Utvecklingskostnaderna stiger med 3DS och PSP2

Robot
Utvecklingskostnaderna stiger med 3DS och PSP2

"Två till tre gånger högre än för tidigare DS-spel", säger utvecklare.

#griptonite-games, #rebellion


Ish
Medlem
Utvecklingskostnaderna stiger med 3DS och PSP2

"Med mer kraft kommer högre förväntningar." Aldrig vart något fan av handhållna konsoler, eller vad man nu kallar dem. Men trevligt att vissa utvecklare inte är bakåtsträvare i alla fall!


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Inaktiv

...det sublima i den här texten låter som att ett nytt spel för dessa platformar ska kosta 2-3 gånger mer också.
Jag hade dock inte sagt nej till en PSP2'a på semestern, eller i sängen när man skulle råka bli sjuk.

Frågan är: kommer det finnas en kundbas som är två-tre gånger så stor eller går vi mot rejäla ekonomiska floppar?

Jag tror snarare kundbasen krymper p.g.a Iphone och Andriod.

Medlem

Att prisutvecklingen inte följer de stigande kostnaderna för utveckling är inget nytt, det har varit sant länge.

Förväntningarna är att saker ska se bättre ut för varje ny generation hårdvara, de ska dessutom bli billigare trots att mer detaljer innebär fler arbetstimmar......

Medlem

"With great power, comes great expectations!" som Stålmannen skulle ha sagt.
Ett rätt icke-nyhet, klart det kostar mer att utveckla till avancerade konsoler. Men som slartibartfast(????) skrev, kommer dom sälja tillräckligt många spel för att kunna gå runt? Krävs ju då att ett spel säljer 2-3gånger så mycket, om utvecklingskostnaden ökat lika mycket.

Inaktiv

Kommer bli fint att spendera varma sommarkvällar med lite glass/cola och ZELDA på 3ds!

Medlem

Tur att DS:en är 6år gammal, så att utveckla spel till den borde inte vara så dyrt.

Medlem

Om kostnaderna två- eller tredubblas så låter det som att de haft låga kostnader tidigare. (!?)


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

Medlem

Ja, utvecklingskostnaden för de senaste 200 pokemonspelen måste varit ett par tusenlappar, gissningsvis 2-3 st så tänk om de skulle gå upp till 5 nu... the horror.

Medlem

Samma visa som när 360/PS3 kom.
Personligen tycker jag att det är bra med överlag högre standard på de handhållna konsollerna, speciellt på DS-sidan har det varit extremt många skitspel där utvecklarna inte lagt ner varken tid eller pengar i produktionen.

Medlem
Skrivet av Segas:

...det sublima i den här texten

menar du subtila?

Galna kycklingen säger: Vem är egentligen överaskad?


signatur

"Satire is meant to ridicule power. If you are laughing at people who are hurting, it's not satire, it's bullying." - Terry Pratchett

Ish
Medlem
Skrivet av slartibartfast:

Frågan är: kommer det finnas en kundbas som är två-tre gånger så stor eller går vi mot rejäla ekonomiska floppar?

Jag tror snarare kundbasen krymper p.g.a Iphone och Andriod.

Menar du att folk faktiskt använder sina mobiltelefoner som spelplattform? :S


signatur

"If the road ahead is long, don't turn back"

Medlem

En sak som jag dock ser fram emot är ett ökat stöd för mindre titlar till PSP i och med Playstation Suite (som ju kommer stödja mindre indiespel bortsett från PS1 och möjligtvis då PS2 spel). Förhoppningsvis blir det lätt att utveckla till så vi får ett megaflöde med bra titlar, kanske till och med gratistitlar om de vill det. ^^


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Rainbearer:

Att prisutvecklingen inte följer de stigande kostnaderna för utveckling är inget nytt, det har varit sant länge.

Förväntningarna är att saker ska se bättre ut för varje ny generation hårdvara, de ska dessutom bli billigare trots att mer detaljer innebär fler arbetstimmar......

