga RPGn, eller moderna D&D baserade RPGn som gjorde grund för Biowares datorspel. Du söker förmodligen något spel där man inte behöver använda hjärnan och därmed gör det inte om man spammar knappen R genom hela spelet, RPG och action kan visserligen gå ihop men det är inte huvudelementet i moderna RPGn, det är taktiken som det helt och hållet saknas i DA2.
Du må ha tröttnat på Dragon Age Origins på 6-7 timmar men jag spelade klart DA2 på den tiden insklusive alla sidoquest och det det talar för sig själv eller håller du inte med?
Det händer rätt så extremt mycket i Origins, men det är ett långt och episkt storyline och spel som kräver sin tid, det går inte ut på "spam button A and win"; I sådana fall bör du inte spela RPGn, fast det har du redan klargjort att du inte bör.

Ouch, konstigt att det finns några "sanna" RPGare kvar här i världen, de borde ha dött av vartefter de har drunknat i duschen (snacka om stuck-up, näsan i vädret, elitiskt bullshit dravel)

Elitistiskt bullshit?

Det är enbart sanning det han säger. Att sedan derps som du inte förstår det har jag översyn med. Håll dig till CODBOP och ME2.

Vi sanna RPG spelare vill vill ha RPG spel, inte action-spam-a-button-instant-win spel som kallar sig för RPG:

Nej, låt bli våran genre om ni ska förpesta den med erat konsolskit.
Vi vill använda hjärnan till skillnad från konsolspelare.

Medlem

Har spelat igenom Dragon Age 2 nu, och det är ett roligt spel. Blev väldigt besviken på slutet dock, det var abrupt och kaotiskt.


signatur

Metal is best served heavy.

Medlem
Skrivet av Kamp:
Skrivet av TomTrick:
Skrivet av Sanazin:
Skrivet av xScaryKidx:

Verkar som att jag är en av få som tycker att det är bättre än Origins. Kanske för att Dragon Age 2 är mer framåt och actionfyllt än vad Origins var, och det gillar jag betydligt mer. Visst, nog för att det återanvänds miljöer och liknande men absolut ingenting jag stör mig på.
Tröttnade på Origins efter några timmar, kört Dragon Age 2 i sex-sju timmar hittills och är långt ifrån att tröttna.

Detta är i alla fall vad jag tycker.

Edit: Kanske ska påpeka att jag inte tycker att Origins är dåligt på något vis, bara att jag vill att det ska hända lite mer än vad det gjorde i det spelet, enligt mitt tycko.

Anledningen till att du tillhör en minoritet med din smak är på grund av att du kanske i grund och botten inte har någon intresse för riktiga RPGn, eller moderna D&D baserade RPGn som gjorde grund för Biowares datorspel. Du söker förmodligen något spel där man inte behöver använda hjärnan och därmed gör det inte om man spammar knappen R genom hela spelet, RPG och action kan visserligen gå ihop men det är inte huvudelementet i moderna RPGn, det är taktiken som det helt och hållet saknas i DA2.
Du må ha tröttnat på Dragon Age Origins på 6-7 timmar men jag spelade klart DA2 på den tiden insklusive alla sidoquest och det det talar för sig själv eller håller du inte med?
Det händer rätt så extremt mycket i Origins, men det är ett långt och episkt storyline och spel som kräver sin tid, det går inte ut på "spam button A and win"; I sådana fall bör du inte spela RPGn, fast det har du redan klargjort att du inte bör.

Ouch, konstigt att det finns några "sanna" RPGare kvar här i världen, de borde ha dött av vartefter de har drunknat i duschen (snacka om stuck-up, näsan i vädret, elitiskt bullshit dravel)

Elitistiskt bullshit?

Det är enbart sanning det han säger. Att sedan derps som du inte förstår det har jag översyn med. Håll dig till CODBOP och ME2.

Vi sanna RPG spelare vill vill ha RPG spel, inte action-spam-a-button-instant-win spel som kallar sig för RPG:

Nej, låt bli våran genre om ni ska förpesta den med erat konsolskit.
Vi vill använda hjärnan till skillnad från konsolspelare.

