Se det här och börja uppskatta storheten i snabba FPS

Flakmonkey
Se det här och börja uppskatta storheten i snabba FPS

Jag kommer alltid att föredra snabba extremt orealistiska förstapersonspangare före de mer "realistiska" sådana som Counter Strike, Call of Duty eller Battlefield. Jo jag vet att de inte är realistiska egentligen, men ni förstår säkert att jag menar spel med vapen tagna från verkliga livet å allt sånt där. Anledningen till det är förmodligen att jag var med på den gamla goda tiden innan Counter Strike då Quake och Unreal Tournament var de enda egentligen alternativen och lärde mig att uppskatta dem. För det är mycket det som det handlar om. Trots vad många tycks tro så kräver Quake och UT enormt mycket av dig som spelare då det inte bara är att hoppa och och skjuta raketer som en galning. Självklart kan du göra det om du vill, men lirar du mot någon som har den minsta koll så kommer du bli tokägd.

Det är nog även därför som det tycks vara så svårt att locka nya spelare till den här snabbare typen av FPS. Inlärningströskeln är så pass hög att de flesta aldrig får uppleva spelen från sin bästa sida eftersom man inte lever mer än ett par sekunder vilket inte är särskilt kul. Då blir man sur och får intrycket att det mest bara handlar om kaos och det är synd eftersom de tinte kunde vara mer från sanningen. Jag har försökt förklara det för rätt många faktiskt, men hur mycket jag än talar om mapcontrol, timing, etc etc så kan de inte förstå att det handlar extreeeeeemt mycket om taktik.

Därför blev jag glad när jag hittade filmen nedan. Dels för att den gav mig ett väldigt sug efter att spela Quake och UT men även för att den fungerar som en perfekt instruktionsfilm för de som vill och/eller behöver få veta hur det fungerar när man lirar en duell i de två spelen. I filmen får man nämligen se den sista matchen i Intel Extreme Masters World Championship:s Quake Live-final mellan Rapha och Cooller med kommentering från Rapha själv där han förklarar hur han tänker och varför han gör som han gör under matchen, Det låter kanske inte alltför upphetsande, men det är faktiskt väldigt intressant och väl värd att titta på, speciellt om du är en av dem som inte uppskattar snabba FPS

#blogg

Medlem
Se det här och lär dig uppskatta storheten i snabba FPS

Saknar också orealistiska FPS men den tiden är nog förbi.. Intressant klipp också.. Bra information.. Hade behövt den back in the days när jag försökte smiska nån kille ifrån Clan 9 och åkte på megadäng

Inaktiv

Om ändå folk kunde sluta hänga på CA-servrarna och börja spela Quake Live "på riktigt" istället för att rocket jumpa runt på dm6 utan minsta kontroll och med halvkass aim.

Mer 1on1 åt folket.


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem

Skill baserade spel som quake är bäst, QL har fått mig att börja köra quake igen, varit med sen betan, väntar på att få bra internet igen så jag kan börja köra igen.

En kompis har varit på mig att börja köra igen och att vi ska testa att dra igång en klan,

kommer från bf2 clan scenen med ett SM vinst i bagaget, så man har lite hum, ligger på skill rating runt 70-80 så jag är inte grön direkt, väldigt sugen på att köra igen, inte mindre efter att sett det där.

Lite synd tycker jag att dueller inte kör med freindly fire av, då det skulle locka till rätt galna rocket jumps som man bara ser nu i CA. Det jag gillar att köra mest.

Flakmonkey

Tror inte heller att det kommer tillbaka, åtminstone inte i samma stora skala som det en gång var. Det kan nog bli populärare igen, men då måste nog först och främst de som gillar den här typen av spel samlas kring ett lir för då blir communityn nog hyggligt stor ändå. Nu har den ju splittrats upp och blivit allt mindre för varje spel som släppts, men men

Gällande CA (och motsvarigheten i UT som heter TAM) så förstår jag varför folk gillar det, men det är inget för mig. Visst är det kul tidsfördriv eftersom det bara är att mörsa så att säga. Behövs ingen timing eller så vilket gör att det är roligt även om man möter några som är betydligt bättre. Lite samma sak som med de andra FPS som dominerar nu

Hursomhelst så måste jag börja spela mer Quake Live igen

Uppdaterad grafik på de här "gamla" spelen hade varit kul att se, som det är nu tenderar i varje fall jag att se åt ett annat håll.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Flakmonkey

Såna här spel får gärna ha snygg grafik, men den får inte komma ivägen för gameplayet eller ge någon fördel... Minns när #Unreal Tournament 2003 kom, då var det stört omöjligt att se gubbarna för många och FPSen var hemskt dålig för många. Banorna var också fyllda med en massa strunt som man fastnade i när man utnyttjade spelets avancerade rörelser. Som tur var så fanns det ju då några driftiga användare som gjorde en tävlingsmod där man kunde få brightskins, hitsounds, etc samtidigt som andra gjorde nya banor och anpassade befintliga.