Här är en graf för att illustrera det som Rainbearer säger. Tänk dessutom på att priserna på spel inte har följt inflationen de senaste30 åren; hade de gjort det hade ett 360/PS3-spel varit ungefär dubbelt så dyra idag.

Medlem

Är inte det ganska självklart idag? Det sade dom ju redan flera år sedan, när xbox360/ps3 kom att kostnaderna går upp? Dom får helt enkelt hitta sätt att dra ner kostnaderna, utan att kvaliten blir lidande. Optimera utvecklingen av spel, borde gå som med allt annat? Jag kommer köpa psp2, det verkar vara nåt för mig. Köpte aldrig första psp, men den här verkar riktigt bra och intressant.


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Jag köper bara fullpris spel till ps3/pc nu. men köper ochså billiga spel till pc/ps3/psp.......kommer nog köpa (nya fullpris alla 5-600st som mest)2-3 spel till att börja me till psp2an när den kommer.

Medlem
Skrivet av Ish:
Skrivet av slartibartfast:

Frågan är: kommer det finnas en kundbas som är två-tre gånger så stor eller går vi mot rejäla ekonomiska floppar?

Jag tror snarare kundbasen krymper p.g.a Iphone och Andriod.

Menar du att folk faktiskt använder sina mobiltelefoner som spelplattform? :S

Självklart. Angry Bird är ett stort exempel på det.

När Nintendo DS släpptes så var det platformen för små ströspel som snabbt kunde spelas och stängas av när man hade en liten ledig stund (pusselspel, Dr Kawashima's Brain Training osv). Men nu har mobiltelefonerna tagit över det och det enda som nog kommer sälja bra på 3DS och PSP2 är "seriösa" spel.

Vilket kan vara bra för oss "seriösa" spelare, men inget som Nintendo eller utvecklare direkt gillar. Förut så kunde de sälja något lätt minispel för 400kr till DS, och nu kostar liknande spel $1 till iPhone, och Nintendo sålde mängder av DS maskiner för att folk i Japan ville spela Brain Training osv.

Spel som Ace Attorney, Ghost Trick osv är släppta till iPhone i Japan nu också.

Medlem
Skrivet av Saxit:
Skrivet av Rainbearer:

Att prisutvecklingen inte följer de stigande kostnaderna för utveckling är inget nytt, det har varit sant länge.

Förväntningarna är att saker ska se bättre ut för varje ny generation hårdvara, de ska dessutom bli billigare trots att mer detaljer innebär fler arbetstimmar......

Här är en graf för att illustrera det som Rainbearer säger. Tänk dessutom på att priserna på spel inte har följt inflationen de senaste30 åren; hade de gjort det hade ett 360/PS3-spel varit ungefär dubbelt så dyra idag.

http://www.zippygamer.com/wp-content/uploads/2010/03/costs-of...

Dock ska man ju som sagt inte glömma att med varje ny generation, så har fler och fler börjat spela tv-spel. Därav så behöver dom ju inte öka priset, så länge dom säljer fler kopior utav varje spel. Är ju som med biofilmer, där ökar ju kostnader också hela tiden, gäller ju att tillräckligt många ser filmen sen.

Medlem
Skrivet av Saxit:

Här är en graf för att illustrera det som Rainbearer säger.

Horribelt missvisande, marknaden har förändrats lite över de 25 år sedan folk utvecklade till NES.

Här är artikeln som är källan för bilden (Källa för graferna är "Game Design Workshop" av Tracy Fullerton). Googlar man lite så ser det ut som att det stämmer ungefär med vad andra säger.

Enligt artikeln får utgivaren bara 30% av försäljningen av en retailbox, säljer de via exempelvis Steam så får de 70% (ungefär 10% extra på marketing). Med övergången till digital försäljning så tjänar de in en hel del extra, och det säljs mer och mer digitalt, EA: 40 procent av alla spel säljs digitalt.