QED

Jag tror Bioware behöver en flopp för att bli bra igen, och här har vi nog ett bra ex. Man kan ladda ned en "spelguide" på EA om man vill fördjupa sig, men det är inte så där värst mycket info.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Inte mig emot att man släpper spelen tätt då jag älskade första spelet men det finns ju en ganska bra anledning till att spel som Zelda lever kvar än idag... Stora RPG ska ha en fem års mellanrum...

Medlem

http://www.pcgamer.com/2011/03/08/dragon-age-2-review/
"The best RPG combat ever. Not gaming’s best story, but maybe its best storytelling. Darker, sexier, better."
Score: 94

är det ett skämt eller ?
Den recensenten kan ju inte veta vad ett RPG är...

Inaktiv
Medlem

Var ligger nyhetsvärdet i artikeln? Och varför disclaimern på slutet? (två retoriska frågor som inte kräver några svar... (för den som inte förstod det))


signatur

The price for freedom is eternal vigilance...

Medlem

Tyckte inte musiken i DA:O var speciellt märkvärdig heller. Vilket är lite konstigt då han även gjorde musiken till Throne of Bhall vilket lät riktigt bra. Det var bombastisk Conan-inspirerad sword & sorcery musik. I Dragon Age var det första man hörde en tråkig melankolisk sång på något påhittat språk.

Jag skyller på Lord of the Rings filmerna. LOTR förstörde modern fantasymusik.

Medlem

Tycker om spelet hittills. Kör det på PS3 och tycker det känns väldigt likt Origins, som jag också gjorde en genomspelning av på PS3 (och en på PC). Jag uppskattade det på båda formaten förra gången, men nu efter att även ha testat PC-versionen så känns konsol- och PC-versionen mycket mer lika varandra än sist. Därmed är det ju förståeligt att de av oss som har en mer upphöjd och förfinad smak lätt får andnöd när de tvingas utsättas för någonting som kan uppfattas som så konsolifierat (ve och fasa!)

Känner förresten inte igen det här med att det skulle vara lätt, men undrar hur många som egentligen höjer svårighetsgraden. Körde första på nightmare och så även det här och jag pausar konstant och får spela om strider för att klara dem. Min hjärna har iofs blivit förgiftad av att jag spelar en del spel på konsol och inte bara på PC så nightmare kanske är rätt lätt egentligen. Åtminstone om man kan sina D&D-regler och föredrar isometrisk vy.

Medlem
Skrivet av unavailable:
Skrivet av hankmander:

till er som undrar om alla skribenter är köpta som ger detta spel för högt betyg. Har ni missat den enorma Dragon Age-reklamen högst upp på sidan?

Vad fan har reklam med köpta recensioner att göra?

FZ, liksom andra spelsidor, får pengar av EA (eller eventuellt en tredje part) i utbyte mot att visa reklam för Dragon Age 2 på hemsidan.

Om recensenten ger ett lågt betyg till spelet kan EA välja att inte längre marknadsföra sin produkt på websidan, vilket resulterar i att denna går miste om inkomster. EA kan även välja att inte skicka förhandsexemplar/recensionsexemplar till sidan, vilket också kan åsamka skada i form av bl. a. färre läsare.

Googla exempelvis Jeff Gerstmans recension av Kane & Lynch: Dead Men för Gamespot, och den efterföljande avskedningen. Medier inom spelvärlden vill så långt som möjligt vara utgivare till lags och värna sina relationer med dessa, så att de får tidiga förhandsvisningar, recensionsexemplar och dylikt. Det är en svår balansgång, eftersom man samtidigt måste ha en viss integritet för att anses som trovärdig.

Medlem

Spelet är ju fenomenalt

Grym story telling, brq combat, companions som man bryr sig om.

Återanvända områden är väll helt ok, du besöker ju ofta dom i olika tidsåldrar ändå.
Samt, bara för att du blir äldre slutar du inte gå på vissa gator tex.

Vissa avskyr att dina companions inte kan styras i den mån med vad dom tar på sig, men det känns mest rimligt.. Dom är inte dina slavar, dom är "levande" i sin egen del av staden och gör således lite egna val.
Att dom förenklat valen med stjärnor var rätt skönt. Fick man ett vapen, ja titta på stjärnorna.. va dom 3+ vad det bättre än för din level.. va dom 2 eller 1 var det mest att kasta skiten.

