Medlem
Kall fusion

Så kanske i framtiden byggs det ett 1 MW:s kraftverk i Sverige då?

http://www.nyteknik.se/nyheter/energi_miljo/energi/article312...

Hoppas verkligen att Andrea Rossi inte är en myglare, än så länge känns det seriöst.


signatur

//* Det finns inga Minor för Svärdet *\\

Medlem

fusion <3


signatur

R.I.P The_maxx

Medlem

När jag först hörde om det så var, och är, jag ganska skeptisk.

Men om den är verklig, och fungerar som beskriven, så kommer den förändra hela mänskligheten.

Om det hade funkat / funkar - hade det varit intressant, men folk snackar så mycket.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Verkar som ett 50 tal forskare enats om att det är kall fusion det handlar om. Men de vet inte varför eller hur då testet de fick se bryter mot nuvarande fysiska lagar. Rossi håller även själva metoden väldigt hemlig pga patent. Men oj vad bra om han verkligen har lyckats, kommer förändra en hel del.


signatur
Medlem

Nu är jag inte så påläst här men jag ställer mig väldigt skeptisk till de här.

Kall Fusion? Decennier innan varm fusion? Nja. Inget avfall? Ännu mer nja....


signatur

"I believe whatever doesn't kill you, simply makes you... stranger." Jokern

Medlem

Det går att få energi utan att göra avfall, Bränsleceller tex.

Jag var också lite kall om nyheten vid upptäckten/skapelsen av kall fusion, men så långt det verkar ha gått om han/dem börjar med kommersiell tillverkning och distribution så tror jag det här kommer förändra mänskligheten. Jag är ganska öppensinnad, blir Andrea Rossi för- eller motbevisad så påstår jag inte mer än vad forskarna säger - och visst vill man hoppas på det bästa.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Sweet, hoppas det funkar så bra som dom verkar tro, Power to the people

Skeptisk men hoppfull. Bara Keanu Reeves inte blir inblandad så.....vem förstog den refen?


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Medlem
Skrivet av ohem:

Det går att få energi utan att göra avfall, Bränsleceller tex.

Jag var också lite kall om nyheten vid upptäckten/skapelsen av kall fusion, men så långt det verkar ha gått om han/dem börjar med kommersiell tillverkning och distribution så tror jag det här kommer förändra mänskligheten. Jag är ganska öppensinnad, blir Andrea Rossi för- eller motbevisad så påstår jag inte mer än vad forskarna säger - och visst vill man hoppas på det bästa.

För vätgasen är helt resursneutral att framställa...


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

De får nog komma med lite mer innan man kan ta dem på allvar. Det hela verkar inte särskilt seriöst.

Läsvärt: http://faktoider.blogspot.com/2011/01/ingenjor-rossis-luftslo...

Medlem
Skrivet av Nestor:

För vätgasen är helt resursneutral att framställa...

Om man ska se på det sättet så är inte ens solceller resursneutrala.

Allting kräver energi i någon form för att kunna få ut något. Man får kolla på om
1: Man får tillbaka all energi som användes i tillverkningen.
2: Vad man får när energin produceras.

Annars går allt tillbaka till olja/kol i någon form.

Medlem
Skrivet av Uzza:
Skrivet av Nestor:

För vätgasen är helt resursneutral att framställa...

Om man ska se på det sättet så är inte ens solceller resursneutrala.

Och det har ingen seriös människa heller påstått.
Ej heller borde det finnas någon seriös människa som på allvar tror det.
LCA är din vän.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

kall fusion går inte att göra med modern teknik, och skulle det vara nån som kom på processen så skulle han presinteras till fysik nobel pris utan tvekan


signatur

I got an offer you cant refuse!