Den totala marknaden har ökat rejält, NPD's siffror för USA visar en marknad som är 10 gånger så stor: $2.2 miljarder 1990 till $22 miljarder 2008 (Försäljningen på konsoller har gått ner två år i rad så jag tar det bästa året, PC'n har växt konstant dock). Du har inflation också, 300k dollar 1990 är motsvarande 500k dollar idag.

Ser ut mer som att det rör sig om ungefär tredubbla kostnaden idag jämfört med till SNES 1990 (utan att räkna med digital försäljning, DLC's eller microtransactions). Det behövs betydligt mer kapital för själva utvecklingen (500k vs 15 miljoner), men det är en större marknad som man säljer till (10x). Går man över till digital distribution så blir vinsten dessutom betydligt större, upp till sju gånger mer i exemplet som var i artikeln (42 miljoner i retailkostnad och bara 18 miljoner för digital).

Medlem
Skrivet av Kazutoyo:
Skrivet av Ish:
Skrivet av slartibartfast:

Frågan är: kommer det finnas en kundbas som är två-tre gånger så stor eller går vi mot rejäla ekonomiska floppar?

Jag tror snarare kundbasen krymper p.g.a Iphone och Andriod.

Menar du att folk faktiskt använder sina mobiltelefoner som spelplattform? :S

Självklart. Angry Bird är ett stort exempel på det.

När Nintendo DS släpptes så var det platformen för små ströspel som snabbt kunde spelas och stängas av när man hade en liten ledig stund (pusselspel, Dr Kawashima's Brain Training osv). Men nu har mobiltelefonerna tagit över det och det enda som nog kommer sälja bra på 3DS och PSP2 är "seriösa" spel.

Vilket kan vara bra för oss "seriösa" spelare, men inget som Nintendo eller utvecklare direkt gillar. Förut så kunde de sälja något lätt minispel för 400kr till DS, och nu kostar liknande spel $1 till iPhone, och Nintendo sålde mängder av DS maskiner för att folk i Japan ville spela Brain Training osv.

Spel som Ace Attorney, Ghost Trick osv är släppta till iPhone i Japan nu också.

Fast det där stämmer inte eftersom undersökningar har visat att folk fortfarande inte ser telefoner som en spelplattform och att iPhone/Android inte har stulit några kunder från dom bärbara spelplattformarna.


signatur

Where one man falls,
another one stands.

Medlem
Skrivet av Herbert:

Fast det där stämmer inte eftersom undersökningar har visat att folk fortfarande inte ser telefoner som en spelplattform och att iPhone/Android inte har stulit några kunder från dom bärbara spelplattformarna.

Vilka undersökningar syftar du på? Vore intressant att läsa dem.
Själv tror jag helt klart att iOS/Android har/kan ta marknadsandelar från de bärbara spelkonsollerna.

Medlem
Skrivet av cyax:
Skrivet av Herbert:

Fast det där stämmer inte eftersom undersökningar har visat att folk fortfarande inte ser telefoner som en spelplattform och att iPhone/Android inte har stulit några kunder från dom bärbara spelplattformarna.

Vilka undersökningar syftar du på? Vore intressant att läsa dem.
Själv tror jag helt klart att iOS/Android har/kan ta marknadsandelar från de bärbara spelkonsollerna.

Det är så urkorkat att jämföra spel till mobiltelefoner/tablets med riktiga spelkonsoler.
Alla spel som kommer till iOS och Android kan med lätthet köras på PSP2, medan första klass titlar och även andra eller vad det nu heter? kommer du inte kunna köra till mobiltelefoner/tablets utan att behöva förstöra känslan i form av virtuella knappar.

Medlem
Skrivet av McKinley:
Skrivet av cyax:
Skrivet av Herbert:

Fast det där stämmer inte eftersom undersökningar har visat att folk fortfarande inte ser telefoner som en spelplattform och att iPhone/Android inte har stulit några kunder från dom bärbara spelplattformarna.