Definitivt en värdig uppföljare och jag ser med glädje fram emot alla andra spelsläpp i dragon age världen.

Medlem

Nightmare svårighet
Våg 1
http://img861.imageshack.us/img861/5023/wave1.jpg
http://img815.imageshack.us/img815/9750/wave12.jpg
Våg 4 här blev det helt enkelt för mycket (tank + magiker kvar).
http://img848.imageshack.us/img848/1871/wave4.jpg
http://img857.imageshack.us/img857/3622/wave42.jpg
Sista karaktären i liv och upbackad mot en vägg.
http://img864.imageshack.us/img864/7245/wave4lonesurvivoragains.jpg

Inte nog med att dom slänger absurda mängder fiender mot dig, bossen i denna klungan har en healing aura som kräver att minst 2 av dina gubbar fokuserar på en sidekick annars får den tilbaka mer liv änd vad du gör i skada. Som tur är kommer inga Assasins :/

Medlem

Håller med dig verkligen. Jag gav positiv betyg på spelet innan, hade spelat bara i 2 timmar. EA håller på att sabba Bioware med. Samma område hela tiden. Jag kommer ihåg med att vissa kistor som man inte har öppnat finns kvar även när man kommer senare i spelet. Just det här med armor funderade jag länge ????? Undrade verkligen om jag gjorde något fel. Ber alla som inte har köpt spelet att inte stödja EA med det här. Själv blev jag lurad av alla betyg och gick på det. Ska de börja mjölka Bioware kan de lika gärna lägga ner de. Anställda som vill fortsätta skapa bra spel får väl gå till CD Projekt som var en av deras polare på gamla tiden. Skäms på er EA!!

Skrivet av Red_Gr3mlin:

Ok, för dom som inte spelat det här spelet så kan jag ge er ett råd.. akta er för det här skit spelet.
Ni kommer bara bli sura över att ni slängt pengar i sjön eller att BioW har förstört ett helt underbart DA1.

Här är en snabb genomgång på vad jag tycker är under all kritik med det här (IMO) SKIT SPELET!

- INGEN karta som i DA1 (dvs du kommer INTE upptäcka lika många platser som i DA1)

- 1 STAD + 1 BERG är vad du har att "utforska" Dvs, Du ser samma stad från du är lvl 1 tills du är lvl 25 typ
(Staden har tp 5 våningar/områden och berget har väll några områden att utforska också, men inte mycket mera)

- DU KAN INTE sätta armours på dina team mates, ALLA armour peaces du hittar eller köper är LÅSTA till din gubbe.

- Vapen är det ända som går att ge till dina "polare"

- SKILL TREE är inget skill tree längre utan mera en "Perk" väljare som du öppnar upp mer och mer desto högre lvl du blir : /

- Förutom DU så ser dina team mates ut som lvl 1 chars när dom är lvl 25 typ eftersom dom inte kan ha några nya armours... roligt va?

- Inget bird eye view när du scrollar ut (PC), dvs så när du vill göra "taktiskt tänkande" så kan du glömma det eftersom din TANKER inte kan "se" alla gubbar eftersom han är "fast" i en dörr öppning och kan inte se saker åt VÄNSTER BAKOM DÖRREN ?!.... DRIVER DOM?!

- INGEN TAKTIK LÄNGRE ÖVERHUVUD TAGET! Bara in och hack and slash.
(dvs) Skicka in dina 2 tanks i teamet och låt dom stå och slå medans du står i bakgrunden med din magiker och healar och kastar destruction magi. (eld/is/el)

- Fiender Exploderar?! när du dödar dom? Även med ett broad sword? Reaaaallyyy Bioware? Reaaaallyyy?

- Varför ens använda heal igentligen när du hittar typ healing flaskor varannan sekund? (efter 2h speltid = 35 hp flaskor) LOOOL

- Snabb healing knapp - bara att trycka och se din gubbe få mera liv snabbt och smidigt :S (kanske som i DA! men känns fel fortf :S)

Vad är det som är bra då?

Hmmmmmmm inte mycket... kommer på III saker på rak arm.

- Bra och djup story
- Bra grafik
- Lite halv kul att man stöter på vissa figurer från DA1.

123
Skriv svar