Vet att det sticker i ögonen på många, jag hade själv svårt för det, men såna saker gör att man spelet koncentreras till det som gör det så bra - gameplay, taktik, etc etc och skär bort irritationsmoment som att ma inte vet när man träffar eller att man inte kan se gubbarna. Det är trots allt inte ett spel där man ska lura motståndarna genom att gömma sig bakom en låda utan där man måste använda taktik

Men med det sagt så är det såklart nice med fin grafik när man ska göra filmer eller specca, blir ju lite mer spektakulärt då

Inaktiv

Idagsläget spelar jag faktiskt Quake Live med ganska höga grafikinställningar såsom lightmap, picmip 1 (0 blir för skarpt), subdivision 0 men tweakar ner allt annat som rök, blod/gibs, marks (från vapnen på väggar osv).

Anledningen är ganska enkelt, Quake Live kräver ingenting och med brightskins och såsom mapsen är uppbyggda så gör det faktiskt ingen skillnad. Sen är det ganska schysst att kunna spela det med fin grafik för en gångs skull. Har inte gjort det sedan -99 i princip


signatur

You must construct additional pylons.

Det är inte ofta grafiken kommer iväg när det gäller FPS och MP, och i fallet med UT så blev man lätt sjösjuk av allt hoppande, och om något är för snabbt handlar det inte enbart om skicklighet även tur, som det även diskuterades lite i videoklippet.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Flakmonkey
Skrivet av walter_iego:

Det är inte ofta grafiken kommer iväg när det gäller FPS och MP, och i fallet med UT så blev man lätt sjösjuk av allt hoppande, och om något är för snabbt handlar det inte enbart om skicklighet även tur, som det även diskuterades lite i videoklippet.

Alla spel förutom schack har ett element av tur, men stor del det är varierar kraftigt och ett bra tecken på hur skicklig någon är hur ofta de har "tur" eller "otur" och hur de lyckas undvika det... Sen så visst är grafiken sällan ett hinder, men i vissa spel är det det och i min mening är det så i de senare delarna i Quake- och UT-serien vilket är lite ironiskt med tanke på hur mycket de två motorerna ligger bakom. Och visst kan man bli lite sjösjuk av UT, det är inte något som passar alla... själv krampade mina fingrar rätt många gånger när jag skulle bemästra dodge, dodgejump, walldodgs och boostdodge men det är ju bara något man får plåga sig igenom

Inaktiv

Ju mer man spelar desto mer tur får man


signatur

You must construct additional pylons.

Medlem

QL är enbart tur, det är bevisat, Fast vissa har mer tur än andra och därför vinner dom. Något man gillar påpeka när folk whinar på tur. borde nog lägga in det som tuant.

Skulle vilja säga att bf2 är mer tur än quake överlag, och dom spelen i samma genre, finns inte många spel där det finns så stora nivåer av "skill", det är lätt se då en spelare kan äga upp en totalt, för att sen bli ägd av en annan och den spelare i sin tur kan bli lika uppägd av tredje. kör dom igen så blir det samma resultat så det rör sig inte om en kallad fluke. I bf2, cod eller vad som är nivåerna mindre i skillnad. Jag skulle nog gissa att ett spel som går så snabbt är mer skill baserat än tur just därför, samt att aim inte är bara att du siktar på motståndaren utan var du gissar på att han kommer röra sig och få en raket i ansiktet.

Har själv gått igenom dom eftersom jag varit en riktigt newbie och arbetat mig uppåt, och oftast märker man att det blir enklare och enklare och sen till slut så vänder det och man ligger dåligast på servern, och det har hänt många gånger.

Matchningen fungerar hyffsat numera, när jag börjar köra nu igen lär jag väl få stryk, spelet är bra roligt ialla fall så jag tänker inte bli iväg skrämd.

1
Skriv svar