Vilka undersökningar syftar du på? Vore intressant att läsa dem.
Själv tror jag helt klart att iOS/Android har/kan ta marknadsandelar från de bärbara spelkonsollerna.

Det är så urkorkat att jämföra spel till mobiltelefoner/tablets med riktiga spelkonsoler.
Alla spel som kommer till iOS och Android kan med lätthet köras på PSP2, medan första klass titlar och även andra eller vad det nu heter? kommer du inte kunna köra till mobiltelefoner/tablets utan att behöva förstöra känslan i form av virtuella knappar.

Visserligen handlade ditt inlägg om någoting helt annat, men i alla fall: Priset och lättillgängligheten är antagligen de två största fördelarna med en mobiltelefon att spela spel på. 7 kronor för spel som angry birds och doodle jump är en helt fantastisk investeringar i kronor per timme sett och eftersom man ändå har en mobil av andra anledningar tar den inte heller något onödigt utrymme. Man behöver inte väga in hurvida man kommer använda den på en resa t.ex.

Anser du att alltså att inga marknadsandelar har tagits från de bärbara spelkonsolerna? Jag kan i alla fall bekräfta att så är fallet för min del då jag nog kan tänka mig att avstå ett köp av PSP2 nu när jag har möjlighet att spela billiga spel av helt okej kvalité när som helst jag är i farten. Bättre och mer avancerade spel kör jag helst på PS3, XBOX 360 och PC.

Skrivet av McKinley:

Det är så urkorkat att jämföra spel till mobiltelefoner/tablets med riktiga spelkonsoler.

Det är urkorkat att inte förstå hur ett billigare och sämre alternativ skulle kunna utklassa en dyrare och bättre och pusha bort det helt från marknaden.

Medlem

Spelen kostar ändå lika mycket som ett PC-spel nytt, vilket borde medföra att vi jämfört med idag får mer spel för pengarna.
I dagsläget betalar man stygga överpriser för spelen till de bärbara...

S_Z
Medlem
Skrivet av cyax:
Skrivet av Herbert:

Fast det där stämmer inte eftersom undersökningar har visat att folk fortfarande inte ser telefoner som en spelplattform och att iPhone/Android inte har stulit några kunder från dom bärbara spelplattformarna.

Vilka undersökningar syftar du på? Vore intressant att läsa dem.
Själv tror jag helt klart att iOS/Android har/kan ta marknadsandelar från de bärbara spelkonsollerna.

Det undrar jag också eftersom jag sett flera undersökningar som påstår motsatsen.

Exempelvis:
http://www.tomsguide.com/us/PSP-iPhone-DS-Gaming-Market-Share...

Finns ju en anledning till att Sony släpper en "Playstation Phone" samt PlayStation Suite för smartphones/tablets. Uppenbarligen anser dem att det finns en marknad och de vill ha del av den.

Själv spelar jag mycket på min iPhone, så som Infinity Blade och Real Racing 2. Anser absolut att det är en intressant spelplattform och med tanke på hur många stora utvecklare som id software, epic m.fl har börjat satsa på spel till smartphones så är jag nog inte ensam.

Medlem

Jag har absolut inga höga förväntningar på 3DS.

Medlem
Skrivet av McKinley:

Det är så urkorkat att jämföra spel till mobiltelefoner/tablets med riktiga spelkonsoler.
Alla spel som kommer till iOS och Android kan med lätthet köras på PSP2, medan första klass titlar och även andra eller vad det nu heter? kommer du inte kunna köra till mobiltelefoner/tablets utan att behöva förstöra känslan i form av virtuella knappar.

Ungefär lika korkat som att jämföra konsoller med "riktiga" spelmaskiner som PC?


signatur

Att spela elektroniska spel är inte en mänsklig rättighet.

1
Skriv svar