MFC
Medlem

Tror inte på detta... men låt oss vara hoppfulla!


signatur

I believe that if life gives you lemons you should make lemonade & try to find somebody whose life has given them vodka & have a party - Ron White

Medlem
Skrivet av Freywiind:

kall fusion går inte att göra med modern teknik, och skulle det vara nån som kom på processen så skulle han presinteras till fysik nobel pris utan tvekan

Ett såpass kategoriskt uttalande kräver nog lite underbyggda argument.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

okej jag tycker ganska mycket om att läsa om diverse teknik, och tro mig skulle det vara någon som fick till det med cold fusion reactor så skulle det vara belyst i diverse artiklar och över alla nyheter du kan tänka dig, ingen är riktigt säker på hur man ska ens få igång processen på sådan sätt där energi från utvinst är högre än det man behöver för att hålla igång processen


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem
Skrivet av Freywiind:

okej jag tycker ganska mycket om att läsa om diverse teknik, och tro mig skulle det vara någon som fick till det med cold fusion reactor så skulle det vara belyst i diverse artiklar och över alla nyheter du kan tänka dig, ingen är riktigt säker på hur man ska ens få igång processen på sådan sätt där energi från utvinst är högre än det man behöver för att hålla igång processen

Men nu pratar du ju inte om kall fusion, utan om break-even problematiken kring "vanlig" fusion.
Det stora problemet i kall fusion är att övervinna couloumb-barriären.
Du ska mer eller mindre få två magneter med samma poläritet att sitta ihop.

Det går vid extremt höga temperaturer, det är känt sedan länge.
Spörsmålet här handlar om att få det att fungera i "rumstemperatur".

Däremot är det inte fastslaget att det INTE går att genomföra.


signatur

Dryg och bitter.

Medlem

Det krävs enormt tryck, väldigt höga temperaturer nu pratar vi om extrema temperaturer, det finns inte en enda ligering på metal som kan ta så mycket stryck, du har rätt det är inte fastslaget att det inte går genomföra, då de försöker med tritium och ditrium, och magnetfält för att få igång det, men tyvärr så har ingen lyckats att starta processen och det är bra länge tid kvar för att kunna göra det. det finns 2 försök reaktorer i världen som kör lite olicka princip i hur de är byggda men ingen av de är ens i närheten av att kunna producera energi på komersielt nivå.
Så som jag påstog det tidigare det går ej att genomföra med dagens teknik, och anser att det påstående är korrekt


signatur

I got an offer you cant refuse!

Medlem
Skrivet av Freywiind:

Det krävs enormt tryck, väldigt höga temperaturer nu pratar vi om extrema temperaturer, det finns inte en enda ligering på metal som kan ta så mycket stryck, du har rätt det är inte fastslaget att det inte går genomföra, då de försöker med tritium och ditrium, och magnetfält för att få igång det, men tyvärr så har ingen lyckats att starta processen och det är bra länge tid kvar för att kunna göra det. det finns 2 försök reaktorer i världen som kör lite olicka princip i hur de är byggda men ingen av de är ens i närheten av att kunna producera energi på komersielt nivå.
Så som jag påstog det tidigare det går ej att genomföra med dagens teknik, och anser att det påstående är korrekt

Det finns Många fler försöksreaktorer i världen än bara två.

Och du är ganska långt ute. Forskare har lyckats köra igång fusionsprocess ett ganska bra tag nu. Problemet är att hitta rätt material som klarar av de förhållandena som kommer vara i en reaktor av kommersiell grad. Det är därför ITER just nu är under konstruktion, för kunna testa med en högre effekt och mer verkliga förhållanden än vad tidigare varit möjligt.

ITER är planerat att alstra 500 MW, från 50 MW in, dock utan planer att omvandla det till elektricitet.
För att ge en jämförelse, alla reaktorer i Ringhals har en sammanlagd effekt på 3550 MW.

Problemet Med kall fusion är att göra detta i rumstemperatur.
Det går att göra med Muon-catalyzed fusion, men problemet är att det i praktiken just nu är omöjligt att få processen att ens närma sig break-even.

Medlem

Exakt planerat o hella den diskussion var från start att det finns inte möjligheter till att skapa en lyckad cold fusion process med hjälp av modern tillgänglig teknik, det som jag vill komma fram den teknologin är så okomplett och inte redo att användas utanför lab. dessutom behöver förskare överkomma bra många problem sådana som tryck, temp, och utväxlings effekten.


signatur

I got an offer you cant refuse!

1
Skriv svar